Dominator kysymyksiä
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Dominator kysymyksiä
En tunne tankin konstruktiota mutta yhtenä vaihtoehtona tuli mieleen korvausilma? Tekeekö mitään eroa jos käyttelee tankin korkki auki
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: To Elo 16, 2018 11:25 am
- Pyörä: R1150GSA / KTM 350 EXC-F
- Paikkakunta: Uusimaa / Päijät-Häme
Re: Dominator kysymyksiä
On perimätiedon mukaan toiminut hyvin aikaisemmalla omistajalla, eli suuttimien koon kanssa en vielä lähde leikkimään. Kokeilen vielä jatkaa sitä säätämistä ja samalla tankin korkkikin tulee testattua.
-Marko
-Marko
Re: Dominator kysymyksiä
Ostin projektiksi dominatorin joka ei lähde käyntiin.
Kipinä testissä antaa kyllä jonkunlaisen kipinän, mutta ajoituslamppu ei oikein pelannut joten alkoin mittaamaan sähköjä manuaalin mukaan. Puolan ensiökääminvastus antaa arvoksi 1.8 ja ohjearvo on 0,4-0,6. Toisiokäämi mittauksen tulos oli ohjeen mukaisessa arvossa. Meneekö puola vaihtoon?
Kipinä testissä antaa kyllä jonkunlaisen kipinän, mutta ajoituslamppu ei oikein pelannut joten alkoin mittaamaan sähköjä manuaalin mukaan. Puolan ensiökääminvastus antaa arvoksi 1.8 ja ohjearvo on 0,4-0,6. Toisiokäämi mittauksen tulos oli ohjeen mukaisessa arvossa. Meneekö puola vaihtoon?
- jusupov2002
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ti Syys 08, 2015 3:38 pm
- Pyörä: Honda SLR650
- Paikkakunta: Tampere
Re: Dominator kysymyksiä
Noissa pienen vastusarvon mittauksissa kannattaa aina tsekata, mitä vastusta/resistanssia mittari näyttää mittajohtimet oikosuljettuna. Sitten tuo arvo tulee aina vähentää kohdetta (esim. puolan vastusarvoa) mitattaessa saadusta lukemasta.
Re: Dominator kysymyksiä
Noniin elo uuden putken kanssa on ollut aika paljon vauhdikkaampaa kuin orkkiksen. Nyt on saanut kilometrejä alle jonkin verran ja tehot tuntuu lisääntyneen varsinkin kierrosten keskivaiheille. Aika terävät äänet tulee matalilla ja suurilla kierroksilla mutta juuri tuossa keskivaihella hyvinkin miellyttävä pörinä kypärän sisään.
Mitä aiempiin käymis- ja käynnistysongelmiin tulee niin nekin on vähentynyt mutta vieläkin on omituisuuksia. Pyörä saattaa käydä ihan mukavasti tyhjäkäynnillä siinä 1300 pintaan mutta kun laittaa seisontatuelle ja on kallistamassa pyörää niin tuntuu että on tullut lähes vakioksi että siinä kohtaa sammahtaa. Mistä moinen voisi johtua?
Käynnistykseenkin tuntuu tarvitsevan monta yritystä. Pyörä oli yli viikon ajamatta lämpimässä tallissa, sen jälkeen tarvittiin useampi yritys että lähti käyntiin.
Akku ja sytytystulppa on juuri vaihdettu, Yuasa ja NGK iridium tulppa.
Yksi omituinen äänikin tullut uutena tuttavuutena. Kuulostaa hieman jarrupalojen laahaamiselta, metallinen ääni mutta tuntuu että tulee enemmän koneen seudulta kuin etu- tai takapäästä.
Mitä aiempiin käymis- ja käynnistysongelmiin tulee niin nekin on vähentynyt mutta vieläkin on omituisuuksia. Pyörä saattaa käydä ihan mukavasti tyhjäkäynnillä siinä 1300 pintaan mutta kun laittaa seisontatuelle ja on kallistamassa pyörää niin tuntuu että on tullut lähes vakioksi että siinä kohtaa sammahtaa. Mistä moinen voisi johtua?
Käynnistykseenkin tuntuu tarvitsevan monta yritystä. Pyörä oli yli viikon ajamatta lämpimässä tallissa, sen jälkeen tarvittiin useampi yritys että lähti käyntiin.
Akku ja sytytystulppa on juuri vaihdettu, Yuasa ja NGK iridium tulppa.
Yksi omituinen äänikin tullut uutena tuttavuutena. Kuulostaa hieman jarrupalojen laahaamiselta, metallinen ääni mutta tuntuu että tulee enemmän koneen seudulta kuin etu- tai takapäästä.
Re: Dominator kysymyksiä
bensanpinta heilahtaa kaasarin uimurissa. Seos muuttuu tod näk laihemmaksi. Voisi auttaa jos säätää pintaa vähän korkeammalle, mutta se myös rikastaa sitten koko aluetta vähn.Pyörä saattaa käydä ihan mukavasti tyhjäkäynnillä siinä 1300 pintaan mutta kun laittaa seisontatuelle ja on kallistamassa pyörää niin tuntuu että on tullut lähes vakioksi että siinä kohtaa sammahtaa. Mistä moinen voisi johtua?
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
E. F. Schumacher
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Re: Dominator kysymyksiä
Toi Jaketin edellä mainitsema bensanpinnan liian alhainen taso voisi hyvinkin aiheuttaa tuota sammuilua sekä muitakin mainitsemiasi oireita. Onkos siitä sun Domista sivuseisontatuen katkaisin ohitettu? Jos ei ole kannattaa senkin toiminta tarkistaa. Omassa Domissa oli sellainen(kin) vika joskus että kun ohjaustankoa käänsi sopivasti niin pyörä sammui, tämä johtui puhkikuluneesta johtosarjasta. Johtosarjan kävin jossain vaiheessa kokonaan läpi ja löysin useita huonoja liitoksiia ja puhkikuluneita johtoja..mikko.ko kirjoitti: Mitä aiempiin käymis- ja käynnistysongelmiin tulee niin nekin on vähentynyt mutta vieläkin on omituisuuksia. Pyörä saattaa käydä ihan mukavasti tyhjäkäynnillä siinä 1300 pintaan mutta kun laittaa seisontatuelle ja on kallistamassa pyörää niin tuntuu että on tullut lähes vakioksi että siinä kohtaa sammahtaa. Mistä moinen voisi johtua?
Domi on vakio Keihin kaasuttajalla hyvin tarkka siitä että kylmäkäynnistyksen yhteydessä ei ennen starttia kaasukapulaan kosketa. Bensahana vaan auki ja ryyppyvipu pohjaan, sen jälkeen lyhyitä starttauksia eikä startatessakaan saa pumpata kaasua.Käynnistykseenkin tuntuu tarvitsevan monta yritystä. Pyörä oli yli viikon ajamatta lämpimässä tallissa, sen jälkeen tarvittiin useampi yritys että lähti käyntiin.
Re: Dominator kysymyksiä
Ei oo ohitettu tota seisontatuki tappokatkasijaa mutta ei siitä aiheudu, sammuu vasta kun pyörän kallistaa. Ehkä sitten tyhjäkäyntiä suuremmalle, katottaan jos se jeesais, mutta tuntuu niin mukavalta nyt kun pysyy suht alhasilla kierroksilla käynnissä.
Pääsiäisenä todennäkösesti tulee kilometrejä melkein 1000, helsinki - savo - helsinki, niin siinä ehtii testailemaan kaikenlaista.
Pääsiäisenä todennäkösesti tulee kilometrejä melkein 1000, helsinki - savo - helsinki, niin siinä ehtii testailemaan kaikenlaista.
Re: Dominator kysymyksiä
On kyllä toi putki aivan ihan päivitys pyörään! Viime kesänä ajelin noita TET pätkiä ja mietin että pitääkö välitystä vaihtaa kun nelonen tuntu vähän liian pieneltä ja vitonen olikin aivan liian suuri vaihde tonne isoille hiekkateille. Tänään sit uudistuneella pyörällä toimi niin mukavasti että jää kyllä toi välitysten säätäminen väliin. Jaksaa nelosella ajaa mukavasti yli 100km/h ja vitosellakin voi tarvittaessa ajaa maltillisia nopeuksia. Ohituskiihtyvyys myö ihan uudenlaista sekä pienellä kaasulla rullailu esim. alamäkeen tuntuu kanssa niin paljon luonnollisemmalta kuin ennen. Alkaa pikkuhiljaa heräämään Domi henkiin!
Reilu 500km matkalla pyörä ei sammunut ennenaikaisesti kertaakaan, taitaa olla säädöt vihdoin kunnossa. Tyhjäkäynti pyörii siinä vähän alle 1500rpm. Bensaa kyllä kuluu aika paljon, epätieteellisellä mittauksella 94km ja yli 7 litraa.
Reilu 500km matkalla pyörä ei sammunut ennenaikaisesti kertaakaan, taitaa olla säädöt vihdoin kunnossa. Tyhjäkäynti pyörii siinä vähän alle 1500rpm. Bensaa kyllä kuluu aika paljon, epätieteellisellä mittauksella 94km ja yli 7 litraa.
Re: Dominator kysymyksiä
Näyttäis domissa jako olevan yhden hampaan pielessä.
Onko hyviä vinkkejä miten tuota ketjua sais siirrettyä? Otin kiristimen pois mutta ei saa niin paljon löysää ketjuun että mahtuis nokka-akselin ratas pyörähtään.
EDIT: Näköjään se onnistuu kun aukaisee hammasrattaan pultit niin sen saa tuohon uraan. Kiristäjän paikalleen laittoon vois silti niitä vinkkejä ottaa.
Onko hyviä vinkkejä miten tuota ketjua sais siirrettyä? Otin kiristimen pois mutta ei saa niin paljon löysää ketjuun että mahtuis nokka-akselin ratas pyörähtään.
EDIT: Näköjään se onnistuu kun aukaisee hammasrattaan pultit niin sen saa tuohon uraan. Kiristäjän paikalleen laittoon vois silti niitä vinkkejä ottaa.
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Re: Dominator kysymyksiä
Ruuvipenkki ja nippuside kikka on toimiva: https://youtu.be/m9Q4NLjps7I
Re: Dominator kysymyksiä
Tuohan olikin toimiva kikka. Vaan onnistuu tuo säätö näköjään ilman kiristimen irroitustakin, mutta molempia merkkejä ei vaan saa kohilleen yhtäaikaa. Onko ketju liian venynyt jos ylämerkit on kohillaan ja alamerkki on jo 5-10mm ohi kohastaan? Jos yhen hampaan verran siirtää niin hyppää jo tuplasti toiseen suuntaan.
Edit: 4,5mm menee alamerkki edellä.
Edit: 4,5mm menee alamerkki edellä.
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Re: Dominator kysymyksiä
Kaikista vanhoista Domeista nokkaketju on varmuudella venynyt mikäli ei sit oo joskus vaihdettu. Tuskinpa tuo pieni heitto koneen toimivuuteen isommin vaikuttaa. Nokkaketjun uusiminen ei silti ainakaan huononna tilannetta. Kohtuu edullinen osa, pikkusen joutuu askartelemaan kun kytkinkopan ja primääriakselin rattaat joutuu purkamaan pois tieltä. Kytkimen kiinnipitotyökalu, pulttipyssy ja momenttiavain on hyvänä apuna hommassa..
https://www.storm-motor.fi/osat/moottor ... 2rh2010-6/
https://www.storm-motor.fi/osat/moottor ... 2rh2010-6/
Re: Dominator kysymyksiä
Mikä tarkoitus tuolla diodisulakkeella on? Ja voiko sen puuttuminen vaikuttaa käyntiin lähtöön?
Re: Dominator kysymyksiä
Terve, kehtaako joku mitata öljytikusta strategiset mitat? Tuli pari viikkoo sitten hommattua dominaattori ja siihen on ruuvattu öljynlämpö mittari tikun tilalle, mutta siinä tikussa ei oo mitään merkkejä...