Talvikumijupinaa

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Tohtori_650
Viestit: 959
Liittynyt: Ma Joulu 20, 2004 9:46 pm
Pyörä: Ktm Adventure 950
Paikkakunta: Muurame

Re: Talvikumijupinaa

Viesti Kirjoittaja Tohtori_650 »

Onko kyynärsauvoilla tärkeä funktio tässä projektissa?

Lähetetty minun SM-G390F laitteesta Tapatalkilla
Tuomas

Life's a piece of shit,
When you look at it.
-Always Look on the Bright Side of Life (from Monty Python)-
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Talvikumijupinaa

Viesti Kirjoittaja timo »

Heh joo. Siellä Viron saaristossa kaatunutta puuta ylittäessä vähän lipsahti ja luun myötöraja tuli ylitettyä jne.
Eihän tässä muuten olisikaan tämmöisiä istumahommia aikaa tehdä :mrgreen:
ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Talvikumijupinaa

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Mitä ruuvattavia enskanastoja sinne laitat? Mulla on tollanen rockrider oletettavasti samanlaisilla lyhyillä nastoilla kauttaaltaan,ja on kyllä niin tylsä rengas ajaa ettei ole tosikaan. Eteenpäin pääsee,mutta purenta puuttuu jos yhtään leikityttää. Toisaalta asvaltillakin pystyy ajamaan,mutta pidempi reunanasta ehkä mahdollistaisi vähän hauskuutustakin... Norsussa oli joskus jotain ruuvattavia nastoja reunalla,yhden ajon verran. Onko niitä sellaisiakin jotka pysyy vähän pidempään?
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Talvikumijupinaa

Viesti Kirjoittaja timo »

Matkailuhommissa on hyvin piisannut tuo Bestgrip 7,7 x 20.9mm. Se ei ole isoin ruuvattava, mutta antaa ihan hyvän reunapidon.
Sen verran kehnoja ovat kestämään, että hauskanpito on unohdettava. Jos kartturi määrää reitiksi kelkkauraa tai vastaavaa, niin sinne vaan perässä ja kaasua. Mutta soratiellä ja sepelillä pitää jo hillitä intoa.
Tässä on tekeillä eturenkaaksi vastaava tylsä ja mauton Metzeler Unicros. Reunaan samanlaiset BestGripit.
Näistä tulee pari.
Liitteet
53871209_2282188055177935_361772800513409024_n.jpg
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Talvikumijupinaa

Viesti Kirjoittaja timo »

Paljon pikitietä nähnyt etukumi, lähes loppuun ajettu matkailu- Unicros näyttää tältä.
Pitkäkovapalainen keskinasta pitää vielä tosi hyvin ja on ihan mukava ajaa. Sen ympäriltä on nastan runko ja nappula kulahtanut jo ihan rajoille. Häipyvät sitten nopeasti kokonaan, kunhan kovapala irtoaa.
Reunalla olevat ruuvattavat ovat täysin priimaa tavaraa ja odottavat uusiokäyttöä.
Liitteet
53871232_2280938641969543_5181895411471745024_n.jpg
ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Talvikumijupinaa

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Kiitoksia infosta. Ne hetken huumat tais olla maxigrippejä, joita joku myy besteinä...https://www.tuontitukku.fi/tuote/jaanas ... 014151014/
Täytyy varmaan koittaa noita bestgrippejä(siis oikeita,ei noita linkin versioita) vaikka ei nuokaan mitenkään edullisia ole. Nykyisellä takarenkaalla ei vaan ilo irtoa,vaihtoehto uudelle sekanastoitetulle kumille.
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Talvikumijupinaa

Viesti Kirjoittaja timo »

Bestgrip on tosiaan aina tällainen "pilkkikaira". Näitähän saa endurokokoisina eteen ja taakse.
Pysyy takuulla paikoillaan, mutta eipä tule käytettyä kuin noissa reissurenkaiden reunoissa missä ne yleensä säilyvät uuden veroisena. Muu käyttö tulee pirun kalliiksi verrattuna mihin tahansa liimaversioon. Tänään juuri hain IKH:lta täydennysrasiallisen, 169€/ 180kpl.
Kannattaa silti mun mielestäni, koska ovat niin helppoja siirtää uuteen kumiin.
Liitteet
bg1800r_s_1_netstore.jpg
(10.68 KiB) Tiedosto ladattu 83 kertaa
Avatar
Tohtori_650
Viestit: 959
Liittynyt: Ma Joulu 20, 2004 9:46 pm
Pyörä: Ktm Adventure 950
Paikkakunta: Muurame

Re: Talvikumijupinaa

Viesti Kirjoittaja Tohtori_650 »

Joo, noi nastat on hyviä myös työkäytössä. Mulla on auraushommissa Valtrassa takapyörisssä ketjut ja edessä tuommoiset nastat. Hyvin on pysynyt paikoillaan ja tuo etupäähän vetopitoa ja parantaa ohjaustuntumaa.

Hevosmiesten tietotoimiston mukaan noi saattaa syödä tubeleskalvoon reijän, jos poraa liian syvälle. Renkaaseen pureutuva pää on kyllä terävä, mutta ei ole omakohtaista kokemusta renkaan vuotamisesta nastojen takia...

Anteeksi rönsyily, mutta Bestgrip nastat on hyviä. Täytyy varmaan kans koittaa mopohommissa :-)


Lähetetty minun SM-G390F laitteesta Tapatalkilla
Tuomas

Life's a piece of shit,
When you look at it.
-Always Look on the Bright Side of Life (from Monty Python)-
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Talvikumijupinaa

Viesti Kirjoittaja timo »

Kyllä se ihan totta on, että voivat porautua itsestäänkin.
Yhdessä etukumissa noita käytin myös keskellä ja ajoin ihan loppuun. Koska ovat niin teräviä, niin tosi moni painui kankaista läpi kunnes yksi puhkaisi (UHD)sisäkumin.
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Talvikumijupinaa

Viesti Kirjoittaja timo »

Testi etenee
Taka-Dunlop Rally Raid ei pettänyt odotuksiani vaikka onkin kuin sitkeää muovia, raskas ja jäykkä, eikä paineilla tunnu olevan mitään vaikutusta pitoon.
Ehkä se kotonaan siellä kuumalla aavikolla saattaa olla siedettävämpi. Hämeenkankaan jäisillä polanteilla aivan kamala. Vetopito säälittävän ja naurettavan väliltä joka tilanteessa. Samoin tietysti jarrupito. Hiljentäminen hoituu silti erinomaisesti etupyörällä. Unicrossista kyllä löytyy tuttua elastisuutta.
Vaikka kovalla jäällä saa olla valppaana, on tämä setti kyllä ihan ok.
Sileällä pikitiellä on mukavinta. Ei vispaa, tärrää eikä vänkää mihinkään. Katukumifiilis ei ole kaukana.
Polullakin pärjää auttavasti. Kun ottaa jonkinlaisen alkuvauhdin, pääsee reunapiikkien ansiosta sielläkin ihan hyvin eteenpäin.
Keväämmällä nähdään miten on kestänyt kilometrejä matkailuhommissa.
Liitteet
FB_IMG_1575292902647.jpg
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Talvikumijupinaa

Viesti Kirjoittaja timo »

Kaikkien aikojen kompromissikumi etsii itseään ja kasvaa aikuiseksikin ehkä joskus.
Eilen neitsytmatkalla vaivannut liian leveinä sladeina ilmennyt kaarreholtittomuus ja vetopidon olemattomuus korjaantui, kun lisäsin kourallisen pitkiä tällä kriittiselle alueelle.
Nyt mutkaista ja jäistä soratietäkin voi rennoin rantein edetä ilman taukoamatonta vikurointia.
Se kestävyyden suhteen varsinainen haaste, eli keskialue toimii jo hienosti. Eli rullaa puhtaalla asfaltilla hyvin. Ja jos vielä kestääkin tuhansia kilometrejä, niin sitten voin väittää onnistuneeni edes jotenkin.
Edessä on painetta se tuttu ja toimiva 1.3 bar.
Takana 0.7 bar, eikä Dunlop näytä painuvan vähääkään.
Onkohan siinä sisäkumi ihan turha?
Liitteet
78384116_2788227604573975_6312778640018898944_o.jpg
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Talvikumijupinaa

Viesti Kirjoittaja timo »

Pitkä projekti tuntuu olevan tämä talvikumijuttukin. Mutta mikäs hätä tässä. Hiljaa hyvä tulee.
Tulin juuri Virosta, eikä tälläkään reissulla lunta alla tuntunut liikaa olevan, kuten ei muillakaan tämän talven ajeluilla. Silti pitää ne piikit olla.
Eli takana mitä mainioin talvikausi testata tätä mitä haen.
Nyt uskallan väittää, että kestävyyttä löytyy. Sen kylkiäisenä lumessa ja jäällä "jotenkuten" etenemiskykyä. Niillä vähillä kunnon lumikeleilläkin jopa.
Enimmät kilometrit päästelin sulalla pikitiellä, huoletta, ajotuntuman ollessa lähes kesäkumiluokkaa. Hienoa myös se, että nappuloiden repeämisestä ei näy vielä merkkiäkään.
Taitaa tällä rinkulalla olla edessään vielä aika monta huoletonta talvimatkaa, koska kotiinkin aina pääsin ja mitattavaa kulumista ei juurikaan vielä ole havaittavissa. :P
Liitteet
84209970_3002782926451774_2349965697871773696_o.jpg
Vastaa Viestiin