KTM 1090/1190/1290 Adventure R 19/17 vanteilla

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

KTM 1090/1190/1290 Adventure R 19/17 vanteilla

Viesti Kirjoittaja Tase »

Minä olen vuosien varrella huomannut olevani jonkinlainen vannefriikki. Tähän mennessä on neljässä pyörässä ollut 2 vannesarjaa. Nyt vaikuttaa siltä että vuorossa on 1190 R, johon tulee 21/18 vanteiden rinnalle 19/17 vanteet matkailukäyttöön. Tarkoitus on laittaa alkuperäiset KTM:n vanteet, joten kikkailua spacereiden kanssa ei tarvita.

Muutoskatsastuksessa on aikomus käyttää ja merkitä 19/17 vanteet alkuperäisten rinnalle. Oikeastaan ainoa asia mikä tällä hetkellä vaatii enemmän huomiota on mittarivirhe. Sitä sallitaan 10 % + 8 km/h eli todellisen satasen vauhdissa saa mittari korkeintaan näyttää 118 km/h. Nyt se näyttää GPS 100 km/h, mittari 107 km/h, joten kun eturengas muuttuu 90/90-21 koosta 120/70-19 kokoon on mittarin ennustettu näyttämä noin 114 km/h. Joten vähän jää vielä marginaalia. Ameriikan foorumeilla on keskustelua mittarivirheestä enemmänkin, vaihtelevat abs-kehiä jolloin signaalitiheys muuttuu. Perus- ja R-malleissa on samat abs-kehät, joten 21/19 eturenkaan asetus on jossain mittariston syövereissä. Minua ei abs-kehien vaihto alkuperäisestä poikkeaviin innosta, kyseessä on kumminkin tärkeä turvavaruste vaikka kurapyörissä ei abs:ää monet kaipaa ollenkaan.

Eturenkaan akseli on perusmallissa samassa linjassa teleskooppien keskilinjan kanssa. R- mallissa se on noin 10 mm edempänä. Vannemuutoksessa perä laskee 170/60-17 renkaalla noin 16 mm ja keula 120/70-19 renkaalla noin 22 mm. Säädän jousituksen siten että laskua tulee saman verran molempiin päihin, jolloin keulakulma ja jättämä pysyvät alkuperäisen suuruisena.

Onko minulla edelläkävijöitä, onko muilla R- mallissa 19/17 vanteita?
Viimeksi muokannut Tase, Pe Syys 07, 2018 5:24 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
SaPeKa
Viestit: 589
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 11:11 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: KTM 1090/1190/1290 Adventure R 19/17 vanteilla

Viesti Kirjoittaja SaPeKa »

Noista uudemmista mitään tiedä, mutta ainakin tuossa vanhassa superissa pystyy mittaristosta vaihtamaan etupyörän koon jolloin nopeus- ja matkamittari näyttää kohtuullisen oikein. Vaihtoehdot taisi olla 17-19-21. Edit. Tuossahan muuttuu renkaiden pyörimisnopeuksien suhde eli ainakin luistonesto ei varmaan toimi optimaalisesti ja eikös se absikin vertaile pyörimisnopeuksia? Joten softa varmaan tarvitsisi tiedon alla olevista renkaista.

Sama sivujalan pituus varmaan toimii noin miedolla muutoksella...?
Sami
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 1090/1190/1290 Adventure R 19/17 vanteilla

Viesti Kirjoittaja Tase »

Nyt on 1190 R:ssä 19/17 vanteet alla ja muutama sata kilometria on jo ajettukin. Hyvin kulkee, notkeasti kääntyy mutkiin ja painopiste on alempana. Mittarivirhettä on 60 km/h +8 km/h ja 100 km/h +14 km/h, gps:n perusteella. Joten sallittuihin rajoihin menee. Sivujalan katkaisin ja tein M14 kierretangosta siihen säätöosan ja laitoin vähän reilumman kokoisen lätkän. Nyt jalkaa on helppo säätää rengaskoon ja matkatavaramäärän perusteella.

Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPMS on mielenkiintoinen. Jos molemmat renkaat vaihtaa yhtäaikaa, TPMS menee virhetilaan. Mutta kun vaihtaa vaan toisen renkaan, pitää ajaa noin 5-10 km kunnes uusi anturi on tunnistettu. Eli toinen anturi pitää olla TPMS:lle tuttu jo entuudestaan. Joten vanteiden vaihto pitää tehdä kahdessa osassa. Ensin yksi rengas, vähän ajelua ja sitten toinen rengas.
Liitteet
20180825_173057_crop_524x364.jpg
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 1090/1190/1290 Adventure R 19/17 vanteilla

Viesti Kirjoittaja Tase »

Nyt on lompakko 58 euroa köyhempi. Pyörä kävi muutoskatsastuksessa.

Nopeusmittarin tarkkuutta kysyttiin, sitä varten olin tehnyt allekirjoitetun "testipöytäkirjan", joka oli riittävä näyttö sallitun virhealueen sisällä olemisesta. Ei halunnut katsastusmies itse käydä ajelulla :D

Tuossa rekisterimerkinnässä on mielenkiintoista että nyt saa ajaa myös 21/17 ja 19/18 renkailla. Ja sehän on välttämätöntäkin, jos aikoo pitää TPMS:n toiminnassa.
Liitteet
Screenshot_20180907-163236.jpg
MattiKtm
Viestit: 3
Liittynyt: La Maalis 09, 2019 3:29 pm
Pyörä: Ktm

Re: KTM 1090/1190/1290 Adventure R 19/17 vanteilla

Viesti Kirjoittaja MattiKtm »

Maahantuojan mukaan vannekoon muuttaminen vaatii diagnostiikan muuttamista myös jos haluaa kaikkien "tikkeitten" toimivan oikein.
Tästä syystä pienemmät vanteet sai jäädä hyllyyn.
Niamola
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Tammi 31, 2007 1:29 pm
Pyörä: 890 Adventure R
Paikkakunta: SASTAMALA
Viesti:

Re: KTM 1090/1190/1290 Adventure R 19/17 vanteilla

Viesti Kirjoittaja Niamola »

Hommaisin tai teettäisin Abs kehän mikä korjaisi tuon virheen. Silloinhan se nimenomaan ecukin luulisi vanteita samoiksi ja absit ja muut toimisivat samalla tavalla. muutoinhan se kuvittelee takapyörän jarruttavan koko ajan. (Tai etupyörän sutivan).

Tämä aiheuttaa sen, että joissakin tilanteissa pyörän avustimet tulevat peliin mukaan joko myöhemmin tai aikaisemmin kuin on suunniteltu.

Toisaalta... Mun mielipide on että nuo kaikki on turhia härpäkkeitä.
Ura metsässä on kotaristin pikatie, umpihanki ja sänkipelto monikaistainen moottoritie.

p.050nelkolnol8957
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 1090/1190/1290 Adventure R 19/17 vanteilla

Viesti Kirjoittaja Tase »

Jaa a, mitähän tuohon sanoisi.

Renkaiden pyörimisnopeuksien suhteen muuttuminen 21/18 verrattuna 19/17 on marginaalinen. Keula laski 6 mm enemmän takarenkaaseen verrattuna. Vastaavan muutoksen saa helposti aikaan kun vertaa uutta rengasta kuluneeseen, varsinkin nappularengasta. 6-10 milliä lähtee pinnasta helposti pois.

Eteen matalalla kuviolla oleva rengas ja taakse uusi korkealla nappulalla. Siinä taisi ajohallinta mennä sekaisin...

Tämä on sitten minun henkilökohtainen näkemys. Jos jollakin on virtaa, voisi esittää teoreettisia tarkasteluja mutu- tuntuman tueksi suuntaan taikka toiseen.

Edit:
Piti ihan itte tarttua laskimeen
21/18, pyörimisnopeuksien teoreettinen suhde 1.04.
19/17, pyörimisnopeuksien teoreettinen suhde 1.03

Se mitä nopeusmittari näyttää on ihan oma juttunsa. Joten huoleton ajo jatkuu...
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM 1090/1190/1290 Adventure R 19/17 vanteilla

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Unicrossin 90/90-21 halkaisija on 730 mm ja samankokoinen Mitas C-17 on 690 mm. Jos nappulaa on noin 10 mm, niin loppuunkuluneen C-17:n halkaisija on 670 mm. Vaihdettaessa loppuunkuluneesta Mitaksesta uuteen Unicrossiin renkaan halkaisija kasvaa siis äkillisesti 60 mm. Jos Kotarin avustinelektroniikka kestää tämän pillastumatta, kuten voisi kuvitella, ei pitäisi olla mitään ongelmaa vaihtaa edes 21/17 tai 19/18 kombo alle puhumattakaan, että 21/18 vaihdetaan 19/17:een. Tämä on siis vain teoreettista pohdintaa ilman minkäänlaista kokemusta kyseisestä pyörästä. Sen verran tosin on kokemusta, että 690:n ABS kestää ainakin mitä tahansa renkaanvaihtoja välillä 80/100...90/90...90/100-21 ja 120/90...130/80...140/80-18 ilman ongelmia.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 1090/1190/1290 Adventure R 19/17 vanteilla

Viesti Kirjoittaja Tase »

Alkoi ärsyttämään tuo mittarivirhe ja ennen kaikkea ylimääräisen kilometrimäärän kertyminen. Käytin merkkihuollossa jossa ohjelmoitiin 19/17 rengaskoko. Nyt mittarivirhe on samaa luokkaa kuin aluperinkin eli gps 100 km/h on 107 km/h mittarissa. Puolen tunnin työvelotus oli laskussa joten halvalla pääsi.
Vastaa Viestiin