Soratierengas painavalle ja tehokkaalle pyörälle
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
- Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Soratierengas painavalle ja tehokkaalle pyörälle
Tuli tässä päivänä eräänä mieleen, että mikä mahtaisi olla paras rengas soratiekäyttöön painavalle (yli 250kg märkänä) ja tehokkaalle (yli 100kW) pyörälle? Ymmärrän toki että joillekin nuo eivät ole painavan tai tehokkaan pyörän speksit, mutta näillä nyt mennään.
Renkaita tutkaillessani ongelmaksi muodostui leveys, tai oikeastaan sen puute. Ymmärrän toki ettei leveä rengas ole soralla paras mahdollinen, mutta leikitään että käytössä olisi vain 5.5" tai jopa 6" vanne, 17" halkaisijalla. Mikä rengas olisi sopivin sorateiden piiskaukseen? Tarkoituksena on kokeilla josko väärinkäyttö onnistuisi paremmin rengastuksen avulla, myöhemmin on mahdollista hankkia vaikka 18" pinnavanne jos homma alkaa luistamaan.
Ja toki olisi mahtavaa jos samaa rengasta saisi 17" tai 19" eturenkaana, 110 tai 120 leveänä. Nopeusluokilla ei sinänsä ole väliä, ajetaan sen mitä renkaat ja rajoitukset sallii.
Omakohtainen kokemus olisi suotavaa, toki jo vinkit sopivista renkaista otetaan vastaan ilolla. Tarkoitus ei siis ole valloittaa käymättömiä korpimaita, vaan pöllyttää soraa ilman pelkoa jatkuvasta lipsumisesta.
Renkaita tutkaillessani ongelmaksi muodostui leveys, tai oikeastaan sen puute. Ymmärrän toki ettei leveä rengas ole soralla paras mahdollinen, mutta leikitään että käytössä olisi vain 5.5" tai jopa 6" vanne, 17" halkaisijalla. Mikä rengas olisi sopivin sorateiden piiskaukseen? Tarkoituksena on kokeilla josko väärinkäyttö onnistuisi paremmin rengastuksen avulla, myöhemmin on mahdollista hankkia vaikka 18" pinnavanne jos homma alkaa luistamaan.
Ja toki olisi mahtavaa jos samaa rengasta saisi 17" tai 19" eturenkaana, 110 tai 120 leveänä. Nopeusluokilla ei sinänsä ole väliä, ajetaan sen mitä renkaat ja rajoitukset sallii.
Omakohtainen kokemus olisi suotavaa, toki jo vinkit sopivista renkaista otetaan vastaan ilolla. Tarkoitus ei siis ole valloittaa käymättömiä korpimaita, vaan pöllyttää soraa ilman pelkoa jatkuvasta lipsumisesta.
- PantseK
- Viestit: 797
- Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 11:29 pm
- Pyörä: 950 WC Adventure, 450 EXC, Haibike
- Paikkakunta: Lahti
Re: Soratierengas painavalle ja tehokkaalle pyörälle
Taitaa olla tkc 80 ainoa vaihtoehto noin leveälle vanteelle...
https://mprenkaat-store.com/tkc-twindur ... -5818.html
https://mprenkaat-store.com/tkc-twindur ... -5818.html
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
- Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Soratierengas painavalle ja tehokkaalle pyörälle
170/60-17 on ensiasennuskoko, niitä löytyy jo muutamaa eri mallia. Tuon 180 leveän kyllä laittaa 6" vanteellekin, voisi olla Esson baarin pihalla juuri sopiva. Eri asia on miten toimivat soralla.
- PantseK
- Viestit: 797
- Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 11:29 pm
- Pyörä: 950 WC Adventure, 450 EXC, Haibike
- Paikkakunta: Lahti
Re: Soratierengas painavalle ja tehokkaalle pyörälle
Okei. Jos tuo 170 koko riittää niin sitten on enemmän vaihtoehtoja.
Tuossa koossa saa ainakin mitaksen E-07 Jaa heidenaun k-60:stä, jotka perus sorasurautteluissa on pienemmässä koossa olleet ainakin ihan kelpo renkaita. On niillä lipsuteltu parisen kertaa URAA:lla kin.
Tuossa koossa saa ainakin mitaksen E-07 Jaa heidenaun k-60:stä, jotka perus sorasurautteluissa on pienemmässä koossa olleet ainakin ihan kelpo renkaita. On niillä lipsuteltu parisen kertaa URAA:lla kin.
Re: Soratierengas painavalle ja tehokkaalle pyörälle
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
- Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Soratierengas painavalle ja tehokkaalle pyörälle
Mitaksen E10 ja Misukan Anakee Wild näyttävät päteviltä, samoin Pirellin Scorpion Rally. Tosin Pirellin hinta alkaa karkaamaan epämukavan puolelle, yli 130€ alkaa olemaan jo epämukavuusalueella kun en renkaita aja loppuun muuten kuin paikallaan.
Voi olla että ensi kesänä kokeilen 17" rengasta edessä ja takana, ja katson miltä vaikuttaa. 19" vanne on hakusessa, samoin keula ja muuta pientä osaa. Saa nähdä tuleeko soratiesiirtymistä ensi kesänä helpompia kuin koskaan ennen...
Voi olla että ensi kesänä kokeilen 17" rengasta edessä ja takana, ja katson miltä vaikuttaa. 19" vanne on hakusessa, samoin keula ja muuta pientä osaa. Saa nähdä tuleeko soratiesiirtymistä ensi kesänä helpompia kuin koskaan ennen...
-
- Viestit: 2103
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Soratierengas painavalle ja tehokkaalle pyörälle
Kokemuksia ei ole, mutta tuolla on edellisen kerran pohdittu katupyörän sorarenkaita:
viewtopic.php?f=7&t=29000
viewtopic.php?f=7&t=29000
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
- Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Soratierengas painavalle ja tehokkaalle pyörälle
Pirellin Scorpion Rally STR vaikuttaa ihan pätevältä, ja sitä löytyisi 17" eturenkaanakin. Ulkomaan elävät ovat ainakin olleet renkaaseen tyytyväisiä. Rengas kun vielä vaikuttaisi toimivan pikitielläkin aika hyvin ja olevan vielä hiljainenkin.
Ajosta kuitenkin suurin osa on kestopäällysteellä, joten rengas ei voisi aivan nappularengas olla.
TKC 80 jää siis pois vaihtoehdoista, myöskään Q-nopeusluokka ei ole ihan omiaan tuohon laitteeseen vaikkei niin kovaakaan kotomaassa saa ajaa...
Ajosta kuitenkin suurin osa on kestopäällysteellä, joten rengas ei voisi aivan nappularengas olla.
TKC 80 jää siis pois vaihtoehdoista, myöskään Q-nopeusluokka ei ole ihan omiaan tuohon laitteeseen vaikkei niin kovaakaan kotomaassa saa ajaa...
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Soratierengas painavalle ja tehokkaalle pyörälle
STR on 90% asfaltille ja kovapohjaisille hiekkateille, pärjää kohtalaisesti hiekkatiellä missä ei ole laakerisoraa tai pehmeää hiekkaa, mettäautoteillä menee kun vähän katsoo miten ajaa, offrodia ei ollenkaan. Tämä näkemys kuvion perusteella ja vertaisin sitä kokemuksiin supermoto renkaista. Rengaspaineilla pystyy muuttamaan aika paljon renkaan käytöstä jos rungossa on vähänkään elastisuutta.
Jostain syystä tämä rengas on alkanut kiinnostamaan ainakin takasen osalta, katsotaan millä setupilla mennäään ensi kesänä. Anakee Wild edessä ja STR takana voisi olla mielenkiintoinen yhdistelmä.
Jostain syystä tämä rengas on alkanut kiinnostamaan ainakin takasen osalta, katsotaan millä setupilla mennäään ensi kesänä. Anakee Wild edessä ja STR takana voisi olla mielenkiintoinen yhdistelmä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Soratierengas painavalle ja tehokkaalle pyörälle
Mulla on 990 Advesa STR takana ja TKC80/Sirac edessä. Ei osaa kyllä moittia mistään. Rullaa hyvin, kääntyy erittäin hyvin. Soralla pitää paremmin kun esim. MT90AT. Tietenkään vetopito ei maailmaa räjäytä, mutta on parempi kuin ed. mainittu Pirelli. Kilsan kestosta ei havaintoa. Ajettu jtn 3000 ja on kyllä kulunu selvästi.
Paskapuhetta, mutta uskon.