KTM Freeride
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: KTM Freeride
"Runkonopeus" on juuri se juttu mitä ainakaan tällä sivustolla ei ole tajuttu oikein.
FR:n on kuviteltu sormia napsauttamalla ja rahaa varaosakaupan tiskiin latomalla, olevan taivaita halkova enduro heti sen jälkeen kun sitä varustaa niin helevetisti ihan oikean enduron osilla. Ja sitten haukuttu halvalla tehdyksi paskaksi kun on epäonnistuttu.
Siinä on onnistuttu mielestäni todella hyvin, kun tehtaalla on ymmärretty valmistaa aikuisen kokoinen moottoripyörä kasivitosen osista TRIAL-kumeilla.
Toki pienillä muutoksilla sen saa kulkemaankin ihan mukavaa vauhtia, mutta aina se on jaloissa siellä missä ihan oikeasti ajetaan kilpaa. Koska "runkonopeus".
Kehittyvälle sähkömoottorille tuollainen alusta on juuri omiaan. Mutta kunhan homma etenee, saattaa akkuvehkeitä näkyä jossain vaiheessa nopeissakin rungoissa. Toistaiseksi ei ole nähty.
Tilanne on vielä vähän kuin moottorisahamarkkinoilla. Ammattilainen on kyllä kuullut kaikenlaisia tarinoita ja visioita, mutta luottaa toistaiseksi siihen missä on paras teho-painosuhde. Ja niissä vehkeissä ei ole edes neliventtiikantta
FR:n on kuviteltu sormia napsauttamalla ja rahaa varaosakaupan tiskiin latomalla, olevan taivaita halkova enduro heti sen jälkeen kun sitä varustaa niin helevetisti ihan oikean enduron osilla. Ja sitten haukuttu halvalla tehdyksi paskaksi kun on epäonnistuttu.
Siinä on onnistuttu mielestäni todella hyvin, kun tehtaalla on ymmärretty valmistaa aikuisen kokoinen moottoripyörä kasivitosen osista TRIAL-kumeilla.
Toki pienillä muutoksilla sen saa kulkemaankin ihan mukavaa vauhtia, mutta aina se on jaloissa siellä missä ihan oikeasti ajetaan kilpaa. Koska "runkonopeus".
Kehittyvälle sähkömoottorille tuollainen alusta on juuri omiaan. Mutta kunhan homma etenee, saattaa akkuvehkeitä näkyä jossain vaiheessa nopeissakin rungoissa. Toistaiseksi ei ole nähty.
Tilanne on vielä vähän kuin moottorisahamarkkinoilla. Ammattilainen on kyllä kuullut kaikenlaisia tarinoita ja visioita, mutta luottaa toistaiseksi siihen missä on paras teho-painosuhde. Ja niissä vehkeissä ei ole edes neliventtiikantta
-
- Viestit: 2094
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: KTM Freeride
Silloin kuin koeajoin sähkö-Freeriden, niin siitä oli vielä erikseen olemassa 11 kW enskamalli ja muistaakseni päälle 20 kW crossimalli. Juuri tuossa crossimallissa tuntui Ylöjärven crossihallissa piisaavan meno oikein hienosti. Samaisessa hallissa ajan omalla pikkunelarillani koko ajan kakkosella vaikka keskinopeus onkin 27-28 km/h, joten kovemmassa menossa varmaan Freeriden sähkömoottorista loppuisi paukku. Kuitenkin tuolla hallissa se tuntui liki tasaväkiseltä pikkunelarin kanssa. Sillä kyselin tästä rungonvaihdosta, mutta varmaan tuo Freeriden kaksoiskehtorunko vs. EXC:n selkäruoto torppaa ajatuksen. Itsellänikin olisi kiinnostusta sähkövaihtoehtoon, mutta olen omien vahvuusalueideni mukaisesti vauhtikeskeinen ajaja enkä taitokeskeinen, niin sillä tämä Freeride ei sovi minulle mitenkään.
Amerikan mantereella lensi hetken aikaa Alta Motors Redshift, ja sillä ehdittiin ajaa sikäläisessä Endurocrossin mestaruussarjassa jo podiumille ja pärjättiin myös Red Bull Straight Rythmillä, joten kyllä näissä sähkövehkeissä on potentiaalia jo ammattilaistasolle asti. Tuo oli nimenomaan nopeaan kurapyörärunkoon istutettu sähkömoottori. Harmi vaan, että meni konkkaan, eikä niitä ehditty tuomaan Eurooppaan asti. Tälläkin foorumilla siitä ehditiin turinoimaan muutaman viestin verran: viewtopic.php?f=5&t=40211
Amerikan mantereella lensi hetken aikaa Alta Motors Redshift, ja sillä ehdittiin ajaa sikäläisessä Endurocrossin mestaruussarjassa jo podiumille ja pärjättiin myös Red Bull Straight Rythmillä, joten kyllä näissä sähkövehkeissä on potentiaalia jo ammattilaistasolle asti. Tuo oli nimenomaan nopeaan kurapyörärunkoon istutettu sähkömoottori. Harmi vaan, että meni konkkaan, eikä niitä ehditty tuomaan Eurooppaan asti. Tälläkin foorumilla siitä ehditiin turinoimaan muutaman viestin verran: viewtopic.php?f=5&t=40211
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 2094
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: KTM Freeride
Skuikan laskelma takapyöräväännöstä oli silmiä avaava sähkövehkeistä puhuttaessa. Eli koneen ilmoitettu korkea vääntö ei kerro mitään suhteessa polttomootorivehkeisiin, koska kokonaisvälityssuhde on niin harva. Vähän sama dilemma kuin isoissa customeissa, eli vääntöä niistäkin kyllä löytyy koneesta hyvin, mutta koska se on niin matalilla kierroksilla, täytyy olla pitkät välitykset ja suorituskyky jää heikoksi.
Toisaalta siinä mielessä nuo sähkömoottorit ovat hyvinkin verrannollisia polttomoottoreihin, että kun sähkömoottorissa vääntökäyrä laskee kierrosten noustessa, polttomoottorissa puolestaan ladotaan vauhdin kasvaessa isompaa sisään, mikä laskee myöskin takapyörälle välittyvää vääntöä, jos kierrosten ajatellaan pysyvän liki vakioina. Esimerkiksi 2017 250 EXC-F:llä ykköseltä neloselle vauhti suunnilleen tuplaantuu samoilla koneen kierroksilla ja takapyörävääntö luonnollisesti samalla puolittuu.
Toisaalta siinä mielessä nuo sähkömoottorit ovat hyvinkin verrannollisia polttomoottoreihin, että kun sähkömoottorissa vääntökäyrä laskee kierrosten noustessa, polttomoottorissa puolestaan ladotaan vauhdin kasvaessa isompaa sisään, mikä laskee myöskin takapyörälle välittyvää vääntöä, jos kierrosten ajatellaan pysyvän liki vakioina. Esimerkiksi 2017 250 EXC-F:llä ykköseltä neloselle vauhti suunnilleen tuplaantuu samoilla koneen kierroksilla ja takapyörävääntö luonnollisesti samalla puolittuu.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 2656
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
- Paikkakunta: Oulu
Re: KTM Freeride
Pisteet myös täältäkin. Facebookin Kurapyörä-ryhmässä on vaan sellaista jutustelua.timo kirjoitti:skuikalle ”kymmenen pistettä ja papukaijamerkki” uraa uurtavasta tutkimuksesta.
Täältä kyllä löytyy pippelitietoa nippelitiedon päälle kaikesta mistä sykkii isojen poikien haardcoremopoporno.
...
Täällä foorumilla löytyy paikkoja joihin asioita voi kirjata pysyvästi muistiin.
Lämmittää kovasti mieltä että vielä löytyy dokumentoivia asiantuntijoita.
Re: KTM Freeride
Onko kukaan Oulun seudulla saanut missään ruiskukarttaa päivitettyä näihin? Parille viripajalle soittelin ja heillä ei kuulemma onnistu. Ajatuksena olisi perus ilmansuodatin, putkien tyhjennys +ruiskukartan muutos setti.
Re: KTM Freeride
Kysyitkö Bikefoxilta? Power Commander III asennuksen avulla ainakin pitäisi onnistua ohjelmointi ohittamalla alkuperäinen.Stricken kirjoitti:Onko kukaan Oulun seudulla saanut missään ruiskukarttaa päivitettyä näihin? Parille viripajalle soittelin ja heillä ei kuulemma onnistu. Ajatuksena olisi perus ilmansuodatin, putkien tyhjennys +ruiskukartan muutos setti.
Re: KTM Freeride
Nyt ois vahvasti harkinnassa käytetty Freeride. Mutta koska talvi on jo tänne pohjoiseen tullut, niin mietityttää mitkä nastat ne olisi halvimmat tähän pyörään? Ilmeisesti ihan mikä tahansa ei mahdu pyörimään, ainakaan takana? Kilvellisenä pelinä mietityttää oliko näissä vilkkuja lainkaan? Videoista ei ainakaan sellaisia näy. Ja virtalukon puutekin on vähän niin ja näin. Ei ainakaan kehtaa kaupan pihaan pitkäksi aikaa jättää. Tosin kauppakassit on erikseen.
Aiempia kokemuksia on lähinnä 2t 250cc krossista ja 690 Enduro R:stä. Krossissa oli omat ongelmansa iän takia, ja Enduro R oli auttamatta liian iso ja painava sorateitä kummemmille siirtymille. Näin siis omille ajotaidoille. Osaavat vie kyllä ER:ää, tiedetään. Itselle kun tuota vartta on kertynyt vain 173cm, niin ei tahdo jalat yletellä maahan noista isoista mopoista. Siksikin tuo Freeride vois olla minulle ketterämpi ja sopivampi haastavampien maastojen opetteluun. Teho vain mietityttää, kun nuo edelliset on ollu kuitenkin varsin tehokkaita pelejä. Kokeilemaankaan ei kovin hyvin pääse näin talvella. Tosin ketjun läpi kahlanneena, tuostahan saa kohtuullisesti hivenen lisää tehoja esille. Taitaa moniin käytettyihin nuo muutokset olla jo tehtynä.
Mitäs käytetyssä pitäis ottaa huomioon? Osaisi vähän katsella tiettyjä paikkoja jos pyörää lähtee katsomaan. Lähistöllä ois yksi varsin sopivilla tunneilla oleva myytävänä (eli alle 100h).
Aiempia kokemuksia on lähinnä 2t 250cc krossista ja 690 Enduro R:stä. Krossissa oli omat ongelmansa iän takia, ja Enduro R oli auttamatta liian iso ja painava sorateitä kummemmille siirtymille. Näin siis omille ajotaidoille. Osaavat vie kyllä ER:ää, tiedetään. Itselle kun tuota vartta on kertynyt vain 173cm, niin ei tahdo jalat yletellä maahan noista isoista mopoista. Siksikin tuo Freeride vois olla minulle ketterämpi ja sopivampi haastavampien maastojen opetteluun. Teho vain mietityttää, kun nuo edelliset on ollu kuitenkin varsin tehokkaita pelejä. Kokeilemaankaan ei kovin hyvin pääse näin talvella. Tosin ketjun läpi kahlanneena, tuostahan saa kohtuullisesti hivenen lisää tehoja esille. Taitaa moniin käytettyihin nuo muutokset olla jo tehtynä.
Mitäs käytetyssä pitäis ottaa huomioon? Osaisi vähän katsella tiettyjä paikkoja jos pyörää lähtee katsomaan. Lähistöllä ois yksi varsin sopivilla tunneilla oleva myytävänä (eli alle 100h).
Re: KTM Freeride
EXC-koneet toimii harrastekäytössä, normi huolloilla, mitään koppaa avaamatta todistetusti ilman murheita vähintään 400h.
Rautaventtiilinen ja rauhallisempi Freeriden kone todennäköisesti pidempään.
Jotkut enskapiikkirenkaat saattavat hivenen rapsahtaa etulokariin sekä pakareihin. Itse ratkaisin asian käyttämällä ihan samoja kumeja kuin SuperEndurossa ja tyytymällä kuuntelemaan etulokarin rapsahtelua. Näköjään se ei ole siitä miksikään muuttuunut saati hajonnut.
Pakareita voi ihan käsinkin kiskaista aina mukun jälkeen ulommas. Sen jälkeen uutta nastanaarmua ei tule. Pidemmän päälle toki niitä kannattaa säätää ulommas pikkaisen kiinnikkeitä tyvestä vääntämällä.
Rautaventtiilinen ja rauhallisempi Freeriden kone todennäköisesti pidempään.
Jotkut enskapiikkirenkaat saattavat hivenen rapsahtaa etulokariin sekä pakareihin. Itse ratkaisin asian käyttämällä ihan samoja kumeja kuin SuperEndurossa ja tyytymällä kuuntelemaan etulokarin rapsahtelua. Näköjään se ei ole siitä miksikään muuttuunut saati hajonnut.
Pakareita voi ihan käsinkin kiskaista aina mukun jälkeen ulommas. Sen jälkeen uutta nastanaarmua ei tule. Pidemmän päälle toki niitä kannattaa säätää ulommas pikkaisen kiinnikkeitä tyvestä vääntämällä.
-
- Viestit: 2203
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: KTM Freeride
Sain väliaikatietoja tuosta korjatusta pelistä.
Vikakoodit tuli takaisin. Liimaus oli alkanut vuotaa ja invertterin kiinnityspultit oli löysällä. Veikkaan että liima oli painunut ja kun puristus löystyi, aikaa myöten nestettä alkoi taas tihkua. Menee uudelleenliimaukseen. Jälkikiristys olisi voinut olla hyvälaatuista jälkiviisautta.
Toinen isompi ongelma siinä oli ollut pätkiminen reilummassa täyskaasuvedossa. Paras arvaukseni on se että invertteriin jäi pesusta huolimatta likaa jonnekkin jossa se alkoi johtaa sähköä kun moottorille ajettiin tarpeeksi korkeaa jännitettä. Vikakoodia ei syntynyt, veto vain loppui. Akussa varausta.
Nykyinen omistaja liimaa inun uudelleen ja oli myös pessyt sen uudelleen.
Raportoin tarkemmin kun kuulen lisää
Vikakoodit tuli takaisin. Liimaus oli alkanut vuotaa ja invertterin kiinnityspultit oli löysällä. Veikkaan että liima oli painunut ja kun puristus löystyi, aikaa myöten nestettä alkoi taas tihkua. Menee uudelleenliimaukseen. Jälkikiristys olisi voinut olla hyvälaatuista jälkiviisautta.
Toinen isompi ongelma siinä oli ollut pätkiminen reilummassa täyskaasuvedossa. Paras arvaukseni on se että invertteriin jäi pesusta huolimatta likaa jonnekkin jossa se alkoi johtaa sähköä kun moottorille ajettiin tarpeeksi korkeaa jännitettä. Vikakoodia ei syntynyt, veto vain loppui. Akussa varausta.
Nykyinen omistaja liimaa inun uudelleen ja oli myös pessyt sen uudelleen.
Raportoin tarkemmin kun kuulen lisää
Re: KTM Freeride
Minkäs kokoset kuskit Freeridella ajelee? Kun ei ole vielä päässyt testaamaan ko. peliä niin kiinnostais tietää mitenkä sopis tämmöselle 181cm ja 85-90kg kokoselle alottelijakuskille?
Re: KTM Freeride
Saman mittaisena ja pikkaisen kevyempänä, voin lämpimästi suositella, kunhan et suunnittele ajavasi sillä enduroa.
Siihen hommaan on aikuisen kokoisille sopivampiakin laitteita.
Siihen hommaan on aikuisen kokoisille sopivampiakin laitteita.
Re: KTM Freeride
Mites Freeride soveltuu tuommoseen satunnaiseen/kevyeen radalla ajamiseen spekseillä, että kuski on alottelija ja omaa liikaa itsesuojeluvaistoa
Kestääkö pieniä hyppyjä jos innostuu?
Kestääkö pieniä hyppyjä jos innostuu?
Re: KTM Freeride
Ei se siitä rikki mene.
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ti Touko 05, 2020 9:53 pm
- Pyörä: Honfa Africa Twin
- Paikkakunta: Kuopio
Re: KTM Freeride
Aika huonosti tuntuu löytyvän karttoja näihin, mitä itsekin yritin etsiä... Moni on ilmeisesti Bazzaz Z-Fi:llä säätänyt noita karttoja, mutta en ainakaan itse löytänyt yhtään jaettuna julkiseksi... Kunhan saan omani säädettyä niin laitan kartan omalta osaltani jakoon, varmaan kuukauden sisään pitäisi olla osat paikallaan. Ajattelin tehdä yhden kartan vakio ilmansuodattimella, mutta putken päät auki. Ja sitten toinen versio putken päät auki ja DT-1 Ilmansuodattimella...Stricken kirjoitti:Onko kukaan Oulun seudulla saanut missään ruiskukarttaa päivitettyä näihin? Parille viripajalle soittelin ja heillä ei kuulemma onnistu. Ajatuksena olisi perus ilmansuodatin, putkien tyhjennys +ruiskukartan muutos setti.
-
- Viestit: 2203
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: KTM Freeride
Liimaus oli onnistunut useamman uusintakierroksen jälkeen jollain Sikaflex-tuotteella. Pätkiminen ilmeisimmin johtui akusta. Osa kennoista ehtoopuolella> jännite dippaa kovalla virralla.