Staattorin ja cdi boksin mittausta.

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Bergland83
Viestit: 33
Liittynyt: Su Tammi 06, 2019 11:38 pm
Pyörä: Hbg 650cc

Staattorin ja cdi boksin mittausta.

Viesti Kirjoittaja Bergland83 »

Apua staattorin ja cdi boksin mittaukseen. Pyörä husaberg fs 650cc kipinä hukassa välillä. Sähköt ovat kokusan merkkiset.
Urpo
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 4:14 pm
Pyörä: X-ADV 750, CRF 300L
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Staattorin ja cdi boksin mittausta.

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Mitä välillä hukassa tarkoittaa? Pätkii käydessä ajaessa, vai joskus kokonaan kateissa, ettei starttaa. Onko pyörässä kiekkamittari, siitä saa vihjettä tuleeko pulssikelalta pulssit. Ajossa pätkiminen on vaikeampi mittaamalla todeta, useimmiten huono liitos, harvemmin lämmöstä johtuva komponenttivika.

Netistä löytynee varmaan kädestä-pitäen ohjeitakin. Staattorin tehokäämin vastus n 25 ohm, pulssikäämin n100. Ite olen mitannut noista myös ac-jännitteet sekä cdi irti ja kiinni, kun konetta pyörittää startilla tai kilsikoneessa akkuporalla. Puola kannattaa myös mitata, ensiössä 1-2 ohmia, toisiossa 7-10 kilo-ohmia. CDI tä en ole varmaan koskaan mitannut, kun diagnoosi alkaa olla selvä jos staattori ja puola on mitattu. Löytynee varmaan arvot sillekin.

Tärkein meinas unohtua TULPANHATTU, mistäkö tiedän?
Bergland83
Viestit: 33
Liittynyt: Su Tammi 06, 2019 11:38 pm
Pyörä: Hbg 650cc

Re: Staattorin ja cdi boksin mittausta.

Viesti Kirjoittaja Bergland83 »

Tulppa irti kun pyörittää konetta niin välillä on kipinä välillä taas ei. Staattoria mitannut tämän ohjeen mukaan https://youtu.be/f8MmrXsEpjQ antaa tuohon staattorin runkoon läpi sekä ohmit on erit. Tulppa ja hattu uusi. Tehokäämin 15,5 ohm pulssikäämi 101ohm. Staattorista lähtevät toiset johdot vain 0,7 ohm.
Urpo
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 4:14 pm
Pyörä: X-ADV 750, CRF 300L
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Staattorin ja cdi boksin mittausta.

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Eroa on sitten tehokäämin arvossa ohjearvoon. Käämissä jos on kerros oikosessa,niin se imaisee kyllä tehoa. Nyt en Kokusanin jännitearvoista tiedä, mutta ainakin 50V ac-jännite kai pitäisi tehokäämistä pyörittäessä tulla?

Ja tappokytkimen ja sammutuspiirin johdot olet katellu, ettei ole hankaillut runkoon? Ja tulpanhatussa ja tulpassa on vain toisessa vastus? Vaikka se ei yleensä ole mitään vaikuttanut, jos molemmissa on.

Korjaanpa nyt edellistä, kun ei staattorin ja cdin tarkkoja tyyppejä tässä ollut tiedossa, niin tuo mun heittämät 25 ohmia ja 50V voi olla vääriäkin arvoja tässä tapauksessa. Nyt saa asiaa oikasti tuntevat jatkaa...
Bergland83
Viestit: 33
Liittynyt: Su Tammi 06, 2019 11:38 pm
Pyörä: Hbg 650cc

Re: Staattorin ja cdi boksin mittausta.

Viesti Kirjoittaja Bergland83 »

Tappokytkintä ei edes ole pelkkä normi sammutus nappi. Siittäkin johdot tarkistettu. Joo kyllä se staattori rikki taitaa sitten olla kun antaa eri lukemat mitä ohje arvot ovat. Tarkemmin katseltunu lakka on halkeillut käämi lankojen päältä ja pientä käryn hajua tuntuu olevan. Mistähän saa tietoon kokusan sähköjen oikeat arvot?
Viimeksi muokannut Bergland83, Ma Tammi 07, 2019 4:18 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
__Antti__
Viestit: 103
Liittynyt: Pe Joulu 04, 2015 4:53 pm
Pyörä: Ktm 690 Enduro R
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Staattorin ja cdi boksin mittausta.

Viesti Kirjoittaja __Antti__ »

Paljonko voltti mittari näyttää kun kone pyörii?
Bergland83
Viestit: 33
Liittynyt: Su Tammi 06, 2019 11:38 pm
Pyörä: Hbg 650cc

Re: Staattorin ja cdi boksin mittausta.

Viesti Kirjoittaja Bergland83 »

Ei lähde käyntiin niin vaikea voltteja mitata. Eikä ole oikein vehettä millä konetta pyörittää. Starttikaan ei kauon pyöritä kun loppuu akusta potku. Eipä meinaa mistään nuita arvoja löytyä.
Avatar
__Antti__
Viestit: 103
Liittynyt: Pe Joulu 04, 2015 4:53 pm
Pyörä: Ktm 690 Enduro R
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Staattorin ja cdi boksin mittausta.

Viesti Kirjoittaja __Antti__ »

Google antaa eka sivulla 2004-2005 vm PDF huoltomanuali. Siellä oli nopeasti katottuna ne sallitut ohmit mitä sä tarvii.
Haku--> husaberg fs 650 kokusan
linkki meni jonnekki husaberg.no sivulle
Bergland83
Viestit: 33
Liittynyt: Su Tammi 06, 2019 11:38 pm
Pyörä: Hbg 650cc

Re: Staattorin ja cdi boksin mittausta.

Viesti Kirjoittaja Bergland83 »

Kiitos nyt löytyi. Siellä paljon muutakin hyvää tietoa.
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Re: Staattorin ja cdi boksin mittausta.

Viesti Kirjoittaja jaket »

jos joskus toimii ja silloinkin pätkii niin veikkaus on se exciter käämi, eli se joka luo CDI jännitteen. itse vaihdoin sen joskus XR hondaan ja sillä korjaantui heti.

se exciter kela antaa esim 100volttia ja se lataa CDI boxissa jonkun konkan kai ja sitten se trikkerikela antaa tiedon koska pitäisi purkaa se puolaan.

yksi ongelma on joskus se trikkerikela, eli sen välys vauhtipyörään on väärä. tai kampuran laakerissa on väljää ja se välys muuttuu.

CDI boxissa vika on lähinnä kolvaukset mutta ne on valettu epoxiin, joten vaikea kaivaa auki. hondassa joskus kaivoin ja kolvasin pari huonoa kolvausta uudestaan.

tein kerran aika virityksen kokeillakseni CDI:tä, exciter oli rikki, niin ajattelin, että kun valopuola antaa jännitettä mutta se ei riitä, niin otin sellaisen tavallisen muutajan joka muuttaa 220 AC -> 30volttia Ac? ja laitoin sen väärinpäin, eli ajattelin, että kai se 12V tekee about 100V. se toimi ja ajelinkin sillä, mutta se muuntaja paloi noin 15min päästä. ELi ei se kestä, mutta voi kokeilla. noin ac to ac muutajia ei vaan välttämättä ole nurkissa, kun ne on monesti AC to DC. ja se pitää olla oikea muuntaja eikä mikään hakkuripoweri,
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: Staattorin ja cdi boksin mittausta.

Viesti Kirjoittaja meikä »

Tuommoisen testisetupin voisi helposti rakentaa kun on sopivat välineet jotka ulostaa ihan mitä pyytää, mutta semmoisessa labrassa ne välineet maksaa enemmän kuin uusi pyörä ja moninkertaisesti enemmän, puhumattakaan muista laitteista kun pelkällä tuollaisen sytytyspuolan läsnäololla alkaa niitä kiusata.

Silti tuo olisi aika helppo testata pelkällä säädettävällä muuntajalla ja ihan mekaanisella triggeripyörällä jolla ampuisi liipaisinkäämiä.
Bergland83
Viestit: 33
Liittynyt: Su Tammi 06, 2019 11:38 pm
Pyörä: Hbg 650cc

Re: Staattorin ja cdi boksin mittausta.

Viesti Kirjoittaja Bergland83 »

Kipinä hukassa. Staattori vaihdettu ja eri puolaa testattu uusi tulppa sekä hattu ja johto. Johdot käyty läpi. Herää epäilys että cdi boksi on sökö. Pulssi anturakin antaa 100 ohmia niinkö pitääkin. Pitäskö pulssi anturista tulla voltteja kun starttaa ja mittaa samalla? 0 näyttää kun mittasin. Pulssi anturissa ei ole minkäänlaista säätöä että voisi lähemmäs säätää. Laakereissa ei ole välystä sekä mangneettokin on ehyt.
meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: Staattorin ja cdi boksin mittausta.

Viesti Kirjoittaja meikä »

Pitäisi tulla vaihtovirtaa. Säätö tapahtuu vääntämällä sitä ja sitten käyntiin.
Avatar
__Antti__
Viestit: 103
Liittynyt: Pe Joulu 04, 2015 4:53 pm
Pyörä: Ktm 690 Enduro R
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Staattorin ja cdi boksin mittausta.

Viesti Kirjoittaja __Antti__ »

Onko jännitteen säädin tarkistettu?
Bergland83
Viestit: 33
Liittynyt: Su Tammi 06, 2019 11:38 pm
Pyörä: Hbg 650cc

Re: Staattorin ja cdi boksin mittausta.

Viesti Kirjoittaja Bergland83 »

Ok. Ei siittä pulssi anturista tule mitään virtaa. Ei sitä mene kyllä säätää juuri mihinkään päin hajoaa vain jos vääntää. Puolan johdot eivät kulje jännitteen säätimen kautta. Sillä ei ole mitään tekemistä kipinän kans. Jos säädin rikki pollttaa vain kaikki hehkut mutta pyörän pitäs edelleen pysyä käynnissä.
Vastaa Viestiin