Valojen rakentelua(?)

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Viimein pääsi testaamaan tuota ostosta. Sen verran pessimisti olen että 2 lankaa pitää olla,ja eri johdolla/sulakkeella ruokittu. Kokeilin litteää 5 valon lediä,ja totesin ettei riitä edes kotiinpaluuvaloksi,joten tuo hellan lähivaloumpio saa olla toisena. Pikatestillä tuntuu xenon riittävän mukavasti,ja kotikutoinen puolenvaihtokin onnistui hyvin,lyhyt ja pitkä sopivalla etäisyyserolla edelleen. Seuraavaksi alkaa jonkinlaisen katteen teko,ja kaipaa tuo linnunpönttö vielä vähän viimeistelyäkin...
Ja 200km testilenkin jälkeen havaittua:
Tuo laatikko ei vielä aiheuttanut pörinää pönttöön,mutta joku 8cm ylemmäs tuleva pleksi sen jo teki. Meteli kuitenkin vielä kohtuullinen mutta huomaa selvän eron seistessä. Pitkästä aikaa huomas miten paljon mopo elää mutkissa kun valo heiluu puolelta toiselle vaikka olevinaan menee ihan tasalinjaa :lol: Piti jo tarkistaa ettei ole kiinnitys löystyny... Valoteho riittää,ainahan sitä tietysti enempikin saisi olla,varsinkin leveyteen mutta kyllä tuolla jo pystyy pimeälläkin ajamaan,ja vastaantulijatkin vaihtaa lyhyille...viimeistään väläytyksen jälkeen.
Väliaikanen ver1... :lol:
Liitteet
koeajolla_800x600.jpg
IMG_20181111_191934107_1024x768.jpg
IMG_20181111_191806172_1024x768.jpg
Justeeri
Viestit: 366
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 11:21 am
Pyörä: KTM 690 enduro r 2020
Paikkakunta: Mänttä

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Melko hyvä tuikku tuo lazer ST2

Kuva

Kuva
-zimi-
Viestit: 60
Liittynyt: Ke Kesä 29, 2011 3:17 pm
Pyörä: eBike

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja -zimi- »

Justeeri kirjoitti:Melko hyvä tuikku tuo lazer ST2
Laitatko tarkemman kuvan tuosta valon kiinnityksestä. Ite en tuollaista pientä laadukasta valoa raaskinut ostaa, joten ostin isomman halvan. Täytyy laittaa omista kiinnitysvirityksistä kuvaa kun saan kaikki valmiiksi joulun pyhinä. Tiistaina lämpenee sen verran että pääsee testaamaankin.
Justeeri
Viestit: 366
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 11:21 am
Pyörä: KTM 690 enduro r 2020
Paikkakunta: Mänttä

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

-zimi- kirjoitti:
Justeeri kirjoitti:Melko hyvä tuikku tuo lazer ST2
Laitatko tarkemman kuvan tuosta valon kiinnityksestä. Ite en tuollaista pientä laadukasta valoa raaskinut ostaa, joten ostin isomman halvan. Täytyy laittaa omista kiinnitysvirityksistä kuvaa kun saan kaikki valmiiksi joulun pyhinä. Tiistaina lämpenee sen verran että pääsee testaamaankin.
En määkään olis raaskinut mutta sain valon emännältä etukäteisjoululahjaksi :D
Olin kai kiltti ollut.

Tuollainen rauta missä on gebsi ja valo kiinni

Kuva

Kuva
-zimi-
Viestit: 60
Liittynyt: Ke Kesä 29, 2011 3:17 pm
Pyörä: eBike

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja -zimi- »

No on jykevä teline, tuohan toimii kaatumarautana jos menee pyörä katolleen :D

Omat viritykset lähti siitä liikkeelle ettei valon taakse meinannut mahtua muuntajat, releet ja johdot. Valomaskia piti siis saada eteenpäin jotenkin. Työpaikan jätelavalta löytyi 3mm alumiinilevyä josta sitten alkeellisilla metallintyöstövälineillä (pora, pistosaha ja viila) väsäsin tuollaiset. Uusi mittarin tausta johon saa talvella valon ja sitten kesäksi siirrän gepsin telineen vakiomittarin eteen. Valomaski siirtyi nyt 6,5 cm eteenpäin, joten nyt on reippaasti tilaa sähkövirityksille. Alapuolen levyn tein aikanaan pienille lisävaloille, mutta nyt se palvelee valomaskin alatappien siirtolevynä. Ei ole tehdaslaatua mutta toimii :)

Tuo lisävalo maksoi 49€ Jyskän halpamarketissa, enpä voisi olla tyytyväisempi. Nyt lähden mieluummin ajelemaan pimeällä. Reunimmaisten ledien heijastimet on hajoittavaa mallia ja nyt on auton tuplaxenonien veroinen valo myös mopossa.

Kuva

Kuva

Kuva
Justeeri
Viestit: 366
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 11:21 am
Pyörä: KTM 690 enduro r 2020
Paikkakunta: Mänttä

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Opetellu kantapäänkautta tekemään heti tarpeeksi tukevan/kestävän niin ei tartte moneen kertaan tehdä.

Tossa sun valon eteenpäin viennissä muuten on ideaa. Täytyy happoseen peltiin piirtää samaan tyyliin yläpuoli ja alas kans. Täytyy tehdä vastaava alakiinnitys ja sorvata samanlaiset tapit mitkä lokarissa on.
Avatar
_JPA_
Viestit: 665
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

Justeeri kirjoitti:Opetellu kantapäänkautta tekemään heti tarpeeksi tukevan/kestävän niin ei tartte moneen kertaan tehdä.
Tuhon ei sitten kannata rintalasta edellä törmätä.
Justeeri
Viestit: 366
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 11:21 am
Pyörä: KTM 690 enduro r 2020
Paikkakunta: Mänttä

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

_JPA_ kirjoitti:
Justeeri kirjoitti:Opetellu kantapäänkautta tekemään heti tarpeeksi tukevan/kestävän niin ei tartte moneen kertaan tehdä.
Tuhon ei sitten kannata rintalasta edellä törmätä.
Kiitos pirun hyvästä vinkistä. Edellinen antoi vinkkinä että ei kannata hampaita lyödä siihen. Olisko vielä jotain muita?
Avatar
AKH
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:47 pm
Pyörä: Yamaha RD

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja AKH »

Riippuu kuskin sukupuolesta mitä siihen voi osua[FACE WITH TEARS OF JOY][FACE WITH TEARS OF JOY]
Justeeri
Viestit: 366
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 11:21 am
Pyörä: KTM 690 enduro r 2020
Paikkakunta: Mänttä

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

AKH kirjoitti:Riippuu kuskin sukupuolesta mitä siihen voi osua[FACE WITH TEARS OF JOY][FACE WITH TEARS OF JOY]
Mulla tulee kans tears of joy kohta. Kaikenmaailman roadbookkihässäkät on turvallisia mutta sitten kun siinä on valorauta niin siihen voi murskata hampaat (mitä ihmettelen jos on kypärä päässä sitten rintalasta ja seuraavaksi mul*ku. Osumia kun alkaa varomaan kannattaa jäädä kotio. Tai ainakin ajaa haarniska päällä.
Ei mitään hyvää uutta vuotta vaan! Varokaa osumia vuonna 2019
Avatar
_JPA_
Viestit: 665
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

Näillehän on helppo naureskella niin pitkään kun omalle kohdalle ei satu sitä päivää jolloin kaikki menee pieleen ja tulee pysyviä haittoja / elinikäisiä vammoja. Niitä tulee muuten ihan peilin varsista ja jarrusylkästä.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Pyörään pitäisi laittaa päivävalot ja mielessä kävi että toimiiko oikeat sumuvalot myös päivävaloina? Päivävalot kun tuottaa hajavaloa joka häikäisee mutta ei sokaise, sumarit taas oikein suunnattuna ei taida tätä efektiä tehdä joten pitääkö laittaa molemmat?

Olenko ymmärtänyt oikein?

Kiinalaiset myy ihmevaloja missä on drl, fog ja spot aina samassa valaisimessa joten ne on hylätty ellei löydy jotain toimivaksi osoittautunutta lyhtyä.

Ehdotuksia valoiksi? Ykkösenä on päivävalot kylkirautoihin että saa lisää näkyvyyttä, jos siihen käyttöön sopii sumarit niin saa laittaa molemmista linkkiä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
_JPA_
Viestit: 665
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

Saako moottoripyörässä kahdentaa valoja?
Jos meinaat Tenereen laittaa päiväajovalot, niin eikös siinä jo ole vakiona? Autoissa ainakin on laittomat esim. lisäpitkien parkit, päiväajovalot, yms., jos ei poista alkuperäisiä käytöstä.
Eri asia tietty kiinnostaako asia virkavaltaa pätkän vertaa...
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Jos T7:ssa on päivävalot niin videoiden perusteella ne ei ole parkkeja kummoisemmat joten erilliset päivävalot laitetaan joka tapauksessa. Laitonta se on kääntyä 80 alueella vastaantulevalta kaistalta suoraan eteen kun kotilokuski ei nähnyt lähestyvää moottoripyörää joten mulle on ihan sama mitä laki sanoo päivävalojen kahdentamisesta, en halua kokea tuota tilannetta toistamiseen :evil:

Hyvin on kyllä päivävalot yleistynyt, enemmän niitä näkee matkapyörissä ja isoissa enskoissa mutta myös customeissa.

Mites noi Seekerin pyöreät sumarit, toimiiko myös päivävaloina?
Kylätason kurapyöräilijä.
jiiar8
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Syys 26, 2017 8:46 am
Pyörä: Tiger 955i dr650se museo Kawa

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja jiiar8 »

Itellä ollut juuri nuo Seekerin 90mm ledsumaarit nyt pari vuotta päiväajossa. Sopivasti hieman alaspäin, niin ei tule sanomista. Iso ero "vastapuolen" liikennekäyttäytymiseen, kun ajaa Tigerin yhdellä tai nuo lisävalot päällä.
Vastaa Viestiin