Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Marras 13, 2019 12:40 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Marras 27, 2018 5:02 pm 

Liittynyt: Ti Marras 27, 2018 1:33 pm
Viestit: 3
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: Yamaha
Morjes. Hieno foorumi, paljon on tullut eri juttuja kahlattua läpi ja nyt vallan rekisteröidyn käyttäjäksi.

On ongelma. Olen innostunut aloittamaan mp-harrastusta uudelleen ”nuoruusvuosien” jälkeen ja kuten otsikossa todettua, melkein pakkomielteenä olisi hankkia tuulahdus ysäriä aidon afrikkalaisen muodossa. Ihan mielelläni kuulisin perusteluja, että onko tässä järkeä vai ei. Vai olisiko parempi katella jotain muuta, mitä? Toki oon kyllä täältä paljon asiaa aiheesta löytänyt, mutta kuitenkin.

Olen siis ollut 7 vuotta ilman pyörää ja aikaisempi kokemus painottuu kyykkyihin. Toki alaikäisenä tuli veivattua paljon piikkistä DT:tä, mutta siitä on jo aikaa. Kyykkymaailma ei enää kiinnosta, vaan vähän rouheampi meno hiekkateillä ja helpossa maastossakin mahdollisesti.

Sellaisella retkeilyajatuksella tähän harrastukseen. Teltta tarakalle ja ralleihin, kesälomareissulle pohjoiseen... ensin olisi tietysti hyvä käydä jossain koulutuksessa hieman verestämässä ns. lajitaitoja.

Budjetti on tiukka, rahamiesten mielestä varmasti olematon - 3000e. Mutta uskon, että tuolla voi löytää hyvän retkijuhdan. Mutta AT, niitä on ilmeisesti niukasti tarjolla? Ja mikä niissä maksaa?? Semmoinen on kuitenkin haaveissa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 27, 2018 6:02 pm 

Liittynyt: La Marras 06, 2010 9:30 pm
Viestit: 81
Paikkakunta: Sysmä
Pyörä: xrv 04 KTM 200
Tuosta ostat pyörän https://www.nettimoto.com/honda/xrv/2259308, siitä ei puutu kuin sivulaukut ja renkaat voisi olla karheammat soralle, muuten on kaikki mitä pyörältä kaipaat.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 27, 2018 7:27 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7337
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
AT on parhautta tuon ikäisissä pyörissä, yksi kesä tuli sellaisella ajeltua ja jäi positiivisesti mieleen. Luet AT topicin läpi mistä näet tyyppiviat, sitten etsin mieleisen lompakolle sopivan AT:n ja kaupoille. Ei näissä yleensä voi mennä pahasti pieleen jos luvatut kilsat pitää paikkansa ja pyörä ei ole ollut millään raiskaajalla joka on vaan vetänyt vailla huoltoja.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 27, 2018 7:30 pm 

Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Viestit: 226
Pyörä: Bemari
Tietyn pisteen jälkeen moottoripyörän käyttöarvo ylittää muut ominaisuudet, kuten ajetut kilometrit jne. Lisäksi kaikki halvat AT:t lähtevät käsistä, kun et ole ainut jonka pakkomielle on kyseessä. Tuokaan tuskin kauhean kauaa myyntilistoilla majailee, jollei pyörässä sitten ole jotain todella pahasti vialla.

Jos mitä tahansa isokuutioista kurapyörää halajaa alle 3k€ voi olla lähes varma, että koneessa on reilusti kilometreja. Tosin näiden kanssa tuo ei ole niin kriittistä kun viritysasteeltaan kovempien muoviluotien kanssa. Kuitenkin odotettavissa on jonkin näköistä remppaa, oli kyseessä sitten mummon ainoastaa käyttämä 10tkm ajettu yksilö tai sitten jo sopivasti sisäänajettu malli. Aika tekee tehtävänsä, eikä mikään pysy ikuisesti kunnossa.

Kolmella kilolla ei tosiaan kauheasti juhlita, mutta jos AT ei ole ihan välttämättömyys niin transalp on kuitenkin hyvin samantyyppinen pyörä vähemmillä tehoilla.

Jos taas yksimukinen kelpaa niin kolmen tonnin budjetilla saa jo huomattavasti vähemmillä kilometreilla ajettuja pyöriä. Domi, GS, XT, DR. Valikoimaa riittää. Eikä se moottorin tärinä juuri häiritse jos malttaa pysyä pois assulta. Kevyempinä pyörinä ovat myös mukavampia tie kapenee metsätieksi. Oikeasti huonoon maastoon yksikään noista ei luonnollisestikaan sovi. Noista etenkin bemarin pikkugessu sopii mielestäni myös ihan asfalttivoittoiseen reissuajamiseen, joskin jos panotus ei ole soralla, kannattaa mielestäni suoriltaan ostaa katupyörä sorarengastuksella.... Saa paljon enemmän vastinetta rahalleen.

_________________
Myydään BMW F650GS Dakar -01


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 27, 2018 8:05 pm 

Liittynyt: Ti Marras 27, 2018 1:33 pm
Viestit: 3
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: Yamaha
Kiitos, viisasta pohdintaa.. Laittaa miettimään. Ehkä pitäis nyt panostaa kerrankin siihen koeajoon. Noita mainitsemiasi vaihtoehtoja oon sivusilmällä kyllä vilkuillut.. Yleensä vaan maltti loppuu siinä vaiheessa kun on päättänyt, että joku tietty kampe täytyy saada.

Täällä Pirkanmaalla yks 71tkm ajettu AT on tarjolla, mutta tosiaan sillä rahalla saa jo melkein pari suitsaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 27, 2018 8:34 pm 

Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Viestit: 226
Pyörä: Bemari
Kannattaa miettiä mitä pyörältään haluaa. Isona miehenä mulle domi, XT ja Dr ei olisi ehkä se ykkösvaihtoehto. Nurkkamatkailuun sen sijaan ihan huikeita vehkeitä hintaansa nähden. Jos taas kokoa ei ole riesaksi asti kertynyt, niin noilla viitsii kyllä pidempäänkin reissua tehdä.

GS ja transalp ovat sitten mielestäni vähän enemmän matkaorientoituneita. Eikä Suzukin freewindiäkään kannata unohtaa. Tuo tosin on porukan asfalttiorientunein.

_________________
Myydään BMW F650GS Dakar -01


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 28, 2018 7:01 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7337
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
AT:ssä kannattaa muistaa ettei siinä ole miljoonamittaria, sadassa tonnissa lähtee uudestaan nollilta ja ilman huoltojen dokumentointia todelliset kilsat on usein arvailujen varassa, onko mittari toisella tai kolmannella kierroksella. Usein kyllä pyörän kunto paljastaa paljon mutta käytöstä riippuen ei aina, on nähty varsin hienossa kunnossa olevia 200tkm ajettuja pyöriä. AT:ssä ei kannata niinkään tuijottaa kilsoja vaan pyörän kuntoa ja mahdollista käyttö/huoltohistoriaa, paras on jos voi soittaa entiselle omistajalle ja kysyä pyörästä.'

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 28, 2018 11:51 am 

Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Viestit: 126
Pyörä: V-Strom
Suositteleisin koeajamaan erilaisia itseä kiinnostavia malleja.
Oma mielikuva, kaverin suositus tai testin tulos jne voi poiketa suurestikin siitä, miten itse jonkun pyörämallin kokee.

Useamman kymmenen kilometrin koeajon pohjalta on paljon parempi tehdä ratkaisuja esimerkiksi itselle sopivan pyörämallin suhteen, eikä se pahaa tee edes yksilökohtaisten päätösten tekemisen pohjaksi. :D


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 28, 2018 6:10 pm 

Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 2:15 pm
Viestit: 107
Paikkakunta: Kouvola
Pyörä: SE
Mulla kokemusta on sekä Transalp 600 että Africa twin malleista. Molemmista tykkäsin, vaikka Africa twin istui 188 pitkälle paremmin. AT on tiellä laiska, maastossa painava ja alustaakaan ei voi oikein kehua, mutta sopii retkeilykäyttöön sorateille oikein hyvin.

Mulla haaveena oli AT, mutta ostin ensin Transalpin. Kun AT haave vain eli, niin piti AT:kin kokeilla. Ja sitten haaveeksi tuli SE, mutta SE onkin sitten toinen juttu...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 28, 2018 7:11 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7337
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Hillis kirjoitti:
AT on tiellä laiska


Eihän se mikään tehotykki ole mutta en laiskaksi luonnehtisi, hyvin jaksaa kulkea isoa latua niillä marssivauhdeilla jotka on kotimaan teillä järkeväiä ja sorateillä menee ihan hyvin mutkat vinossa kaasun kanssa kun on sopivaa rengasta alla. Ei sillä mitään powersladeja vedellä isoissa vauhdeissa mutta alusta/ajettavuus/tehot on hyvin balanssisa vauhdikkaaseen suomiralliin soralla. Toki tehokkaampiakin pyöriä on mutta mä olin vakiokuntoisen AT:n kulkuun varsin tyytyväinen ja tykkäsin sorateillä koneen tasapaksusta venyvästä luonteesta.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 28, 2018 8:10 pm 

Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 8:56 pm
Viestit: 197
Paikkakunta: Salo
Pyörä: 950 SE & Adventure
Täytyy tähän omatkin kommentit lisätä, on ollut molemmat mallit omistuksessa, siis RD04 ja RD07.
Lyhyesti kerrottuna; AT on luotettava pyörä, uudemmassa trippi kiukutteli ja bensapumppu vaihdettiin, vanhemman kanssa ei ollut ongelmia. Toki niillä on jo nyt ikää joten kunto vaihtelee. Pitää hintansa hyvin.
Mutta laiskalta se rupesi tuntumaan pitemmän päälle, ja painavalta myöskin. Kaikkinensa kuitenkin harmiton pyörä joka toimi niin kuin Honda yleensä toimii. Vähän hajuton, mauton ja väritön laite.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 28, 2018 8:54 pm 
Avatar

Liittynyt: La Touko 10, 2014 9:10 am
Viestit: 233
Paikkakunta: Kemi
Pyörä: Gessu -09
Ja mikä parasta, Africa Twin näyttää moottoripyörältä eikä mopolta niinkuin nämä ykspyttyiset kotarit ym röpöttäjät ;) XT600:lla kun ajeli niin eipä kukaan morjestanut, luulivat mopoksi...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 28, 2018 11:58 pm 

Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 7:38 pm
Viestit: 642
Paikkakunta: Vimpeli
Pyörä: -
Hobes kirjoitti:
Tietyn pisteen jälkeen moottoripyörän käyttöarvo ylittää muut ominaisuudet, kuten ajetut kilometrit jne. Lisäksi kaikki halvat AT:t lähtevät käsistä, kun et ole ainut jonka pakkomielle on kyseessä. Tuokaan tuskin kauhean kauaa myyntilistoilla majailee, jollei pyörässä sitten ole jotain todella pahasti vialla.


Tuo Pietarsaaren pyörä on ollut myynnissä KAUAN, taitaa olla yli puoli vuotta jo takana. Ei tietoa kunnosta, mutta ei nuo kilometrit mitään ostokiimaa aiheuta vaikka kunnossa olisikin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 29, 2018 11:53 am 

Liittynyt: To Huhti 28, 2011 3:46 pm
Viestit: 69
Pyörä: XRV750 RD07a
empperi kirjoitti:
Ja mikä parasta, Africa Twin näyttää moottoripyörältä eikä mopolta niinkuin nämä ykspyttyiset kotarit ym röpöttäjät ;) XT600:lla kun ajeli niin eipä kukaan morjestanut, luulivat mopoksi...


Kyllä näin on. Respectikerroin on huomattava :lol: Onhan se vähän painava ja laiskahko, mutta kyllä tuolla hiekkatiet kiertelee ja matkaa tekee ihan ilolla. Ei ole kyllä osto kaduttanyt pätkääkään. Ilo on omistaa klassikko :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Marras 30, 2018 11:48 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Elo 17, 2011 1:22 am
Viestit: 797
Paikkakunta: RAISIO
Pyörä: Super Tenere 750
Itse kun hankin pyörään n.8v sitten niin ainut päämäärä oli afrikkalainen. Sitten pääsin istumaan Supertenereen ja se sopi paremmin käteen ja sillä on menty. Eli kannattaa kaydä istumassa/ajamassa erilaisia vekottimia. Sillä se löytyy.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com