Bridgestone TW301/302 katunappulat

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

KooT82
Viestit: 169
Liittynyt: To Joulu 05, 2013 3:39 pm
Pyörä: KTM 690ER '12
Paikkakunta: Kotka

Re: Bridgestone TW301/302 katunappulat

Viesti Kirjoittaja KooT82 »

Hyvä tietää...
Tämä voisi siis hyvinkin olla reissurengas Marokkoon, josta tarkoitus olisi tulla Euroopan läpi ajaen kotiin. Mitas E07 tai Goldentyre 221 voisi myös toimia mutta 302 on enemmän "nappulamainen", joten toimisi varmaan paremmin sorateillä.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Bridgestone TW301/302 katunappulat

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Soratiellä toimii oikein hyvin, parempi ajettavuus kuin TKC:llä.
Kylätason kurapyöräilijä.
KooT82
Viestit: 169
Liittynyt: To Joulu 05, 2013 3:39 pm
Pyörä: KTM 690ER '12
Paikkakunta: Kotka

Re: Bridgestone TW301/302 katunappulat

Viesti Kirjoittaja KooT82 »

Ketuiksi meni TW302:n Marokon ja Euroopan valloitus. 3500 km jälkeen rengas oli aivan kaput ja saimme etsiä Ranskaa ja Italiaa myöten uutta takakumia Kotariin, onneksi Torinon läheltä tärppäsi. Tämä siis siistiä matka-ajoa hiekalla ja kestopäällysteellä. Paineet reilut 2 baria.
Eli en pysty suosittelemaan pidemmän reissun ainoaksi kumiksi ainakaan.
Avatar
Lonely Lynx
Viestit: 284
Liittynyt: To Maalis 12, 2009 1:13 am
Pyörä: Transalp, XL250, CB750
Paikkakunta: Hollola

Re: Bridgestone TW301/302 katunappulat

Viesti Kirjoittaja Lonely Lynx »

Nyt saattaa alkaa harmittaa, että tulin vaihtaneeksi Bridgestonen Trial Wingin taakse (en kylläkään huomannut katsoa numerointia). Noin pienet kilometrimäärät eivät sovi matkamotoristille ollenkaan. Toisaalta valinta oli helppo, sillä liikkeessä ei ollut muita vastaavia. Heidenaun K60 kesti 20.000 km lähes pelkästään pikiteitä. Tietysti kävi niin, että kun karkeampaa kuviota olisi tarvittu mudassa ym., se oli jo pääosin tiessään. Vaihdettaessa kuviosta oli reilu milli jäljellä. 2.5 barin paineilla koko matka.
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Bridgestone TW301/302 katunappulat

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Kyllähän sen renkaan odotettavissa olevan eliniän pystyy aika hyvin päättelemään pelkästään katsomalla kuviota. Yleistäen mitä karkeampi eli mitä pienempi kuvion/nappuloiden pinta ala suhteessa väliin jäävään alaan sitä lyhyempi kestoikä ja vastaavasti parempi pito soralla ja maastossa. Tämä tietysti vain samanlaisessa pyörässä saman kuskin alla, sillä saman renkaan odotettavissa oleva elinikä on aivan eri toisen pyörän alla ja eri ajotyyleillä.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Bridgestone TW301/302 katunappulat

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

TW302 ei ole mikään pitkäkestoinen rengas vaan samaa luokkaa kuin T63 ja vastaavat sekarenkaat, kaasukädestä riippuen takarengas kestää sen 2000-4000km ja etusella ajaa 2-3 takarengasta loppuun.
Kylätason kurapyöräilijä.
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Bridgestone TW301/302 katunappulat

Viesti Kirjoittaja Jani M »

690:iin meni taakse 130/80-18 TW302. Rangas on painava ja jäykkärunkoinen. Ritisi vaan vanteelle vääntäessä, vaikka on tuore rengas. Suunnilleen yhtä tiukka menemään vanteelle kuin sisärenkaallinen Anakee Wild eli ihan tosissaan sai vääntää. 2,5-tuuman vanteella rengas on 131 mm nappulan laidasta laitaan ja nappulan korkeus on vain 11 mm. Renkaan kuvio on siten symmetrinen, että sen voi laittaa kumpiä päin vaan, mutta toisen sivun kuvio pyörii ikäänkuin takaperin. Autonrenkaissahan tätä käytetään enemmänkin, mutta prätkänrenkaissa taitaa olla harvinaisempaa. Toisaalta ero kuvion suunnassa on melko pieni, joten sillä tuskin on käytännön merkitystä. Teoriassa on kuitenkin erilainen vasemmalle kuin oikealle käännettäessä.

Ostin tämän verrokkirenkaaksi Anakee Wildille, silloin kun se tuntui vielä hyvältä renkaalta soratierallitteluun. Nyt kun alla oli välissä karkeampi, niin en enään olisi ostanut näin sileäkuvioista. Toisaalta nyt ainakin pitäisi mennä koko syksy ja jonkun matkaa ensi kevättäkin vaihtamatta renkaita. Siten selviäisin tästä kesästä kahdella eturenkaan ja kolmella takarenkaan vaihdolla. Nyt on vajaa 8000 km ja eiköhän kymppitonni mene rikki, jos ei lumi tule kovin aikaisin.
Liitteet
20180902_161040 (Medium).jpg
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Bridgestone TW301/302 katunappulat

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Nyt on 875 km takana. Renkaassa on keskellä 6-7 mm pintaa jäljella eli pois on kulunut 4-5 mm. On kulunut aika paljon enemmän kuin Wild samalla matkalla. Hiukan on ollut samaa vikaa myös, eli pito vaihtelee soralla jonkun verran enemmän kuin karkeammilla. Ei kuitenkaan niin pahasti kuin Wildilla, mutta toisaalta syyskuun kosteat soratiet ovat olleet renkaille paljon armollisempia kuin paahteisen alkukesän läpeensä kuivattamat tiet. Kovalla pitää todella erinomaisesti. Pidon raja on terävämpi kuin karkeammilla, mutta kuitenkin hallittava. Kulutuskesto näyttää niin huonolta, että ei tästä reissurenkaaksi ole. Jos ei kestä selvästi pidempään kuin edellinen Pirelli XC Mid Hard, niin ei ole mitään syytä ostaa jatkossa tällaista katunappulaa. Näissä hitaamman kulumisen hyötyä syö se, että nappulan korkeus uutena on niin matala. Asfaltilla on ollut ok, mutta niin minulla on ollut kaikki muutkin renkaat karkeuteen katsomatta.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Bridgestone TW301/302 katunappulat

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Nyt on 1550 km takana ja keskellä on 4 mm pintaa jäljellä. Pitää ja käyttäytyy kuitenkin vielä ihan ok, joten jatketaan ajoja, vaikka joku toinen rengas voisi olla tällä kuviomäärällä jo loppu. Todella huono kesto kuitenkin tällaiseksi renkaaksi.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Bridgestone TW301/302 katunappulat

Viesti Kirjoittaja Jani M »

2460 km pääsi ja rengas tuli kulutusmerkille, eli pintaa ei ole keskellä kuin milli jäljellä. Kuten arvata saattaa, ei pitoa irtonaisemmalla alustalla ollut enää yhtään. Kovalla pinnalla oli yllättävän hyvä loppuun kuluneenakin. Tiivistettynä matkaendurorenkaan kuvio crossirenkaan kestolla.

Oli todella jäykkä vääntää myös vanteelta pois, kun talli on aika viileä. Tilalle meni Michelin AC10, ja se oli paljon nöyrempi tapaus. Pyörä jäi talviseisontaan, joten seuraavat ajot keväällä.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Bridgestone TW301/302 katunappulat

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Aika samoja kilsoja tuli aikoinaan ajettua ja ajo ei ollut koskaan rengasta säästävimmästä päästä. Tylsällä ajolla rengas kestää takana sen 5000-7000km mutta kuka hullu nyt niin kauan haluaa ajaa samalla takarenkaalla :lol:
Kylätason kurapyöräilijä.
Vastaa Viestiin