Valojen rakentelua(?)

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Peltsi
Viestit: 2821
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Viuh kirjoitti:990:in lähinnä saunalyhtyä muistuttavaa ajovaloa vähän kehittelin. Heijastimenkin oli H7 jo polttanut himmeäksi ja polttimen päältä
pinnoite karissut jo kokonaan pois. Mitään xenoneja tms ei oikeastaan kannata näihin kotareiden muoviumpioihin viritellä, tuskin kauaa
kestää kovemmalla lämmön tuotolla.

H7:n tilalle istutin kiinalaisen bi projektorin johon valonlähteeksi 35W poltin jota ajelee 55W "nopea" ballasti. Tällaisen yhdistelmän olen joskus hyväksi todennut,
valo syttyy nopeasti, sitä irtoaa kohtuu paljon ja polttimo kestää riittävästi. Ulkonäkösyistä maalasin vanhan lyhyen "heijastimen" mustalla ylitse.
Vanhasta H3 heijastimesta tein päiväajovalon. Vaikka onkin pitkä niin ei kovin kummoisen kirkkaasti häikäise :)

Pitkiä parantamaan asensin vielä pienen led-barin koko höskän alle. Yllättävän paljon valoa tuntuu irtoavan mutta todella tiukalla rajauksella.
Pitkään mietin lisätuikkujen asentamista kaatuilurautoihin mutta tähän päädyin. Kuitenkin ovat alhaalla alttiimpina ulkoisille ärsykkeille, likaantuvat
helpommin ja pitkän keilan valaisun puolesta sijainti ehkä huono. Mutta sinnehän saa helposti ojavalot värkättyä jos siltä tuntuu, kokelaita olisi muutamat jo valmiinakin.
https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 010130239/

Virrat toin suoraan akulta ja releytin kaikki kytkennät. Vielä vähän suuntailua ja kenttätestejä odotellessa.

Kuva

Kuva
Saatko kuvaa tuon lisävalon keilasta yksinään. Tuohan on ihan viisaan hintanen että vois varaksi laittaa.
Paskapuhetta, mutta uskon.
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Onko kokemuksia noiden bi-halo/xenon lamppujen kestosta tärinässä? Ajatuksissa viritellä hellan 90mm tuikkuja uudempaan huskiin 1 tai 2 kpl. Hinnat on melkosia mutta aina välillä joku kohtuuhintanenkin umpio tulee vastaan.
Noita näky tuossa aiemmin jotkut laittaneetkin jo.
an13
Viestit: 1088
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja an13 »

Xchallengessa oli aikoinaan n. 5 vuotta joku 30$ kiinalainen solenoidilla pitkä lyhyt väliä liikkuva H4 35w xenoni ja ei mitään ongelmaa, että voi ne kestääkin, valotehokin oli hyvä.
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Minulla on Gessussa noita oheisen kuvan valoja kaksi kappaletta. N. 70000km matkalla ei ole mitään ongelmia ollut.

Kuva
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Hyvä että ovat kestäneet, tollanen bi xenon tuli puolivahingossa jo tilattua...tosin vain 1 kpl. Sekin niitä ekoja malleja,eikä tätä uudempaa pienempää. Saa nähdä miten paljon pitää askarrella että saa valon nokalle...Kaveriksi olis hyllyssä halogeeni,vaan onkohan siitä mitään iloa,paitsi sillon kun xenon pimenee syystä tai toisesta.(siinäkin on kyllä xenonin hyväksyntä?) Enskan valoksi tuo 630 lyhty on jo kohtalainen,mutta ei näillä silmillä silläkään enää mitään näe kun on pimeää ja sadetta...Vanhemmassa on 1+1(hella 90mm) halogeenit,riittää mutta lisä ei olis pahitteeksikaan. Kummaa kun mulle tullessa siinä oli ihan loistavat valot...
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Oman kokemuksen mukaan kaksi tuollaista Hellan valoa valaisee sen verran, että ajatukset lisävalojen tarpeesta unohtuvat aika nopeasti. 8)
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Jarno
Viestit: 2642
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Kymmenisen vuotta on ollut tuollainen hellan bi-projektori, tosin halogeeni malli korvike xenonilla, pikku-adven keulilla.
Ei ole hajonnut vielä, vaikka on täristelty ja vatkattu huolella.
Eli voi olla ihan kestäväkin vehje.... :roll: :lol:

Projektorin pitkän kaverina saman firman 90mm hid-kaukovalo, noitten kanssa ei vielä ole erillisiä lisävaloja kaivannut...
jani73
Viestit: 152
Liittynyt: Su Elo 30, 2015 11:31 am
Pyörä: Ktm 690 EnduroR

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja jani73 »

Ite oon ryskänny Hellan Bi-Xenonilla 690:llä yli 20k, samalla polttimolla viime talvesta lähtien. Ainoa ongelma on ollut kiinnitys, vaatisi vaimenninkumit väliin kun tuo kotarin vatkain ravistaa aikalailla! :mrgreen: Vaikka itse projektori on tukevasti kiinni RallyRaidin etuhäkissä ni sit ite poltin vapisee. Polttimona on Osramin NightBreaker...
Viisautta ja rikkautta ei minulle riittänyt, onneksi sentään hulluutta!
jani73
Viestit: 152
Liittynyt: Su Elo 30, 2015 11:31 am
Pyörä: Ktm 690 EnduroR

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja jani73 »

Lyhkänen ja pitkä, tuoho laitoin vielä 35w led lisäpitkän kun ei mahtunut kahta projektoria ilman väkivaltaa tai lasikuidun leivontaa...KuvaKuva

Lähetetty minun SM-G390F laitteesta Tapatalkilla
Viisautta ja rikkautta ei minulle riittänyt, onneksi sentään hulluutta!
Jarno
Viestit: 2642
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Livenä näkyy paremmin kuin kameran välityksellä, lyhyillä tonne parinsadan metrin toiselle puollelle, ja pitkillä sitten puolisen kilometriä tämmösessä syys tihkussa...

Kuva

Kuva
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Sen verran kokemusta hellan xenoneista on,että norsussa 2kpl pikkusta lisäpitkää (micro de ) joilla näkee kyllä ihan tarpeeksi. :mrgreen: Yksi sellanen on liian vähän,ei riitä leveys. Kanto kyllä. Siinä taas alkuperänen myrskylyhty hoitaa lyhkäsen virkaa,sama kun sammuttaisi valot kun joutuu vaihtamaan lyhyille. Vastaantulija tietysti näkee,ite ei.

Pahus kun ei mopo kelvannu kellekkään,joutuu taas rakentelukierteeseen... :lol:

Jos nuo kestää lc4 tärinät,ne kestää mitä vaan... :mrgreen:
Avatar
AKH
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:47 pm
Pyörä: Yamaha RD

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja AKH »

Tuollaisen sovittelin 640 adv pitkien valon tilalle. Lyhkäsessä projektorissa xenon, kytkimellä voi valita palaako lyhyt pitkillä(käytännössä aina pidettävä päällä).

Lyhkäsille vaihtaessa tuntuu kuin olis sammuttanut valot. Senverran kirkas toi Seeker 100 ledi valo on.

Kokemus pimeästä vielä vähäinen, on toi lisäpitkäksi tarkoitettu led kuitenkin hurjasti parempi halogeeniin verrattuna.

Lyhkäsen umpio vaihtuu bi xenon malliksi jossain vaiheessa. Kuva
jani73
Viestit: 152
Liittynyt: Su Elo 30, 2015 11:31 am
Pyörä: Ktm 690 EnduroR

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja jani73 »

Tuollanen mullaki roikkuu keulalla, hyvä kantama, sävy sinertävä, mutta leveämpi kuvio sais olla. Ei meinaa nähdä kunnolla mutkan taakke... Jos rikkaaks pääsen ni kokeilen työvaloversiota tuosta, joskus!Kuva

Lähetetty minun SM-G390F laitteesta Tapatalkilla
Viisautta ja rikkautta ei minulle riittänyt, onneksi sentään hulluutta!
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Voihan vinetto...Lamppu tuli,mutta enpä älynny korkeajännitys saksalla sitä että tuo on vasemmanpuoleiseen liikenteeseen tarkotettu. Täytyy tutkia onko tuossa classicissa jotain keinoa vaihtaa varjostinta toisen kätiseksi. Jollei,niin asennus vinoon... Pikatestillä ikkunasta ulos näyttää kyllä lupaavalta,mutta onhan tuo melkonen pötkylä.Haastavampi saada paikalleen...Ja painoa alkaa kertymään.
vapaaduunari
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 6:17 pm
Pyörä: BMW F800GS
Paikkakunta: Napapiirin tuntumassa

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja vapaaduunari »

vapaaduunari kirjoitti:Transalppiin valoa laittamassa. LEDiä tottakai tulee. Ja laatuun ja kestävyyteen panostetaan eli Rigid.
Autossa ollut lisäpitkänä jo 4 vuotta ja kyllä aukeaa latu. Ei ole samentunut eikä vesi mennyt sisään. Takuuhan onkin 5 vuotta... Saa nähdä
loppuuko nuo takuuajan täyttyessä.
Kaavailin autoon pakki/työvaloiksi Rigidin Radiance Podia. Vois toimia kelkan valonakin, siinä kun ei tarvita niinkään kuvion rajausta. Ehkä mopossakin oikein suunnattuna. Pitkäksi noihin "pienkoneisiin" riittää varmasti 6" tai 10" vaikka SR2-sarjalainen. Autossa on moinen 30".
Kahta en vaihda - pikkuteitä ja Bemaria.
Vastaa Viestiin