Dominator kysymyksiä

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Markoinen
Viestit: 12
Liittynyt: To Elo 16, 2018 11:25 am
Pyörä: R1150GSA / KTM 350 EXC-F
Paikkakunta: Uusimaa / Päijät-Häme

Re: Dominator kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Markoinen »

Kuulostaa harrastamiselta :D Ei kai siinä muuta kuin varovasti kokeilla säätää. Tilasin tuollaisen korjaussarjan, koska sain pari ruuvia pyöreiksi ja kiihdytyspumpun tiiviste tuntui olevan vaihdon tarpeessa. Samalla vaihtuisi varmaan muutkin nippelit ja nappelit. Pitää lukea vielä linkkisi ajatuksella läpi.

https://www.ebay.com/itm/Genuine-Mikuni ... 2551525210
Ylikessu
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 10:32 pm
Pyörä: Honda ns 650 dominator

Re: Dominator kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Ylikessu »

Moro.

Onko dominaattorin kaasuttimessa alunperin sellain sähköjohto systeemi (itsellä on roikkumassa kaasarin vieressä)ja jos kuuluu niin miten se vaikuttaa kaasuttimen toimintaan.
Avatar
Dominator
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Paikkakunta: Manse

Re: Dominator kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Ei ole Domin orginaali Keihinissä sähköjä/piuhoja. Olisiko domiisi vaihdettu uudemman sisarmalli Honda FMX650 kaasutin :?: Pikaisella haulla löysin vanhoista keskusteluista tälläisen "Patukan" vertailun..
Patukka kirjoitti:Viime talvenahan laitoin FMX:n kaasuttimen Domiin alkuperäisen pilalle kuluneen tilalle. Taitaa SLR / Vigor kaasutin olla lähempänä FMX:n kaasutinta, kaasuttimen runkohan on näissä kaikissa sinällään sama mutta SLR / Vigor / FMX kaasuttimesta puuttu luistin pakkonostovivusto. Sisuskaluissahan oli sitten enemmänkin eroja:

FMX kaasutin onkin monessa suhteessa sisukaluiltaan erilainen kuin domin vakiokaasutin. Jopa kaasuttimen rungossa on eroja FMX:stä puuttuu kaasuluistin pakkonostovivusto, paikat rungossa on mutta poraukset puuttuvat. Ja:

-Luisti, poraukset pienemmät, 2,5 mm.
-Luistin jousi huomattavasti pidempi ja ehkä hieman jäykempi.
-Neulaputki erilainen, porauksia paljon enemmän. Pääsuutin 168.
-Tyhjäkäyntisuutin 52.
-Kaasuläpän asennontunnistin.
-Kaasuttimen kurkun lämmityselementti.
-Joitain pienempiä eroavaisuuksia, mm. uimurikammion pohjassa.

Tuossa syksyllä rakentelin sen kurkunlämmityksenkin toimintakuntoiseksi eikä siitä ainakaan haittaa ole tuntunut olevan. Tässä minun tapauksessanihan ei ollut tarkoituksena tehonlisäys vaan stumppailun lopettaminen ja muutenkin käyntiominaisuuksien parantaminen, alkuperäinen kaasutinhan oli kuluttanut läpän kohdalle kaasuttimen kurkkuun melkoisen kolon ja samalla kaasuläpästäkin oli hävinnyt ainetta. Ohivuoto oli sitä luokaa ettei kaasutinta olisi täysin toimintakuntoiseksi saanut enää mitenkään.
Ylikessu
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 10:32 pm
Pyörä: Honda ns 650 dominator

Re: Dominator kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Ylikessu »

Ai kaasuttimen lämmitin, mistä siihen kuuluisi tulla virta.kyseiseen kaasuttimeen vaihdoin suuttimet 150 pääsuutimen ja 47,5 tyhjäkäyntisuuttimen kun valoissa ja muutenkin pysädeltyä kone sammui eikä käynyt tyhjäkäyntiä.Nyt käy vähän paremmin, mutta tasakaasulla nykii.Mitkä suuttimen koot kaasuttimessa kuuluu olla vakiona?
Avatar
Dominator
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Paikkakunta: Manse

Re: Dominator kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Domin alkuperäisessä kaasuttajassa ei ole kaasuläpän asentontunnistinta eikä kurkun lämmitystä joten valmiita piuhojakaan ei Domista tähän eri mallin kaasuttajaan löydy. FMX:ssä vakio pää- ja tyhjäkäyntisuutin ovat 168 / 50, Domissa 148 / 48. Neulasarja on myös erilainen joten suutinkoot ovat jostain tuolta väliltä. Tyhjäkäynnillä stumppailu ja pintakaasulla nykiminen viittaisi ehkä liian pieneen tyhjäkäyntisuuttimeen :?: Lisää suutinjumppaa tiedossa..
Ylikessu
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 10:32 pm
Pyörä: Honda ns 650 dominator

Re: Dominator kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Ylikessu »

Moro kaikille. Onko täällä pyörätietäjiä lähellä mäntsälää että tietäis edes ton dominaattorin oikean luonteen mimoinen se pitäis olla kun vaihtelin siihen suuttimet ja olisi kiva saada asiantuntian mielipide?
mikko.ko
Viestit: 17
Liittynyt: Su Huhti 24, 2016 9:57 pm
Pyörä: Honda NX 650 Dominator, -94

Re: Dominator kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mikko.ko »

mikko.ko kirjoitti:
mikko.ko kirjoitti:
Juku61 kirjoitti:Moi
Kuukausi sitten ostin -93 domin ja pätkimisongelmaa on ollut kylmällä koneella ja pienillä kierroksilla (risteyksiin tullessa sammunut) tai satunnaisesti muutenkin. Vedossa ei ongelmaa pätkimisen kanssa. Tyhjäkäyntiä piti alussa säätää päivittäin(sopivat kiekat löytynyt). Mainio peli ajaa sopivilla nastoilla. Tilasin tuon aikaisemmin mainitun kiina cdi- boxin. Pitää sitten kommentoida pelittääkö tasaisemmin.
Samantyyppistä ongelmaa itselläkin ollut nyt tämän viikon kun pyörä ollut talven jäljiltä käytössä. Jos ilmiö liittyy puolipuristimen toimintaan niin mitä se edes tarkoittaa saati miten se korjataan :))? Voisiko ongelma olla myös hieman kovettuneessa ja tankin päädystä hieman haperoituneessa bensaletkussa? Jos se letkun päästä hörppää hieman ilmaa välillä mukaan. Tämä toisaalta ei selitä sitä että ongelma ehkä poistuu hieman pidemmän ajon jälkeen.

Ehkä ensimmäiset 10km tämä ongelma toistuu, toistaiseksi olen vain kaupungissa ajellut niin pidemmän matkan kokemusta ei tästä ole.

Pyörä on -94 ja ajettu vajaa 26000. Uskoisin kaiken olevan alkuperäistä pl. Acerbiksen tankki ja k&n ilmansuodatin mitkä vaihdoin talven aikana.

https://www.youtube.com/watch?v=vwITR226VNo

Juuri samanlainen ongelma kuin tuossa videossa. Onko se nyt sitten uusi cdi boksi tilalle ja onnellisena auringonlaskuun?

Ei juuri mitään eroa onko kone kylmänä tai vaikka 200km ajettu putkeen, samalla tavalla pätkii.
Noniin, kaikki etenee hitaasti varsinkaan kun ei tiedä mistään mitään :).

Saattaa olla että vika korjaantui, en tosin vielä näillä keleillä ole käynyt ajelemassa, raportoidaan siitä sitten kun aika tulee.

Vikana siis uskoisin olleen turhan ilman pääsyn kaasariin. Tein tuon ilmansaaste hässäkän poiston ja tulppailin letkuja jne. 24 vuotta vanhat letkut ovat jo aika kovia ja halkeilluita jostain paikoin niin ehkä poisto-operaatiossa viimeinkin vaurioitui kunnolla yksi letku. Kaasarin oikealla sivulla menee letku yhdestä lähdöstä toiseen. Ennen näiden lähtöjen välillä letkussa oli t-liitin josta lähti letku sinne saastepumpulle. Tästä letkusysteemistä oli yksi letkunpätkä hieman haljennut ja siitä reiästä pääsi sisään ilmaa. Nyt otin turhan liittimen pois ja laitoin letkun menemään suoraan lähdöltä toiselle. Jostain luin että ilmeisesti nämä lähdöt olisi voinut myös tulpata. Koska en tunne näiden laitteiden toimintaperiaatteita niin en tiedä mitä varten nämä asiat ylipäätään kaasarissa ovat :lol: .

Kuva

Tämän kuvan perusteella siis tuo pair control valve vacuum tube oli tuolta kaasarin päädystä haljennu.

Kuva

Ja tämän kuvan perusteella letku jatkuu air cut off valve vacuum tubena.

Nämä siis nyt yhdistetty, toivottavasti en ole tehnyt mitään peruuttamatonta :D !?? Talven jälkeen ensimmäistä kertaa kun sain käyntiin ja koneen hieman lämmettyä tuntui käyvän varsin hyvin.
mikko.ko
Viestit: 17
Liittynyt: Su Huhti 24, 2016 9:57 pm
Pyörä: Honda NX 650 Dominator, -94

Re: Dominator kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mikko.ko »

Ja nyt kun hyväksi havaitulla, kokeile ja arvaile, linjalla ollaan päästy jo tähän asti niin tilasin G.P.R. putkisarjan ja asennan sen sitten seuraavaksi. Toivottavasti ei ainakaan tehoa paljoa häviäisi tässä hommassa :P. Kytkin on koko omistushistorian aikana tuntunut todella jäykältä niin toivotaan että uusi kytkinvaijeri jeesais. Vanhasta oli ainakin yksi säie rikki ja hapettuneen oloinen oli muutenkin. En tiedä miten smoothi näiden pitäisi olla mutta ennen sai kaikkia neljää sormea käyttää kytkimen painamiseen.
Avatar
Dominator
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Paikkakunta: Manse

Re: Dominator kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Dominator »

mikko.ko kirjoitti: Saattaa olla että vika korjaantui, en tosin vielä näillä keleillä ole käynyt ajelemassa, raportoidaan siitä sitten kun aika tulee.

Vikana siis uskoisin olleen turhan ilman pääsyn kaasariin. Tein tuon ilmansaaste hässäkän poiston ja tulppailin letkuja jne. 24 vuotta vanhat letkut ovat jo aika kovia ja halkeilluita jostain paikoin niin ehkä poisto-operaatiossa viimeinkin vaurioitui kunnolla yksi letku. Kaasarin oikealla sivulla menee letku yhdestä lähdöstä toiseen. Ennen näiden lähtöjen välillä letkussa oli t-liitin josta lähti letku sinne saastepumpulle. Tästä letkusysteemistä oli yksi letkunpätkä hieman haljennut ja siitä reiästä pääsi sisään ilmaa. Nyt otin turhan liittimen pois ja laitoin letkun menemään suoraan lähdöltä toiselle. Jostain luin että ilmeisesti nämä lähdöt olisi voinut myös tulpata. Koska en tunne näiden laitteiden toimintaperiaatteita niin en tiedä mitä varten nämä asiat ylipäätään kaasarissa ovat :lol: .

Kuva

Tämän kuvan perusteella siis tuo pair control valve vacuum tube oli tuolta kaasarin päädystä haljennu.

Kuva

Ja tämän kuvan perusteella letku jatkuu air cut off valve vacuum tubena.

Nämä siis nyt yhdistetty, toivottavasti en ole tehnyt mitään peruuttamatonta :D !?? Talven jälkeen ensimmäistä kertaa kun sain käyntiin ja koneen hieman lämmettyä tuntui käyvän varsin hyvin.
Tuo mystinen "pair control valve, air cut off" on systeemi joka (ollessaan toimintakuntoinen) ohjaa ilmaa pakosarjaan pakokaasujen sekaan alentaen näin päästölukemia. Noissa on ollut enemmän/vähemmän ongelmia vanhemmiten joten lähes kaikista Domeista ne on poistettu ja pakoaukkojen yläpuolella sylenterissä olevat reijät tukittu sekä kaasarin päästä letkut tulpattu. Mikäli kaasarin letkujen tulppaus ei ole täysin onnistunut tai letkuissa on repeämiä niin väärää ilmaa pääsee kaasuttajaan ja bensa/ilma seos menee laihalle. Tämä aiheuttaa koneen paukkumista/nykimistä varsinkin pintakaasulla, nämä oireet korostuvat moottorin ollessa vielä kylmä. Kaasuttajan huohotinletkujen (breather tube) vastaavasti pitää olla auki, niiden tukkeutuessa kaasuttajan toiminta häiriintyy ja koneen käynnissä saattaa myös ilmetä ongelmia.
mikko.ko kirjoitti:Kytkin on koko omistushistorian aikana tuntunut todella jäykältä niin toivotaan että uusi kytkinvaijeri jeesais. Vanhasta oli ainakin yksi säie rikki ja hapettuneen oloinen oli muutenkin. En tiedä miten smoothi näiden pitäisi olla mutta ennen sai kaikkia neljää sormea käyttää kytkimen painamiseen.
Kytkimen pitäisi olla niin pehmeä että kahvaa pystyy käyttämään kahdella sormella. Vaijeri käytössä kuivuu ja lopulta rispautuu niin että muuttuu jäykäksi ja saattaa jopa katketa. Vaijerin säännöllinen voitelu (joka talvi) pitää kytkimen notkeana. Kytkinkruunu on voinut myös kulua koloille ja se aiheuttaa kytkimen takertelua sekä jäykistymistä kun kytkinlevypakka ei pääse avautumaan esteittä. Kotikonsti ensiapuna vaivaan on kytkinkruunun kolojen kevyt viilaus ja pysyvämpi sekä huomattavasti kalliimpi konsti on kytkinkruunun uusiminen.
mikko.ko
Viestit: 17
Liittynyt: Su Huhti 24, 2016 9:57 pm
Pyörä: Honda NX 650 Dominator, -94

Re: Dominator kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mikko.ko »

Noniin uusi putki, G.P.R. furore, paikoillaan ja tyhjäkäynnit ja paikallaan kaasuttelut testattu. Vähän turhan kova pörinä omaan makuun tuntuis olevan näin äkkiseltään. Vaikutuksesta pyörän tehoihin tai ajettavuuteen en osaa vielä sanoa mitään kun kytkinvaijeria odotellaan. Vaimennin ja yhdysputki painoi noin 3,1 kg, en vielä päässyt punnitsemaan noita aluperäisiä pönttöjä.

Alustavasti kyselen jos jollain olisi kiinnostusta vaihtaa vaimennin esim saman valmistajan Ghisa malliin? Tai joku kikka millä sais vähä hiljasemmaks tota laitetta.

https://www.xlmoto.fi/osaputkisto-gpr-f ... or-1994#?p

Haluisin myös vähän karkeamman kuvion renkaat. Alla nyt Michelin Anakee 3, 90/90-21 edessä ja 120/90-17 takana, ajettu noin 4000km. Sattuisko kellään olemaan sama setti Anakee 2 tai wild renkaita ja haluaisi sliksimmät?
Avatar
Dominator
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Paikkakunta: Manse

Re: Dominator kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Dominator »

mikko.ko kirjoitti:Noniin uusi putki, G.P.R. furore, paikoillaan ja tyhjäkäynnit ja paikallaan kaasuttelut testattu. Vähän turhan kova pörinä omaan makuun tuntuis olevan näin äkkiseltään. Vaikutuksesta pyörän tehoihin tai ajettavuuteen en osaa vielä sanoa mitään kun kytkinvaijeria odotellaan. Vaimennin ja yhdysputki painoi noin 3,1 kg, en vielä päässyt punnitsemaan noita aluperäisiä pönttöjä.
Alkuperäiset vaimentimet ovat muistaakseni noin 5-6kg/kpl. Kevennysvaikutus on siis ilmeinen jälkiasennus vaimentimella.

Vaimentimen päähän kiinnitettävällä Db-killerillä saat pakoäänet hiljaiseksi, ilmeisesti vaimentimen muka tullut killeri ei vaimenna ääntä tarpeaksi? Killerin kun vaihtaa tarpeeksi pienireikäiseen(tukkoiseen) niin jopas hiljenee äänet, samalla pakovastus kasvaa ja vaimentimen vaihdolla aikaansaatu pakokaasujen vapaampi ulosvirtaus ja mahdollinen tehohyöty menetetään. Ebaystä noita killereitä löytyy vaikka minkälaisia ja kokoisia.. https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... md=2&rt=nc
Markoinen
Viestit: 12
Liittynyt: To Elo 16, 2018 11:25 am
Pyörä: R1150GSA / KTM 350 EXC-F
Paikkakunta: Uusimaa / Päijät-Häme

Re: Dominator kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Markoinen »

Moi,

Dominatorissa edelleen tyhjäkänti ongelma ja nyt alkaa ahdistaa. Siinä on kiinni Mikunin TM40, johon on vaihdettu kaikki nippelit mitä korjaussarjan mukana tuli. Tyhjäkäynti parani sen myötä huomattavasti (ongelma oli aikaisemmin, että ei käynyt käytännössä ollenkaan). Nyt lähtee käyntiin hyvin ja käy kauniisti kun kone on kylmä. Kierrokset on +/- 1300rpm. Mutta kun kone lämpeää kunnolla niin ei toimi enää. Jaksaa hetken käydä mutta sitten kierrokset laskee alle 1000rpm ja sammuu. Ajossa ei ongelmaa, vetää hyvin ja tasaisesti. Vähän röpöttää putkessa kun päästää kaasun (ei kuitenkaan pauku). Akun maadoitus ok, tulppa uusi. Puolipuristin poistettu ja ECU vaihdettu edellisen omistajan toimesta. Akku on myös uusittu viime syksynä. Imukurkku on vaihdettu muutama vuosi sitten ja ei ainakaan silmämääräisesti näy mitään kuolon merkkejä.

Miten tässä nyt kannattaisi edetä?

:shock:
epoksi
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 8:04 am
Pyörä: TTR 600

Re: Dominator kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja epoksi »

Markoinen kirjoitti:Moi,

Dominatorissa edelleen tyhjäkänti ongelma ja nyt alkaa ahdistaa. Siinä on kiinni Mikunin TM40, johon on vaihdettu kaikki nippelit mitä korjaussarjan mukana tuli. Tyhjäkäynti parani sen myötä huomattavasti (ongelma oli aikaisemmin, että ei käynyt käytännössä ollenkaan). Nyt lähtee käyntiin hyvin ja käy kauniisti kun kone on kylmä. Kierrokset on +/- 1300rpm. Mutta kun kone lämpeää kunnolla niin ei toimi enää. Jaksaa hetken käydä mutta sitten kierrokset laskee alle 1000rpm ja sammuu. Ajossa ei ongelmaa, vetää hyvin ja tasaisesti. Vähän röpöttää putkessa kun päästää kaasun (ei kuitenkaan pauku). Akun maadoitus ok, tulppa uusi. Puolipuristin poistettu ja ECU vaihdettu edellisen omistajan toimesta. Akku on myös uusittu viime syksynä. Imukurkku on vaihdettu muutama vuosi sitten ja ei ainakaan silmämääräisesti näy mitään kuolon merkkejä.

Miten tässä nyt kannattaisi edetä?

:shock:
Eikö siis auta jos tyhjäkäyntiä säätää isommaksi kun kone lämpiää? 1300rpm kuulostaa toodella alhaiselta kylmäkäynniltä jos nyt ryypyllä käyttämisestä puhutaan. Sitä varten kai niitä pikasäätönuppeja on että niitä tarttee ronklata :)
Markoinen
Viestit: 12
Liittynyt: To Elo 16, 2018 11:25 am
Pyörä: R1150GSA / KTM 350 EXC-F
Paikkakunta: Uusimaa / Päijät-Häme

Re: Dominator kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Markoinen »

1300rpm +/- 100rpm = tyhjäkäynnillä ilman ryyppyä (ohjekirjan mukaan oikea.) Startatessa kylmänä ryypyn kanssa (kokonaan auki) tyhjäkäynti nousee n.3000rpm. Kokeilin säätää tyhjäkäyntiä korkeammalle (1500rpm) mutta samalla tavalla toimii, eli laskee hetken kuluttua alle 1000rpm ja sammuu.
Avatar
Dominator
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Paikkakunta: Manse

Re: Dominator kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Ongelma oireiden perusteella on edelleen kaasuttajan tyhjäkäyntipiirin alueella(tyhjäkäynnin säätöruuvi/seosruuvi/tyhjäkäyntisuutin/tyhjäkäynti-ilmasuutin). Ensin tarkistaisin että ryyppy ei jää kantamaan, päälle jäänyt ryyppy aiheuttaa sen että kone ei käy enää lämpimänä tyhjäkäyntiä. Seuraavaksi sitten tyhjäkäyntiruuvin ja seosruuvin kimppuun, tyhjäkäynti ruuvilla tyhjäkäyntinopeus ensin niin suurelle että varmasti pysyy käynnissä ja sen jälkeen seosruuvilla säätää siihen kohtaan missä käy kaikista parhaiten. Tämän jälkeen säätää tyhjäkäynti ruuvilla tyhjäkäyntinopeutta pienemmälle ja taas seosruuvista hakee kohdan missä käy parhaiten jne. Jos ei nämäkään toimenpiteet auta on tod näk tyhjäkäyntiseos pielessä, sen säätö tapahtuu tyhjäkäynti ja ilmasuuttimia vaihtamalla. Tyhjäkäyntisuuttimen isontaminen rikastaa seosta ja pienentäminen laihentaa seosta, tyhjäkäynti-Ilmaruuvin koon muuttaminen aiheuttaa päinvastaisen vaikutuksen. Suoraveto Mikunin säätö on mukavaa ja aikaa vievää puuhaa :)
Vastaa Viestiin