Spliten Suzuki DR650 RSE

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

kodova
Viestit: 243
Liittynyt: Su Loka 24, 2010 8:01 pm
Pyörä: suzuki DR650R -90
Paikkakunta: espoo

Re: Spliten Suzuki DR650 RSE

Viesti Kirjoittaja kodova »

Ketjun välissä on öljyputki, joka lähtee muistaakseni ihan nokkapihdeillä nyppäsemällä ellei ketju ole hieronut sitä muodottomaksi. Paluuputki lähtee rajulla suostuttelulla kovettunut O- rengas pitää sitä paikallaan. 8)
Entiset: Sukuki Gt 125-75,Kawasaki Kx-250 -79,Machless G80-61,
Nykyiset:ikiprojekti Douglass MK5-52, Suzuki Dr650-90, Ktm Lc4-05
Splite
Viestit: 222
Liittynyt: To Marras 15, 2012 10:47 pm
Pyörä: Suzuki DR650 RSE
Paikkakunta: Kaarina

Re: Spliten Suzuki DR650 RSE

Viesti Kirjoittaja Splite »

kodova kirjoitti:Ketjun välissä on öljyputki, joka lähtee muistaakseni ihan nokkapihdeillä nyppäsemällä ellei ketju ole hieronut sitä muodottomaksi. Paluuputki lähtee rajulla suostuttelulla kovettunut O- rengas pitää sitä paikallaan. 8)
Paljon kiitoksia! 8)
Splite
Viestit: 222
Liittynyt: To Marras 15, 2012 10:47 pm
Pyörä: Suzuki DR650 RSE
Paikkakunta: Kaarina

Re: Spliten Suzuki DR650 RSE

Viesti Kirjoittaja Splite »

Oisko jollain jotain näppärää kikkaa miten tuon kampiakselin yhden rattaan mutterin saa irti, jotta saa nokkaketjun pois?
On tosiaan vasemman käden kierteet ja manuskan mukaan melko kovat kiristysmomentit (90-110nm)

Lähinnä kun tuohon hommaan tarvittais jokin erikoistyökalu (conrod holder) jolla ilmeisesti lukitaan kampiakseli kun pytty on poissa..?
Ei ole tuota työkalua ja pyttykin on paikoillaan kun luulin, että toi ketju lähtee ilman sen irrottamista. :?
Toki pytyn irrotus ei ole poissuljettu asia, mutta tuommosta työkalua ei taida ihan heti saada ostettua mistään..

Kun aihetta tässä googlaillut niin jossain videossa joku laitto tyyliin kolikon rattaiden väliin ja ampu pulttipyssyllä irti tuon mutterin..
Liitteet
irrotus2.jpg
irrotus_1.jpg
irrotus.jpg
mutteri.jpg
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Spliten Suzuki DR650 RSE

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Laita vaikka puukalikka pyttyyn, poraa latikkaan reiät niin että saat ristikkäisiin kannepultteihin kiinni ja pulttaa latikan pätkä pitämään halko pytyssä. Laita sen pituinen kalikka että mäntä on about puolivälissä.
Miro_T
Viestit: 19
Liittynyt: To Syys 03, 2015 8:26 pm
Pyörä: g650 xchallenge

Re: Spliten Suzuki DR650 RSE

Viesti Kirjoittaja Miro_T »

Jos ei halua pyttyä ottaa pois, niin toimisiko vanhana kikkana sylinteri täyteen narua tulpanreiän kautta jotta saa männän lukittua? Mieluusti tosin narun pää kannattaa jättää pytyn ulkopuolelle :D
Splite
Viestit: 222
Liittynyt: To Marras 15, 2012 10:47 pm
Pyörä: Suzuki DR650 RSE
Paikkakunta: Kaarina

Re: Spliten Suzuki DR650 RSE

Viesti Kirjoittaja Splite »

Kiitoksia vinkeistä, yritetään saada mutteri irti.
Vielä siitä, että kannattaako tuota lähteä ihan käsin vääntämään vai pyssyllä?
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Spliten Suzuki DR650 RSE

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Pyssyllä pois. Tuo narutemppu on hyvä jos on hattu paikallaan. Katsot vaan että on venat kiinni.
Avatar
aapo
Viestit: 824
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 9:18 pm
Pyörä: DR 750 S
Paikkakunta: Espoo

Re: Spliten Suzuki DR650 RSE

Viesti Kirjoittaja aapo »

ns lipputangon naru on tuohon hyvä. JA tosiaan venat kii
-too Big to fail-
Splite
Viestit: 222
Liittynyt: To Marras 15, 2012 10:47 pm
Pyörä: Suzuki DR650 RSE
Paikkakunta: Kaarina

Re: Spliten Suzuki DR650 RSE

Viesti Kirjoittaja Splite »

Kiitoksia kaikille vinkeistä!

Sain tehtyä Skuikan ohjeiden mukaisen työkalun ja sen avulla sain mutterin irti kevyesti. 8)
Nyt on uusi ketju hollilla ja alkaa muiden vaihdettavien osien vaihtaminen sekä tämän puolen kasaaminen kokoon.
Liitteet
3.jpg
1.jpg
2.jpg
Splite
Viestit: 222
Liittynyt: To Marras 15, 2012 10:47 pm
Pyörä: Suzuki DR650 RSE
Paikkakunta: Kaarina

Re: Spliten Suzuki DR650 RSE

Viesti Kirjoittaja Splite »

Tuota tuota,

Paljonkos tuon männän kuuluu liikkua tuolla pytyssä sivuttain?
Piti alkaa pistämään toista puolta nippuun kun huomasin, että männällä tuntuis olevan klappia jonkunverran.
Nopeen googlaamisen perusteella saattais olla ihan normaaliakin, mutta jotenki tuntuu että liikkuu melko paljon.

Kuvassa näkyy millanen väli tulee kun liikuttelee mäntää..
Liitteet
mäntä copy.jpg
ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Spliten Suzuki DR650 RSE

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Männän välys sylinteriin mitataan tapin kohdalta 90astetta tappiin nähden,ei laelta. Joten tuosta ei voi sanoa juuta eikä jaata. Paitsi että välystä kuuluu huoneenlämmössä olla. Lisäksi pitäs tietää minkä firman mäntä kyseessä,valu ja takomännillä ihan eri arvot,kuten myös muilla seoksilla. Joten jos ei öljy maistunu,kilkattanu poikkeuksellisen paljon kylmänä(takomännällä tietty äänekkyys kuuluu asiaan kunnes lämpiää),renkaiden välys suht ok sekä mäntään että päittäis,kasaan vaan.
Viimeksi muokannut ceevu, La Loka 20, 2018 12:46 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Spliten Suzuki DR650 RSE

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Niinkuin ceevu jos viittasikin, mäntä on kartion muotoinen. Laki on selvästi pienempi halkaisijaltaan kun helma että lämpölaajenemiselle on tarpeeksi varaa.
En osaa millejä sanoa eikä juuri nyt loju yhtään mukia olkkarissa, mutta selvästi näkyvä välys yläpäässä on. En tuosta ressaisi.
Splite
Viestit: 222
Liittynyt: To Marras 15, 2012 10:47 pm
Pyörä: Suzuki DR650 RSE
Paikkakunta: Kaarina

Re: Spliten Suzuki DR650 RSE

Viesti Kirjoittaja Splite »

Tutkailin tuota hieman lisää ja otin lisää kuvia.

Jotain naarmuja tuntuis näkyvän pytyssä, pystysuuntaan meneviä. Laitoin tussia vähän pytyn reunoille ja pyörittelin konetta -> tussin jäljet häviää osittain
Myös noin puolessa välissä kun pyörittää, tuntuu selkeesti raskaammalta.
Likaa sinne on näyttäny menevän, sitä näkyy kuvissaki eli täytyy putsailla.

Mutta taitaa olla helpoin ottaa pytty pois ja kattella tarkemmin/putsata?

Btw, jotain kikkoja venttiilijousien puristamiseen, että saa kiilat pois? Hommasin biltemasta ihan venttiilijousenpuristimen, mutta ei sillä tunnu saavan hommaa tehtyä. Ottaa kiinni reunoista ja lipsuu vähän sieltä täältä kun yrittää puristaa..
Liitteet
pytty copy.jpg
pytty2 copy.jpg
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Spliten Suzuki DR650 RSE

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Ennen puristamista, laita kansi pöydälle ja kopauta retainerin reunaan jollain että se vähän liikahtaa. Ne kiilat kiristyy sinne kartioon ajan mittaan ja jumittuu. Kopautus irrottaa jumin.
Venan suunnassa napautus, muovivasara on passeli.
Jarno
Viestit: 2642
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: Spliten Suzuki DR650 RSE

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Kansi pöydälle, rättiä palotilan kohdalle fylliksi ja sopivalla lenkkiavaimella painat retaineria alas samalla kun toisella kädellä noukit lukkopalat pois.
Sitä enne toi edellä mainittu herkistely niin irtoo osat paremmin toisistaan.
Vastaa Viestiin