Valojen rakentelua(?)
Valvoja: Moderaattorit
Re: Valojen rakentelua(?)
Onko kellään kokemusta tälläisistä? Ajattelin DR:ään tilailla? Päivävaloina/ ja apuvaloina pimeällä!
https://www.ebay.com/itm/253056389780?V ... 3056389780
https://www.ebay.com/itm/253056389780?V ... 3056389780
Re: Valojen rakentelua(?)
6000K on aika sininen valo jo eikä ole mainittu mikä led chip siellä on sisällä, joten ei kaikista uskottavin. Valoteho lienee mainoslukuja.
Re: Valojen rakentelua(?)
Onkos valojen rakentelubuumi jo alkanut?
Yömyöhään ajellessa tuli mieleen, että saa lisävalot ruuvailla takas kii..
Jotenkin tuo näkö on heikentynyt näin iän myötä, mutta onneks ulkonäkö ei
Tekis mieli kokeilla taas jotain ebay heräteostoksia lisävaloiksi, vaikkei nykysetkään huonoja oo, on vaan kumma sairaus tuo valoilla kikkailu
Yömyöhään ajellessa tuli mieleen, että saa lisävalot ruuvailla takas kii..
Jotenkin tuo näkö on heikentynyt näin iän myötä, mutta onneks ulkonäkö ei
Tekis mieli kokeilla taas jotain ebay heräteostoksia lisävaloiksi, vaikkei nykysetkään huonoja oo, on vaan kumma sairaus tuo valoilla kikkailu
- t.t.tammi
- Viestit: 2236
- Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
- Pyörä: Pan European 1991
- Paikkakunta: paimio
- Viesti:
Re: Valojen rakentelua(?)
Toimiikos perinteinen rele myös mopon vaihtosähköllä?
Likan skootterissa näyttäis ajovalot olevan ac-sähköä ja halpa ledivalo ei sitä kestänyt pitkään.
Tuossa on myös akku.
Helpoin ois vetää tietty sieltä vaan omat johdot ja kytkin väliin mut unohtuu kumminkin päälle. Käymään tuon saa polkemalla mutta akkukaupoilla ei viitteis usein käydä.
Ajatuksena ois siis ottaa vakiopitkästä heräte ja syöttö akulta jolloin käyttö ois kuin normaalia.
Äkkiähän tuo ois testattu jos skootteri ei ois aina liikenteessä
Likan skootterissa näyttäis ajovalot olevan ac-sähköä ja halpa ledivalo ei sitä kestänyt pitkään.
Tuossa on myös akku.
Helpoin ois vetää tietty sieltä vaan omat johdot ja kytkin väliin mut unohtuu kumminkin päälle. Käymään tuon saa polkemalla mutta akkukaupoilla ei viitteis usein käydä.
Ajatuksena ois siis ottaa vakiopitkästä heräte ja syöttö akulta jolloin käyttö ois kuin normaalia.
Äkkiähän tuo ois testattu jos skootteri ei ois aina liikenteessä
- pkilpo
- Viestit: 1463
- Liittynyt: To Huhti 23, 2009 10:04 am
- Pyörä: Husky 901 Expedition -23,Husky FE450 -16
- Paikkakunta: Kempele
Re: Valojen rakentelua(?)
Tavalliset sähkömagneettiset releet toimii myös vaihtosähköllä.t.t.tammi kirjoitti:Toimiikos perinteinen rele myös mopon vaihtosähköllä?
Kuraköröttelijä
-
- Viestit: 206
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 4:14 pm
- Pyörä: X-ADV 750, CRF 300L
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Valojen rakentelua(?)
Tuosta tavallisen ja perinteisen releen toimivuudesta ac-sähköllä en nyt ala vääntämään.
Mutta eikö olisi yksinkertaisempaa tasasuunnata valosähkö kytkimen jälkeen. Siltatasuri ja elko.
Nimittäin ei jännitteensäädin ole välttämättä mitoitettu valokuormalle, vaikka se ledillä pieni onkin.
Mutta eikö olisi yksinkertaisempaa tasasuunnata valosähkö kytkimen jälkeen. Siltatasuri ja elko.
Nimittäin ei jännitteensäädin ole välttämättä mitoitettu valokuormalle, vaikka se ledillä pieni onkin.
-
- Viestit: 392
- Liittynyt: To Helmi 28, 2008 8:35 pm
- Pyörä: SLR 650 street tracker, Monkey 125
- Paikkakunta: Naantali
Re: Valojen rakentelua(?)
Monkeyyn pitäisi vähän parannusta saada kaukovalo-osastolla, onko ehdotuksia edullisesta, fyysisesti mahdollisimman pienikokoisesta led-lampusta? Vielä parempi jos olisi pyöreällä kotelolla, voisi pistää vähemmän silmään.
- t.t.tammi
- Viestit: 2236
- Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
- Pyörä: Pan European 1991
- Paikkakunta: paimio
- Viesti:
Re: Valojen rakentelua(?)
Hyvä huomio, ei se säädin kyllä iso ole.Urpo kirjoitti: Mutta eikö olisi yksinkertaisempaa tasasuunnata valosähkö kytkimen jälkeen. Siltatasuri ja elko.
Nimittäin ei jännitteensäädin ole välttämättä mitoitettu valokuormalle, vaikka se ledillä pieni onkin.
Hyvän ohjeen löysin tästä samasta ketjusta, pitänee tilailla osat.
pkilpo kirjoitti:Jos sinulla on valot vaihtosähköä saat helposti ne tasasähköön ja voit liittää ledit samaan piuhaan jos
tehoa riittää staattorissa. Jos ledeissä ei ole +/- merkintää (punaista/mustaa piuhaa) niin silloin niissä on tämä kytkentä jo valmiina sisällä etkä tarvi tätä yksinkertaista
kytkentää.
Tasasuuntaussilta 3€ http://www.bebek.fi/kauppa/tuotteet.php ... hma_id=329
Ota 35A/1000v malli.
Kondensaattori 2.25€ http://www.bebek.fi/kauppa/tuotteet.php ... yhma_id=89
Ota 6800uF/25V
Kytke vaihtovirta valopiuhoista ~ nastoihin ja +/- tasasuuntaajasta kondensaattoriin rinnalle eli
kondensaattorin + tasasuuntaajan + nastaan ja - tasasuuntaajan - nastaan). + ja - nastoista johto edelleen valoihin. Älä kytke miinusta (-) enää runkoon vaan vie molemmat piuhat suoraan tuosta valoille varmistaen että - ei mene runkoon edelleen valoista.
Valopiuhoissa on jo regulaattori, joten muista tehdä kytkentä regulaattorin jälkeen eli suoraan valopiuhoihin.
Tästä oikeaoppisesti ja helposti tasaista tasasähköä ledeille jos niissä on +/- merkintä ja sopii 12v jännitteelle.
-
- Viestit: 123
- Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 6:17 pm
- Pyörä: BMW F800GS
- Paikkakunta: Napapiirin tuntumassa
Re: Valojen rakentelua(?)
Transalppiin valoa laittamassa. LEDiä tottakai tulee. Ja laatuun ja kestävyyteen panostetaan eli Rigid.
Autossa ollut lisäpitkänä jo 4 vuotta ja kyllä aukeaa latu. Ei ole samentunut eikä vesi mennyt sisään. Takuuhan onkin 5 vuotta... Saa nähdä
loppuuko nuo takuuajan täyttyessä.
Autossa ollut lisäpitkänä jo 4 vuotta ja kyllä aukeaa latu. Ei ole samentunut eikä vesi mennyt sisään. Takuuhan onkin 5 vuotta... Saa nähdä
loppuuko nuo takuuajan täyttyessä.
Kahta en vaihda - pikkuteitä ja Bemaria.
Re: Valojen rakentelua(?)
Mitä mallia meinasit Ledi valoksi laittaa? Kaks kappaletta?
Lähetetty minun PAR-LX1 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun PAR-LX1 laitteesta Tapatalkilla
-
- Viestit: 123
- Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 6:17 pm
- Pyörä: BMW F800GS
- Paikkakunta: Napapiirin tuntumassa
Re: Valojen rakentelua(?)
En ole vielä saanu hommaa alulle. Ilmoittelen kyllä mitä sinne ilmaantuu. Mainittakoon että firman kautta myös myyn Rigidiä ja muita valoja.
Kahta en vaihda - pikkuteitä ja Bemaria.
-
- Viestit: 83
- Liittynyt: Pe Heinä 08, 2016 7:44 pm
- Pyörä: SE
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: Valojen rakentelua(?)
IKH:n sivuilla tuli vastaan Valostudio-niminen äppi, jossa saa testailla miltä työ- ja kaukovalot näyttävät:
https://apps.ikh.fi/ikhapps/valostudio/index.html
https://apps.ikh.fi/ikhapps/valostudio/index.html
Re: Valojen rakentelua(?)
Tuollaiset testissä, neliskanttiset pitäs olla 40w per lamppu, nuot pyöreet ei ihmeitä tee, oon käännelly ne näyttään pusikoihin.
Mukava tehdä yöajeluita ja paremmin nyt hirvetkin nähny, niitä on taas paljon liikkeellä.
Mukava tehdä yöajeluita ja paremmin nyt hirvetkin nähny, niitä on taas paljon liikkeellä.
-
- Viestit: 641
- Liittynyt: To Marras 22, 2012 4:44 pm
- Pyörä: KTM 500 EXC-F Sixdays
- Paikkakunta: Raisio
Re: Valojen rakentelua(?)
Komia Tiikeri ja komiasti valoja[THUMBS UP SIGN]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Valojen rakentelua(?)
990:in lähinnä saunalyhtyä muistuttavaa ajovaloa vähän kehittelin. Heijastimenkin oli H7 jo polttanut himmeäksi ja polttimen päältä
pinnoite karissut jo kokonaan pois. Mitään xenoneja tms ei oikeastaan kannata näihin kotareiden muoviumpioihin viritellä, tuskin kauaa
kestää kovemmalla lämmön tuotolla.
H7:n tilalle istutin kiinalaisen bi projektorin johon valonlähteeksi 35W poltin jota ajelee 55W "nopea" ballasti. Tällaisen yhdistelmän olen joskus hyväksi todennut,
valo syttyy nopeasti, sitä irtoaa kohtuu paljon ja polttimo kestää riittävästi. Ulkonäkösyistä maalasin vanhan lyhyen "heijastimen" mustalla ylitse.
Vanhasta H3 heijastimesta tein päiväajovalon. Vaikka onkin pitkä niin ei kovin kummoisen kirkkaasti häikäise
Pitkiä parantamaan asensin vielä pienen led-barin koko höskän alle. Yllättävän paljon valoa tuntuu irtoavan mutta todella tiukalla rajauksella.
Pitkään mietin lisätuikkujen asentamista kaatuilurautoihin mutta tähän päädyin. Kuitenkin ovat alhaalla alttiimpina ulkoisille ärsykkeille, likaantuvat
helpommin ja pitkän keilan valaisun puolesta sijainti ehkä huono. Mutta sinnehän saa helposti ojavalot värkättyä jos siltä tuntuu, kokelaita olisi muutamat jo valmiinakin.
https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 010130239/
Virrat toin suoraan akulta ja releytin kaikki kytkennät. Vielä vähän suuntailua ja kenttätestejä odotellessa.
pinnoite karissut jo kokonaan pois. Mitään xenoneja tms ei oikeastaan kannata näihin kotareiden muoviumpioihin viritellä, tuskin kauaa
kestää kovemmalla lämmön tuotolla.
H7:n tilalle istutin kiinalaisen bi projektorin johon valonlähteeksi 35W poltin jota ajelee 55W "nopea" ballasti. Tällaisen yhdistelmän olen joskus hyväksi todennut,
valo syttyy nopeasti, sitä irtoaa kohtuu paljon ja polttimo kestää riittävästi. Ulkonäkösyistä maalasin vanhan lyhyen "heijastimen" mustalla ylitse.
Vanhasta H3 heijastimesta tein päiväajovalon. Vaikka onkin pitkä niin ei kovin kummoisen kirkkaasti häikäise
Pitkiä parantamaan asensin vielä pienen led-barin koko höskän alle. Yllättävän paljon valoa tuntuu irtoavan mutta todella tiukalla rajauksella.
Pitkään mietin lisätuikkujen asentamista kaatuilurautoihin mutta tähän päädyin. Kuitenkin ovat alhaalla alttiimpina ulkoisille ärsykkeille, likaantuvat
helpommin ja pitkän keilan valaisun puolesta sijainti ehkä huono. Mutta sinnehän saa helposti ojavalot värkättyä jos siltä tuntuu, kokelaita olisi muutamat jo valmiinakin.
https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 010130239/
Virrat toin suoraan akulta ja releytin kaikki kytkennät. Vielä vähän suuntailua ja kenttätestejä odotellessa.