BMW G650X
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: BMW G650X
Ostinpa minäkin 25 tkm ajetun XChallengen tutulta foorumilaiselta. Mukaan tuli pehmeämpää penkkiä ja iso etutankki, joka on vielä asentamatta. F650GS Dakar tuli aikoinaan haettua ensimmäiseksi pyöräkseni samaiselta kaverilta yli kymmenen vuotta sitten ja samasta osoitteesta, joten pyöränostoreissussa oli nostalgiaakin mukana.
XC:n kanssa hieman alku vastusti, kun Oulusta sen Rovaniemelle ajettuani veto alkoikin pätkiä. Sitä sitten myyjän kanssa pähkäiltiin, toista varalla ollutta ECU:akin kokeiltiin, mutta lopulta viaksi paljastui vanha tyyppivika bensapumpun liitin. Irroittelin bensapumpun ja tein juotokset suoraan liittimen piikkeihin, nyt pitäisi kestää.
Vastustaminen hieman jatkui eilen, kun lähdin kiristelemään kytkinvaijeria kokeilemalla säätöä kytkimen päästä, vaijeri oli aika löysäksi jo mennyt ja kytkin alkoi himpun ottaa kiinni jo kahva tangossakin. Onnistuin siinä touhutessa halkaisemaan sen alumiinisen vivun, millä veto välittyy vaijerilta kytkimelle. Taas piti oppia kantapään kautta, että sitä ei kannata meisselillä koittaa pitää auki-asennossa, vaan mielummin jollain narunpätkällä tai nippusiteellä vetää siitä kohti, mistä kytkinvaijerikin vetää. Noh, halpa kampe ja BMW toimittaa aika nopeasti, ensi viikolla pyörä on taas ajossa. Tilasin samalla tuoreen kytkinvaijerin ja kateruuveja, joita olikin tässä vaiheessa pyörän elinkaarta kiinni kokoelma erilaisia alkuperäisten varistua soratien varteen.
Mutta on se vaan hieno pyörä ajaa! Tuntuu aika samanlaiselta kuin Kawan KLX 250S joka minulla oli muutama vuosi sitten, mutta tehoa on yli kaksi kertaa enemmän ja pyörä tuntuu jotenkin jämymmältä, varmaan alumiininen runko on jäykempi. Alusta vaikuttaa minulle riittävältä, keula on jopa vähän kovahkon tuntuinen, tiedä onko sitä joku viritellyt jäykemmäksi. Ilmajousi takana tuntuu toimivan muuten hyvin, mutta ärsytyksenä joskus hankalammassa paikassa kun pysähtyy ja laittaa jalkaa maahan niin perä nousee ylös, mikä yleensä hankaloittaa tilannetta entisestään. Välitykset on nyt aika pitkät mikä passaa minulle, Rovaniemeltä sorateille siirtyessä saa 100km/h siirtymiä ajaa usein, ja pyörä kulkee satasta tosi kevyesti. Kone vääntää tosi mukavasti tyhjäkäynniltä asti, niin pitkät välitykset ei metsäteilläkään ainakaan toistaiseksi tunnu haittaavan.
XC:n kanssa hieman alku vastusti, kun Oulusta sen Rovaniemelle ajettuani veto alkoikin pätkiä. Sitä sitten myyjän kanssa pähkäiltiin, toista varalla ollutta ECU:akin kokeiltiin, mutta lopulta viaksi paljastui vanha tyyppivika bensapumpun liitin. Irroittelin bensapumpun ja tein juotokset suoraan liittimen piikkeihin, nyt pitäisi kestää.
Vastustaminen hieman jatkui eilen, kun lähdin kiristelemään kytkinvaijeria kokeilemalla säätöä kytkimen päästä, vaijeri oli aika löysäksi jo mennyt ja kytkin alkoi himpun ottaa kiinni jo kahva tangossakin. Onnistuin siinä touhutessa halkaisemaan sen alumiinisen vivun, millä veto välittyy vaijerilta kytkimelle. Taas piti oppia kantapään kautta, että sitä ei kannata meisselillä koittaa pitää auki-asennossa, vaan mielummin jollain narunpätkällä tai nippusiteellä vetää siitä kohti, mistä kytkinvaijerikin vetää. Noh, halpa kampe ja BMW toimittaa aika nopeasti, ensi viikolla pyörä on taas ajossa. Tilasin samalla tuoreen kytkinvaijerin ja kateruuveja, joita olikin tässä vaiheessa pyörän elinkaarta kiinni kokoelma erilaisia alkuperäisten varistua soratien varteen.
Mutta on se vaan hieno pyörä ajaa! Tuntuu aika samanlaiselta kuin Kawan KLX 250S joka minulla oli muutama vuosi sitten, mutta tehoa on yli kaksi kertaa enemmän ja pyörä tuntuu jotenkin jämymmältä, varmaan alumiininen runko on jäykempi. Alusta vaikuttaa minulle riittävältä, keula on jopa vähän kovahkon tuntuinen, tiedä onko sitä joku viritellyt jäykemmäksi. Ilmajousi takana tuntuu toimivan muuten hyvin, mutta ärsytyksenä joskus hankalammassa paikassa kun pysähtyy ja laittaa jalkaa maahan niin perä nousee ylös, mikä yleensä hankaloittaa tilannetta entisestään. Välitykset on nyt aika pitkät mikä passaa minulle, Rovaniemeltä sorateille siirtyessä saa 100km/h siirtymiä ajaa usein, ja pyörä kulkee satasta tosi kevyesti. Kone vääntää tosi mukavasti tyhjäkäynniltä asti, niin pitkät välitykset ei metsäteilläkään ainakaan toistaiseksi tunnu haittaavan.
- Ilmari
- Viestit: 1058
- Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
- Pyörä: T7,CBR600, zxr6
- Paikkakunta: Kokkola
Re: BMW G650X
Moe.
Koilis-lapin reissulla 70 tkm rikki! Tässä havaittuja/muistissa olevia vikoja.
- Mittaristo vaihdettu 28500km
- Alemman ketjurullan laakeri vaihdettu
- Kytkinakselin "kolon" kuluminen väljäksi n.65 tkm
- Kytkinvaijeri n.65 tkm.
- Kaikki renkaitten laakerit vaihdettu ainakin kerran.
- Venttiilikoneiston kannen huohotinletku rispaantunut rikki
Pitää kai taasen aloittaa huolto. Onko muutes kokemusta/tietämystä jäähdytysnesteen vaihdon tarpeellisuudesta? Jossain kohden huolto-ohjelmaahan on mainittu järjestelmän huuhtelu.
Terv. Ile
Koilis-lapin reissulla 70 tkm rikki! Tässä havaittuja/muistissa olevia vikoja.
- Mittaristo vaihdettu 28500km
- Alemman ketjurullan laakeri vaihdettu
- Kytkinakselin "kolon" kuluminen väljäksi n.65 tkm
- Kytkinvaijeri n.65 tkm.
- Kaikki renkaitten laakerit vaihdettu ainakin kerran.
- Venttiilikoneiston kannen huohotinletku rispaantunut rikki
Pitää kai taasen aloittaa huolto. Onko muutes kokemusta/tietämystä jäähdytysnesteen vaihdon tarpeellisuudesta? Jossain kohden huolto-ohjelmaahan on mainittu järjestelmän huuhtelu.
Terv. Ile
-
- Viestit: 870
- Liittynyt: Pe Loka 20, 2006 10:51 pm
- Pyörä: no bike only Solifer
- Paikkakunta: -Suomi
Re: BMW G650X
Ajattelin laittaa lisävaloksi (pitkät) led- valon syksyn pimeille. Onko kokemusta?
Mistä olette ottaneet virran ja onko kytkentäkaaviota releineen? Minkä tehoisen voi laittaa ja mitä,suosittelette?
Laittakaa valoistanne kuvia
Mistä olette ottaneet virran ja onko kytkentäkaaviota releineen? Minkä tehoisen voi laittaa ja mitä,suosittelette?
Laittakaa valoistanne kuvia
Re: BMW G650X
Itsellä oli aikoinaan 3kpl 10W spottiledejä pötkönä ja ajovalon päälle asennettuna. Antoi poluille yms ihan hyvin valoa lisää.
Muutaman kerran myös H3 polttimoinen pieni pyöreä lisäpitkä pannalla iskarissa kiinni.
Laturi antaa muistaakseni 280W josta varmasnkin liikenee luokkaa 150W lisävaloille, lämpökahvoille yms varustelulle eli tällaiset kevyemmät varustelut pitäisi kantaa hyvin.
Xenonista ei oma pyörä tykännyt yhtään, mittaristo meni tilttiin valon päälle lyödessä vaikka mitä temppuja yritin.
Muutaman kerran myös H3 polttimoinen pieni pyöreä lisäpitkä pannalla iskarissa kiinni.
Laturi antaa muistaakseni 280W josta varmasnkin liikenee luokkaa 150W lisävaloille, lämpökahvoille yms varustelulle eli tällaiset kevyemmät varustelut pitäisi kantaa hyvin.
Xenonista ei oma pyörä tykännyt yhtään, mittaristo meni tilttiin valon päälle lyödessä vaikka mitä temppuja yritin.
Re: BMW G650X
Minkälaisia välityksiä olette käyttäneet? Entä minkä merkkisiä rattaita ja ketjuja? Alkuperäinen on ratastus näköjään 15:47.
Pyörässä on tällä hetkellä melko pitkät välitykset. Eilen Rovajärvellä pörryytellessä alkoi tuntua, että voisivat ne olla tiheämmätkin, ettei aina tarvitsisi tarjota ykköstä, kun tulee vähän teknisempi kohta. Ei haittaisi vaikka eturengasta saisi kevennettyäkin vähän helpommin. Satasen asfalttisiirtymiä pitää jonkun verran ajella, mutta niitä pyritään tietysti välttelemään. Ja voihan ne ajella yheksääkymppiäkin.
Pyörässä on tällä hetkellä melko pitkät välitykset. Eilen Rovajärvellä pörryytellessä alkoi tuntua, että voisivat ne olla tiheämmätkin, ettei aina tarvitsisi tarjota ykköstä, kun tulee vähän teknisempi kohta. Ei haittaisi vaikka eturengasta saisi kevennettyäkin vähän helpommin. Satasen asfalttisiirtymiä pitää jonkun verran ajella, mutta niitä pyritään tietysti välttelemään. Ja voihan ne ajella yheksääkymppiäkin.
Re: BMW G650X
Itse käytin 16/47:aa. Isoin vaihde alkoi vetää 100ssa ja siirtymät meni huudattamatta, kävi hyvin matkapyörästä. Toki möyrinnässä oli apua Reklusesta kun voi mennä kakkosella hieman liian hiljaa, ykkönen oli varsin pitkä ja sitä siten tuli tarjottua myös hanakasti. Vakiovälit olivat mielestäni aika kohdallaan kyllä nekin. 14/47lla en olisi itse jaksanut isoja teitä, joten aika paljon pitää miettiä omaa käyttöprofiilia. Rattaina JT ja ketjuina DID 520 ZVM-X 112 lenkkiä.
Re: BMW G650X
Tutkailinpa tarkemmin, tässä on nyt näköjään 15/45. Noh, pitää miettiä. Ehkä se vakio 47 taakse olisi parempi, tai ehkä kerralla 49 on niin isompi ero. 14 eteen on vissiin huono idea, kun menisi jako 112 linkin ketjun kanssa tasan.
Huomasin, että eturattaan akseli liikkui syvyyssuunnassa muutaman millin (klonk klonk), ja siinä oli joku prikkakin melko irtonaisena kilisemässä rattaan pultin takana. Pultti vaikutti tiukalta. Kuuluuhan sen olla tuollainen?
Täytynee huomenna tehdä koko huoltotarkastus manuaalia seuraten ja tsekata momentit mistä vaan keksii... 11 vuotta ajetun kurapyörän ostaminen on kyllä tarpeettomankin jännittävää.
Huomasin, että eturattaan akseli liikkui syvyyssuunnassa muutaman millin (klonk klonk), ja siinä oli joku prikkakin melko irtonaisena kilisemässä rattaan pultin takana. Pultti vaikutti tiukalta. Kuuluuhan sen olla tuollainen?
Täytynee huomenna tehdä koko huoltotarkastus manuaalia seuraten ja tsekata momentit mistä vaan keksii... 11 vuotta ajetun kurapyörän ostaminen on kyllä tarpeettomankin jännittävää.
Re: BMW G650X
Tarkemmalla tarkastelulla akseli ei juuri liikkunut (alle millin liike), vaan ratas oli löysällä. Avasin pultin ja siellähän oli se jousiprikka väärin päin, jolloin se ei kiristä pakettia kasaan ja ratas pääsee woblaamaan. Onneksi pyörä on ollut aika kevyessä ajossa sen mitä tuo on ollut kiinni, akselin hampaat näyttivät äkkiseltään olevan ok.
Re: BMW G650X
Meikäläisellä nyt myös tämmönen hökötin alla. Tykkään todella paljon... Enska maistuu taas erittäin hyvältä.
Tänään ekat kylkimyyryt ja tietenkin vasemmalle kyljelle. Pelotti toi vaihdepoljin kun sitä ei ole vaihdettu.
Nyt olenkin kissojen ja koirien kanssa koittanut etsiä sopivaa poljinta mutta ei tunnu Suomalaisista kaupoista löytyvän!
Minkä polkimen ootte laittanu sinne tilalle? Jonkun alumiinisen varmaan mutta minkä? Kiitos tiedosta.
Tänään ekat kylkimyyryt ja tietenkin vasemmalle kyljelle. Pelotti toi vaihdepoljin kun sitä ei ole vaihdettu.
Nyt olenkin kissojen ja koirien kanssa koittanut etsiä sopivaa poljinta mutta ei tunnu Suomalaisista kaupoista löytyvän!
Minkä polkimen ootte laittanu sinne tilalle? Jonkun alumiinisen varmaan mutta minkä? Kiitos tiedosta.
Re: BMW G650X
G650X on sama boorijako vaihdepolkimessa kuin esim 99-06 Yamaha YZ250, sillä löytää helpommin. Mahdollisimman pehmeää räkärautaa että taipuu poljin ensin, ei taottuja ainakaan, eikä valualumiinisia niinkuin orkkis.
Joku tuon tapainen, mutta voivat olla hieman lyhyitä https://www.moto-hame.fi/vaihdepoljin-y ... -6506.html
Touratechillä oli joskus tuommoinen lattarauta säädettävä, oikein hyvä https://shop.touratech.com.au/adjustabl ... terra.html
Joku tuon tapainen, mutta voivat olla hieman lyhyitä https://www.moto-hame.fi/vaihdepoljin-y ... -6506.html
Touratechillä oli joskus tuommoinen lattarauta säädettävä, oikein hyvä https://shop.touratech.com.au/adjustabl ... terra.html
Re: BMW G650X
Tuommoseen sivuun törmäsin. Funduron vaihdepoljon sopii kun sitä vähän taivuttelee.
http://mattsnook.com/bmw/bmwxcountry/Ge ... /index.htm
http://mattsnook.com/bmw/bmwxcountry/Ge ... /index.htm
- Ilmari
- Viestit: 1058
- Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
- Pyörä: T7,CBR600, zxr6
- Paikkakunta: Kokkola
Re: BMW G650X
Toi touratechin säädettävä poljin kannattanee ostaa, vaikka onki kallis.
Muutaman kerran on kolauttanut sen mutkalle. Taipuu Leathermanilla kohdalleen. Toisekseen, ku käytän talvella kelkkakenkiä niin silloin tuota voi säätää pidemmäksi.
-I-
Muutaman kerran on kolauttanut sen mutkalle. Taipuu Leathermanilla kohdalleen. Toisekseen, ku käytän talvella kelkkakenkiä niin silloin tuota voi säätää pidemmäksi.
-I-
Re: BMW G650X
Ostettu Honda CR250 poljin. Oli melkein täysin samanlainen kuin toi Bemarin poljin. Istui pyörään kuin valettu!
Re: BMW G650X
Tuossa oma versio Dakariin. Kiinan polkimesta hyödynnetty taittuva pää ja boori osa.
Re: BMW G650X
Jostain luin että Yamaha YZ450 poljin passais. No ei passaa, palautushommiksi meni. Onneksi näki jo avaamatta pakkausta, että väärän muotonen ja kokonenhan tämä on.
Mistä Go-Za tilasit tuon, onko se Hondan orggisosa? Ja semmoi, että taipuu osumaa saadessaan?
Mistä Go-Za tilasit tuon, onko se Hondan orggisosa? Ja semmoi, että taipuu osumaa saadessaan?