Parhaat ajotakit?

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Puisto
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2018 4:50 pm
Pyörä: 990S Adv, 450 EXC, 1100 Blackbird
Paikkakunta: Kouvola

Re: Parhaat ajotakit?

Viesti Kirjoittaja Puisto »

Hobes kirjoitti:
Puisto kirjoitti:Hankin Dainesen D-Blizzard -takin ja pari kertaa käyttänytkin jo. Sandstromissa näyttää olevan samoja yksityiskohtia mutta astetta laadukkaampi (D-Dry Vs Goretex).
Nuo ilmanvaihtojutut rintamuksessa ja selässä ovat aika kookkaat, varmasti ilma vaihtuu.
Otin tuon Blizzardin koska oli ainoa malli jota sai pidemmällä mitoituksella.
Mikä on ollut yleinen fiilis takin laadusta? Onko leikkaus olut fiksu, eli onko lepatuksia tai onko tullut ajatuksia, että miksi ihmeessä joku yksityiskohta on tehty näin. Menevätkö vetoketjut hyvin kiinni, vai pitääkö takin olla juuri oikealla tavalla että vetskari ei jää jumiin mihinkään?
Tyytyväinen olen ollut. Mitoitus oli juuri sopiva minun käyttöä ajatellen, eikä lepata. Hihansuu on hieman liian iso, mutta mahtuu kuitenkin normaalin katuhanskan alle. Etupuolella on kaksi vedenpitävää taskua. Minkään vedenpitävyyttä ei ole vielä testattu.
Minulla on Dainesen nahkatakki kokoa 58 eli suomeksi kääntäen 56. Tämän takin otin koossa 116 (vastaa pidennettyä 58:ia) koska olen 192 pitkä ja halusin varmistaa etteivät hihat nouse ylös vaikka alla olisi enemmänkin vaatetta. Koon valitseminen oli aika helppoa koska muut ajokamatkin ovat Dainesea.

Tuota Sandstormia myös katselin mutta sitä ei ollut saatavana pidempänä mallina.
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Parhaat ajotakit?

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Minun kompromissini pitkällisten pukukokeilujen ja-testien jälkeen on se, että lakkasin tavoittelemasta mahdottomia, eli yhtä pukua, joka olisi aina hyvä. Jos kyse on vuosien harrastuksesta, niin minusta kannattaa sijoittaa useampaan pukuun, joilla jokaisella on omat hyvät puolensa ja käyttöalueensa. Toistakymmentä pukua on ollut pidempiaikaisessa käytössä, kolme erityyppistä on jäänyt, muut ovat saaneet mennä. Eivät nämä kolmekaan tietysti mitään elämänmittaisia valintoja ole...
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Sukke
Viestit: 641
Liittynyt: To Marras 22, 2012 4:44 pm
Pyörä: KTM 500 EXC-F Sixdays
Paikkakunta: Raisio

Re: Parhaat ajotakit?

Viesti Kirjoittaja Sukke »

Hobes kirjoitti:Onkos kukaan päässyt hypistelemään Dainese Sandstorm -takkia.

Tuossa näyttäisi olevan aika paljon ihan näppäriä ideoita ja mikä tärkeintä, goretex-kalvo. Lisäksi tuo erillinen softshelltakki sisävuorena on aika kiva idea. Säästyisi taas vähän pakaaseissa kun siviilivaate olisikin osa ajopukua.

Katupuolella Dainesen nahkavermeet ovat ihan kuranttia kamaa, mutta tekstiilivermeistä ei ole niin paljon kokemusta, niin mietityttää moisen kamppeen laatu.

edit. tuosta takista siis kyse
https://www.dainese.com/row/en/sandstor ... 93972.html
En osaa sanoa suoraan tästä takista, mutta tuosta konseptista kyllä. Mulla on ollut ja on myös nyt käytössä Revit'n vastaava kolmikerros puku ja olen todennut sen käytössä hankalaksi, toinen tuli, kun sain sen halvalla, mutta ei se siitä hyvää tehnyt :? Jos sade yllättää, tuon vedenpitävän osan virittäminen takin sisään on hankalaa ja vie aikaa ja tämä pitää tehdä sateessa. Lisäksi tuo uloimmainen takki kastuessaan muuttuu painvaksi ja kylmäksi, kun sateessa yleensä lämpötilakin laskee. Mulla tuon käyttö on mennyt siihen, että sateen varalta mulla on mukana Rukan gore haalari ja noita puvun sade ja lämpövuoria käytän keväällä ja syksyllä kylmää vastaan.
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Parhaat ajotakit?

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Sukke kirjoitti: En osaa sanoa suoraan tästä takista, mutta tuosta konseptista kyllä. Mulla on ollut ja on myös nyt käytössä Revit'n vastaava kolmikerros puku ja olen todennut sen käytössä hankalaksi, toinen tuli, kun sain sen halvalla, mutta ei se siitä hyvää tehnyt :? Jos sade yllättää, tuon vedenpitävän osan virittäminen takin sisään on hankalaa ja vie aikaa ja tämä pitää tehdä sateessa. Lisäksi tuo uloimmainen takki kastuessaan muuttuu painvaksi ja kylmäksi, kun sateessa yleensä lämpötilakin laskee. Mulla tuon käyttö on mennyt siihen, että sateen varalta mulla on mukana Rukan gore haalari ja noita puvun sade ja lämpövuoria käytän keväällä ja syksyllä kylmää vastaan.
Joo konsepti on itselleni tuttu entuudestaan. Nykyisessä takissa on samanlainen. Yleensä ajelen aina välitakin kanssa. Välitakki jää laittamatta vain tapauksissa, joissa reissulla tehdään pistohyökkäyksiä vähän huonompaan maastoon. Lähisurautteluihin on sitten eri vermeet. Usein "sadetakkia" tulee käytettyä myös leiriytymisvarusteena jos ulkona tihuttaa. Kuivuu kuitenkin sadesuojan alla nopeammin kuin kuoritakki, joka usein kuivuu vasta sitten kun sade loppuu.
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Parhaat ajotakit?

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Puisto kirjoitti: Tyytyväinen olen ollut. Mitoitus oli juuri sopiva minun käyttöä ajatellen, eikä lepata.
Kiitos tästä. Taitaa tämä lähteä tilaukseen kun dainesen sivuilla on todella kattavat mittataulukot ja Kärkkäisen verkkokaupasta näyttäisi rotsin saavan Saksan hinnoilla. Ei tarvitse äijän liikahtaa vuoren luokse, kun näemmä vuori siirtyy verkkokaupan muodossa meikäläisen luokse. Raportoin miten tämä projekti etenee.
Juvi
Viestit: 14
Liittynyt: Su Syys 30, 2012 12:32 pm
Pyörä: Susna

Re: Parhaat ajotakit?

Viesti Kirjoittaja Juvi »

Tuli viikonloppuna ostettua Motonetista Yokon Eltsu ajopuku. MP-messuilla tuota jo hypistelin ja nyt semmoinen tarttui matkaan. Istuvuus M-koolla oli ainakin omalle torsolle lähes täydellinen (ukko 175cm/73kg). Riittävät säädöt, irroitettavat kalvot ja vuori sekä riittävästi taskuja olivat vaatimuksena ja tuo puku ne täytti. Suurin plussa tuli tuosta istuvuudesta mikä ratkaisi kaupan.
Hintakin oli siinä luokassa mitä tuollaisesta olin valmis maksamaan.
Takki
http://www.motonet.fi/fi/tuote/4006318/ ... akeltainen
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Parhaat ajotakit?

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Itseltä jää nuo tixtexit nykyään suosiolla kauppaan. Goretexillä on muistaakseni minimivaatimuksena 20 000mm vesipatsaan kesto, joka sekään ei vielä mopokäytössä tarkoita 100% vedenpitävyyttä. Sekä Rukka että Klim käyttävät esimerkiksi goretexin pro versiota kalliimmissa vermeissään, jolle speksit olivat muistaakseni 30k mm patsas. Pahimmilllaan noissa tixtexeissä kesto on alle 10k mm, mutta siitä huolimatta tuota markkinoidaan vedenpitävänä. Omien kokemusten mukaan tuollainen antautuu jo muutaman tunnin rankkasateessa. Takapuoli käytännössä heti kun housujen ja penkin väliin pääsee vettä. etenkin vähän töyssyisemmällä tiellä.

Virallisesti ulkoiluvaatteita saa kutsua vedenpitäviksi kun patsas on jossain 2k tuntumassa, mutta käytännössä tuollainen kalvo päästää kaiken lävitseen siinä vaiheessa kun märän kankaan pintaan tulee vähänkään ulkoista painetta.

Sympatex ja eVent taitavat olla ainoat kalvot, jotka tällä hetkellä tarjoavat suunnilleen samaa suorituskykyä goretexien kanssa. Tosin eVent kalvoa ei ole toistaiseksi tullut vastaan yhdessäkään moopovermeessä ja Sympatex taas ei pärjää vesihöyryn läpäisevyydessä. Nykyinen takki on nimenomaan sympatexiä. Vesi pysyy kyllä ulkona, mutta toisaalta pysyy hiki myös sisällä. Ei se nyt ihan kumipukua vastaa, mutta ei siitä nyt kauheasti myöskään puutu.

Sinälläänhän tuolla ei ole lopputuloksen kanssa merkitystä jos sateen sattuessa vaistomainen reaktio on kurvata lähihuoltikselle sadetta pitämään. Itselläni rankkasade ei kuitenkaan ole mikään este ajamiselle ja pisin kokemus rankkasateesta oli aikoinaan ruotsi-norja turneella kun vettä satoi vaakasuoraan kolme päivää putkeen. Kun tuohon yhdistetään vielä retkimajoitus alkoi huumori olla kolmen päivän jälkeen jo vähän vähissä. Jos vermeet olisivat tuon lisäksi vielä vuotaneet vettä läpi, voi olla että kiukku olisi iskenyt takavasemmalta ja reissaminen olisi jatkunut lähimmän baarin kuivaan lämpimään nurkkapöytään.

Kalvoja ihmetellessä kannattaa siis miettiä vähän käyttötarkoitustakin. Jos taivaalta tuleva sade aiheuttaa ajomenojen hiipumista on periaatteessa turha laittaa paria satkua kiinni pelkkään kalvoon, koska parin tunnin sateesta selviää kuivana huonommallakin kalvolla. Jos taas mielii ajella 8h siirtymiä riippumatta siitä mitä taivaalta kulloinkin sattuu tippumaan, niin tuollaisessa tapauksessa muutaman saturaisen lisäsijoitus ei takuuvarmasti harmita.
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Parhaat ajotakit?

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Kun jättää sen puvun kalvolla varustetun vuorikerroksen kaappiin ja käyttää sateella esimerkiksi Rukan sadehaalaria, voi ajella aika mukavasti kelillä kuin kelillä, ainakin mitä kastumiseen tulee. Tuon mukavammalla pukeutumisella en ole aamusta iltaan sateessa ajanut. Ja mikä parasta, kun lopettaa ajamisen ja riisuu sen haalarin, alta löytyy kuiva ja puhdas ajopuku. Paraskaan Gore-Texilla varustettu ajopuku ei pidä yhtä hyvin sadetta ja anna samaa hengittävyyden tunnetta kuin tuo yhdistelmä. Yksi selitys tähän on tietysti se, että sinne haalarin sisään jää enemmän ilmatilaa ja yksiosaisessa haalarissa ei kovin montaa mahdollista vuotopaikkaa ole.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Sukke
Viestit: 641
Liittynyt: To Marras 22, 2012 4:44 pm
Pyörä: KTM 500 EXC-F Sixdays
Paikkakunta: Raisio

Re: Parhaat ajotakit?

Viesti Kirjoittaja Sukke »

Ja Rukan haalarin saa pitkien vetoketjujen ansiosta puettua kohtuullisen näppärästi ajokamojen päälle:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Parhaat ajotakit?

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Hobes kirjoitti:Itseltä jää nuo tixtexit nykyään suosiolla kauppaan. Goretexillä on muistaakseni minimivaatimuksena 20 000mm vesipatsaan kesto, joka sekään ei vielä mopokäytössä tarkoita 100% vedenpitävyyttä. Sekä Rukka että Klim käyttävät esimerkiksi goretexin pro versiota kalliimmissa vermeissään, jolle speksit olivat muistaakseni 30k mm patsas. Pahimmilllaan noissa tixtexeissä kesto on alle 10k mm, mutta siitä huolimatta tuota markkinoidaan vedenpitävänä.
On suorastaan ihailtavaa, miten mainostajat ovat onnistuneet luomaan käsitteen "vedenpitävä ja hengittävä" niin, että siitä on tullut yleisesti hyväksytty ja kyseenalaistamaton. Aivan kuin nuo olisivat on/off ominaisuuksia. Juuri kukaan ei kysele, paljonko se puku hengittää, tai miten paljon se pitää vettä? Ihmiset ostavat halvimman mahdollisen kalvopuvun, kastuvat ja hikoilevat sen kanssa, pettyvät ja julistavat suureen ääneen, että kaikki tiksteksit on paskoja ja nahkapuku ainoa oikea.
Hobes kirjoitti: Kalvoja ihmetellessä kannattaa siis miettiä vähän käyttötarkoitustakin. Jos taivaalta tuleva sade aiheuttaa ajomenojen hiipumista on periaatteessa turha laittaa paria satkua kiinni pelkkään kalvoon, koska parin tunnin sateesta selviää kuivana huonommallakin kalvolla. Jos taas mielii ajella 8h siirtymiä riippumatta siitä mitä taivaalta kulloinkin sattuu tippumaan, niin tuollaisessa tapauksessa muutaman saturaisen lisäsijoitus ei takuuvarmasti harmita.
Tuo pitää paikkansa vain siinä tapauksessa, että kalvo on irrotettavassa vuorikerroksessa (tätä ehkä tarkoititkin?). Jos kalvo on puvussa kiinteänä osana, mikään ei ole tuskaisempaa kuin hikoilla kuumalla kelillä kalvopuvussa, jonka hengittävyys on muovipussin luokkaa.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Parhaat ajotakit?

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Kunkku kirjoitti: Tuo pitää paikkansa vain siinä tapauksessa, että kalvo on irrotettavassa vuorikerroksessa (tätä ehkä tarkoititkin?). Jos kalvo on puvussa kiinteänä osana, mikään ei ole tuskaisempaa kuin hikoilla kuumalla kelillä kalvopuvussa, jonka hengittävyys on muovipussin luokkaa.
Tuohon en oikeen osaa sanoa, mitään kun en laminoitua pukua ole koskaan omistanut. Sen verran on kuitenkin kokemusta että kun housuissa on goretex ja takissa sympatex niin eroa hengittävyydessä on kuin yöllä ja päivällä. Aluskerraston paita on kuumalla kelillä läpimärkä kun taas kalsarit ovat parhaimmillaankin kosteita. Toki mulla on aina aluskerrastona merinovilla, jonka duunina on siirtää kosteus pois iholta. Puuvilla ei vaan sovi missään muodossa alusvaatteeksi jos tiedossa on yhtään hikoilua.
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Parhaat ajotakit?

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Hobes kirjoitti: Puuvilla ei vaan sovi missään muodossa alusvaatteeksi jos tiedossa on yhtään hikoilua.
Olet asian ytimessä. Monet eivät ole vieläkään tätä hoksanneet. Turvallisuus ja vedenpitävyys tehdään päällimmäisellä kerroksella, mukavuus sisemmillä.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Parhaat ajotakit?

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Piti vielä kommentoida haalarikeskusteluun, että itse en koskaan oikeen oppinut käyttämään haalaria. Joskus aikoinaan entisessä muoviluotielämässä oli sadevarusteena aina mukana haalari nahkojen päälle laitettavaksi. Usein miten kävi niin, niin että en vaan malttanut pysähtyä tien sivuun muutaman vesipisaran takia, joten usein tuli havahduttua vasta sitten kun nahka päästi vedet läpi. Tuohon päälle ei enää viitti haalaria laittaa, joten päädyin rasvaamaan nahkoja usein ja hartaasti. Yllättävän pitkään muuten kestää ennen kuin hyvin rasvattu nahka lopettaa veden hylkimisen.... Silloin tosin majapaikat olivat sisätiloissa, joten nahat kuivuivat aina kivasti seuraavaksi ajopäiväksi. Nykyään kun tulee ensisijaisesti yövyttyä luonnon helmassa niin tuo vaihtoehto ei oikein enää houkuttele :)

Tekstiilien kanssa on siis tullut tavaksi pitää kalvoja koko ajan päällä ja juuri tuosta syystä kalvon hyvä hengittävyys itselle erittäin tärkeä ominaisuus.
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Parhaat ajotakit?

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Hobes kirjoitti:... en vaan malttanut pysähtyä tien sivuun muutaman vesipisaran takia, joten usein tuli havahduttua vasta sitten kun nahka päästi vedet läpi. Tuohon päälle ei enää viitti haalaria laittaa, joten päädyin rasvaamaan nahkoja usein ja hartaasti.
Kuulostaa kovin tutulta. Sama tapahtuu tekstiilipuvun kanssa. Erona se, että tekstiilipuku kuivuu aika hyvin siellä Rukan haalarin sisälläkin, jos sade ei ole ihan jatkuvaa.
Hobes kirjoitti:Yllättävän pitkään muuten kestää ennen kuin hyvin rasvattu nahka lopettaa veden hylkimisen....
Mikä samalla tarkoittaa sitä, että nahka on "kosteussuojattu" myös toisin päin. Hyvin rasvatun ja usein maalatun nahkan läpi ei vesihöyrykään kulje, puheet nahkapuvun hyvästä hengittävyydestä ovat pääasiassa urbaanilegendaa.
Hobes kirjoitti:Tekstiilien kanssa on siis tullut tavaksi pitää kalvoja koko ajan päällä ja juuri tuosta syystä kalvon hyvä hengittävyys itselle erittäin tärkeä ominaisuus.
Minulla toisin päin. Aika vähän tulee ajettua poutakelillä kalvopuvussa. Kun kerran on mukavampi vaihtoehto, miksi ei käyttäisi sitä?
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Parhaat ajotakit?

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Kunkku kirjoitti:
Hobes kirjoitti:Yllättävän pitkään muuten kestää ennen kuin hyvin rasvattu nahka lopettaa veden hylkimisen....
Mikä samalla tarkoittaa sitä, että nahka on "kosteussuojattu" myös toisin päin. Hyvin rasvatun ja usein maalatun nahkan läpi ei vesihöyrykään kulje, puheet nahkapuvun hyvästä hengittävyydestä ovat pääasiassa urbaanilegendaa.
Ei nyt ihan ehkä noinkaan. Rasvauksen tarkoitus on lähinnä pitää nahka kimmoisana ja kyllästää nahka öjyllä, jotta vesi siihen ei pääse imeytymään. Vesisateessa ajaessa kyllästys hiipuu ja nahan solurakenteessa rasva korvaantuu vedellä, kunnes jossain kohtaa vesi alkaa imeytymään läpi. Tällainen nahka kun kuivuu, niin se on täydellisen koppura, jolloin rasvaus auttaa palauttamaan nahan luontaisen kimmoisuuden. Joka tapauksessa nahan heikoin lenkki ovat poikkeuksetta saumat, jotka antautuvat yleensä paljon ennen kuin kyllästys on nahasta sateen mukana poistunut. Aktiivinen öjjyäminen kyllästää luonnollisesti myös saumoja, josta syystä vaate pitää käyttäjänsä pidempään kuivana.

Siinä olet tietysti ihan oikeassa, että nahan saa kyllä helpostikin käsiteltyä hengittämättömäksi. Erilaisilla vahoilla ja kiillotusaineilla saa kyllä halutessaan huokoset tukkoon, mutta hyvälaatuiset nahkamaalit ja puhtaat öljyt eivät kuitenkin lähtökohtaisesti tuki nahan huokosia.
Hobes kirjoitti:Tekstiilien kanssa on siis tullut tavaksi pitää kalvoja koko ajan päällä ja juuri tuosta syystä kalvon hyvä hengittävyys itselle erittäin tärkeä ominaisuus.
Minulla toisin päin. Aika vähän tulee ajettua poutakelillä kalvopuvussa. Kun kerran on mukavampi vaihtoehto, miksi ei käyttäisi sitä?
Juu mukavuuden perässä kannattaa tosiaan mennä. Omalla kohdalla olen todennut, että hyvin hengittävällä kalvolla ja tuuletusräppänöillä varustettu takki ja asiaan kuuluva alusasu pitää miehen sopivan viileänä kelissä kuin kelissä. Kun näin on tuntuu vähän hassulta, että alkaisi jumppaamaan erillisen haalarin kanssa ja kärsisi kastuneista varusteista vaan sen vuoksi että ei malttanut pysähtyä tienposkeen laittamaan sadeasua. Siinä vaiheessa kun vesi tulee läpi niin vahinko ainakin omalla kohdallani jo tapahtunut ja v***tuskäyrässä nähtävissä selkeä hyppäys ylöspäin.
Vastaa Viestiin