Michelin Anakee Wild
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 2106
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Michelin Anakee Wild
130/80-18 näyttäisi olevan vain 125 mm nappulan reunasta reunaan 690:n 2,5 tuuman takavanteella. Nappulan korkeus on 12 mm. Kuvassa verrokkina MT21, mutta tuosta kuvakulmasta ei näytä niin kapealta kuin yksinään suoraan takaapäin. Rangasprofiili näyttää sopiva pyöreältä.
Nousi jo 3 barilla vanteelle eikä ollut mikään mahdoton vääntää vanteelle. Hikipisarat kuitenkin valuivat otsalta, eli löysempiäkin renkaita on.
Tämä on minulla katumaisin rengas sitten ensiasennus Saharan, joten saa nähdä, miten soveltuu omiin ajoihini. Tarkoitus olisi selvitä kesä vähän vähemmillä renkaanvaihdoilla, kun viime kesänä vaihdoin takarenkaan neljä kertaa ja edellisenä viisi. Josko nyt menisi kahdella tai kolmella vaihdolla.
Nousi jo 3 barilla vanteelle eikä ollut mikään mahdoton vääntää vanteelle. Hikipisarat kuitenkin valuivat otsalta, eli löysempiäkin renkaita on.
Tämä on minulla katumaisin rengas sitten ensiasennus Saharan, joten saa nähdä, miten soveltuu omiin ajoihini. Tarkoitus olisi selvitä kesä vähän vähemmillä renkaanvaihdoilla, kun viime kesänä vaihdoin takarenkaan neljä kertaa ja edellisenä viisi. Josko nyt menisi kahdella tai kolmella vaihdolla.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 2106
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Michelin Anakee Wild
450 km takarenkaalla takana ja vaikuttaa hyvälle ostokselle. Pitoa on kovaksi pakkaantuneella savisoralla yhtä hyvin kuin MT21:llä, kunhan sai liukkaan pinnan kulutettua ensimmäisillä kymmenillä kilometreillä pois. Irtosoraa oli tosi vähän, mutta tuntuisi, että pitää sillä huonommin kuin MT21, mikä on aika odotettua, kun on kumminkin laajemmat nappulat. Painetta 1,6 bar.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Michelin Anakee Wild
Tarkistin paineet syksyn jäljiltä ja molemmissa päissä oli 1.2bar, nostin ne 1.7/1.5 ja liukkaammaksi meni soralla joten paineet takaisin 1.2/1.2, samalla sai vähän joustoa juurakkoihin ja pieniin nypytyksiin kun alusta ei niitä poimi.
Kylätason kurapyöräilijä.
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Michelin Anakee Wild
Kaikki näytti hyvältä vielä pari viikkoa sitten, reilu pari tonnia ajettu ja takasessa pintaa yli 2/3. Vauhdikasta suomirallia sorateillä jotka on suurimmaksi osaksi laakerisoraa ja takarengas on kulunut silmissä 600km aikana neljännekseen ja on vaihtoa vaille jos sillä meinaa ajaa soralla, on sillä vissiin hauskaa pidetty...
Eturenkaassa jarrutuspuolen nappulanreunat revenneet enemmän ja vähemmän, muuten ei juuri kulumaa ole. Uusi takanen tilaukseen ja katsotaan pääseekö sillä 4000-5000km tavoitteeseen eli tuplata kilsat nykyiseen verrattuna.
Eturenkaassa jarrutuspuolen nappulanreunat revenneet enemmän ja vähemmän, muuten ei juuri kulumaa ole. Uusi takanen tilaukseen ja katsotaan pääseekö sillä 4000-5000km tavoitteeseen eli tuplata kilsat nykyiseen verrattuna.
Kylätason kurapyöräilijä.
-
- Viestit: 2106
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Michelin Anakee Wild
Onko renkaan käytös muuttunut kulumisen myötä? Irtoaako pito edelleen hallitusti, vai onko muuttunut kulmikkaammaksi? Onko renkaan profiili pysynyt pyöreänä?
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Michelin Anakee Wild
Profiili on loivan pyöreä mutta ei kantikas, veto- ja jarrutuspito on selkeästi huonompi ja ajotyyli pitää muuttaa vähemmän agressiiviseksi koska pidon rajan huomaa. Kuluneella takasella joutuu mutkiin mennä rauhallisemmalla jarrulla ja ajaa mutka "pyöreämmin", tehottomalla pyörällä perän saa irti kiihdytyksissä eikä ala vispaamaan, missään vaiheessa ei tullut tilannetta että perä olisi lähtenyt äkkiä alta. Pikitiellä pyörä tuntuu raskaammalta joka on aika normaalia kun takarenkaan pyöreys loivenee, samalla tavalla saa edelleen mennä mutkiin saappaan kärki asfalttia raapien.
En edes harkitse muuta rengasta omiin ajoihin, vaikka ne on pikitie painoitteisia. Soralla takarengas on tasapainoinen ajaa myös kuluneena ja eturenkaassa tuntuu pitoa riittävän eri sorapinnoilla. Jos ajot olisi enemmän sorateiden ulkopuolella niin silloin alle menisi MT16, joka saattaa kulua Wildiä nopeammin raskaan pyörän alla, EXC:ssä se oli ihan ässä rengas.
En edes harkitse muuta rengasta omiin ajoihin, vaikka ne on pikitie painoitteisia. Soralla takarengas on tasapainoinen ajaa myös kuluneena ja eturenkaassa tuntuu pitoa riittävän eri sorapinnoilla. Jos ajot olisi enemmän sorateiden ulkopuolella niin silloin alle menisi MT16, joka saattaa kulua Wildiä nopeammin raskaan pyörän alla, EXC:ssä se oli ihan ässä rengas.
Kylätason kurapyöräilijä.
-
- Viestit: 444
- Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
- Pyörä: 690 Enduro R -15
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Michelin Anakee Wild
Sellainen havainto tuli tehtyä, että jos ostaisi kapeamman kuin 140/80-18, hinta tippuu melko rajusti. 130 leveä on yli 10% halvempi. Ajoon ei luulisi olevan vaikutusta.
Soratiekäytössä tuntuu pitävälle ja johdonmukaiselle kumille. Ei sillä kymppitonnia mennä jos vähänkään väännöllä herkuttelee. Tuskin kovin montaa tonnia kestää. Asfaltillakin menee nätisti eikä metelöi tai täristä.
Soratiekäytössä tuntuu pitävälle ja johdonmukaiselle kumille. Ei sillä kymppitonnia mennä jos vähänkään väännöllä herkuttelee. Tuskin kovin montaa tonnia kestää. Asfaltillakin menee nätisti eikä metelöi tai täristä.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Re: Michelin Anakee Wild
Huomaa sen välityksen muutoksena. Ite ainaki huomasin kun 140/80-18 vaihto 130/80-18. Ei kylläkään Wild vaan Rockriderista Misukan T63. Ei kyllä mikään negatiivinen muutos pikkuteillä ajeluun.
Nyt on seuraava kumi juuri tuo 130 levee Wild menosa 990 Adventureen. Tuo kehän piennys + 6 piikkiä isompi takarissa voi olla jo melko hyvä.
Nyt on seuraava kumi juuri tuo 130 levee Wild menosa 990 Adventureen. Tuo kehän piennys + 6 piikkiä isompi takarissa voi olla jo melko hyvä.
Paskapuhetta, mutta uskon.
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Michelin Anakee Wild
Normi kestoikä on mulla ollut takanappulalla ~3500km ajosta riippuen, ei tarvii kun mennä nopeille sorateille päiväksi niin vähintään milli lähtee kuviosta pois. Joku varmaan ajaa samoilla renkailla 6-10tkm mutta silloin ajo on erittäin rauhallista, pisaralla pisimmälle, periaatteella.
Kylätason kurapyöräilijä.
-
- Viestit: 444
- Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
- Pyörä: 690 Enduro R -15
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Michelin Anakee Wild
690 on aika pitkillä välityksillä ja pieni muutos tiheämpään ei kyllä haittaa. Pyörä kyllä jaksaa kulkea, mutta isolla pikitiellä meno on vaivalloisen tuntuista karkeiden renkaiden ja ilmanvastuksen takia. Ei laukkaa herkästi kuin vaikka tuo Ducati, joka pyrkii rynnimään kovempaa ja kovempaa jos ei suitsista pitele, vaan vähän kuin täi tervassa etenisi. Perse lisäksi kärsii tuossa satulassa. En matkapyöräksi hankkinutkaan, eikä siitä siihen olisikaan näin vähäisellä kokemuksella arvioituna. Soratieralliin ja kevyehköön maastoajoon ostin ja siinä toimii samoin kuin anakeekin.Peltsi kirjoitti:Huomaa sen välityksen muutoksena. Ite ainaki huomasin kun 140/80-18 vaihto 130/80-18. Ei kylläkään Wild vaan Rockriderista Misukan T63. Ei kyllä mikään negatiivinen muutos pikkuteillä ajeluun.
Nyt on seuraava kumi juuri tuo 130 levee Wild menosa 990 Adventureen. Tuo kehän piennys + 6 piikkiä isompi takarissa voi olla jo melko hyvä.
Minulla ei ole ikinä kestänyt mikään rengas likimainkaan sitä mitä foorumeilla kehuvat. En tiedä kuinka varovasti pitäisi ajaa, jotta mikään rengas kestäisi kymppitonnin minkään pyörän alla. Tuo Anekee saattaa mennä suunnilleen sen mitä koheltaja arvioi soratiekäytössä.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Re: Michelin Anakee Wild
En tiiä sitten onko esim. 170/60-17 Wildisa seoskin eri, mutta yhen tutun 1290 Advesa hän on raportoinu yli 5000 kilsan elinkaaresta takarenkaan osalle. Se on mielestäni melko hyvä.
Itellä kans 3500km on aika perus nappulan kesto takana. Nyt on 13 vuotta vanha MT21 alla. Se varmaan kestää
Itellä kans 3500km on aika perus nappulan kesto takana. Nyt on 13 vuotta vanha MT21 alla. Se varmaan kestää
Paskapuhetta, mutta uskon.
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Michelin Anakee Wild
Tai ero ajotyylissä. Alku näytti lupaavalta kulumisen suhteen odotin 4-5tkm vaihtoväliä mutta... sitten vaihtui poika kuski pariksi viikoksi ja rengas kului silmissä 600km aikana, eikä se multakaan ole sääliä saanut viimeisen parin päivän aikana
Iso yksimukinen on raaka takarenkaalle, sen voi päätellä jo pelkästään siitä että ajaessa tulee männän iskujen tahtiin pätkäviivaa soralle, rengas repii käytännössä koko ajan eikä välitä voimaa tiehen tasaisesti.
Iso yksimukinen on raaka takarenkaalle, sen voi päätellä jo pelkästään siitä että ajaessa tulee männän iskujen tahtiin pätkäviivaa soralle, rengas repii käytännössä koko ajan eikä välitä voimaa tiehen tasaisesti.
Kylätason kurapyöräilijä.
-
- Viestit: 2106
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Michelin Anakee Wild
920 km ajettu ja takarenkaasta on lähtenyt 3,5 mm. Sellaista 3000 km:n keston tahtia näyttää siis kuluvan, kun ottaa huomioon, että tahti yleensä vähän rauhoittuu loppua kohden. Vähän pettymys, jos ei kestä pidempään kuin MT21.
Eilen ja tänään tuli ajettua paljon irtosoraa, ja on se siinä aika liukas tuohon MT21:een verrattuna. Muutaman kerran karkasi perä vähän altakin. Muilla alustoilla on sitten Pirelliä parempi.
Eilen ja tänään tuli ajettua paljon irtosoraa, ja on se siinä aika liukas tuohon MT21:een verrattuna. Muutaman kerran karkasi perä vähän altakin. Muilla alustoilla on sitten Pirelliä parempi.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 2656
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
- Paikkakunta: Oulu
Re: Michelin Anakee Wild
Tuota pätkäviivaa olen joskus miettinyt, onkohan kukaan laskenut montako senttimetriä pyörä etenee työtahtien välissä?Koheltaja kirjoitti:...
Iso yksimukinen on raaka takarenkaalle, sen voi päätellä jo pelkästään siitä että ajaessa tulee männän iskujen tahtiin pätkäviivaa soralle, rengas repii käytännössä koko ajan eikä välitä voimaa tiehen tasaisesti.
Tietenkin se riippuu välityksistä/vaihteesta ja koneen kierrosluvusta, iso vaihde ja koneessa vähän kierroksia niin saadaan pätkäviivaa. Mutta minkä pituista, onkohan kellään joutilasta aikaa ruveta räknäämään.
Laskelman voi esittää vaikka tyhmien kysymysten kerhossa, mihin tämä minunkin avaus oikeastaan kuuluisi.
Re: Michelin Anakee Wild
Mulla samanlaisia kokemuksia Wildin kestosta. Laitoin keväällä kotariin 140/80-18 kokoisen taakse ja nyt alkaa olla 2000km sillä ajettu ja pintaa on jäljellä n. 4mm (ilmaa lienee renkaassa ollut n. 1.8bar). Soraa ollut varmaan vähän alle puolet ajoista, eipä oo tullut liiemmin rengasta säästeltyäkään vaan on ajettu sen mitä kuski uskaltaa käskeä kaikilla ajoalustoilla.
Sinänsä oon renkaista tykännyt, mutta yli 120 mentäessä muuttuu etunen todella woblausherkäksi. Ilmeisesti lienee jossain määrin myös 690 "ominaisuus", koska vastaava ilmeni myös enskapiikeillä.
Sinänsä oon renkaista tykännyt, mutta yli 120 mentäessä muuttuu etunen todella woblausherkäksi. Ilmeisesti lienee jossain määrin myös 690 "ominaisuus", koska vastaava ilmeni myös enskapiikeillä.