Kokemuksia F800GS:stä

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Zwäng
Viestit: 27
Liittynyt: Pe Elo 12, 2011 5:12 pm
Pyörä: f 800gs

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja Zwäng »

Tuulisuojan etsintä jatkuu.. Touratechin (01-048-0372-0) tuulisuoja on nyt kiinni. On paras tähän astisista muttei täydellinen. Olin varma asentaessani että suhinat loppuu sen verran kookkaampi on mutta ei..
Myös airhawkin ostin. Tuntuu hyvältä tosin pidemmillä matkoillahan se vasta kunnolla testataan toimiiko vai ei.
Texbuxer
Viestit: 203
Liittynyt: Su Tammi 21, 2007 10:58 pm
Pyörä: XT1200Z 2012
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja Texbuxer »

Texbuxer kirjoitti:Tankkasin ekalla reissulla, muutama litra oli vanhaa. Lähti toki niillä hyvin käyntiin. 47tkm on ajettu ja juuri tein huollon, vaihdoin tulpat ja säädin välykset, putsasin ilmanputsarin. Vuotoja ei pitäisi olla, on melko vähän paikkoja niille. Ilmaputsarikin oli juuri irti ja taitaa kaikki letkut liittyä siihen. Pitää koittaa saada Rheingold toimimaan niin näkee bensanpaineen.
Sain Rheingoldin toimimaan, ja vikakoodit luettua. Ei mitään mitä ei olisi tiennyt, PC:n takia koodi happianturista. Ei näe bensanpainetta. En myöskään osannut/onnistunut nollaamaan huoltoa tai asettamaan kelloa.
villho
Viestit: 347
Liittynyt: Pe Joulu 13, 2013 2:50 pm
Pyörä: Sähköfillari
Paikkakunta: Siuntio

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja villho »

Onko sulla PC:n yhteydessä sen oma lambda+autotune, vai miksi lambda on irti?
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.
Texbuxer
Viestit: 203
Liittynyt: Su Tammi 21, 2007 10:58 pm
Pyörä: XT1200Z 2012
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja Texbuxer »

Ei, kiinteästi säädetty. Autotunea ei ole. Anturi on vaan otettu pois. Edellisen omistajan tekosia.
Avatar
Ilipo
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Helmi 17, 2009 5:47 pm
Pyörä: KTM 990 Adventure
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja Ilipo »

Texbuxer kirjoitti:Ei, kiinteästi säädetty. Autotunea ei ole. Anturi on vaan otettu pois. Edellisen omistajan tekosia.
Mulla oireili vähän samalla tavalla PC:n kanssa. Syystä tai toisesta moottori meni limp-modeen ja silloin se rupesi käymään noin. Puskee mustaa savua ja kuluttaa riittävästi.

Revin PC:n irti ja laitoin oman lambdan paikoilleen. Oireet poistuivat. En tiedä missä oli vika, kun käsittääkseni foorumilla useampia PC:llä varustettuja pyöriä on ja ne kaiketi toimii ihan Ok.
villho
Viestit: 347
Liittynyt: Pe Joulu 13, 2013 2:50 pm
Pyörä: Sähköfillari
Paikkakunta: Siuntio

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja villho »

Tiedoksi, että kasigessun oma ECU on adaptoituva ja jos se ei saa lambdalta signaalia, niin se ryhtyy käsittääkseni jotenkin interpoloimaan arvoja muiden saatavilla olevien tietojen pohjalta (toki joku karttahan siellä on pohjalla). Tästä syystä PC ja kasigessu ei ole kovinkaan hyvä yhdistelmä. Ennemmin pitäisi käyttää AF-XiED:ia, joka huijaa vakiolambdan signaalia muokkaamalla ECUa niin, että ECU luulee että mennään laihalla -> lisää soppaa. Vaikka vakiolambda onkin kapeakaistainen ja vaatii ns. closed loop -alueen toimiakseen, niin ameriikassa ovat tutkineet, että ajan kanssa adaptaatiot menevät kyllä koko kierrosalueelle/kaasunavauksille.

En kuitenkaan usko, että PC tuossa sinulla on ongelmana, mutta melkein kyllä kytkisin sen irti ja lambda kiinni ihan kokeen vuoksi. Ainakin ennen kuin ryhtyisin esim. bensapumppua irroittamaan. Näissähän on huonosti bensafiltteri pumpun yhteydessä, joten jos pyörään on vaikka jossain reissun päällä tankattu huonoa bensaa, niin tokihan siellä voi olla paikat tukossa ja käsittääkseni sitten menee pumppu vaihtoon. Tuosta en ole ihan täysin varma, mutta näin olen ymmärtänyt. Omassani pidin esim. Balkanin reissun ajan suodatinta tankkausaukossa, jotta mahdollinen paska jäisi jo siihen.
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.
whitejack
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Kesä 29, 2010 7:34 pm
Pyörä: F800GS
Paikkakunta: ii

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja whitejack »

Ajovalojen led-muunnokseen meinasin alkaa piirtämään 3D-mallit printterille, mutta nehän löytyikin jo valmiiksi suunniteltuna.
Tuossapa linkki vinkkinä, mikäli pidempiä tulppia tarvitsee ajovaloumpioihin ja löytyy mahdollisuus printata.

Itsellä toi kaukovalon LED:in jäähdytysripa on halkaisijaltaan sen verran iso, ettei taida ilman viilaamista sopia paikoilleen.

Näytti olevat filet jaossa F800GS vanhemmille&uudemmille valoille, sekä F1200GS.
https://www.thingiverse.com/thing:2447155

Kuva by JCarvalho(thingiverse.com)
KuvaKuva
Avatar
rmake
Viestit: 62
Liittynyt: Ke Heinä 20, 2016 10:10 am
Pyörä: BMW F800GS
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja rmake »

Miten tuon pyörän pa-mittari toimii, paljonhan siitä on ollut juttua että ajotietokoneeseen ei voi luottaa ja mittari näyttää mitä sattuu. Nyt on ensimmäinen tankillinen ajettu, ja mielestäni toimi ihan ok ja ajotietokonekin näytti oikein jäljellä olevaa matkaa. Mutta tankkauksen jälkeen ajelin reilun 140km, ja mittari näyttää edelleen täyttä, jouduin tuon remontin takia ottamaan akun irti ja silloin tietysti trippi nollautui ja kävin tankkaamassa 7,3litraa bensaa, ja mittari näytti silloin täyttä.
Hajosiko siis mittari juuri sopivasti, vai missä vaiheessa alkaa näyttämään että jotain sieltä tankista on hävinnyt? Enhän mä tajunnut uollaista asiaa ekan tankillisen ajohuumassa seurata...
-zimi-
Viestit: 60
Liittynyt: Ke Kesä 29, 2011 3:17 pm
Pyörä: eBike

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja -zimi- »

rmake kirjoitti:Miten tuon pyörän pa-mittari toimii, paljonhan siitä on ollut juttua että ajotietokoneeseen ei voi luottaa ja mittari näyttää mitä sattuu. Nyt on ensimmäinen tankillinen ajettu, ja mielestäni toimi ihan ok ja ajotietokonekin näytti oikein jäljellä olevaa matkaa. Mutta tankkauksen jälkeen ajelin reilun 140km, ja mittari näyttää edelleen täyttä, jouduin tuon remontin takia ottamaan akun irti ja silloin tietysti trippi nollautui ja kävin tankkaamassa 7,3litraa bensaa, ja mittari näytti silloin täyttä.
Hajosiko siis mittari juuri sopivasti, vai missä vaiheessa alkaa näyttämään että jotain sieltä tankista on hävinnyt? Enhän mä tajunnut uollaista asiaa ekan tankillisen ajohuumassa seurata...
Mulla ainakin F650GS twinissä tuosta polttoaineanturista oli takaisinkutsu, ennen korjausta näytti kyllä ihan mitä sattuu ja pyörän ostosreissulla loppui bensa vaikka näytti jäljellä olevaa matkaa reilusti. Muistaakseni täyteen tankkauksen jälkeen ei näytä ikinä oikeaa jäljellä olevaa matkaa, en tiedä onko se vika vai ominaisuus? Tuo takaisinkutsu kannattaa selvittää josko olisi jäänyt tekemättä.
villho
Viestit: 347
Liittynyt: Pe Joulu 13, 2013 2:50 pm
Pyörä: Sähköfillari
Paikkakunta: Siuntio

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja villho »

GSA:ssa ryhtyy näyttämään kulumista vasta puolikkaan tankin jälkeen.
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.
Avatar
Totti
Viestit: 1073
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja Totti »

Muistaako joku eturenkaan ja takarenkaan pultin momentteja? Lienevät samat F700GS:ssä?
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Avatar
Totti
Viestit: 1073
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja Totti »

Ameriikan foorumilla oli juttua että jos etuhammasrattaan vaihtaa pienempään niin vaihdenäyttö sekoaa? Kuulemma mittaa nopeutta sekä vaihdelaatikosta ja renkaalta / renkailta? Ja jos arvot eivät täsmää niin näyttö sekoaa?
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Avatar
MarDu
Viestit: 201
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 11:35 pm
Pyörä: BMW F800GS
Paikkakunta: Oulu

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja MarDu »

Totti kirjoitti:Ameriikan foorumilla oli juttua että jos etuhammasrattaan vaihtaa pienempään niin vaihdenäyttö sekoaa? Kuulemma mittaa nopeutta sekä vaihdelaatikosta ja renkaalta / renkailta? Ja jos arvot eivät täsmää niin näyttö sekoaa?
Tuosta en olekaan kuullut. Sen sijaan potentiometri alkaa jossain vaiheessa sotkemaan ajotietokonetta virheellisellä datalla johtuen a) paskasta ja heikosta kontaktista ja b) kulumisesta. Näistä on ollut juttuja foorumeilla jo vuodesta 2009 alkaen tai jotain. Itsellä taitaa olla menossa nyt tuo vaihtoehto b.
Harri Hemmilä
Viestit: 1230
Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
Pyörä: Trek Roscoe 6
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

rmake kirjoitti:Miten tuon pyörän pa-mittari toimii, paljonhan siitä on ollut juttua että ajotietokoneeseen ei voi luottaa ja mittari näyttää mitä sattuu. Nyt on ensimmäinen tankillinen ajettu, ja mielestäni toimi ihan ok ja ajotietokonekin näytti oikein jäljellä olevaa matkaa. Mutta tankkauksen jälkeen ajelin reilun 140km, ja mittari näyttää edelleen täyttä, jouduin tuon remontin takia ottamaan akun irti ja silloin tietysti trippi nollautui ja kävin tankkaamassa 7,3litraa bensaa, ja mittari näytti silloin täyttä.
Hajosiko siis mittari juuri sopivasti, vai missä vaiheessa alkaa näyttämään että jotain sieltä tankista on hävinnyt? Enhän mä tajunnut uollaista asiaa ekan tankillisen ajohuumassa seurata...
Mulla ainakinbensamittarin tolpat alkaa tippumaan vasta kun on noin 120km jäljellä tyhjään tankkiin. Aika hyvin olen pystyny ajotietokoneeseen luottaan.
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> Polkupyörä
Harri Hemmilä
Viestit: 1230
Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
Pyörä: Trek Roscoe 6
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

Totti kirjoitti:Muistaako joku eturenkaan ja takarenkaan pultin momentteja? Lienevät samat F700GS:ssä?
Takarenkaan akseli 100Nm ja eturenkaan pultti 30Nm.
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> Polkupyörä
Vastaa Viestiin