Roiskeen DR800 -92

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Tämä projekti on hiljalleen jatkunut lähinnä osien teon merkeissä, mutta mitään valmista kokoonpanoa ei vielä ole. Iskarin kanssa tuli sellainen ongelma, että tuon linkuston kanssa rajoittuu joustomatka 220mm:n. Iskarin varsi on vaan liian lyhyt kaikkien muutosten jälkeenkin. Iskarin rungon puolesta siihen kävisi 15mm pidempi varsi, jolla päästäisiin jo hyviin lukemiin. Iskari on kuitenkin kasassa ja tarkoitus kokeilla ylipäätään miltä se tuntuu.

Swingin laakereille päädyin tekemään uudet karkaistut holkit, jotka käy orkkis takahaarukan akselille. Sivusuuntaakin joutui säätämään 2mm toiseen reunaan, niin oli helpompi tehdä ne holkit valmiiksi offsetillä, kuin laittaa jotain irtorikkoja väliin. Kuvia tulee kunhan kerkiän kasailemaan.
mihkuli
Viestit: 8
Liittynyt: Su Kesä 25, 2017 4:42 pm
Pyörä: dr800 big

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja mihkuli »

Roiske kirjoitti:
mihkuli kirjoitti:mul ois omaan 800 tarkotus tuplaputket laittaa mut pitäs jostaki saaha haarotus kappale siihen mistähän semmosen löytäs vai pitääkö ite tehä/tilata
ja olis swingiin tarkotus jatkaa max n.6"
Tuolla ois tupla slipari settiä tarjolla,tosin melko hinnakas. Voisihan tuolta kysyä myykö haarakappaletta pelkästään. http://www.dr-big-shop.de/BIG_Auspuff_766.html

Mikäs ajatus sulla tuossa swingin jatkamisessa on?


Nii joo meinasin tota takahaarukkaa/swingiä jatkaa ihan vaan sen takia ku omaa silmää miellyttääpi semmonen :) ja onhan se vähän "räyhemmän" näkönen
ja muutenki mulla tuo dr:ä rakenneltu rossin näköseksi
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Laitetaas välillä tännekin juttua. DR on jo käynyt pyörillään, kun kokeilin miltä perän korkeus ja painuma tuolla iskarilla ja jousella vaikuttaa. Nyt siis mennään 220mm joustomatkalla, mutta perä on hieman korkeampi kuin vakiona. Iskaria shimmasin hieman pehmeämmäksi jo suoraan, mutta en ehkä tarpeeksi, katupyörän iskari on alkujaan todella jäykkä. Jousi vaikuttaisi ihan hyvältä sen perusteella mitä tallin lattialla voi testata.

Kuvia linkusta, kiinnikkeestä ja iskarista.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Takahaarukan laakeroinnin ja kiinnityksen suhteen päädyin tälläiseen ratkaisuun. Haarukan akseli säilyy dr:n alkuperäisenä, haarukan laakerit puolestaan dr-z:n alkuperäisinä, väliin on tehty uudet karkaistut holkit jotka käy DR:n ohuemmalle akselille.

Akselin yläpuolella dr-z holkit ja alla uusi versio. Tässä akseli ei mene lohkon läpi, joten väliholkki pitää paketin oikealla leveydellä. Huomaa myös kahden millin offset holkkien reunoissa.

Kuva
Viimeksi muokannut Roiske, Ti Maalis 20, 2018 11:56 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Takahaarukka alkaa olla loppusilausta vaille valmis. Seuraavaksi pitäisi alkaa sovittelemaan 17" orkkis takavannetta paikoilleen, laakerit on jo hommattuna, joilla se käy 20mm akselille. Jarrulevyä joutuu siirtämään n. 10mm ulommas. Kuvassa paikoillaan 18" DR-Z vanne.

Kuva

Kuva

Pakoputkeen joutui tekemään pienen lommon, ettei se olisi ihan kiinni iskarin lisäsäiliössä. Lisäsäiliö ei ole muutenkaan kovin hyvällä paikalla lämpötilojen suhteen, mutta katsotaan ja kokeillaan mitä tapahtuu.

Kuva

Siistin rungosta ylimääräisiä ripoja ja kiinnikkeitä joille en keksinyt käyttöä.

Kuva

Laitoin mopon käyntiinkin reilun vuoden seisomisen jälkeen, muuten ihan hyvä, mutta kaasarit vuotaa nyt bensaa lähes joka välistä. Niille pitää tehdä ihan perusteellinen kunnostus, tai tilata pumppukaasari setti Hessleriltä. Ehkä kuitenkin tuo halvempi vaihtoehto tässä vaiheessa.
Sakkeus
Viestit: 346
Liittynyt: La Helmi 10, 2007 8:19 pm
Pyörä: KTM 640 Sumo enskavantein
Paikkakunta: Raahe

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Miksi suunnittelet 17' vanteen laittoa? Itse olisin mielelläni kelpuuttanut Tohtoriin 18' vanteen. Piikkirenkaita ja karkeampia kumeja löytyy 18' paljon helpommin ja halvemmalla.
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Toki 18" on parempi ja suunnitelmissa sellainen laittaa jossain vaiheessa. Tällä hetkellä ei vaan muuta käypäistä vaimennettu napaista ole käytettävissä. Orkkisvanne on ehjä ja hyväkuntoinen, niin joutaa hyötykäyttöön.
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Sivutuen kanssa tuli pieni ongelma. Ylhäällä ollessaan sen pää otti kiinni takahaarukan kupeeseen. Sama ongelma oli havaittavissa jo kapeammalla orkkishaarukallakin, mutta vain lievänä. Päätin sitten muokata tuota ihan kunnolla ja ajatuksen virtaa työstäessäni jäi dokumentointi hieman vähemmälle, eikä näin ollen lähtökohdasta ole kuvia.

Kuitenkin tuossa on nyt tehty seuraavaa, sivutuki katkaistu mutkan kohdalta, tyviosa käännetty ympäri, jouset siirretty ulkopuolelle, tukea lyhennetty 20mm, tehty uusi lätkä alapäähän ja rungosta käännetty kiinnitys korvakkoa pystympään ja tuki asennettu uuden pultin kanssa.

Kuva

Kuva

Löytyi vintiltä RM-Z:n titaaniset jalkatapit, jotka sai kaventamalla ja stopparia muokkaalla ja jouset vaihtamalla käymään orkkiskiinnikkeisiin, niin korvasin alkuperäiset kalapuikon levyiset tapit niillä.

Kuva

Takavanteeseen on laakerit ja holkit muutettu isommalle akselille. Vielä pitäisi tehdä spaceri jarrulevylle. Oli muuten suojaamaton laakeri vetolevyssä, tällä vaan autuaan tietämättömänä tuli puroja ylitettyä ja suossa ryvettyä. :shock:

Kuva
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Ei tuolta kaasareista löytynyt muuta vikaa kuin neulaventtiilin pohjien O-renkaat, jotka jo kertaalleen vaihdoin, mutta laitoin normaalit renkaat viimeksi ensi hätään. Nuo pienemmät O-renkaat tiivistää ryyppypiirin, eli ryypylle menevä bensa kulkee alhaalla olevan suuttimen läpi eikä renkaan ohi suoraan. Nyt laitoin viton renkaat, jotka kestää viinabensaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Vanteen sovitus ei ihan niin yksinkertaista ollutkaan. Ketjulinjausta ei saanut kohdilleen muuten kuin sorvaamalla vetolevystä stefan pesän pois. Rattaan puoleinen holkki on nyt käytännössä rikka joka suojaa samalla laakerin suojausta. Laitettu samalla myös uusi 50 hampainen takaratas uusien pulttien kanssa.

Kuva

Olin jotenkin siinä uskossa, että orkkis takajarrulevy on halkaisijaltaan 240mm, eli käy suoraan tuon SM mallin jarrusatulan kanssa yhteen. No yritin sitten laittaa vannetta paikoilleen, mutta jarrulevy ottaa satulaan kiinni eikä akseli mene paikoilleen. Eikun rullamitta käteen ja kas kummaa jarrulevy onkin 250mm :oops:
Jarrulevy sitten seuraavaksi sorviin, ehkä sen jälkeen istuu paikoilleen.
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Nyt kun Kevätreissu 2018 kaikkine järjestelyineen on takana, niin päivitetään tätä. Ennen vappua jo kävin ajamassa pihan ympäri. Tänään otin pyörän liikenne käyttöön, niin pääsee testaamaan jousitusta. Sivukatteet pitää vielä korjata ja pleksin ajattelin tehdä uuden reilusti pystympään, että navin saa mittarin päälle paremmin näkökenttään.

Saas nähdä joko AT-ralliin valmistuu, luultavasti ei :oops:

Sorvattu takajarrulevy

Kuva

Tiukkaa tekee

Kuva

Ulkona. Parempia kuvia luvassa kunhan saan kaiken paikoilleen.

Kuva
Vastaa Viestiin