KTM Freeride

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Yrmeä Kakka
Viestit: 96
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 11:31 pm
Pyörä: KTM 625 SXC, 400 EXC
Paikkakunta: Hki

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja Yrmeä Kakka »

Syke kirjoitti:Iltaa.

Olikos täällä kokemuksia 2-tahtisesta FR:stä?
2014 mallisesta 250R:stä on n. 170 h kokemusta enduroa muistuttavasta ajosta. Tunnit ovat tulleet suurimmaksi endurosafareita vetäessä ja pk-seudun enskareittejä kolutessa. Vuosittain olen käynyt kerran tai kaksi enskakisoissa herättämässä hilpeyttä varikolla.

Painon lisäksi 2t-Freeriden parhaita puolia on kapeus, kisaenskoja korkeampi maavara sekä erittäin sitkeä veto ja tasainen kaasuvaste. Moottori on kuin suoraan trialpyörästä; siinä kohdassa kun kuvittelisi kaksitahtisen alkavan repiä kunnolla kierrokset ovatkin jo melkein tapissa ja moottori pyytää isompaa vaihdetta. Pikaisen koeajon perusteella 250 TPIn moottori on alakierroksilla kyllä ihan yhtä mainio.

Jonkun verran Freeride 350:llä ajaneena ero 2t- ja 4t-mallien välillä on yllättävän suuri. 4t tuntuu puimakoneelta, joka kulkee jokaisen montun pohjan kautta. 2t houkuttelee pomppimaan kiveltä toiselle. 2t on selvästi enemmän takarenkaalla ajettava. 4t antaa virheitä ehkä aavistuksen enemmän anteeksi, mutta molemmat ovat toki "levottomia" ja singahtelevat herkästi. Molemmat Freeridet on suunniteltu selkeästi seisaaltaan ja pidolla ajettavaksi. Jos tykkäät istua tai sladitella mutkissa, niin kannattaa unohtaa FR:t saman tien.

Oikeisiin enduroihin verrattuna jousituksessa antaa ihan liikaa tasoitusta, mutta muuten 2t-FR etenee syheröisessä puunkiertelyssä yllättävän rivakasti ja ennen kaikkea vaivattomasti. Patikossa ja isommissa hypyissä se on ihan holtiton hyppykeppi, jyrkkä keulakulma ja lyhyt akseliväli yhdistettynä pohjaamiseen ja turhan nopeaan reboundiin aiheuttaa hallitsematonta poukkoilua. Ainakaan itse en ole saanut iskareita säädettyä edes siedettäväksi kompromissiksi isompiin röykkyihin. Jos vaimennusta on riittävästi isompiin hyppyihin, niin varsinkin takarenkaan pito häviää kovemmassa vauhdissa juurien, maakivien yms. pienien esteiden yli ajaessa. Vauhdin pitämiseksi FR:llä on pakko valita ajolinjat tosi tarkkaan ja kiertää esteet, joista exc:llä voisi ajaa surutta yli. Toisaalta ketteryys ja tietynlainen tarkkuus helpottaa kovasti asiaa. Olen pitänyt keulaputkia ihan kolmioiden yläreunan tasalla, eli millin-pari alkuperäistä alempana. Se vähentää hiukan FR:n taipumusta hypätä perä korkealla.

Olen kyllä toisinaan miettinyt pyörän vaihtamista. Todennäköisesti olisin nopeampi pikkunelarilla tai jopa piikillä, mutta kun omissa ajoissa tavoitteena on hauskanpito eikä ympyrän ajaminen kelloa vastaan, nin Freeride on itseasiassa mainio vekotin. Se houkuttelee kokeilemaan kaikenlaisia hassuja paikkoja joihin oikealla endurolla tuskin tulisi mentyä.

Hennon oloinen Freeride on kestänyt murjomista hämmästyttävän hyvin. Pakoputki ja syylari ovat niin hyvin suojassa, että niiden rikkominen vaatii tuuria tai määrätietoista yrittämistä. Keula nitkahtaa herkästi vinoon, mutta se oikenee napakalla potkulla. Takaiskarin yläkiinnityksessä on selvä suunnitteluvirhe, kiinnityspultti taipuu mutkalle jo ihan normaalissa ajossa. Olen vaihtanut sen pari kertaa, mutta avatessa on aina samanlainen banaani odottamassa. Näyttää onneksi vain myötävän vähän, en ole kuullut että kukaan olisi saanut ruuvia kokonaan katkeamaan.

Ensimmäisissä 2t -Freerideissa oli pahoja starttiongelmia kylmänä. Omaan mopooni myyjäliike laittoi Shorain LiFePo-akun jo uutena ja se toimii edelleen moitteetta. Startin bendix ja vastinratas päivitettiin 2015 tai 16 malliin jolloin välitys muuttui lyhyemmäksi. Uudella bendixillä ei ole ollut mitään käynnistymisongelmia. Starttimekanismin holkit ovat kulutusosia, olen vaihtanut ne samalla kun putsaan rattaat 20-30 h välein.


Tuossa ylempänä joku manasi Freeriden jarruja. Ne ovat tosiaan surkeat tekeleet. Itselläni etujarru alkoi jumitella jo n. 50 h ajon jälkeen. Satulaa purkaessa syykin selvisi, alkuperäiset jarrumännät ovat muovia ja hiekkalillu oli kuluttanut mäntiä niin pahasti, että lyhyimmäksi kulunut kiilautui vinoon. Ongelma korjautui ebaylta tilatuilla 85SX:n teräsmännillä. Samalla kahva muuttui paljon napakammaksi. Tunnoton se on edelleen, mutta Moto-Masterin kelluvalla jarrulevyllä jarruteho ei ole koskaan loppunut eikä etujarru ole kaivannut palojen ja nesteiden vaihtoa kummempaa huoltoa.

Alkuperäisessä takajarrussa on ilmeisesti kaksi erillistä ongelmaa: pääsylinterin mäntä ei aina palaudu ihan alas asti, jolloin pääsylkkä ei saa korvaavaa nestettä säiliöstä ja työsylinterin männät liikkuvat edestakaisin. Pääsylinterin purkaminen ja huolellinen puhdistaminen auttavat aikansa, mutta ongelma palaa satunnaisesti. Toinen ongelma ilmenee takajarrun lämmetessä kunnolla, systeemi saa jostain reilusti ilmaa. Kuluneet jarrupalat pahentavat tilannetta, joten veikkaan että työsylinterin mäntien tiivisteistä pääsee jossain tilanteessa ilmaa piiriin. En usko että kyse on pelkästä nesteen kiehumisesta, koska vasta huolellinen ilmaus palauttaa jarrun. Samoja vaivoja on ollut parissa muussakin lähipiirin Freeridessä, joten kyse tuskin on maanantaikappaleesta. Lisäbonuksena alkuperäisen takajarrun palat ovat kalliita ja niitä kului hurjaa tahtia.
Lääke epäluotettavaan takajarruun on EXC/SX:n Brembo, joka sopii FR:ään melkein plug&play-hengessä. Työsylinterille myydään rasvaisen hintaisia adaptereja:

https://www.juddracing.com/products/nih ... eride.html

Ostin itse tuollaisen, mutta pikaisen mallailun perusteella EXC:n satulan kiinnikkeenkin saisi modattua sopivaksi. Kiinnikettä pitäisi siirtää pari milliä sivusuunnassa, mikä saattaisi onnistua koneistamalla toiselta puolelta ja lisäämällä irto holkki toiselle puolelle. EXC/SX jarruletku on vähän turhan pitkä ja banjot väärän malliset, paremman sai teettämällä uuden FR:n letkun mitoilla ja oikeilla banjoilla. Muut osat sopivat suoraan paikoilleen, ainoa harmin aihe on pääsylinteri jota hieron ajaessa saappaan kannalla. Täytyy kehitellä siihen joku suoja tai yrittää siirtää sylkkää sisemmäs.

t. äänetön vesikirppu
Syke
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Paikkakunta: Iitti

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja Syke »

Suuret kiitokset erittäin kattavasta vastauksesta. Eli hitaisiin extremetyyppisiin koitoksiin pitäisi
istua erittäin hyvin.
Braa-aab!
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja timo »

Yrmeä Kakka kirjoitti:
t. äänetön vesikirppu
Nonni.. sinä se olit.
Tiesit varmasti itsekin, että pätkit EeronKIN sillä osuudella 6-0.
Komeeta meininkiä 8)
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja timo »

Grammanviilauksesta puheenollen; huvikseni punnitsin nämä setit.
Vasemmalla perus-FIMit ohuilla (Misukka 21MD ja -18ME) sisäkumeilla. Uusia löytyi heti helposti.
Oikealla perus enskapiikit uuhoodeilla.
Painoero näillä 6.5kg.
Sinänsä ei yllätä, mutta ihan mielenkiintoinen lukema.
Liitteet
25289435_1682589078471172_7962794573659231196_n.jpg
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja timo »

Ei ihan leveintä baanaa tule kuljettua ihan jatkuvasti.
Öljyntäyttökorkki, kulutustavaraa
Liitteet
FB_IMG_1514054518708.jpg
Rymyäjä
Viestit: 245
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2016 2:09 pm
Pyörä: kotari

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja Rymyäjä »

Siinä on kyllä pyörä ostettu ajoon eikä mihinkään makkaranpaisteluhöntsäilyyn. :lol: :)
Pyörät: -16 701enduro. Entiset: -18 exc-f250, -20 300exc tpi, -18 exc450, -14 exc250&300, -13 yz450f, -12 exc300, -03 CR250R, -01 kx125
ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Eikö hiilikuidun sisällä lymyä joku sopiva suojakiila,ettei aina tarvii öljysutia ostaessa ostaa korkkia mukana?
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja timo »

Kytkinkoppa ja alavesiletkukin jo kertaalleen puhki.
Vesipumppu ei, koska kokonaan suojassa, vaikkakin vain halvan muovin :)
ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Muovi ei ole VIELÄ puhki... :wink:
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja timo »

Löytääkö joku 350- Freeriden sähkökaaviota jostain?
Avatar
Micce
Viestit: 4
Liittynyt: To Tammi 04, 2018 7:36 pm
Pyörä: Ktm Adventure 390
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja Micce »

Tuossa freeriden repairmanual cd:ssä näytti olevan sähkökuvat lopussa. Tuo ei montaa kymppiä maksanut ja tuon omankin voisin myydä pois, kun tykkään enemmän paperista versiosta tuolla verstaan puolella.
Liitteet
Cd
Cd
Pikku Hukka
Viestit: 78
Liittynyt: Su Kesä 03, 2012 9:41 pm
Pyörä: KTM 690 enduro R, eMTB
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja Pikku Hukka »

Kuulumisia

350 Freerideen tuli teetettyä parisen viikkoa sitten koneremppa 196 tunnin kohdalla. Vaihdettaessa todettiin, että orggismäntä oli vielä hyvässä kunnossa; todennäköisesti sillä olisi voinut rallattaa turvallisesti joku 50-100 tuntia vielä. No, varma on varmaa, ja olen tyytyväinen, että orggismäntä vaihtui uuteen. Samassa yhteydessä vaihdettiin kilkkeet koneen yläkerrasta, mm. venttiilit, venttiilin jouset jne. (KTM valve kit). Sylinterissä ei ollut moitteen sijaa.

Samassa yhteydessä pyörän jarrut uusittiin. Jo aikaisempaan vakiota isompikehäiseen takajarruun vaihdettiin uusi teräspunosletku, jarrupalat ja nesteet. Eteen vaihdettiin Kawan alkuperää oleva puristin, letkut sekä tietenkin uudet jarrupalat ja -nesteet. Pientä ylimääräistä pähkäilyä aiheutti konstruktion liittäminen Showan keulaan tilaustyönä teetettyyn jarrulevyyn, mutta lopulta sekin saatiin onnistumaan. Ja aiemmasta poiketen, nyt Freeride pysähtyy siinä kuin perheen toinen kilpuri, 250 exc-f...

Nyt olisi tarkoitus ajella hyvän aikaa pelkillä öljynvaihdoilla; saa nähdä, toteutuuko toive...

Terveisin Pikku Hukka
"I am not so serious driver"
Avatar
Jimb0
Viestit: 28
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 5:57 pm
Pyörä: KTM 690 ENDURO R

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja Jimb0 »

Jälleenmyyjällä käyty fiilistelemässä EXC-malleja... Ja löysin itseni tällaisen selästä. Muut ovat vaan auttamatta liian korkeita. Mutta uusi 250F oli jotenkin kapeampi, vaikka ei niin paljoa matalampi - Tuntui aika passelilta.

Mutta - tässä ketjussa ei paljoa kehuta maantieominaisuuksia... Itsellä on ajatus palata harrastuksen pariin, lähinurkissa pyörien. Lähistö on täynnä sorateitä ja vastaavia, mutta tuleehan tuossa pakostakin asfalttiakin.

Onko tällainen aivan kamala ajaa siirtymiä, vaikka nyt noin 20km, siihen päälle kunnon sorat ja takaisin kestopäällystettä 20km? Alkuperäinen rengas ei ainakaan tuntunut siihen kauhean passelilta, kuin trial-rengas, taitaa olla aika niljakas asfaltilla?

Onko tällaista ihan turha tällaiseen touhuun miettiä?
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Eikös jotkut aja fillarillakin tuollasia matkoja asfalttia? Luulisi Freeridella olevan jopa kivaa.
makeboy
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Huhti 02, 2014 9:46 pm
Pyörä: KTM Freeride 350
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja makeboy »

Jimb0 kirjoitti: Mutta - tässä ketjussa ei paljoa kehuta maantieominaisuuksia... Itsellä on ajatus palata harrastuksen pariin, lähinurkissa pyörien. Lähistö on täynnä sorateitä ja vastaavia, mutta tuleehan tuossa pakostakin asfalttiakin.

Onko tällainen aivan kamala ajaa siirtymiä, vaikka nyt noin 20km, siihen päälle kunnon sorat ja takaisin kestopäällystettä 20km? Alkuperäinen rengas ei ainakaan tuntunut siihen kauhean passelilta, kuin trial-rengas, taitaa olla aika niljakas asfaltilla?
Kyllä FR:llä siirtymiäkin ajaa...mutta ei siitä tietenkään silleen nauti kuin jollain kadulle tarkoitetulla...nautinto on haettava maaston puolelta.
Vanteisiin vannelukon vastapuolelle kuin liimaa painoja, niin ei ole maantiellä ihan niin voimakas tunne että joku hakkaisi halolla häntäluuhun :)
Kyllä siinä välillä mielellään seisaaltaan ajaa.
Enemmän tuossa on aina huolettanut tuo pieni pa-tankki, pitää vähän katsella missä siirtymien varrella on tankkauspisteitä.
Mut jos vaikka 50km pitäisi asfalttia putkeen ajaa, niin mieluummin peräkärryyn lastaisin.

Trial nakki pitää kyllä pirullisen hyvin asfaltilla, varsinkin jos ajaa alhaisilla painella kuten mahdollista on.
Vastaa Viestiin