Ktm 525 exc

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

himoT
Viestit: 44
Liittynyt: To Maalis 09, 2006 10:10 pm
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja himoT »

No joo todennäköisesti mennyt kuiva kesä tuotti ongelmia muillekkin, kuin maanviljelijöille. Oulussa Iinatin crossirata oli sen verran pölisevä ja hienojakoista hiekkaa täynnä, että yhdessä 525 sx:ssä oli kone peruusteellisen huollon tarpeessa 40 tunnin jälkeen. Männänrengas ja venttiilit oli kulunut sitten ihan loppuun. Osia pyöritellessä ja pähkäillesä tulimme siihen tulokseen, että tuo uskomattoman hienojakoinen pöly oli vain yksinkertaisesti mennyt ilmanputsarin läpi kunnon öljyämisestä ja ahkerasta pesusta huolimatta.

No 525sessahan on onneksi teräsvenat jotka oli jotain 15€ luokkaan kappale ja mäntä luokkaan 250€. Eli rahalla selvittiin tässäkin tapauksessa. 250 sx:ssähän on titaaniventtiilit jotka oli muistaakseni jotain 70€ hujakoilla.

Sumohommissahan tuo pöly ei syökkään onneksi tuota konetta niinkuin crossissa. Jotkut ovat kovasti sitä mieltä että jääradalla ja sumossa konetta huuatetaan liian pitkiä aikoja suurilla kirroksilla, mutta itse en kyllä yhdy tuohon mielipiteeseen.
Hehmo
Viestit: 109
Liittynyt: To Huhti 27, 2006 2:46 pm

Viesti Kirjoittaja Hehmo »

himoT kirjoitti:että yhdessä 525 sx:ssä oli kone peruusteellisen huollon tarpeessa 40 tunnin jälkeen.
Luultavasti puhut tallikaverin pyörästä? (Maken?) Tolla vehkeellähän tosiaan on vedetty koko kesä rataa, mutta silti huollettu, vaiheltu öljyjä/putsareita ja puunattu ku kipiää **ttua. Ihmettelin itekki kun kuulin tosta.

Omassa motissa on nyt jotain 200h luokkaa. Enkä aio avata tota ennen talvea. Pitää sitten pakkasilla ruveta tutkailemaan jos uusisi laakerit ja männän nyt ainakin. Koneesta ei kuulu MITÄÄN sivuääniä ja vetää todella hyvin.

Mitä tulee tohon mopon valintaan, en itte ainakaan epäröisi pistää 525:sta spooriharjotteluun. Motti on todella helppo ajaa ja nättikäytöksinen. Jos pyörää tahtoo vielä rauhotella, niin helpoiten se käy lisäämällä akseliväliä ja pitämällä lepposan löysiä säätöjä perässä (ei vedä esijännitystä tappiin). Hesion mopoon verrattuna meikällä on ku juna toi oma, mulla on ketjunsäätö about ~5cm pidemmällä. Ei keuli turhan vahingossa ainakaan.

Itekki hommasin enskan katumopon jälkeen, eli periaatteessa vasta-alottelijana. Hyvin on kulkenut ja varmuutta tulee lisää. Lisäksi pyörä on ainakin sellanen, ettei parempaa voi ostaa :wink:

Ajot tosin keskittyy aina vaan pienemmille poluille, kohta ajellaan varmaan umpimetässä :lol:
Avatar
Hösö
Viestit: 582
Liittynyt: To Syys 28, 2006 7:55 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: ROLLOBABY<3

Viesti Kirjoittaja Hösö »

Tuota, mitäs eroa on nyt parin viimevuoden 525:ssa toisiinsa? Olen mahdollisesti ittelle kattomassa 2003 EXC 525 ja tuli vaan mieleneen et mitä eroa on esim. 2002 tai 2004/5/6 malliin?

Kehityshän menee eteenpäin kokoajan, mut onko mikään vuosimalli tavallaan väliinputoaja?
Avatar
AnttiL
Viestit: 2978
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Ajot tosin keskittyy aina vaan pienemmille poluille, kohta ajellaan varmaan umpimetässä
Ai kuin niin kohta :shock:

Hyvin on ukkojen exc:t kesän pelannu vaikka on oltu ties ja vaikka missä, kyllä se on ihan muissa pyörissä ollut ne ajoa hidastavat viat! Tosin yleensä kuskeissa enemmänkin kuin pyörissä.
antti
Avatar
VAK
Viestit: 1862
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Viesti Kirjoittaja VAK »

Kuva

Cycle worldissa oli tuollainen juttu. SX malli kuivasumppuvoideltu, titaaniventtiilit.

Euroopassa taitaa -07 EXC olla samalainen kuin -06EXC vai millaista kehitystä tuo 525 EXC on kokenut vuosien varrella?

-ville
himoT
Viestit: 44
Liittynyt: To Maalis 09, 2006 10:10 pm
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja himoT »

joo tuohon SX (Crossi) malliinhan tuli täksi vuodeksi uudenlainen moottori ja koko pyörä on muuttunut lähestulkoon kokonaan.

EXC (Enduro) malli on pääpirteittäin sama kuin 06 muutamia hienosäätöjä lukuunottamatta. EXC:ssä moottori on pysynyt samana 2-osaista kytkinkoppaa lukuunottamatta.
Avatar
Tuppuzx6
Viestit: 14
Liittynyt: La Loka 21, 2006 11:01 am
Paikkakunta: Unkari

Viesti Kirjoittaja Tuppuzx6 »

Minkäslaisia kokemuksia on EXC- mallien varkaiden torjuntajärjestelmistä? Ja vakuutusyhtiöiden suhtautumisesta niihin?

Ilmeisesti näihin on lisäilty virtalukkoa? Miten pätevä ratkaisu tuo tarvikkeena on?
pt
Viestit: 23
Liittynyt: La Tammi 27, 2007 12:26 pm
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pt »

Tässä on ollut pinnalla hommata yksi pyörä lisää, eli katuajot menee ZX12R:llä ja pikkupäristelyt montulla Hondan CR:llä. Joskus kauniina sunnuntaina voi ajella VF:llä.

Nyt kuitenkin valkokilpinen enduro olisi haussa ja lie tuo uuteen kaatuisi, ellei sopivaa käytettyä tule vastaan.

Tuota 450EXC:tä olen haikaillut ja viikolla soittelinkin yhteen liikkeeseen siintä ja kasaavat paketin, johon tulee siis toiset vanteet nyky tyylin mukaisesti, sekä enduropiiki jotta pääsee heti pöllyttämään pikkuteitä.

Tämä on tullut selväksi, että ei enduron jousitus aivan parasta smoto tavaraa ole, mutta ajo tulee suuntautumaan suurimmaksi osaksi metsäteille ja hiekkatielle. Tottakai aina välillä kiva päristellä asfaltillakin kesäiltana, mutta ei sinällään pää tarkoitus. Matkan tekoon on muu pyörä ja huoltoväli ei haittaa tee. Ei kuitenkaan ihan joka päivä kerkiä ajamaan.

Nyt kuitenkin tätä päättämisen vaikeutta.. Eli saako rahalle lisää arvoa ostamalla esim. Factory Racingin. Keula toimii käsittääkseni paremmin, pohjapanssari tulee mukana ja pakoputki on erilainen. Mutta onko näistä kokemuksia?

Toisaalta, kun ihmismieli on huono suhteellisuuden tajuun, niin miksei laittaisi samantien (taas) muutaman satasen lisää ja ostaisi 525EXC:tä samalla paketilla.. Paino on sama, kone hieman miellyttävämpi ajaa (luettua tietoa.) Tässä painia käyn vaan sen kanssa, että loppuuko kuitenkin potku kesken tuosta pienemmästä koneesta hieman leveämmällä hiekkatiellä vai olisiko kerrankin kalastelematta sitä isointa saalista ja tyytyisi "pienmpään."
Avatar
tyyning
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 5:41 pm
Paikkakunta: iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tyyning »

Tuppuzx6 kirjoitti:Minkäslaisia kokemuksia on EXC- mallien varkaiden torjuntajärjestelmistä? Ja vakuutusyhtiöiden suhtautumisesta niihin?

Ilmeisesti näihin on lisäilty virtalukkoa? Miten pätevä ratkaisu tuo tarvikkeena on?



mulla on itellä exc 520 kotari ja asensin siihen virtalukon jälkikäteen ei ole iso homma kun tilaa jonkiin tarvike lukon siihen vajaa 20e niin saa semmosen... ilman virtalukkoahan siinä on vain pelkkä rattilukko...
pyöräily on kallista.. mutta on se mukavaakii...
Avatar
Tuppuzx6
Viestit: 14
Liittynyt: La Loka 21, 2006 11:01 am
Paikkakunta: Unkari

Viesti Kirjoittaja Tuppuzx6 »

Onko tuollainen itse asennettu tarvikevirtalukko riittävä vakuutusyhtiöille? Joku väitti joskus sen pelkän rattilukonkin kyllä riittävän? En ole vielä vakuutusyhtiöistä kysynyt.


tyyning kirjoitti:
Tuppuzx6 kirjoitti:Minkäslaisia kokemuksia on EXC- mallien varkaiden torjuntajärjestelmistä? Ja vakuutusyhtiöiden suhtautumisesta niihin?

Ilmeisesti näihin on lisäilty virtalukkoa? Miten pätevä ratkaisu tuo tarvikkeena on?



mulla on itellä exc 520 kotari ja asensin siihen virtalukon jälkikäteen ei ole iso homma kun tilaa jonkiin tarvike lukon siihen vajaa 20e niin saa semmosen... ilman virtalukkoahan siinä on vain pelkkä rattilukko...
Avatar
VAK
Viestit: 1862
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Viesti Kirjoittaja VAK »

pt kirjoitti: Nyt kuitenkin tätä päättämisen vaikeutta.. Eli saako rahalle lisää arvoa ostamalla esim. Factory Racingin. Keula toimii käsittääkseni paremmin, pohjapanssari tulee mukana
Tulee pohjapanssari ihan normi EXC:n mukana myös

-ville
Avatar
tyyning
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 5:41 pm
Paikkakunta: iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tyyning »

[quote="Tuppuzx6"]Onko tuollainen itse asennettu tarvikevirtalukko riittävä vakuutusyhtiöille? Joku väitti joskus sen pelkän rattilukonkin kyllä riittävän? En ole vielä vakuutusyhtiöistä kysynyt.


en tiedä itekkään vakutuusyhtiöistä.. mulle ihan sama :D , mutta estää se virtalukko ylimääräiset starttailut ja sen semmoset...
ja ei se oo iso homma asentaa pari johtoo vaa kiinni ja sillä shiidel..

rattilukkohan riittää siihen ku ei kerta vakiona ole virtalukkoo ja se o papereihin saatu.... ku pitäähä siinä joku esto olla että ei pääse kuka tahasa ajelemaa sillä.... :lol:
pyöräily on kallista.. mutta on se mukavaakii...
Avatar
Tuppuzx6
Viestit: 14
Liittynyt: La Loka 21, 2006 11:01 am
Paikkakunta: Unkari

Viesti Kirjoittaja Tuppuzx6 »

tyyning kirjoitti: ja ei se oo iso homma asentaa pari johtoo vaa kiinni ja sillä shiidel..
Joo sepä tuossa juuri mietityttääkin... jos on yhtä helppo ottaa ilman avaimia sitten kadulta mukaankin...

Vakuutusyhtiö kiinnostaa siinä mielessä, että meneekö omaan piikkiin kun se pihasta viedään (vaikka nostettais vain pakettiautoonkin -> eli olis onnistunut tekemään johdotukset riittävän hyvin.)
Avatar
tyyning
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 5:41 pm
Paikkakunta: iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tyyning »

Tuppuzx6 kirjoitti:
tyyning kirjoitti: ja ei se oo iso homma asentaa pari johtoo vaa kiinni ja sillä shiidel..
Joo sepä tuossa juuri mietityttääkin... jos on yhtä helppo ottaa ilman avaimia sitten kadulta mukaankin...

Vakuutusyhtiö kiinnostaa siinä mielessä, että meneekö omaan piikkiin kun se pihasta viedään (vaikka nostettais vain pakettiautoonkin -> eli olis onnistunut tekemään johdotukset riittävän hyvin.)

minä tein ainakiin itelle niin hyvin ne johotukset että niitä et ihan heti oo irrotamassa ja ne on suojattu kaikenlisäks nii et nää mitkä johot pitäs ottaa irti ja ku on semmonen etumaski mikä on pultilla kiinni nii sitä et ota nopeeta irti jos ei oo listamukana :D
pyöräily on kallista.. mutta on se mukavaakii...
Avatar
VAK
Viestit: 1862
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Viesti Kirjoittaja VAK »

Tein pienen sisäänajolenkin umpisessa metsässä. Lämpötila pihalla -13*C Mittarissa oli 0,5h, kun moottori sylki kaikki öljyt pihalle. Siitä sitten ensimmäisenä mieleen, että onko proput paikoillaan. Motti oli täysin lumen peitossa, joten vuotokohtaa en metsässä löytänyt. Alkoi tuskallinen punnertaminen kotia kohti ~20cm hangessa. reilun tunnin kuluttua pääsin ihmisten ilmoille. Sohjo oli jäätynyt moottoriin. Vein pyörän lämpimään sulamaan. Lumien sulettua aloin etsimään vuotokohtaa, tuloksetta. Lisäsin 0,7l öljyä, niin että silmän alareunassa näkyi pinta. Varovaisen testikäynnistyksen jälkeen totesin, että öljy pysyi sisällä.

Olisiko huohotin jäätynyt umpeen? Onko muilla ollut tällaisia ongelmia? Onneksi kone stumppasi ennen kuin oksensi öljynsä pihalle. Eli isommilta vahingoilta säästyttiin. Kannattaa seurata, ettei satu pahempaa...

Oletteko muuttaneet RFS-moottorin huohotinputkea talveksi?

Aika vainoharhaiseksi tuo teki. Täytyy pysähtyä 100m välein tarkastamaan, että vieläkö on öljyt koneessa.


-ville
Vastaa Viestiin