Ktm 525 exc
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
No joo todennäköisesti mennyt kuiva kesä tuotti ongelmia muillekkin, kuin maanviljelijöille. Oulussa Iinatin crossirata oli sen verran pölisevä ja hienojakoista hiekkaa täynnä, että yhdessä 525 sx:ssä oli kone peruusteellisen huollon tarpeessa 40 tunnin jälkeen. Männänrengas ja venttiilit oli kulunut sitten ihan loppuun. Osia pyöritellessä ja pähkäillesä tulimme siihen tulokseen, että tuo uskomattoman hienojakoinen pöly oli vain yksinkertaisesti mennyt ilmanputsarin läpi kunnon öljyämisestä ja ahkerasta pesusta huolimatta.
No 525sessahan on onneksi teräsvenat jotka oli jotain 15€ luokkaan kappale ja mäntä luokkaan 250€. Eli rahalla selvittiin tässäkin tapauksessa. 250 sx:ssähän on titaaniventtiilit jotka oli muistaakseni jotain 70€ hujakoilla.
Sumohommissahan tuo pöly ei syökkään onneksi tuota konetta niinkuin crossissa. Jotkut ovat kovasti sitä mieltä että jääradalla ja sumossa konetta huuatetaan liian pitkiä aikoja suurilla kirroksilla, mutta itse en kyllä yhdy tuohon mielipiteeseen.
No 525sessahan on onneksi teräsvenat jotka oli jotain 15€ luokkaan kappale ja mäntä luokkaan 250€. Eli rahalla selvittiin tässäkin tapauksessa. 250 sx:ssähän on titaaniventtiilit jotka oli muistaakseni jotain 70€ hujakoilla.
Sumohommissahan tuo pöly ei syökkään onneksi tuota konetta niinkuin crossissa. Jotkut ovat kovasti sitä mieltä että jääradalla ja sumossa konetta huuatetaan liian pitkiä aikoja suurilla kirroksilla, mutta itse en kyllä yhdy tuohon mielipiteeseen.
Luultavasti puhut tallikaverin pyörästä? (Maken?) Tolla vehkeellähän tosiaan on vedetty koko kesä rataa, mutta silti huollettu, vaiheltu öljyjä/putsareita ja puunattu ku kipiää **ttua. Ihmettelin itekki kun kuulin tosta.himoT kirjoitti:että yhdessä 525 sx:ssä oli kone peruusteellisen huollon tarpeessa 40 tunnin jälkeen.
Omassa motissa on nyt jotain 200h luokkaa. Enkä aio avata tota ennen talvea. Pitää sitten pakkasilla ruveta tutkailemaan jos uusisi laakerit ja männän nyt ainakin. Koneesta ei kuulu MITÄÄN sivuääniä ja vetää todella hyvin.
Mitä tulee tohon mopon valintaan, en itte ainakaan epäröisi pistää 525:sta spooriharjotteluun. Motti on todella helppo ajaa ja nättikäytöksinen. Jos pyörää tahtoo vielä rauhotella, niin helpoiten se käy lisäämällä akseliväliä ja pitämällä lepposan löysiä säätöjä perässä (ei vedä esijännitystä tappiin). Hesion mopoon verrattuna meikällä on ku juna toi oma, mulla on ketjunsäätö about ~5cm pidemmällä. Ei keuli turhan vahingossa ainakaan.
Itekki hommasin enskan katumopon jälkeen, eli periaatteessa vasta-alottelijana. Hyvin on kulkenut ja varmuutta tulee lisää. Lisäksi pyörä on ainakin sellanen, ettei parempaa voi ostaa
Ajot tosin keskittyy aina vaan pienemmille poluille, kohta ajellaan varmaan umpimetässä
Ai kuin niin kohtaAjot tosin keskittyy aina vaan pienemmille poluille, kohta ajellaan varmaan umpimetässä
Hyvin on ukkojen exc:t kesän pelannu vaikka on oltu ties ja vaikka missä, kyllä se on ihan muissa pyörissä ollut ne ajoa hidastavat viat! Tosin yleensä kuskeissa enemmänkin kuin pyörissä.
antti
Tässä on ollut pinnalla hommata yksi pyörä lisää, eli katuajot menee ZX12R:llä ja pikkupäristelyt montulla Hondan CR:llä. Joskus kauniina sunnuntaina voi ajella VF:llä.
Nyt kuitenkin valkokilpinen enduro olisi haussa ja lie tuo uuteen kaatuisi, ellei sopivaa käytettyä tule vastaan.
Tuota 450EXC:tä olen haikaillut ja viikolla soittelinkin yhteen liikkeeseen siintä ja kasaavat paketin, johon tulee siis toiset vanteet nyky tyylin mukaisesti, sekä enduropiiki jotta pääsee heti pöllyttämään pikkuteitä.
Tämä on tullut selväksi, että ei enduron jousitus aivan parasta smoto tavaraa ole, mutta ajo tulee suuntautumaan suurimmaksi osaksi metsäteille ja hiekkatielle. Tottakai aina välillä kiva päristellä asfaltillakin kesäiltana, mutta ei sinällään pää tarkoitus. Matkan tekoon on muu pyörä ja huoltoväli ei haittaa tee. Ei kuitenkaan ihan joka päivä kerkiä ajamaan.
Nyt kuitenkin tätä päättämisen vaikeutta.. Eli saako rahalle lisää arvoa ostamalla esim. Factory Racingin. Keula toimii käsittääkseni paremmin, pohjapanssari tulee mukana ja pakoputki on erilainen. Mutta onko näistä kokemuksia?
Toisaalta, kun ihmismieli on huono suhteellisuuden tajuun, niin miksei laittaisi samantien (taas) muutaman satasen lisää ja ostaisi 525EXC:tä samalla paketilla.. Paino on sama, kone hieman miellyttävämpi ajaa (luettua tietoa.) Tässä painia käyn vaan sen kanssa, että loppuuko kuitenkin potku kesken tuosta pienemmästä koneesta hieman leveämmällä hiekkatiellä vai olisiko kerrankin kalastelematta sitä isointa saalista ja tyytyisi "pienmpään."
Nyt kuitenkin valkokilpinen enduro olisi haussa ja lie tuo uuteen kaatuisi, ellei sopivaa käytettyä tule vastaan.
Tuota 450EXC:tä olen haikaillut ja viikolla soittelinkin yhteen liikkeeseen siintä ja kasaavat paketin, johon tulee siis toiset vanteet nyky tyylin mukaisesti, sekä enduropiiki jotta pääsee heti pöllyttämään pikkuteitä.
Tämä on tullut selväksi, että ei enduron jousitus aivan parasta smoto tavaraa ole, mutta ajo tulee suuntautumaan suurimmaksi osaksi metsäteille ja hiekkatielle. Tottakai aina välillä kiva päristellä asfaltillakin kesäiltana, mutta ei sinällään pää tarkoitus. Matkan tekoon on muu pyörä ja huoltoväli ei haittaa tee. Ei kuitenkaan ihan joka päivä kerkiä ajamaan.
Nyt kuitenkin tätä päättämisen vaikeutta.. Eli saako rahalle lisää arvoa ostamalla esim. Factory Racingin. Keula toimii käsittääkseni paremmin, pohjapanssari tulee mukana ja pakoputki on erilainen. Mutta onko näistä kokemuksia?
Toisaalta, kun ihmismieli on huono suhteellisuuden tajuun, niin miksei laittaisi samantien (taas) muutaman satasen lisää ja ostaisi 525EXC:tä samalla paketilla.. Paino on sama, kone hieman miellyttävämpi ajaa (luettua tietoa.) Tässä painia käyn vaan sen kanssa, että loppuuko kuitenkin potku kesken tuosta pienemmästä koneesta hieman leveämmällä hiekkatiellä vai olisiko kerrankin kalastelematta sitä isointa saalista ja tyytyisi "pienmpään."
Tuppuzx6 kirjoitti:Minkäslaisia kokemuksia on EXC- mallien varkaiden torjuntajärjestelmistä? Ja vakuutusyhtiöiden suhtautumisesta niihin?
Ilmeisesti näihin on lisäilty virtalukkoa? Miten pätevä ratkaisu tuo tarvikkeena on?
mulla on itellä exc 520 kotari ja asensin siihen virtalukon jälkikäteen ei ole iso homma kun tilaa jonkiin tarvike lukon siihen vajaa 20e niin saa semmosen... ilman virtalukkoahan siinä on vain pelkkä rattilukko...
pyöräily on kallista.. mutta on se mukavaakii...
Onko tuollainen itse asennettu tarvikevirtalukko riittävä vakuutusyhtiöille? Joku väitti joskus sen pelkän rattilukonkin kyllä riittävän? En ole vielä vakuutusyhtiöistä kysynyt.
tyyning kirjoitti:Tuppuzx6 kirjoitti:Minkäslaisia kokemuksia on EXC- mallien varkaiden torjuntajärjestelmistä? Ja vakuutusyhtiöiden suhtautumisesta niihin?
Ilmeisesti näihin on lisäilty virtalukkoa? Miten pätevä ratkaisu tuo tarvikkeena on?
mulla on itellä exc 520 kotari ja asensin siihen virtalukon jälkikäteen ei ole iso homma kun tilaa jonkiin tarvike lukon siihen vajaa 20e niin saa semmosen... ilman virtalukkoahan siinä on vain pelkkä rattilukko...
[quote="Tuppuzx6"]Onko tuollainen itse asennettu tarvikevirtalukko riittävä vakuutusyhtiöille? Joku väitti joskus sen pelkän rattilukonkin kyllä riittävän? En ole vielä vakuutusyhtiöistä kysynyt.
en tiedä itekkään vakutuusyhtiöistä.. mulle ihan sama
, mutta estää se virtalukko ylimääräiset starttailut ja sen semmoset...
ja ei se oo iso homma asentaa pari johtoo vaa kiinni ja sillä shiidel..
rattilukkohan riittää siihen ku ei kerta vakiona ole virtalukkoo ja se o papereihin saatu.... ku pitäähä siinä joku esto olla että ei pääse kuka tahasa ajelemaa sillä....
en tiedä itekkään vakutuusyhtiöistä.. mulle ihan sama
ja ei se oo iso homma asentaa pari johtoo vaa kiinni ja sillä shiidel..
rattilukkohan riittää siihen ku ei kerta vakiona ole virtalukkoo ja se o papereihin saatu.... ku pitäähä siinä joku esto olla että ei pääse kuka tahasa ajelemaa sillä....
pyöräily on kallista.. mutta on se mukavaakii...
Joo sepä tuossa juuri mietityttääkin... jos on yhtä helppo ottaa ilman avaimia sitten kadulta mukaankin...tyyning kirjoitti: ja ei se oo iso homma asentaa pari johtoo vaa kiinni ja sillä shiidel..
Vakuutusyhtiö kiinnostaa siinä mielessä, että meneekö omaan piikkiin kun se pihasta viedään (vaikka nostettais vain pakettiautoonkin -> eli olis onnistunut tekemään johdotukset riittävän hyvin.)
Tuppuzx6 kirjoitti:Joo sepä tuossa juuri mietityttääkin... jos on yhtä helppo ottaa ilman avaimia sitten kadulta mukaankin...tyyning kirjoitti: ja ei se oo iso homma asentaa pari johtoo vaa kiinni ja sillä shiidel..
Vakuutusyhtiö kiinnostaa siinä mielessä, että meneekö omaan piikkiin kun se pihasta viedään (vaikka nostettais vain pakettiautoonkin -> eli olis onnistunut tekemään johdotukset riittävän hyvin.)
minä tein ainakiin itelle niin hyvin ne johotukset että niitä et ihan heti oo irrotamassa ja ne on suojattu kaikenlisäks nii et nää mitkä johot pitäs ottaa irti ja ku on semmonen etumaski mikä on pultilla kiinni nii sitä et ota nopeeta irti jos ei oo listamukana
pyöräily on kallista.. mutta on se mukavaakii...
Tein pienen sisäänajolenkin umpisessa metsässä. Lämpötila pihalla -13*C Mittarissa oli 0,5h, kun moottori sylki kaikki öljyt pihalle. Siitä sitten ensimmäisenä mieleen, että onko proput paikoillaan. Motti oli täysin lumen peitossa, joten vuotokohtaa en metsässä löytänyt. Alkoi tuskallinen punnertaminen kotia kohti ~20cm hangessa. reilun tunnin kuluttua pääsin ihmisten ilmoille. Sohjo oli jäätynyt moottoriin. Vein pyörän lämpimään sulamaan. Lumien sulettua aloin etsimään vuotokohtaa, tuloksetta. Lisäsin 0,7l öljyä, niin että silmän alareunassa näkyi pinta. Varovaisen testikäynnistyksen jälkeen totesin, että öljy pysyi sisällä.
Olisiko huohotin jäätynyt umpeen? Onko muilla ollut tällaisia ongelmia? Onneksi kone stumppasi ennen kuin oksensi öljynsä pihalle. Eli isommilta vahingoilta säästyttiin. Kannattaa seurata, ettei satu pahempaa...
Oletteko muuttaneet RFS-moottorin huohotinputkea talveksi?
Aika vainoharhaiseksi tuo teki. Täytyy pysähtyä 100m välein tarkastamaan, että vieläkö on öljyt koneessa.
-ville
Olisiko huohotin jäätynyt umpeen? Onko muilla ollut tällaisia ongelmia? Onneksi kone stumppasi ennen kuin oksensi öljynsä pihalle. Eli isommilta vahingoilta säästyttiin. Kannattaa seurata, ettei satu pahempaa...
Oletteko muuttaneet RFS-moottorin huohotinputkea talveksi?
Aika vainoharhaiseksi tuo teki. Täytyy pysähtyä 100m välein tarkastamaan, että vieläkö on öljyt koneessa.
-ville
