EXC:stä matkaenduro :-)
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: Ke Touko 03, 2017 10:30 am
- Pyörä: 525 EXC, 790 Adventure R
- Paikkakunta: Piikkiö
EXC:stä matkaenduro :-)
Yhdellä ainoalla omatekoisella lisävarusteella tein EXC:stä matkaenduron. Lisävaruste kiinnittyy jalkatappeihin ja lisää pyörän painoa n. 3800 kg :
lisää projektikuvia löytyy täältä:
https://www.icloud.com/sharedalbum/fi-f ... 2ODWJuwpZA
lisää projektikuvia löytyy täältä:
https://www.icloud.com/sharedalbum/fi-f ... 2ODWJuwpZA
Re: EXC:stä matkaenduro :-)
No onhan gessuissa sun muissa nykyään jo pienen yksiön kokoisia takalaukkuja niissäkin
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: Ke Touko 03, 2017 10:30 am
- Pyörä: 525 EXC, 790 Adventure R
- Paikkakunta: Piikkiö
Re: EXC:stä matkaenduro :-)
Vielä pitäisi keksiä joku sade/kura-suojaus. Ainakin pakoputkeen hommasin semmoisen tulpan kun ei tiedä miten sateella vesi imussa käyttäytyy. En usko että ilmanputsarin tilalle mitään pesusuojaa sentään pitää vaihtaa.
Joku kireäksi venytettävä suoja voisi olla hyvä. Sääsuojat jotka on tarkoitettu paikallaan seisovalle pyörälle lienevät liian löysiä, pelkään että tuuli hakkaa ne rikki.
Varastin tuo kiinnitysidean Risk-Racingin Lock-N-Load systeemistä:
Kehittelin tuohon kiristykseen vielä akselilla toimivan systeemin kun auton ja pyörän välissä oleva kiristin on hankalasti käpisteltävissä.
Lisäksi lisäsin kumit puristuspintoihin, puristuu tiukemmin kiinni eikä kolise. Tiukasti tuntuu pyörä noilla pysyvän. Pitänee vielä lisätä varmistukseksi lukitustapit pystytolppiin.
Selvitin myös ylimääräisen rekisterikilven hommamista, koska auton oma rekisterikilpi peittyy. Jos haluaa kolmannen kilven niin sitä pitää anoa Trafilta, anomus 25€ + kilpi 6.50 €, mutta jos kilpi häviää niin uuden kilven voi tilata katsastuskonttorilta 6.50€. Luulen että minun kilpi saattaa hävitä
Joku kireäksi venytettävä suoja voisi olla hyvä. Sääsuojat jotka on tarkoitettu paikallaan seisovalle pyörälle lienevät liian löysiä, pelkään että tuuli hakkaa ne rikki.
Varastin tuo kiinnitysidean Risk-Racingin Lock-N-Load systeemistä:
Kehittelin tuohon kiristykseen vielä akselilla toimivan systeemin kun auton ja pyörän välissä oleva kiristin on hankalasti käpisteltävissä.
Lisäksi lisäsin kumit puristuspintoihin, puristuu tiukemmin kiinni eikä kolise. Tiukasti tuntuu pyörä noilla pysyvän. Pitänee vielä lisätä varmistukseksi lukitustapit pystytolppiin.
Selvitin myös ylimääräisen rekisterikilven hommamista, koska auton oma rekisterikilpi peittyy. Jos haluaa kolmannen kilven niin sitä pitää anoa Trafilta, anomus 25€ + kilpi 6.50 €, mutta jos kilpi häviää niin uuden kilven voi tilata katsastuskonttorilta 6.50€. Luulen että minun kilpi saattaa hävitä
Re: EXC:stä matkaenduro :-)
Älä missään tapauksessa ilmoita sitä varastetuksi kuitenkaan, muuten sua pysäytellään kilpivarkaana._AK_ kirjoitti: Luulen että minun kilpi saattaa hävitä
-
- Viestit: 291
- Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:56 pm
- Pyörä: Honda CRF 300 Rally -21
- Paikkakunta: Espoo
Re: EXC:stä matkaenduro :-)
Lainaan tätä ketjua kun on niin osuvasti nimetty !
Tällaisia pohdintoja pienessä päässä pyörii....
Laittakaa ny mut maan pinnalle ja sanokaa että kaks-tahtisesta kisapelistä ei voi reissupyörää tehdä.
Pitkät välitykset, muokattu satula, rento ajo asento, isompi tankki, yksinkertainen pyörä ja kuski...
Olen sitä tyyppiä harrastaja että aina pitää laitetta vaihtaa ja aatella että ny on hyvä, mut alle vuoden nuo on aina ollut ja en edes kehtaa laskea paljon rahnua menee, mutta kait siihen voi kaikki ylimääräiset mennä kun on ainut oma harrastus.
Nyt olis vaihtumassa kaksi pyörää taas yhteen, lähinnä 690-> 300TPi. Eihän tuohon saa edes isoa tankkia vielä. Puoltoa vaihdolle, 690:n mittariin on tullut nurkkapyörintää vuodessa 5000km, kait ne kevyellä kisapelilläkin ajelis, kun ei oikein yli satastakaan ajelut maistu yhtään, aina pitää levätä tai poiketa pikkuteille. Sanokaahan ny joku viisas sana tähän. Tai jos tästä on ollut pohdintoja aikaisemmin niin viisatkaa mut sinne.
Tällaisia pohdintoja pienessä päässä pyörii....
Laittakaa ny mut maan pinnalle ja sanokaa että kaks-tahtisesta kisapelistä ei voi reissupyörää tehdä.
Pitkät välitykset, muokattu satula, rento ajo asento, isompi tankki, yksinkertainen pyörä ja kuski...
Olen sitä tyyppiä harrastaja että aina pitää laitetta vaihtaa ja aatella että ny on hyvä, mut alle vuoden nuo on aina ollut ja en edes kehtaa laskea paljon rahnua menee, mutta kait siihen voi kaikki ylimääräiset mennä kun on ainut oma harrastus.
Nyt olis vaihtumassa kaksi pyörää taas yhteen, lähinnä 690-> 300TPi. Eihän tuohon saa edes isoa tankkia vielä. Puoltoa vaihdolle, 690:n mittariin on tullut nurkkapyörintää vuodessa 5000km, kait ne kevyellä kisapelilläkin ajelis, kun ei oikein yli satastakaan ajelut maistu yhtään, aina pitää levätä tai poiketa pikkuteille. Sanokaahan ny joku viisas sana tähän. Tai jos tästä on ollut pohdintoja aikaisemmin niin viisatkaa mut sinne.
- Pekka Valtanen
- Viestit: 158
- Liittynyt: La Elo 30, 2014 11:54 pm
- Pyörä: Beta 350 RR
- Paikkakunta: Kempele
Re: EXC:stä matkaenduro :-)
Minä mistään mittää tii'ä, mutta Husqvarnan koeajotilaisuudessa Salmisen Juha ei suositellut uuttakaan tpi-kaks'tahtista kun kerroin käyttöni sisältävän noin 50 km siirtymiä pelipaikoille. Nelitahtista kyllä suositteli.
- no fear -
-
- Viestit: 2211
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: EXC:stä matkaenduro :-)
Puhtaasti teoriassa seuraava.
TPI tuskin pikkunelarin kulutukseen reissuajossa pääsee, vaan tokko se IsoKotkaa huonompi on. IsoKotkilla jotkut kuulemma reissaa.
TPI pesee vanhanliiton savukoneen siinä että kun seos on tarkemmin tontilla, ei kurkkua tarvitse selvitellä pitkässäkään tasakaasuvedossa.
Tuoreöljyvoiteluu erottaa voitelun ja kaasunasennon, voi moottorijarrutella vapaasti.
Isoja tankkeja tai lisätankkeja saa jostain, jos ei muuten niin tekemällä.
Ei minusta 50km paha nakki ollut 300:lla Gassilla, tuskin tuo TPI sitä huonontaa.
Lopullinen totuus löytyy kun testaat.
TPI tuskin pikkunelarin kulutukseen reissuajossa pääsee, vaan tokko se IsoKotkaa huonompi on. IsoKotkilla jotkut kuulemma reissaa.
TPI pesee vanhanliiton savukoneen siinä että kun seos on tarkemmin tontilla, ei kurkkua tarvitse selvitellä pitkässäkään tasakaasuvedossa.
Tuoreöljyvoiteluu erottaa voitelun ja kaasunasennon, voi moottorijarrutella vapaasti.
Isoja tankkeja tai lisätankkeja saa jostain, jos ei muuten niin tekemällä.
Ei minusta 50km paha nakki ollut 300:lla Gassilla, tuskin tuo TPI sitä huonontaa.
Lopullinen totuus löytyy kun testaat.
- tertsu
- Viestit: 2857
- Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
- Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
- Paikkakunta: Oulu
Re: EXC:stä matkaenduro :-)
Ei kyllä kakstahtia laittais reissumopoksi. Ei oo kyllä häävi ajettava minkään valtakunnan tiellä. 5000km jos vetää semmoisella vuoteen niin saa paljon ajaa
Kura lentää...
Re: EXC:stä matkaenduro :-)
Ainahan 2-T pyörillä on matkaa ajettu, aikoinaan paljonkin ja paljon parempiahan nämä nykypyörät on siihenkin.
Pitkät välitykset, kulkee reippaasti jo pintakaasulla ja häviää kisapyörän rauhattomuus. Alkuperäinen satula kyllä ankea pisemmälle matkalle , saahan siitäkin paremman muokkaamalla.
Renkaat paremmin tiellä ajoon sopivaksi (Mitas 07 esim). Bensaa palaa kyllä, rauhallisella vauhdilla voi päästä kohtuu kulutuksella.
Pitkät välitykset, kulkee reippaasti jo pintakaasulla ja häviää kisapyörän rauhattomuus. Alkuperäinen satula kyllä ankea pisemmälle matkalle , saahan siitäkin paremman muokkaamalla.
Renkaat paremmin tiellä ajoon sopivaksi (Mitas 07 esim). Bensaa palaa kyllä, rauhallisella vauhdilla voi päästä kohtuu kulutuksella.
-
- Viestit: 291
- Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:56 pm
- Pyörä: Honda CRF 300 Rally -21
- Paikkakunta: Espoo
Re: EXC:stä matkaenduro :-)
Ehkä tuo reissumopo määritelmä meni vähän pieleen. Joku sellainen reissu sillä tulisi laitettua jossa ajetaan max n. 300km/pv ja kestänee pitkän viikonlopun. Muuten vetelsin kärryllä mopon pelipaikoille. Metsään pitää päästä ja pulassa en halua olla (liian painavan pyörän kanssa). Muuten olisi nurkkapyörimistä, ehkä motovanteet hauskuuttelu asvaltti ajeluja varten.
Osaako joku sanoa paljonko tuo TPI antaisi "ylimääräistä" sähköä lisälaitteille ? Tasasähköpelihän se on.
Osaako joku sanoa paljonko tuo TPI antaisi "ylimääräistä" sähköä lisälaitteille ? Tasasähköpelihän se on.
-
- Viestit: 2211
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: EXC:stä matkaenduro :-)
Jorisen joutessani lisää. Oli yhden kesän kakkosmopona RG250 Suzuki. varhaiskeski-ikäiset tuoreöljyvehkeet nakkasin mäkeen kun koko ajan jännitti saako se öljyä. Esisekoitettuna taisi viitisen tonnia sinä kesänä tulla ajoa. 200km mökkireissuja monta ja yms etc jne.
En muista paljon se kulutti, mutta tosiaan ykkösmopo oli jos silloin LC8 niin ei mitään huomiotaherättävää kulutuksessa. Jostain muistin syövereistä 6l/100km puskee, mutta hyvin hämäränä.
Eli sitä vaan että ei ne vähät tahdit siitä epäkelpoa tee. Satula voi olla kova ja tankki pieni, vaan tämä foorumihan melkein rakentuu lisätankkien ja satulan lisäpehmusteiden ympärille
En muista paljon se kulutti, mutta tosiaan ykkösmopo oli jos silloin LC8 niin ei mitään huomiotaherättävää kulutuksessa. Jostain muistin syövereistä 6l/100km puskee, mutta hyvin hämäränä.
Eli sitä vaan että ei ne vähät tahdit siitä epäkelpoa tee. Satula voi olla kova ja tankki pieni, vaan tämä foorumihan melkein rakentuu lisätankkien ja satulan lisäpehmusteiden ympärille
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: EXC:stä matkaenduro :-)
Teinit paahtaa 10-15tkm kesässä 125 EXC:llä joten kyllä savukoneilla pystyy ihan hyvin kurvailemaan sekalaista ajoa siinä missä nelareilla. Monet on sitä mieltä ettei edes nelari EXC:llä ole asiaa muualle kuin maastoon mutta kovasti niitäkin on seikkailukäytössä, vastaavasti monet ajelee huonoissa maastoissa 250kg matkanorsuilla. Asenne ratkaisee, ei niinkään alla oleva pyörä ja aina sen mopon saa vaihdettua jos tuntuu ettei ollutkaan oikea valinta. Näin mulla on käynyt moneen kertaan vuosien aikana ja nyt on alkanut hahmottumaan mikä on mun käyttöön oikea pyörä, ehkä...
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: EXC:stä matkaenduro :-)
Eihän siinä muuta vikaa ole kuin tunnit jotka väkeä hirvittää. Jos pyörällä ajaa normaalia ajoa vaikka 10tkm vuodessa se tekee jo satoja tunteja. Ja siihen päälle vielä varsinaiset seikkailut ja rymyajot. Ei tuommoinen exc ole tiekilometreistä moksiskaan, mutta kyllä se jälleenmyyntiarvossa varmasti tuntuu. Jos hakisi uuden pyörän kaupasta ja kaupittelisi sitä kolmen vuoden päästä tuhat tuntia mittarissa niin mitenkähän kävisi? Tuskin se iso kaksitahtikaan tunteja hätkähtää tiellä.
Re: EXC:stä matkaenduro :-)
Mulla on suunnitelmissa käyttää 300EXC TPI:tä myös makkaramopona...ei mitään 500km lenkkejä, mutta ajattelin kokeilla tommosia 200-300km surautuksia. Isompaa tankkia vaan talvella, 12l. Saa nähdä miten onnistuu.
Sitä muuten en tiedä kuinka näillä 2-tahdeilla kehtaa ajaa tasakaasulla, toiset sanoo ettei saa ajaa ollenkaan tai "kaikki" räjähtää. Toiset sanoo taas ettei oo väliä, toiset sanoo että välillä pitäs jumpata kytkimellä kierroksia.
Ja kun luin ylläolevia viestejä, KTM Nordicin huoltopäällikkö tms sanoi että TPI:llä ei saa tehdä moottorijarrua, eli ihan samanlainen 2-tahdin ajotyyli kuin ennenkin. Ja mulla kulutus nyt n 5.5l/100km, katsotaan miten kehittyy.
Sitä muuten en tiedä kuinka näillä 2-tahdeilla kehtaa ajaa tasakaasulla, toiset sanoo ettei saa ajaa ollenkaan tai "kaikki" räjähtää. Toiset sanoo taas ettei oo väliä, toiset sanoo että välillä pitäs jumpata kytkimellä kierroksia.
Ja kun luin ylläolevia viestejä, KTM Nordicin huoltopäällikkö tms sanoi että TPI:llä ei saa tehdä moottorijarrua, eli ihan samanlainen 2-tahdin ajotyyli kuin ennenkin. Ja mulla kulutus nyt n 5.5l/100km, katsotaan miten kehittyy.
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian