KTM 250-500 EXC-F nelarienskat 2012 ja uudemmat
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: KTM 250-500 EXC-F nelarienskat 2012 ja uudemmat
450 EXC EU ja 500 EXC EU ja USA on samassa kirjassa ja sanoo vain yhden arvon TPS:lle:
Basic position - voltage ''THAD" 0.601V +-0.004 V
Basic position - voltage ''THAD" 0.601V +-0.004 V
Re: KTM 250-500 EXC-F nelarienskat 2012 ja uudemmat
Kiitoksia. Väsäsin 5V virtalähteen, tarkasti 5.12V. Pyörän oma virta TPS:lle vaihtelee ilmeisesti 4.78V-5.08V välillä, kierroksista riippuen. Kuinkahan herkkiä nämä on tuon kanssa? Onkos kukaan irrottanut putkesta sieltä päästä mitään? Ainakin nopeesti silmäilin että siellä on reikäraudasta tehty holkki, liekö kipinöitä tai äänien takia?
If its worth doing, its worth overdoing.
Re: KTM 250-500 EXC-F nelarienskat 2012 ja uudemmat
Veikkaisinpa että tuo annettu jännitearvo on tarkoitettu että se luetaan tietokoneella ECU:n kautta.
ECU varmaankin toimii niin että TPS:n jännite mitataan ns. ratiometrisesti eli mikäli tuo +5 volttia muuttuu niin samalla muuttuu samassa suhteessa myös lähtöjännite TPS:stä (potikka jännitteenjaossa), mutta koska tuo +5 luultavasti toimii AD-muuntimen referenssinä ECU:ssa johon kaikkia tulojännitteitä ikään kuin verrataan, niin tuon +5 jännitteen vaihtelu ei vaikuta ECU:n näkemään TPS:n paikkaan. Eli toisin sanoen syöttävän +5 ja TPS:n lähtöjännitteen suhde on se mikä itse asiassa on se säätöarvo, ei tuon jännitteen absoluuttiarvo sinänsä. Huoltosofta tai ECU raportoi TPS:n jännitteen sitten luultavasti ikään kuin tuo +5 olisi tasan +5.
Eli jos nimelliseksi lähtöarvoksi on ilmoitettu tuo 0.601 V niin mikäli syöttävä jännite on vaikka 5.12V niin lähdön pitäisi olla yleismittarilla mitaten 5.12 V/5 V*0.601 V = 0.6154 V jotta tuo ratiometrisyysehto täyttyy. Toisin sanoen syöttöjännitteen ja lähtöjännitteen suhde pitäisi olla 0.601 V / 5 V = 0.1202
Näin sen itse ainakin tekisin.
t. Janne
ECU varmaankin toimii niin että TPS:n jännite mitataan ns. ratiometrisesti eli mikäli tuo +5 volttia muuttuu niin samalla muuttuu samassa suhteessa myös lähtöjännite TPS:stä (potikka jännitteenjaossa), mutta koska tuo +5 luultavasti toimii AD-muuntimen referenssinä ECU:ssa johon kaikkia tulojännitteitä ikään kuin verrataan, niin tuon +5 jännitteen vaihtelu ei vaikuta ECU:n näkemään TPS:n paikkaan. Eli toisin sanoen syöttävän +5 ja TPS:n lähtöjännitteen suhde on se mikä itse asiassa on se säätöarvo, ei tuon jännitteen absoluuttiarvo sinänsä. Huoltosofta tai ECU raportoi TPS:n jännitteen sitten luultavasti ikään kuin tuo +5 olisi tasan +5.
Eli jos nimelliseksi lähtöarvoksi on ilmoitettu tuo 0.601 V niin mikäli syöttävä jännite on vaikka 5.12V niin lähdön pitäisi olla yleismittarilla mitaten 5.12 V/5 V*0.601 V = 0.6154 V jotta tuo ratiometrisyysehto täyttyy. Toisin sanoen syöttöjännitteen ja lähtöjännitteen suhde pitäisi olla 0.601 V / 5 V = 0.1202
Näin sen itse ainakin tekisin.
t. Janne
Re: KTM 250-500 EXC-F nelarienskat 2012 ja uudemmat
Kuulostaa hyvinkin mahdolliselta. Säädin nyt kyseisellä menetelmällä TPS:n. Haen ensiviikolla vielä potentiometrin millä säädän lähtöjännitteen tasan 5V, sillä varmenee viimeistään. Eiköhän se nyt tuolla .615 ole jo kuitenkin käyntikuntoinen. Kiitos neuvoista.jahonen kirjoitti:Veikkaisinpa että tuo annettu jännitearvo on tarkoitettu että se luetaan tietokoneella ECU:n kautta.
ECU varmaankin toimii niin että TPS:n jännite mitataan ns. ratiometrisesti eli mikäli tuo +5 volttia muuttuu niin samalla muuttuu samassa suhteessa myös lähtöjännite TPS:stä (potikka jännitteenjaossa), mutta koska tuo +5 luultavasti toimii AD-muuntimen referenssinä ECU:ssa johon kaikkia tulojännitteitä ikään kuin verrataan, niin tuon +5 jännitteen vaihtelu ei vaikuta ECU:n näkemään TPS:n paikkaan. Eli toisin sanoen syöttävän +5 ja TPS:n lähtöjännitteen suhde on se mikä itse asiassa on se säätöarvo, ei tuon jännitteen absoluuttiarvo sinänsä. Huoltosofta tai ECU raportoi TPS:n jännitteen sitten luultavasti ikään kuin tuo +5 olisi tasan +5.
Eli jos nimelliseksi lähtöarvoksi on ilmoitettu tuo 0.601 V niin mikäli syöttävä jännite on vaikka 5.12V niin lähdön pitäisi olla yleismittarilla mitaten 5.12 V/5 V*0.601 V = 0.6154 V jotta tuo ratiometrisyysehto täyttyy. Toisin sanoen syöttöjännitteen ja lähtöjännitteen suhde pitäisi olla 0.601 V / 5 V = 0.1202
Näin sen itse ainakin tekisin.
t. Janne
If its worth doing, its worth overdoing.
Re: KTM 250-500 EXC-F nelarienskat 2012 ja uudemmat
Pakoputkenpään sihti on käsittääkseni osa kuristuslaitteita -> pois jos täystehoinen.
antti
Re: KTM 250-500 EXC-F nelarienskat 2012 ja uudemmat
350 Husse, edelleen käynnistyy huonosti lämpimänä. N. 1/16 kaasulla saa käyntiin. Uutena pyörä kummiski toimii paremmin. Onko joku löytänyt /vaihtanut näihin kartaa, joka kävis vähä rikkaammalla käynnistystapahtuman aikana.
690 ilmeisesti ilmeisesti säädetty aika yleisesti. Kävisiköhän samat softat tähän ?
690 ilmeisesti ilmeisesti säädetty aika yleisesti. Kävisiköhän samat softat tähän ?
Re: KTM 250-500 EXC-F nelarienskat 2012 ja uudemmat
Katseleppa ohjeita Googlella TPS eli kaasun asentoanturin säätämiseen. Yleensä käytännössä kääntäminen vastapäivään jopa "tappiin" saakka voi auttaa. Ja siis tarkoitus on laittaa se siten että ei ole alkupräisasetuksissa vaan rikastaa seosta.
antti
Re: KTM 250-500 EXC-F nelarienskat 2012 ja uudemmat
0.62V on nyt tps säätö. Olen antanut itseni ymmärtää ,että tps:n liika säätö vois vaikuttaa koko kierrosalueelle. Tehoja alentavasti ?
Re: KTM 250-500 EXC-F nelarienskat 2012 ja uudemmat
Ihan varmasti jos liikaa, mikä on sopivasti niin en tiedä. Ameriikan foorumeilla näyttävät tuota käyttävän tuollaisiin ongelmiin niin sillä ehdottelin. Itsellä ei ollut ongelmia kun oli edellinen mopeedi tuollainen nelari. Toki yksi mitä olin tehnyt niin oli suosituksia lievästi korkeampi tyhjäkäyntinopeus joka kuulosti tietty hölmöltä mutta eipä sitä paikallaan juuri tyhjäkäynnillä muutenkaan seistä. "Aina" välittömästi alle 1s startilla käymään, kylmä tai kuuma. Mutta oi 500exc joka on muutenkin nöyrempi käynnistymään kuin tuollainen 350.
antti
Re: KTM 250-500 EXC-F nelarienskat 2012 ja uudemmat
Onko porukka joutunut näihin tekemään venttiilivälyssäätöjä? Mulla on karvan alle 200 h ajettu 350-f (vm. 2015). Pyörä tuli minulle reilut 100 h ajettuna (mäntä ja nokkaketju vaihdettu tuolloin ja pyörä saletisti saanut runtua edellisellä omistajalla) ja minun aikana välykset ovat olleet muuttumattomina toleransseissaan (oma käyttöni makkaranpaistoenduroa). Tämähän on tietysti vain hyvä asia, mutta onko pyöräni sääntö vai poikkeus?
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.
Re: KTM 250-500 EXC-F nelarienskat 2012 ja uudemmat
Monissa ollut niin että venttiilinvälyksiä saattaa joutua aika vähillä tunneilla säätämään kerran, sen jälkeen parisataa tuntia pelkällä tarkastuksella, että sinänsä ei huolta.
Re: KTM 250-500 EXC-F nelarienskat 2012 ja uudemmat
Onkos täällä kokemusta kampiakselin asentoanturin hajoamisesta? Pyörä 350 EXC-F 2012.
Eli, startti pyörittää iloisesti ja bensapumppu pyörii mutta ei lupaakaan. EFI-valo vilkuttaa kaksi lyhyttä minkä pitäisi tarkoittaa "crankshaft position sensor - circuit fault". Korjaamomanuaalista en löytänyt mitään tarkistusta/ohjearvoa mutta nettipalstoilta löyty maininta n. 100ohmista. Yleismittarilla ei kuitenkaan tule mitään lukemaa (= ei vastusta). Virtakäämit on manuskan arvojen mukaan kunnossa. Avasin myös kopan eikä ulkoisia vammoja löytynyt anturista. Kaikki viittaa kuitenkin siihen että anturi on sökö.
Anturia ei saa erillään vaan pitää ostaa koko staattori (188€). Onko olemassa pirkka-niksiä mistä tuohon saisi pelkän anturin?
Tuollainen https://www.race-dezert.com/forum/threa ... tm.123051/ tuli vastaan netin syövereistä. Suositus KTM:ltä pitää öljypinta alarajalla niin anturi kestää pidempään.
Eli, startti pyörittää iloisesti ja bensapumppu pyörii mutta ei lupaakaan. EFI-valo vilkuttaa kaksi lyhyttä minkä pitäisi tarkoittaa "crankshaft position sensor - circuit fault". Korjaamomanuaalista en löytänyt mitään tarkistusta/ohjearvoa mutta nettipalstoilta löyty maininta n. 100ohmista. Yleismittarilla ei kuitenkaan tule mitään lukemaa (= ei vastusta). Virtakäämit on manuskan arvojen mukaan kunnossa. Avasin myös kopan eikä ulkoisia vammoja löytynyt anturista. Kaikki viittaa kuitenkin siihen että anturi on sökö.
Anturia ei saa erillään vaan pitää ostaa koko staattori (188€). Onko olemassa pirkka-niksiä mistä tuohon saisi pelkän anturin?
Tuollainen https://www.race-dezert.com/forum/threa ... tm.123051/ tuli vastaan netin syövereistä. Suositus KTM:ltä pitää öljypinta alarajalla niin anturi kestää pidempään.
Re: KTM 250-500 EXC-F nelarienskat 2012 ja uudemmat
Uusi staattori/anturi-paketti paikallaan ja taas papattaa iloisesti. Tiedoksi, niin uuden kampiakselin asentoanturin vastus oli n. 96 ohmia (350 EXC-F 2012).
- drpepper74
- Viestit: 260
- Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 12:27 am
- Pyörä: KTM Adventure 990 -07
- Paikkakunta: Hollola
Re: KTM 250-500 EXC-F nelarienskat 2012 ja uudemmat
Ktm 500exc 2015 tuli vaihdettua tuossa loppu kesastä alle. Nyt alkaa 200h lähestyä mäntää ei varmaan vielä tarvii vaihtaa kun mopo on ollut aika kevyessä ajossa. Kuulin että nokkaketju kannattaisi tuohon tunti määrään jo vaihtaa. Millasia tuntimääriä itse olette ajaneet ennen isompia remontteja? Mistä saa ladattua pdf korjaus manuaalin edullisesti ja varmasti?
mikään ei ole niin varmaa kuin, epävarma
Exät, Yamaha 125 dt -78, Kawasaki 125 kmx -87, Yamaha fj1200 -89, Honda blackbird 1100 -01,
KTM 300 exc -05, KTM 950 SM -05, KTM 990 Adventure -06, KTM 690 R -15, KTM 500 exc -15
Exät, Yamaha 125 dt -78, Kawasaki 125 kmx -87, Yamaha fj1200 -89, Honda blackbird 1100 -01,
KTM 300 exc -05, KTM 950 SM -05, KTM 990 Adventure -06, KTM 690 R -15, KTM 500 exc -15
- drpepper74
- Viestit: 260
- Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 12:27 am
- Pyörä: KTM Adventure 990 -07
- Paikkakunta: Hollola
Re: KTM 250-500 EXC-F nelarienskat 2012 ja uudemmat
^^^^^^^^^ ^^^^^^^
Adv riders foorumilta löytyi pari hyvää juttua laitteen kestosta. Niiden perusteella kokeilen ajella tuonne 400-500h väliin perushuolloilla ja katsella sitten tarviiko moottoriin osia vaihdella.
Adv riders foorumilta löytyi pari hyvää juttua laitteen kestosta. Niiden perusteella kokeilen ajella tuonne 400-500h väliin perushuolloilla ja katsella sitten tarviiko moottoriin osia vaihdella.
mikään ei ole niin varmaa kuin, epävarma
Exät, Yamaha 125 dt -78, Kawasaki 125 kmx -87, Yamaha fj1200 -89, Honda blackbird 1100 -01,
KTM 300 exc -05, KTM 950 SM -05, KTM 990 Adventure -06, KTM 690 R -15, KTM 500 exc -15
Exät, Yamaha 125 dt -78, Kawasaki 125 kmx -87, Yamaha fj1200 -89, Honda blackbird 1100 -01,
KTM 300 exc -05, KTM 950 SM -05, KTM 990 Adventure -06, KTM 690 R -15, KTM 500 exc -15