Vinkkejä hinta-laatu-suhteeltaan hyvää crossipottaan.

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
kirppu
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 10:32 am
Pyörä: NN.
Paikkakunta: Kempele

Re: Vinkkejä hinta-laatu-suhteeltaan hyvää crossipottaan.

Viesti Kirjoittaja kirppu »

TomiKoo kirjoitti:Aivan hiton hyvä pointti muuten tuo lippa. Minua häiritsee aivan samaan tapaan pystyssä törröttävä lippa, sen ideahan menee siinä samalla.
"Muotilippa" myöskin haukkoo ilmaa vähänkään isommissa nopeuksissa aivan pirusti ja repii kuulaa ihan turhan päitten.
Yhden nettitilaus Fox:n pistin kiertoon tuon takia ensimmäisen ajolenkin jälkeen.
ex. KTM 690R -09
ex. KTM 640 Adventure -04
ex. Yamaha 660 Tenere -94
Avatar
ATC
Viestit: 2305
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Pyörä: HP2E
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Vinkkejä hinta-laatu-suhteeltaan hyvää crossipottaan.

Viesti Kirjoittaja ATC »

Wanhakin saattaa ottaa osaa tähän potta-asiaan, ei täällä liene montaa minun lisäksi joka pitää tuommoista päivät töissä päässään, joten kokemusta on kertynyt. Ei se silti sitä tarkoita että minun kokemukset ja tuntemukset sopii jollekin toiselle sillä kypärä on hyvin henkilökohtainen asia ja jokaisen pitää tehdä itse sovittamalla ja kokeilemalla ne valinnat.
Kypärähyllyssä on liki parikymmentä kypärää ja joka tyylisuuntaa mutta jostain syystä on pari viimevuotta tullut aina otettua joku malli Nolan N40 kypäristä päähän kun lähden hommiin. On varmaan monikäyttöisyydessään ykkönen etenkin nyt kun tässä uudessa Nolan N40 Full mallissa on mahdollista käyttää yhtä aikaa sekä visiiriä että lippaa, aiemmissa ei voinut ja piti itse viritellä lipat niihin. Tässä on kevyt yhdistelmä avo,umpi ja crossikypärää.
Kuva
Stormilla näytti olevan poistomyynnissä crossimallin kypäriä joten kannattaa sielläkin poiketa kierroksella.
Weteraani kurapyöräilijä
Avatar
tokor
Viestit: 758
Liittynyt: Ti Touko 29, 2012 9:21 am
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Lumijoki

Re: Vinkkejä hinta-laatu-suhteeltaan hyvää crossipottaan.

Viesti Kirjoittaja tokor »

tertsu kirjoitti:Airohissa ja monissa muissakin mua häiritsee "muotilippa" joka sojottaa taivasta kohden ja ei sitten suojaa auringolta yhtään. . Tämä vaan Tomille vinkiksi ettei kypärän valinta olis liian helppoa :D
Pitää paikkansa, mutta Airoh ei tarvitse edes Dremeliä. Aukaisee keskimmäisen muovimutterin, siirtää lipan hahlosta pois ja kääntää lipan alaspäin ja pistää lipan reunasta kiinni. Näin siis Airoh Terminaattorissa saa ratkaistua muotilippa ilmiön.
Kappas, olihan se kokokin tuolla jo mainittuna kun tarkemmin katsoi :oops:
Avatar
_JPA_
Viestit: 665
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Vinkkejä hinta-laatu-suhteeltaan hyvää crossipottaan.

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

kirppu kirjoitti:
TomiKoo kirjoitti:Aivan hiton hyvä pointti muuten tuo lippa. Minua häiritsee aivan samaan tapaan pystyssä törröttävä lippa, sen ideahan menee siinä samalla.
"Muotilippa" myöskin haukkoo ilmaa vähänkään isommissa nopeuksissa aivan pirusti ja repii kuulaa ihan turhan päitten.
Yhden nettitilaus Fox:n pistin kiertoon tuon takia ensimmäisen ajolenkin jälkeen.
Tuossa jo mainitussa HJC FG-X:ssä lipan saa säädetyä riittävän alas. Omaan kuuppaan mukavan tuntuinen ja kevyt kypärä.
M-koko on itselle ollut sopiva HJC:ssä ja Sharkissa. Shark ehkä hiukan tiukempi pituus suunnassa, mutta minun takaraivossa onkin hiukka outo räystäs.
Jani M
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Vinkkejä hinta-laatu-suhteeltaan hyvää crossipottaan.

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Se lipan oleminen ylhäällä ei ole muotiasia, vaan crossissa ja endurossa seisaaltaan etukumarassa ajaessa lipan pitää olla riittävän korkealla, jotta se ei estä näkyvyyttä pitkälle eteenpäin. Lipan säätäminen näkökentän eteen on yleinen moka aloittevilla kuskeilla ja tämän jälkeen katse on etupyörän edessä. Tämä ei tietysti päde, jos ajelee pääasiassa maanteillä, jolloin ajoasento on pystympi ja pääasiallinen ongelma on ajoviiman tarttuminen lippaan. Tämän takia minulla on eri kypärät 690:llä ja kisaendurolla ajamiseen.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
Maarala
Viestit: 386
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2011 7:02 am
Pyörä: Polle Haukansilmä...
Paikkakunta: Raahen seutu

Re: Vinkkejä hinta-laatu-suhteeltaan hyvää crossipottaan.

Viesti Kirjoittaja Maarala »

Nostetaan vanhaa ketjua, jos jollain ois vaikka tullut uutta raportoitavaa. Itellä on ajot muuttunu täysin crossikypärän kans ajeltavaksi, niin ax8 dualista mielelläni päivittäis "kunnolliseen" crossipottaan. Tokorilla vissiin oli/on Airohin Terminator (2.1?), joka olis yks vahva vaihtoehto. Saksanmaalta sais noin kahteensataan, mutta mielellään hakua kivijalasta että tulis kerralla oikea koko. Samaan hintaluokkaan sais myös LS2 MX456:tta, joka olis myös turvallisempi "kuitukypärä". Foxin V2 ja Nolanin N53 on vissiin enempi ämpärimuovista tehtyjä.. omassa käytössä tuntuisi että keveys ja turvallisuus ois plussaa sekä hyvä ilmastointi. Kehukaa omaa ja haukkukaa naapurin kypärää!
VMP:aa eli ajovideot ja kuvat:
YouTube
Instagram
Avatar
tokor
Viestit: 758
Liittynyt: Ti Touko 29, 2012 9:21 am
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Lumijoki

Re: Vinkkejä hinta-laatu-suhteeltaan hyvää crossipottaan.

Viesti Kirjoittaja tokor »

Maarala kirjoitti:Nostetaan vanhaa ketjua, jos jollain ois vaikka tullut uutta raportoitavaa. Itellä on ajot muuttunu täysin crossikypärän kans ajeltavaksi, niin ax8 dualista mielelläni päivittäis "kunnolliseen" crossipottaan. Tokorilla vissiin oli/on Airohin Terminator (2.1?), joka olis yks vahva vaihtoehto. Saksanmaalta sais noin kahteensataan, mutta mielellään hakua kivijalasta että tulis kerralla oikea koko. Samaan hintaluokkaan sais myös LS2 MX456:tta, joka olis myös turvallisempi "kuitukypärä". Foxin V2 ja Nolanin N53 on vissiin enempi ämpärimuovista tehtyjä.. omassa käytössä tuntuisi että keveys ja turvallisuus ois plussaa sekä hyvä ilmastointi. Kehukaa omaa ja haukkukaa naapurin kypärää!
Juuh, terminaattori on ollut päässä parin kesän ja talven ajan. Ei voi kuin kehua, on keveä, hyvät ja mukavat sisämateriaalit ja ilmanvaihto toimii hyvin. Istuu ainakin mun kuulaan kuin nyrkki silmään. Lippa hiukan ylhäällä mutta senkin saa alemmas kun pistää eri kohtaan kiinni kuin tehtaalta tullessa. Kokeilemallahan se selviää, jos ei löydy kohtuu läheltä kivijalasta kokeiltavaksi niin L-koko löytyy testiin Lumijoen suunnalta ja sitten tilaa jostain sopivasta paikkaa ;)
Avatar
Maarala
Viestit: 386
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2011 7:02 am
Pyörä: Polle Haukansilmä...
Paikkakunta: Raahen seutu

Re: Vinkkejä hinta-laatu-suhteeltaan hyvää crossipottaan.

Viesti Kirjoittaja Maarala »

Airohista ja varsinkin sen keveydestä on tullu kaverilta kans kehuja. Talvella tuskin tarvii jatkossakaan harrastaa näitä hommia, mutta kunhan kotimaan "helteissä" toimii, niin hyvä. Ootko kokeillu minkään niskatuen tai donitsin kans, haittaako käyttöä? Mulla on niin pieni sipuli, että M tai jopa S-koko pitäs löytyä kokeiltavaksi. Aiemmin tässäkin ketjussa mainittuun Sparewheeliin vois saada tilattua kokeiltavaksi. Myyvät sitte jollekin (pappa betalar) mopopojalle, jos ei mun päähän sovikaan.
VMP:aa eli ajovideot ja kuvat:
YouTube
Instagram
Avatar
bisti
Viestit: 1514
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Paikkakunta: Vihti

Re: Vinkkejä hinta-laatu-suhteeltaan hyvää crossipottaan.

Viesti Kirjoittaja bisti »

HJC RPHA-X, istuu omaan päähän ainakin hyvin. Kevytkin on (s koko painaa 1050g). Hinta nyt ei ainakaan Suomessa mikään alhainen ole, mutta suosittelen.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Avatar
tokor
Viestit: 758
Liittynyt: Ti Touko 29, 2012 9:21 am
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Lumijoki

Re: Vinkkejä hinta-laatu-suhteeltaan hyvää crossipottaan.

Viesti Kirjoittaja tokor »

Maarala kirjoitti:Airohista ja varsinkin sen keveydestä on tullu kaverilta kans kehuja. Talvella tuskin tarvii jatkossakaan harrastaa näitä hommia, mutta kunhan kotimaan "helteissä" toimii, niin hyvä. Ootko kokeillu minkään niskatuen tai donitsin kans, haittaako käyttöä? Mulla on niin pieni sipuli, että M tai jopa S-koko pitäs löytyä kokeiltavaksi. Aiemmin tässäkin ketjussa mainittuun Sparewheeliin vois saada tilattua kokeiltavaksi. Myyvät sitte jollekin (pappa betalar) mopopojalle, jos ei mun päähän sovikaan.
Varmaan tilaavat testattavaksi, ainakin aiemmin toimivat näin. Atlaksen niskatuen kanssa ainakin toimii minulla. Kyllä se helteilläkin menee, ainakin paljon paremmin kuin x-liten 551 ;)
Avatar
Maarala
Viestit: 386
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2011 7:02 am
Pyörä: Polle Haukansilmä...
Paikkakunta: Raahen seutu

Re: Vinkkejä hinta-laatu-suhteeltaan hyvää crossipottaan.

Viesti Kirjoittaja Maarala »

HJC ei nyt päässyt vaihtoehdoksi, kun ei päässyt sitä kokeilemaan. Airoh tuntu kevyeltä ja sopivalta päähän. Sparewheeliltä laittoivat hinnan kohdilleen, tilasivat oikean värin ja postittivat vielä kotiin. Tuolla mennään seuraavat 5 vuotta ellei havereita satu.
VMP:aa eli ajovideot ja kuvat:
YouTube
Instagram
Jsj75
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2017 10:05 pm
Pyörä: Honda Transalp 600 -99
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vinkkejä hinta-laatu-suhteeltaan hyvää crossipottaan.

Viesti Kirjoittaja Jsj75 »

Näyttää lupaavasti siltä että haave matkaendurosta toteutuu.
Kypärä ostoksille pitäisi lähteä mutta mihin liikkeeseen kannattaisi suunnistaa? Pääkaupunkiseutu/uusimaa olisi liikkeen sijainti. Stormissa ajattelin ainakin käydä.
Sellainen liike olisi haussa jossa olisi myös palvelua. Kypärät on sen verran uusi aihe alue että joudun olemaan täysin myyjän ammattitaidon varassa. Haussa siis hinta laatu suhteessa hyvä enduro kypärä. Suh pienellä budetilla lähdetään liikenteeseen mutta ihan p#skaa ei viitsisi ostaa.
950Tomi
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Elo 09, 2005 12:53 pm
Pyörä: KTM 950 Adventure
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vinkkejä hinta-laatu-suhteeltaan hyvää crossipottaan.

Viesti Kirjoittaja 950Tomi »

Jsj75 kirjoitti:Näyttää lupaavasti siltä että haave matkaendurosta toteutuu.
Kypärä ostoksille pitäisi lähteä mutta mihin liikkeeseen kannattaisi suunnistaa? Pääkaupunkiseutu/uusimaa olisi liikkeen sijainti. Stormissa ajattelin ainakin käydä.
No All Right on siinä Stormin naapurissa, ihan hyvät valikoimat ja asiantuntemustakin pitäisi olla.

-tomi
Vastaa Viestiin