Pyörän haku Saksasta?

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

kurahousuttaja
Viestit: 1
Liittynyt: La Syys 17, 2016 12:15 am
Pyörä: enduro

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja kurahousuttaja »

Paljon tähän tuli veroja lopulta, ja miten se hitna on vertailtuna?
iljuska
Viestit: 1
Liittynyt: To Marras 24, 2016 9:27 am
Pyörä: ER500
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja iljuska »

Noi verojutut tuontipyörien kohdalla on kyllä niin hämmentäviä. Itse joskus meinasin tuoda, mutta kaatu siihen just, kun ei saa mistään todellista lopullista hintaa selville :)
Avatar
oph
Viestit: 12
Liittynyt: To Syys 15, 2016 10:03 am
Pyörä: DL650 & DL1000 & Condor 350 (MR)
Paikkakunta: Main-Taunus-Kreis / Saksa

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja oph »

Yksi merkittävä muutos tuli viime vuoden puolella noihin 5 päivän kilpiin (keltapäiset):

- Entisestä pinkistä ja tyhjästä rekisteriotteesta siirryttiin systeemiin missä kilpien saamiseen tarvitaan ajoneuvon "Fahrzeugschein" eli rekisteriote. Myyjän pitää joko lähettää ko. pumaska ostajalle tai myyjä hommaa nuo kilvet ostajalle.

Muuten homma pysynyt ennallaan ja mitä kauempaa käy hakemassa kilvet sitä halvemmalla ne saat. Konttorin vieressä olevissa paikoissa loppulasku yleensä +50e vs. kilpailijat :-)
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Työnantaja on suuressa viisaudessaan suonut nyt vapaa-aikaa enempikin ja on tullut räplättyä huolestuttavan paljon Mobile.de :tä sopivien italopäristimien etsimiseksi.

Sunnitelmana olisi:

-hypätä lentokoneeseen ja ostaa liikkeestä pyörä
-rekisteröinti+30pv Saksan siirtokilvet+ käyttömaksu Saksaan kuukaudeksi
-vakuutus olikin sitten se eka kysymys, saako tuohon kaskon ajamalla siirron ajaksi järjelliseen hintaan kun Via-Baltica olisi se ykkösvaihtoehto, ajonestot ja muut hienoudet toki löytyy
-mitäs mieltä nämä Puola, Latvia,Liettua ja Viro ovat siirtokilvissä olevasta pyörästä

Jos ja kun pyörä on saatu Suomeen satamaan niin mitens satamasta kotitalliin siirto:

-ajattelin ikäännyttää pyörää tallissa talven yli jolloin keväällä olisi pyörällä ikää jo yli 4 vuotta verotukseen viedessä
-saakos tuon tuoda satamasta kotitalliin millä tavalla jos ei aloita verotushommeleita kuin vasta keväällä?

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/au ... on_kaytto/

Kun nämä kirjoitteli näkyviin niin tuli toki mieleen, että josko ostaisi sian ns. säkissä ja kelkkoisi pyörän rekalla kotitalliin. Säästyneillä rahoilla voisi laittaa pyörän tarrakilpiin samantein ja ajella räntä-suolasateessa ihan onnessaan läpi talven sekä odotella verottajan laskua.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
an13
Viestit: 1087
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja an13 »

Kysy myyjältä pyörän valmistenumero niin sillä saa suomalaisesta vakuutusyhtiöstä kaskon ostettua etukäteen ennenkuin lähtee edes matkalle, on sitten kaikki voimassa lähtömaassa jo.
Avatar
ttv
Viestit: 676
Liittynyt: Pe Huhti 26, 2013 10:04 am
Pyörä: 300EXC
Paikkakunta: Hki

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja ttv »

Saksan punaleimaiset vientikilvet toimii Baltiassa ihan normaalisti. Ja vakuutuksen saat tosiaan Suomesta puhelinsoitolla kun on valmistenumero tiedossa.

Jos teet Suomeen tullessa käyttöönottoilmoituksen verottajalle niin saat ajaa vientikilvillä 5 päivää Suomessa. Sen jälkeen kilvistä loppuu virta jos et jätä autoveroilmoitusta.
pytikka
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Tammi 13, 2010 1:49 pm
Pyörä: 250 exc, Desert Sled
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja pytikka »

Löytyykö jostakin listaa, mihin euroopan maihin pitää maksaa käyttömaksu? Onko eroa kilpien saannissa jos ostomaa on vaikka Italia?
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Italia on kait aika viheliäinen mitä itse asiast löysin:

https://www.horizonsunlimited.com/hubb/ ... ling-86500
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
pytikka
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Tammi 13, 2010 1:49 pm
Pyörä: 250 exc, Desert Sled
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja pytikka »

Mitenkäs jos tuotava pyörä on alle 6tkm ajettu? Kauppakirjaan pitää vissiin kirjata yli 6tkm, mutta milloin tuo lukema oikeasti tarkastetaan? Kerkeekö ajaa täyteen väliaikaisilla kilvillä ennen rekisteröintikatsastusta? Kelpaako tarrakilvet euroopassa?
Avatar
vtwin
Viestit: 547
Liittynyt: Ma Tammi 28, 2008 12:08 pm
Pyörä: BMW, Ducati, Cube e-MTB
Paikkakunta: Sydän-Häme

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja vtwin »

Verottaja ei sitä mittaria tarkasta. Katsuri ne kilometrit kirjaa katsastuspapereihin. En tiedä meneekö sieltä mihinkään.
Tarkoitat niitä Suomen punavalkoisia tarrakilpiä? Joskus kauan sitten mielestäni niillä ei saanut ajaa ulkomailla, Trafi varmaan tietää tämän päivän tilanteen. Toki jos ajamalla tuot esim. Saksasta, siinähän on sitten kilvet joilla saa ajaa voimassaoloajan.
"..kai tässä ny ryyppää ku koneet hajoo ja lunta sataa.."
pytikka
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Tammi 13, 2010 1:49 pm
Pyörä: 250 exc, Desert Sled
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja pytikka »

Eli kilometrit pitäisi olla käytännössä suomeen tullessa +6tkm. Ja varmaan kauppakirjassa.
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Tuossa kevätkutinaa ja katsellut Mobile.de:sta sopivia uhreja. Mitens muuten tehoputket rekisteröintikatsastuksessa. Olisi yksi ehdokas Termignonin kokoputkistolla eli kattipömpeli on siivottu roskiin. Jos vaimentimessa on äänet kohdillaan ja E-merkinnät löytyy niin onko ongelmia luvassa?
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Sukke
Viestit: 641
Liittynyt: To Marras 22, 2012 4:44 pm
Pyörä: KTM 500 EXC-F Sixdays
Paikkakunta: Raisio

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja Sukke »

Ei ne kato muuta, kuin että on se pyörä, jonka väität sen olevan. Eivät edes saa tehdä se kummempaa katsastusta laitteelle, jolle ei ole määrätty määräaikaiskstsastusta.


Sent from Tapatalk
Avatar
ttv
Viestit: 676
Liittynyt: Pe Huhti 26, 2013 10:04 am
Pyörä: 300EXC
Paikkakunta: Hki

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja ttv »

Kun tuot käytetyn pyörän (tai auton) maahan niin rekisteröintikatsastuksessa tarkistetaan että värkki täyttää ne tekniset vaatimukset jotka on olleet voimassa kun laite on ensimmäisen kerran otettu käyttöön.

Tyyppikilvestä kun löytyy euroopanlaajuinen tyyppihyväksyntä ja laite on vakiokunnossa niin homma on sillä selvä. Suppeammille mallisarjoille voi olla joskus haettu pelkkä kansallinen tyyppihyväksyntä, silloin tarttee tilata erikseen vaatimuksenmukaisuustodistus jossa on lueteltu normit mitkä täyttyy.

Jos tarkkasilmäinen katsuri huomaa että ajoneuvoon on tehty muutoksia niin niistä saattaa joutua esittämään dokumentit että muutokset vastaa em. teknisiin vaatimuksiin. Nelareissa katti on kai ollut aika pitkään pakollinen joten jos oikein huono tuuri käy niin siitä voi tulla sanomista.

Vuosia sitten toin maahan HD:n Supertrappin vaimentimilla. Se oli niin vanha ettei katalysaattoria tarvinnut mutta koko proopuskanippu vaimentimen E-hyväksynnästä piti lyödä Suomessa rekisteröitäessä tiskiin.

Saksasta ostettaessa kannattaa kysyä muutososien hyväksyntädokumentit mukaan. Saksalainen säntillinen byrokraatti vaatii ne kaikista muutoksista joten omistajilta yleensä löytyy ne.
Harri Hemmilä
Viestit: 1230
Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
Pyörä: Trek Roscoe 6
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

Muistelisin että joskus aikanaan ei tarvinnut maksaa tuontiveroa vanhemmista pyöristä, muistanko ihan väärin?
Miten nykyään? Onko joku ikäraja mitä ennen valmistetuista pyöristä ei tarvitse maksaa tuontiveroa vai maksetaanko kaikista?
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> Polkupyörä
Vastaa Viestiin