Talvikumijupinaa

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

mchuurre
Viestit: 1937
Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Pyörä: R1100GS/XL600V
Paikkakunta: iTikkakoski

Re: Talvikumijupinaa

Viesti Kirjoittaja mchuurre »

timo kirjoitti:Ei aavistustakaan. Vielä. Osui vaan silmiini 18" sidecarmallistoa.
Näistä saattaa joskus löytää jotakin sellaista matka-ajoon sopivaa, missä reunanapitkin koskee kerran talvessa maahan.
Kyllä norweegian tunturiteillä saa sivupiikitkin töitä!
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
SYNNISSÄ ELÄVÄ PAKENEE JA KARTTAA JUMALAA, JA VÄLTTÄÄ HANAKASTI JEESUKSESTA TODISTAVIA!
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Talvikumijupinaa

Viesti Kirjoittaja timo »

Titosesti, tototitisesti..
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Talvikumijupinaa

Viesti Kirjoittaja timo »

Joskus kivikaudella ajoin Päitsin Trelleborg Army Specialilla. Muistaakaseeni se oli aivan kamala kumi. Mutta piti ilmansa ja sillä pääsi maaliin.
Nyt huomasin, että sitähän tehdään edelleen Mitaksena.
Siinä saattaa olla semmoinen tylsä mutta uskollinen matkakumppani (minkä löysin uudestaan). Eli se on nastoitettava, ei liian leveä, kestävä (muistaakseni) ja umpilumessakin jollain lailla toimiva.
Siitä kun leikkaa heti nuo pienimmät reunapalat pois, tulee siihen haastepaikkoja ajatellen lisää reunakarkeutta ja ilmavuutta. Keskeltä se onkin aika hyvin ummessa verrattuna lähes kaikkiin oikeisiin endurorenkaisiin.
Tähän pitkät normipiikit reunaan ja pikitienastat keskelle.
Samalta kivikaudelta asti edessä mulla on yleensä ollut saman kaavan Metzeler Unicross. Se ainakin kestää.
https://mprenkaat-store.com/644-army-45 ... 19853.html
Avatar
x-mean
Viestit: 1165
Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 6:28 pm
Pyörä: sattuman kaupalla

Re: Talvikumijupinaa

Viesti Kirjoittaja x-mean »

Tuo edellä esitelty saattais toimia hyvinkin perusjelussa polanteisilla teillä,ei ehkä hae suuntaa yhtä paljon kuin jos nappulat olis "sikinsokin" ...
Liitteet
mitas-xt644-army-trail-renkaat.jpg
Foorumin "sekakäyttäjä"
Avatar
JiiPee
Viestit: 119
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 9:30 am
Pyörä: 790 Rreissuenduro
Paikkakunta: Tampere

Re: Talvikumijupinaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Mitenköhän Motoz Mountain Hybrid ? Omaan makuun liian tukkoinen kuvio, ja on se pyöreäkin. C-02 sekanastoilla tuntuu kestävän kun varoo paljaalla. Huonosti pitää lumisella tiellä ja lumihangessa tulee ikävä parempia kumeksia.
Joskus oli puhetta että pitäisi olla talvikumiseosta mutta ainakin Trellikoista lensi nappulat.
Toivottavasti löytyy uusi idea, "tilausta" olisi ja kai niitä talvia vielä tulee ?
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Talvikumijupinaa

Viesti Kirjoittaja timo »

Motoz onkin ihan uus tuttavuus.
Avatar
Pilssi
Viestit: 786
Liittynyt: Ke Elo 17, 2011 1:22 am
Pyörä: Super Tenere 750
Paikkakunta: RAISIO

Re: Talvikumijupinaa

Viesti Kirjoittaja Pilssi »

Niin se Timo vaan sai niinikuisesta tylsästä rengaskeskustelusta mielenkiintoisen keskustelun. Onko siis niin, että ei tarvitsekkaan mennä kauppaan, vaan voi restauroida muuten vielä hyvillä sivupiikeillä olevat talvigummit uuteen loistoon :shock:

Eli jos näin niin...Vanhat jämänastat pois ruuvarilla ja uudet tilalle? Meneekö ihan pihdeillä ja tarviiko jotain mustaa sikaa (taas) ja homma selvä?
Mitä nastaa ja mistä? Alla kuva rengasaihioista.
Kuva
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Talvikumijupinaa

Viesti Kirjoittaja timo »

Ainakin omasta mielestäni just tuollainen oikeanpuoleinen on yksi ratkaisu pitkille matkoille. Eli reissuun milloin ei vedetä luistit katossa, vaan retkeillään. Siihen matalia nastoja keskelle tekemään sen suurimman urakan koko ajan luistamatta.
Reunojen normikarkeus hoitaa aivan älyttömän hauskalla tavalla hommansa silloin kun löytyy paksumpaa lunta, mutkia ja tilaisuun nostattaa pikkaisen hikeä :)
ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Talvikumijupinaa

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Ei niitä renkaita oo pakko vaihtaa joka ajokerralle uusia,noilla mentiin vielä karman reitin umpihankeakin,tosin ei kovaa... :lol: Hauskaa oli silti,eikä ne sladien kapeutta ainakaan aiheuttanu,jonkun mäen nousua korkeintaan rajotti :lol:
Myönnän että lumien nyt tultua pariksi päiväksi laitoin pitkäpiikkiset alle,mutta puuttuu niistäkin jo takaa keskeltä jokunen piikki... Hauskaa jokatapauksessa niin kauan kun lunta piisaa (eli tää viikko?).
Yhden tollasen armykumin ajoin edessä sileeks,mielikuva ihan ok kompromissirenkaasta. Muistikuvana parempi kun metzeler,mutta aika voi tehdä tepposet.Ja mopo...

Onko tollanen rallinasta keskellä jo ok ajettava asvaltillakin? Toi etunen ainakin pelaa ihan asullakin huomaamatta,reunalla sais kyllä olla jotain itsevarmuutta lisäämässä lumelle. Eikä haittais jos keskelläkin,mutta pikipintaa tulee väkisin sen verran että silläkin sais pelata suht miellyttävästi. Ei se kyllä kertaakaan alta lähteny,liekö takarenkaalla osuuttaa asiaan??? :lol:
Liitteet
renkaat_800x450.jpg
mchuurre
Viestit: 1937
Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Pyörä: R1100GS/XL600V
Paikkakunta: iTikkakoski

Re: Talvikumijupinaa

Viesti Kirjoittaja mchuurre »

Vasta 27000 km jutailtu, ja JO 3 nastaa takusesta veke! :lol:
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
SYNNISSÄ ELÄVÄ PAKENEE JA KARTTAA JUMALAA, JA VÄLTTÄÄ HANAKASTI JEESUKSESTA TODISTAVIA!
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Talvikumijupinaa

Viesti Kirjoittaja timo »

Se on hieno suoritus.
Mutta jos luet avaukseni uudelleen, niin huomaat että tässä on nyt hakusessa sellainen tuote jolla voi tehdä muutakin kuin matkaennätys ;)
Timo57
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2012 9:56 pm
Pyörä: HondaCRF1100ATAS, F650GS Dakar, CRF250R

Re: Talvikumijupinaa

Viesti Kirjoittaja Timo57 »

Laitanpa myös lusikkani mielenkiintoiseen keskusteluun mukaan. Aloittelevana talvimotoristina vähänlaisesti kokemusta mutta sen verran ehtiny todeta että kaikkee ei voi saada. Viime talvena pikkugessussa etusena XT444 rallinastalla ja laidoissa rivit enskanastaa. Hyvä rengas mutta kovalla jäällä tuntuu että rallinastan 2,5 mm kärki pyrkii luistamaan urissa kevyen pyörän alla. Niinpä laittelin kokeeksi ens talveksi Mitas C 17:een keskelle kaksi riviä rallinastaa ja aika syvään. Tuossa olis saattanu rusice olla myös passeli. Seuraavaksi hajarivit 1,8 mm kärjellä ja 5mm ulkonemalla olevaa nastaa ja laitaan enskanastarivit tyylillä 1x2. Jälkeenpäin ajatellen laitarivitkin olisi saanu olla tuota lyhyempää ohutkärkistä.

Takarenkaana ollu viimeksi pari kappaletta MT21:ä myös rallinastalla ja laidoissa enskanastat. Ensimmäinen lähti hajoamaan ilmeisesti osin turhan kovien paineiden takia, saattoi tulla vähän leikittyäkin. Keskinappuloista lähti takareunat repeilemään. Toinen kestänyt paremmin mutta ajo ollu säästöliekillä. Erinomainen rengas ajaa mutta ei soveltune raskaampiin pyöriin tai ainakin nastoitettava keskelle lyhyellä piikillä. Ensi talveksi ajatuksena leikata Mitas 07 hiukan avarammaksi, nastoittaa pääosin rallinastalla ja kääntää pyörimissuunta "väärinpäin". Saapi nähdä mitä tulee. Omaksi ajatukseksi muotoutunu että taakke keskelle (eikä eteenkään) ei kannata hyvin pitkää ulkonemaa laittaa. Tai jos laittaa normi rallinastaa niin ajaa ensimmäiset 3000 km hyvin säästellen ja välillä assupintaa niin siinäpä onkin "rusicet" sitten. Tämä ainakin karkaisemattomilla nastarungoilla.

Nämä sit ihan maantie/reissuajojuttuja.
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Talvikumijupinaa

Viesti Kirjoittaja timo »

Tällaisen rinkulan sain nyt tehtyä vetävän vanteen suojaksi.
Eli tavoitteena oli: kumi jolla selviytyy maksimaalisen hyvin lumessa.
Lue: yritetään selviytyä kieli keskellä suuta hyvällä alkuvauhdilla matalimpien penkkojen yli isompia työntöhommia vältellen.
Ja: kumi jolla pitkä matka taittuu.
Lue: rullaamalla edetään myös sulaa kuivaa pikitietä, koska joskus on pakko ajaa muutakin kuin puhtaan valkoisa pintaa pitkin.
Ja: aika usein on tarve ajaa sitä sulaa ja kuivaa pitkin myös satamaa kohti, eikä sillä meren takana ole sen kummempaa ajokeliä.
Ja: toivottavasti samat reissut samalla renkaalla seuraavana talvena uudestaan.

Kaivoin esiin wanhaa nastavarastoa ja Rengastemalta tuosta järven toiselta puolelta löytyi rungoksi lupaavan näköinen Pirelli Garacross.
Lyhyet nastat ovat vähän raskaamman kaluston tavaraa ja niissä on syvälle porattu pitkä kovapala. Ennen ei säästelty tärkeissä asioissa. Iso harmihan matkailukäyttöön otetussa nastassa on, kun nastan runko vähän kulahtaa, niin kovapala tottakai irtoaa liiankin herkästi. Siis jos se on liian lyhyt.
Reunoilla, eli sillä kohtaa mikä ei siirtymällä tavoita sulaa pikitien pintaa, onkin ihan perus-enska-takapiikki.
Mukavaa askartelua tämä tämmöinen :)
Liitteet
30265280_1800405446689534_4427831688394964992_n.jpg
30127668_1800405383356207_2945019118786445312_n.jpg
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Talvikumijupinaa

Viesti Kirjoittaja timo »

322 kpl.
Jos joku kysyy nastamäärää.
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Talvikumijupinaa

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Johtiko Timo tämä parin vuoden takainen pohdinta uusiin ahaaelämyksiin, mikä voisi olla hyvä nastarunko, vai pitikö avausviestin Mitas/Trelleborg XT-244 pintansa? Tuo viimeisten viestien Pirelli MT16 vaikuttaa ainakin kovin pyöreäprofiiliselta.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Vastaa Viestiin