Talvikumijupinaa
Valvoja: Moderaattorit
Talvikumijupinaa
Mun mielestäni matkaenduroon sopivimmat nastakumit löytyvät samasta hyllystä kuin kilpaenduroonkin. Niihin on käytetty kaikki kokemus ja tietämys mikä liittyy talviajoon.
Niillä vaan.. jos on lunta.
Mutta mutta..
Sitä ei aina ja joka paikassa ole ja jos lähtee Suomesta pois, niin aina vähemmän. Mopo luikertelee, piikkien rousketta on kamala kuunnella, nappulat irtoaa, nastat kuluu ja rahaa kuluu.
Jos tyytyy piiitkiin kiihdytyksiin eli olemattomaan vetopitoon, jatkuvaan sutimiseen, haparointiin ja jumissa olemiseen, löytyy hyllystä valmiita tuotteita vaik kui. Kestäviä joo, mutta surkeita ilonpilaajia samalla.
Mä olen välillä harrastanut omalla tyylillä ja keinoilla tehtyjä kierrätyskumeja.
Niihin sopivin aihio on pirun vanha, eli kova ja keskeltä sopivasti tasaantunut, pitkät reunapiikkinsä säilyttänyt mahdollisimman kapea "päitsikumi" mahdollisimman leveällä vanteella. Siihen olen täydentänyt keskiosan matalilla rallinastoilla vanhoihin reikiin.
Pysyvät kyllä ilman liimaakin, koska matalia ja koska kova kumi, mutta kaasuun kannattaa ehkä laittaa joku "rajoitin"
Mitä enemmän rengas näyttää takaapäin autonrenkaalta, sen parempi.
Näillä pärjää hyvin vaikka joutuisikin lumelta pois. Jopa laivan peltilattialla on jonkinlainen tuntuma, kaupunkien paljaalla asfaltilla jopa ihan hyvä. Parasta kuitenkin, että näillä pärjää LÄHES yhtä hyvin helpossa lumisessa maastossakin kuin normi endurokumilla, kunhan ensin vähän katsoo mihin moponsa tyrkkää.
Takavanteelle siis näitä. Etukumi kestävyyden suhteen, muutenkaan, ei ole niin kriittinen.
En ole vielä löytänyt markkinoilta sellaista missä olisi "yhdessä rungossa kaksi toimivaa rengasta". Tuohon tyyliin kuin kuvassa (vasen nähnyt jo Suomea ja Viroa aika hyvin, oikea lähdössä reissuun).
Eli keskellä matkarengas katkeamattomilla nappuloilla mihin saisi nastoilla hyvän vetopidon ja reunoilla maastorengas ilmavalla kuviolla.
Onko sellaisia? Löytyiskö tähän aiheeseen tältä planeetalta mitään uutta?
Niillä vaan.. jos on lunta.
Mutta mutta..
Sitä ei aina ja joka paikassa ole ja jos lähtee Suomesta pois, niin aina vähemmän. Mopo luikertelee, piikkien rousketta on kamala kuunnella, nappulat irtoaa, nastat kuluu ja rahaa kuluu.
Jos tyytyy piiitkiin kiihdytyksiin eli olemattomaan vetopitoon, jatkuvaan sutimiseen, haparointiin ja jumissa olemiseen, löytyy hyllystä valmiita tuotteita vaik kui. Kestäviä joo, mutta surkeita ilonpilaajia samalla.
Mä olen välillä harrastanut omalla tyylillä ja keinoilla tehtyjä kierrätyskumeja.
Niihin sopivin aihio on pirun vanha, eli kova ja keskeltä sopivasti tasaantunut, pitkät reunapiikkinsä säilyttänyt mahdollisimman kapea "päitsikumi" mahdollisimman leveällä vanteella. Siihen olen täydentänyt keskiosan matalilla rallinastoilla vanhoihin reikiin.
Pysyvät kyllä ilman liimaakin, koska matalia ja koska kova kumi, mutta kaasuun kannattaa ehkä laittaa joku "rajoitin"
Mitä enemmän rengas näyttää takaapäin autonrenkaalta, sen parempi.
Näillä pärjää hyvin vaikka joutuisikin lumelta pois. Jopa laivan peltilattialla on jonkinlainen tuntuma, kaupunkien paljaalla asfaltilla jopa ihan hyvä. Parasta kuitenkin, että näillä pärjää LÄHES yhtä hyvin helpossa lumisessa maastossakin kuin normi endurokumilla, kunhan ensin vähän katsoo mihin moponsa tyrkkää.
Takavanteelle siis näitä. Etukumi kestävyyden suhteen, muutenkaan, ei ole niin kriittinen.
En ole vielä löytänyt markkinoilta sellaista missä olisi "yhdessä rungossa kaksi toimivaa rengasta". Tuohon tyyliin kuin kuvassa (vasen nähnyt jo Suomea ja Viroa aika hyvin, oikea lähdössä reissuun).
Eli keskellä matkarengas katkeamattomilla nappuloilla mihin saisi nastoilla hyvän vetopidon ja reunoilla maastorengas ilmavalla kuviolla.
Onko sellaisia? Löytyiskö tähän aiheeseen tältä planeetalta mitään uutta?
Re: Talvikumijupinaa
luin toisesta ketjusta, että joku talvisota nutaaja oli ajanut samalla renkaalla yli 20 000km. Kuulostaa uskomattomalta matkalta samalla renkaalla. Nastat taisivat olla jotain jakeluauton nastoja. Pitoa sellaisessa renkaassa ei kyllä taida olla.
Mun mielestä rengas on silloin hyvä, kun ei nappulat irtoa, vaan nasta kuluu ja katkeaa. Matalat paineet parantaa kestoa ja pitoa. Mulla on talvipaineet 0,6barin luokkaa
-ville
Mun mielestä rengas on silloin hyvä, kun ei nappulat irtoa, vaan nasta kuluu ja katkeaa. Matalat paineet parantaa kestoa ja pitoa. Mulla on talvipaineet 0,6barin luokkaa
-ville
---x mopolla suohon x---
Re: Talvikumijupinaa
Muutama tuhat mailia seka-ajoa pikitie/ lumi olis ihan hyvä saavutus (jos tuuria ja vain lunta alla, niin eihän nuo kulu). Jos menee paljon yli, niin kyllä se alkaa olla jakeluauton kuskaamista muistutavaa tylsyyden maksimointia.
Isompi pyörä lairivarusteissa vaatii vähintään puolisentoista baaria eteen ja taakse. Kun kumi lämpiää, se aika hyvin seuraa maan muotoa noinkin kovalla paineella. Eli tuollainen "automainen" kumi mitä olen harrastanut, on yllättävät nöyrä kovallakin polanteella.
Isompi pyörä lairivarusteissa vaatii vähintään puolisentoista baaria eteen ja taakse. Kun kumi lämpiää, se aika hyvin seuraa maan muotoa noinkin kovalla paineella. Eli tuollainen "automainen" kumi mitä olen harrastanut, on yllättävät nöyrä kovallakin polanteella.
-
- Viestit: 1937
- Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
- Pyörä: R1100GS/XL600V
- Paikkakunta: iTikkakoski
Re: Talvikumijupinaa
Kuulit väärin! Ei ollu yli 20.000km, vaan yli 24.500km! Jokainen nasta tallessa, eikä yksikään mennyt poikki.VAK kirjoitti:luin toisesta ketjusta, että joku talvisota nutaaja oli ajanut samalla renkaalla yli 20 000km. Kuulostaa uskomattomalta matkalta samalla renkaalla. Nastat taisivat olla jotain jakeluauton nastoja. Pitoa sellaisessa renkaassa ei kyllä taida olla.
Mun mielestä rengas on silloin hyvä, kun ei nappulat irtoa, vaan nasta kuluu ja katkeaa. Matalat paineet parantaa kestoa ja pitoa. Mulla on talvipaineet 0,6barin luokkaa
-ville
Nastat on keskellä rusic:ea, eli millä venäjänpoijat ajelee jäärataa, ja reunoilla kotimaista rallinastaa. On pitoa ollut raskaalla kuormalla ihan riittämiin, että ei ole tarvinnut hissutella- paitti jos Kaamasen tiellä on tullut uutta tuoretta lunta tiheään.....
EDIT: kuvat lisätty
Viimeksi muokannut mchuurre, Su Helmi 19, 2017 10:04 am. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
SYNNISSÄ ELÄVÄ PAKENEE JA KARTTAA JUMALAA, JA VÄLTTÄÄ HANAKASTI JEESUKSESTA TODISTAVIA!
SYNNISSÄ ELÄVÄ PAKENEE JA KARTTAA JUMALAA, JA VÄLTTÄÄ HANAKASTI JEESUKSESTA TODISTAVIA!
Re: Talvikumijupinaa
Ohhoh..
Onkos sulla hyvää kuvaa tuosta?
Millain se toimii?
Onkos sulla hyvää kuvaa tuosta?
Millain se toimii?
Re: Talvikumijupinaa
Tää kuulostaa jotenkin aika vahvalta legendalta. Toisaalta katupyöräilijää ei voikkaan verrata vähälumisessa metsässä rypemiseen.
Kurapyörähommissa C-02 on mulla hylkykunnossa 15 tunnin, maksimissaan 20 tunnin jälkeen. 10 tunnin jälkeen alkaa olla jo melkoisen liukas. Pari tuntia vähemmän ajaa FIMillä. Etenkin tuo C-02 tuntuu olevan kesällä aika suosittu möhköjen alla. En voi kuin ihmetellä kilometrejä joita sillä väitetään ajettavan. Toisaalta jos sen ajaa ihan täysin sliksiksi niin eri juttu..
Piikkipyörät kestää nätisti ajellen talven(30h). Nyt sain alkuvuodesta jonkun maanantaikappaleen eteen josta käytännössä kaikki sivunappulat on murtuneet ja noin 15 piikkiä puuttuu 9h jälkeen.
Kurapyörähommissa C-02 on mulla hylkykunnossa 15 tunnin, maksimissaan 20 tunnin jälkeen. 10 tunnin jälkeen alkaa olla jo melkoisen liukas. Pari tuntia vähemmän ajaa FIMillä. Etenkin tuo C-02 tuntuu olevan kesällä aika suosittu möhköjen alla. En voi kuin ihmetellä kilometrejä joita sillä väitetään ajettavan. Toisaalta jos sen ajaa ihan täysin sliksiksi niin eri juttu..
Piikkipyörät kestää nätisti ajellen talven(30h). Nyt sain alkuvuodesta jonkun maanantaikappaleen eteen josta käytännössä kaikki sivunappulat on murtuneet ja noin 15 piikkiä puuttuu 9h jälkeen.
- empperi
- Viestit: 266
- Liittynyt: La Touko 10, 2014 9:10 am
- Pyörä: Gessu -09 + XT660R -07
- Paikkakunta: Kemi
Re: Talvikumijupinaa
Melko tarkkaan 4000 km on kestänyt kahdessa eri pyörässa tuo Mitaksen C-02 talvikäytössä. Sitten alkaa nappulat irtoilemaan. Nastat kyllä pysyy hyvin, vain muutaman on lähtenyt irti. Se onkin Kendan Big Block mikä kestää nuo McHuurteen kilometrit._Mikko_1 kirjoitti: Kurapyörähommissa C-02 on mulla hylkykunnossa 15 tunnin, maksimissaan 20 tunnin jälkeen. 10 tunnin jälkeen alkaa olla jo melkoisen liukas. Pari tuntia vähemmän ajaa FIMillä. Etenkin tuo C-02 tuntuu olevan kesällä aika suosittu möhköjen alla. En voi kuin ihmetellä kilometrejä joita sillä väitetään ajettavan.
Re: Talvikumijupinaa
Yritin siis hakea jotain uutta näkökulmaa tähän juttuu.
Se, että spoorikumista menee paras maku alle kymmenessä tunnissa, ei ole uutta. Ja sekään, että rannikkokaupungissa päästellään jakeluauton nastoilla miljaardi, ei ole uutta.
Yhdeltäkään rengasvalmistajalta ei voi odottaakaan sellaista runkoa markkinoille, jota nyt haen, mutta ainahan asioita kannattaa panna alulle. Sillainhan koko matkaenduroideakin hioutunut nykyiseen muotoonsa. Ideoimalla.
Kendan Big Blockilla en ole ajanut, mutta se näyttää juuri tyypilliseltä hyvin kuperalta katukumilta johon ei saa vetopitoa eikä kylkimyyrypurentaa tekemälläkään. Kestävyyttä kyllä. Eli auraamattomilla metsäautoreiteillä saattaa olla aika tylsää.
Empperin Mitas C-02 olis jo parempi lähtökohta. Pitkäpiikisenä se on tinkimätön ihannekumi hauskanpitoon umpilumessakin.
4000km tosin kuulostaa aika rajulta matkalta noin karkealle. Millä ihmeellä noin pitkään?
Eli se "uusi" idea olis kai vaikka C-02 pirun kovalla seoksella. Leveillä ja matalemmilla, eli katkeamattomilla keskinappuloilla, automaisemmalla profiililla, pitkillä reunapiikeillä ja ralli-keskinastoilla.
Semmoisella pääsee ulkomaille ja siellä metsäpoluille ja sieltä polulta poiskin. Ja varsinkin sekalaista aurattua tietä sillä vois ajaa maailman tappiin.
Sellaisesta valmistuotteesta josta alkuperäinen enduro-tunnelma ei katoaisi kokonaan, mä unelmoin.
Kuvassani on työläästi itsetehtyjä semmoisia.
Se, että spoorikumista menee paras maku alle kymmenessä tunnissa, ei ole uutta. Ja sekään, että rannikkokaupungissa päästellään jakeluauton nastoilla miljaardi, ei ole uutta.
Yhdeltäkään rengasvalmistajalta ei voi odottaakaan sellaista runkoa markkinoille, jota nyt haen, mutta ainahan asioita kannattaa panna alulle. Sillainhan koko matkaenduroideakin hioutunut nykyiseen muotoonsa. Ideoimalla.
Kendan Big Blockilla en ole ajanut, mutta se näyttää juuri tyypilliseltä hyvin kuperalta katukumilta johon ei saa vetopitoa eikä kylkimyyrypurentaa tekemälläkään. Kestävyyttä kyllä. Eli auraamattomilla metsäautoreiteillä saattaa olla aika tylsää.
Empperin Mitas C-02 olis jo parempi lähtökohta. Pitkäpiikisenä se on tinkimätön ihannekumi hauskanpitoon umpilumessakin.
4000km tosin kuulostaa aika rajulta matkalta noin karkealle. Millä ihmeellä noin pitkään?
Eli se "uusi" idea olis kai vaikka C-02 pirun kovalla seoksella. Leveillä ja matalemmilla, eli katkeamattomilla keskinappuloilla, automaisemmalla profiililla, pitkillä reunapiikeillä ja ralli-keskinastoilla.
Semmoisella pääsee ulkomaille ja siellä metsäpoluille ja sieltä polulta poiskin. Ja varsinkin sekalaista aurattua tietä sillä vois ajaa maailman tappiin.
Sellaisesta valmistuotteesta josta alkuperäinen enduro-tunnelma ei katoaisi kokonaan, mä unelmoin.
Kuvassani on työläästi itsetehtyjä semmoisia.
-
- Viestit: 109
- Liittynyt: Su Tammi 11, 2009 12:05 am
- Pyörä: Pegaso ja Stelvio ym.
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Talvikumijupinaa
C-02 rallinastoilla 5000 km:n jälkeen valmis. Viimeisillään Talvirallireisulla irtosi 4 nappulaa ja yksi melkein. Lisäksi runsaasti halkeamia ja nastojen irtoamisia. Ei tapahtunut Kingsellä vaan niillä ajettiin ensin 10 tkm ja sitten myytiin vielä hyvään hintaan. Kesäkäytössä taas yllättävänkin kestävä ja muutenkin kiva.
- Pete K2
- Viestit: 691
- Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
- Pyörä: KTM 1190 Adv R
- Paikkakunta: Valkeakoski
- Viesti:
Re: Talvikumijupinaa
Mulla ekaa kertaa C02 talvikäytössä (kesällä ajanut monta vuotta). Syksyllä siis uusi sekanastainen (keskellä ralli, reunoilla enska) 1190:n alle. Nyt ajettu vasta joitakin satoja kilometrejä ja rupeaa jo näkymään elämän ehtoopuoli. Liukkaaksikin on jo tullut. Uutena oli hieno vetää pitkää luisua lumisilla teillä. En ole säästellyt lumella/jäällä yhtään, mutta assulla ei juuri ole ajettu.
Tuntuu, että pitäisi olla kovempi seos ja/tai lyhyempi nappula. Nastoiksi ei oikein voisi olla lyhyempiä, jos meinaa lumiteillä ajaa rajoitinta vasten.
Otan valokuvaa, kun olen kotona ja tsekkaan tarkat kilometrit.
Jos tässä ketjussa keksitään, mikä seuraava rengas talveksi pitää olla, niin mielenkiinnolla odotan tuloksia... Tuntuu meinaan, että näin raskaan/tehokkaan mopon alla C02 sekanastoilla ei ole lompakkoystävällinen valinta.
P.S. Vai onko se vain hyväksyttävä, että jos meinaa hauskaa pitää raskaalla/tehokkaalla mopolla, niin lompakko pitää olla kunnossa ja syksyllä tilata muutama takarengas het alkuunsa?
Edit: kilometrejä 518 km. Kuvat lisätty.
Tuntuu, että pitäisi olla kovempi seos ja/tai lyhyempi nappula. Nastoiksi ei oikein voisi olla lyhyempiä, jos meinaa lumiteillä ajaa rajoitinta vasten.
Otan valokuvaa, kun olen kotona ja tsekkaan tarkat kilometrit.
Jos tässä ketjussa keksitään, mikä seuraava rengas talveksi pitää olla, niin mielenkiinnolla odotan tuloksia... Tuntuu meinaan, että näin raskaan/tehokkaan mopon alla C02 sekanastoilla ei ole lompakkoystävällinen valinta.
P.S. Vai onko se vain hyväksyttävä, että jos meinaa hauskaa pitää raskaalla/tehokkaalla mopolla, niin lompakko pitää olla kunnossa ja syksyllä tilata muutama takarengas het alkuunsa?
Edit: kilometrejä 518 km. Kuvat lisätty.
Viimeksi muokannut Pete K2, Ma Helmi 20, 2017 7:38 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
- empperi
- Viestit: 266
- Liittynyt: La Touko 10, 2014 9:10 am
- Pyörä: Gessu -09 + XT660R -07
- Paikkakunta: Kemi
Re: Talvikumijupinaa
Ruotsissa nastoittavat näitä matkaenduroille:
http://www.dexon.se/offroad/dubbning
Tuo Metzler Karoo näyttää kyllä avarammalta kuin esim. Kenda, että olisiko siinä enemmän lumipitoa?
http://www.dexon.se/offroad/dubbning
Tuo Metzler Karoo näyttää kyllä avarammalta kuin esim. Kenda, että olisiko siinä enemmän lumipitoa?
-
- Viestit: 1937
- Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
- Pyörä: R1100GS/XL600V
- Paikkakunta: iTikkakoski
Re: Talvikumijupinaa
Ole rauhassa, ei ole....timo kirjoitti:...En ole vielä löytänyt markkinoilta sellaista missä olisi "yhdessä rungossa kaksi toimivaa rengasta". Tuohon tyyliin kuin kuvassa (vasen nähnyt jo Suomea ja Viroa aika hyvin, oikea lähdössä reissuun).
Eli keskellä matkarengas katkeamattomilla nappuloilla mihin saisi nastoilla hyvän vetopidon ja reunoilla maastorengas ilmavalla kuviolla.
Onko sellaisia? Löytyiskö tähän aiheeseen tältä planeetalta mitään uutta?
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
SYNNISSÄ ELÄVÄ PAKENEE JA KARTTAA JUMALAA, JA VÄLTTÄÄ HANAKASTI JEESUKSESTA TODISTAVIA!
SYNNISSÄ ELÄVÄ PAKENEE JA KARTTAA JUMALAA, JA VÄLTTÄÄ HANAKASTI JEESUKSESTA TODISTAVIA!
Re: Talvikumijupinaa
Ja mikähän merkki ja malli? Minkälaista nastaa meinasit laittaa? Paljonko kuvion korkeus, meinaan, kuinka syvälle voi nastan upottaa?
Suomi elää metsästä, myös kurapyöräilijä.
Re: Talvikumijupinaa
Ei aavistustakaan. Vielä. Osui vaan silmiini 18" sidecarmallistoa.
Näistä saattaa joskus löytää jotakin sellaista matka-ajoon sopivaa, missä reunanapitkin koskee kerran talvessa maahan.
Näistä saattaa joskus löytää jotakin sellaista matka-ajoon sopivaa, missä reunanapitkin koskee kerran talvessa maahan.