KTM 690 Enduro harrastelua

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

moottorijamppa
Viestit: 20
Liittynyt: La Helmi 22, 2014 11:43 pm
Pyörä: vaihtelee

Re: KTM 690 Enduro harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Nämä laukut ja telineet ovat Yamaha R1 mallin. Kannattaa Heinolta tms.. kysäistä.

Luulisi saavan kiinnitys-sarjaa varaosanakin ostettua, jos ei ylihinnoiteltu siten hankittuna.

http://www.rmheino.fi/shop/varaosat-ja- ... ukkusarjat
moottorijamppa
Viestit: 20
Liittynyt: La Helmi 22, 2014 11:43 pm
Pyörä: vaihtelee

Re: KTM 690 Enduro harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

MP-2017 messuilla tuli pistäydyttyä uusia malleja ja alan toimijoita näkemässä.
Kokonaiskuva messuista oli hieno ja hyvin toimiva järjestelyiden sekä puitteiden osalta.
Esillä oli kattavasti alan liki kaikki toimijat sekä tietenkin pyöriä. Huomattava seikka oli
enduro ja matkaenduro pyörien sekä varusteiden laaja valikoima.

Kilpakalustoa..
Kuva

Katupyöriä..
Kuva

Rakennettuja..
Kuva

Retroja..
Kuva
moottorijamppa
Viestit: 20
Liittynyt: La Helmi 22, 2014 11:43 pm
Pyörä: vaihtelee

Re: KTM 690 Enduro harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Ajovarustepäivitystä löytyi myös reissulta. Matka-ajoon otin crossikenkiä hieman joustavamman vesitiiviin mallin
ja talvimallin suojilla varustetun kypärän sekä lumilasit.

Kuva

Pieni väli tuli kalenterissa niputtaa talvivarustus pyörään kiinni. Etu ja takarengastus meni heittämällä paikoilleen.
Ei tarvinnut VMX-toimittamissa vanteissa käyttää mitään jarrusatula tms.. adaptereita ja kuten aiemmin mainittu,
niin ABS-kehät, jarrulevyt ja ratastus pultteineen KTM omaa sarjaa. Kesälläkin vaihtaa moto ja endurovanteet
hyvän huoltopukin kanssa rasvauksineen etc.. pikkutoimineen noin vartissa.

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
_JPA_
Viestit: 665
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KTM 690 Enduro harrastelua

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

Onko vmx vetopakka identtinen ktm:n osan kanssa? Tarvitsisin ktm oem sumo vanteille vetopakan ja tietysti halvalla :D . Yritin pari kertaa kysyä asiaa, mutta kysymyksiin vastaillut naisihminen ei mitenkään ymmärtänyt mitä varsinaisesti kysyn. Toitotti vaan, että alkuperäiset rattaat ja jarrulevyt ovat yhteensopivia.
moottorijamppa
Viestit: 20
Liittynyt: La Helmi 22, 2014 11:43 pm
Pyörä: vaihtelee

Re: KTM 690 Enduro harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Pikaisesti mitattuna näyttää hyvältä kopiolta ja VMX oma holkkisarja tulee mukana.

Kuva

Kysäiseppä tuotteita suoraan:
VMX Wheel Finland
Tero 040-5762302
Lauri 040-7513534
(viestillä tavoittaa parhaiten)
vinski
Viestit: 149
Liittynyt: La Loka 31, 2009 5:38 pm
Pyörä: XLV 750R- 84, DR650R -91, Husse 701E -17

Re: KTM 690 Enduro harrastelua

Viesti Kirjoittaja vinski »

Kyselin juuri tuolta tollasta vannesarjaa, niin ei ollut kyllä pahan hintainen.

Mitä tulee jarrulevyille hintaa?
moottorijamppa
Viestit: 20
Liittynyt: La Helmi 22, 2014 11:43 pm
Pyörä: vaihtelee

Re: KTM 690 Enduro harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

KTM omat jarrulevyt pultteineen, ABS-kehineen yms.. ~500€ (etu + taka).
Jos ei kiire hankinnalla ole, niin pikkulinnut kertoo että VMX tulossa lähiaikoina vannesarjojen lisäksi
690 enduroon suoraan sopiva jarrulevysarja ja hinta lienee maltillinen. Lisäksi takajarrulevy etulevyä
vastaava, eli semipiparkakku. ABS-malleissa tarvittavat kehät pultteineen jää KTM kautta alle 50€ sarja.

Tänään kerkesi vihdoin pikkuisen testaamaan pyörää ja on kyllä hieno peli vetää, vaikka sisäänajoa
ajetaankin ja perinteisen intensiivisesti. :D

Kuva
meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: KTM 690 Enduro harrastelua

Viesti Kirjoittaja meikä »

Samaa kiinankamaahan nuo vmx:n tuotteet näyttää olevan kuin kaikki muutkin, niitä kyllä saa mistä nyt haluaa vaan tilata.

Enkä tarkoita että ne huonoja olisi, mullakin on monta settiä ja hintansa kyllä haukkuvat :lol:
vinski
Viestit: 149
Liittynyt: La Loka 31, 2009 5:38 pm
Pyörä: XLV 750R- 84, DR650R -91, Husse 701E -17

Re: KTM 690 Enduro harrastelua

Viesti Kirjoittaja vinski »

Mistäpäin yllä oleva kuva on? Täällä etelässä lunta on 5cm maks. mutta onneksi hiekkatiet vielä umpijäässä ja hyvä polanne niin pääsee piikkirenkailla ajaa.
Rymyäjä
Viestit: 245
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2016 2:09 pm
Pyörä: kotari

Re: KTM 690 Enduro harrastelua

Viesti Kirjoittaja Rymyäjä »

vinski kirjoitti:Mistäpäin yllä oleva kuva on? Täällä etelässä lunta on 5cm maks. mutta onneksi hiekkatiet vielä umpijäässä ja hyvä polanne niin pääsee piikkirenkailla ajaa.
Äkkiseltään katottuna kempeleenlahdelta Oulun kupeelta...? :shock:
Pyörät: -16 701enduro. Entiset: -18 exc-f250, -20 300exc tpi, -18 exc450, -14 exc250&300, -13 yz450f, -12 exc300, -03 CR250R, -01 kx125
moottorijamppa
Viestit: 20
Liittynyt: La Helmi 22, 2014 11:43 pm
Pyörä: vaihtelee

Re: KTM 690 Enduro harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Tarkkoja silmiä tai sitten ajelin Rymyäjän kanssa tietämättäni kilpaa.. :?: :D
moottorijamppa
Viestit: 20
Liittynyt: La Helmi 22, 2014 11:43 pm
Pyörä: vaihtelee

Re: KTM 690 Enduro harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Työvapaa loppuviikko ja ehtii pikkuisen harrastaa värkkäilyjä. Testiajossa alkoi hieman jo sormia kylmätä,
vaikka kohtuu laadukkailla kelkkahanskoilla ajelin (liian suoraan ja hitaasti siis ajettu..no sisäänajo päällä). :lol:

Kuitenkin kevät/syys tieliikenneajojakin ajatellen pitää lämpökahvat asentaa. Valitsin KTM oman sarjan
jossa vasen ja oikea kahva saa säädettyä tehon erikseen, jolloin muovinen kaasukahva ja metallinen tankopuoli
liki balanssissa lämpöjen suhteen. Vakiotupit irtoavat kohtuu helposti pitkällä muovitikulla tai ruuvarilla pyöräyttämällä
liimat irti ja perään paineilmaa. Jos tupit vanhat ja kuluneet, niin ei kannata alkaa säästelemään, vaan mattopuukolla halki
ja irti. Asennus todella simppeli KTM ohjeiden ja valmiiden liitosten ansiosta. Mukana jopa tuppien asennusliukkari/liima.

Kuva

Samalla kun sähköt avaa, niin ajattelin kännykkään ja kypäräpuhelimeen etc.. laittaa latausmahdollisuuden.
Markkinoilla mukavasti jo näitä pieniä sekä vesitiiviitä USB-muuntajia, niin ei tarvitse alkaa värkkäämään
komponenttien kanssa jännitteen alentamisessa.

Kuva

Lisäksi akun likeltä siirsin latauspistokkeen mittariston luo, niin näkee jännitteen karkeasti ajonkin aikana ja helpompi laittaa lataukseen,
kun penkkiä ei tarvitse irroitella. Johtimen päälle laitoin vahvistukseksi kerroksen kutistesukkaa ja kytkentä tuli aiemmin laittamaani
lisävirtakaapeliin, joka menee suoraan akulle.

Kuva

Kun kerran värkätään niin värkätään. Kännykän maastokartat toiminut tähän saakka hyvin, mutta usein pitänyt puhua puhelimessa
tai kuvata tms.. ja reittien katselu keskeytynyt, joten kävin hakemassa pienen mp-perusnavin lataavalla telineellä ja softapaketilla.
Mukana sarjassa tuli RAM-kiinnikkeitä ja niillä ollut aiemmin kännykkäteline kiinni useissa mopoissa.

Kuva

RAM-kiinnikeet tukevat, mutta kohtuu isot ja koska nyt tulisi kännykälle ja naville omat, niin jotain pienempää ratkaisua piti alkaa tuumimaan.
Kovakumiset putkikiinnikkeet ovat juuri pari milliä tangon halkaisijaa pienemmät, joten niistä lähdetään liikenteeseen.

Kuva

Kiinnikkeet puristuvat aluslevyllä tukevasti tankoon ja saatavilla myös pulttikiinnikkeellä olevia pultteja, joihin saa kiinni telineratkaisun.
Aluslevyjä piti pikkuisen pienentää ja samalla maalasin ne pohjamaaleineen, niin ei ala rumasti ruostumaan.

Kuva

Telineen pohjan tein alumiinista ja samaan telineeseen ajattelin tehdä paikan naville sekä kännykälle. Mittaukset tehtyäni reikiä vain
pintaan ja lopuksi hiontaa ja Sinolia pintaan.

Kuva

Navin telineeseen tein vielä kumisilla ruuvitorneilla pienen värinänvaimennuksen, niin pysyy komponentit navissa paremmin paikoillaan.

Kuva

Melkein asennusvalmis setti. Kännykän kotelossa oli kiinnitysjalka tankoon, jonka leikkasin irti ja laitan pultilla alumiinitelineeseen.

Kuva

Johtoja alkaa olla maksimit tuonne valokatteen taakse, mutta kaikki löysi hyvin paikkansa ja kunnolla suojia sekä nippusiteillä
kiinni, niin ei hankaudu johtimet rikki pitkälläkään aikajaksolla. Samalla kannattaa ottaa kaikki vakioliitokset auki ja suojata sekä
kiinnittää paremmin. Siinä on vielä KTM pikkuisen harjoiteltavaa, vaikka parannusta jo huimasti tapahtunutkin. Lisävalojen katkaisija
löysi paikkansa jo aiemmin tuosta mittaristopaneelin päältä ja sieltä helposti käytettävissä hanskoillakin.

Kuva

Johtimien päälle laitoin kutistesukka sekä muovipunosvahvikkeita sopiviin kohtiin. Navitelineen sähköt menevät telineen pohjasta läpi ja
kännykälle sekä yksi lisäsähkö menevät tuonne kännykkäkoteloon. Kaikki telineet ja kiinnitykset pienillä ilmaväleillä, koska vesitiiviitä
niistä ei koskaan saa rakennettua. Näin pääsevät nopeasti kuivamaan ja eivät aiheuta hapettumia yms..

Kuva

Latausjohto tuli suojaan mittariston ja tangon väliin ja näkyy hyvin tuosta aina pyörälle saapuessa.

Kuva

Nyt on informaatiota tarjolla ajon aikana ja voi vaikka elokuvia katsoa samalla kun seuraan navia. :shock: Kaikki jäi katteen taakse
hyvin suojaan ja eivät näy kauempaa katsoessa ollenkaan. Ajaessa seisaaltaankin näkyy navi ja kännykkä vielä kelvollisesti ja istuessa
todella hyvin. Lisäksi mittaristo ei jäänyt juurikaan peittoon.

Kuva

Kuva
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: KTM 690 Enduro harrastelua

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

moottorijamppa kirjoitti:Kuva

Kiinnikkeet puristuvat aluslevyllä tukevasti tankoon ja saatavilla myös pulttikiinnikkeellä olevia pultteja, joihin saa kiinni telineratkaisun.
Oliko nuo pulttikiinnikkeellä varustetut pultit putkikiinnikkeisiin liittyviä osia vai ihan rauta-/pulttikauppatavaraa? Töistä löytyy putkikiinnikkeitä, mutta niissä on ihan tavalliset kuusiopultit.

Hyviä ideoita AT:n navitelineeseen! 8)
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM 690 Enduro harrastelua

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Olisko rosteri jatkomutteri missä on kierretangon pätkä toisessa päässä?
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: KTM 690 Enduro harrastelua

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Koheltaja kirjoitti:Olisko rosteri jatkomutteri missä on kierretangon pätkä toisessa päässä?
Miksei tuokin toimisi. Kierre pitäisi kuitenkin saada lukittua jatkomutteriin, ehkä kova ruuvilukite saattaisi riittää. Tai kiinnittää kierretangon pätkän kiinni putkikiinnikkeen taustalevyyn lukitteella tai hitsaamalla.

EDIT: Putkikiinnikkeisiin liittyviä nämä näyttää olevan; Päällekkäisasennusruuvi
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Vastaa Viestiin