Roiskeen DR800 -92

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Mulla on töitä lauantaina, vaan yritän saada vapaaksi jos työtilanne sallii. Varmaan kaikki sillä hetkellä kunnossa olevat mopot tulee sängelle.
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Koitahan neuvotella.
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Siinäpä on jopa kaksi foorumin projektipyörää samalla videolla nauttimassa sänkipellosta.

https://youtu.be/mOocKMDBaas
jarno78
Viestit: 1666
Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja jarno78 »

Sänki peltoa oli myös ruuhijärven classic ebndurossa, taka kumi vaan ihan väärä, loppuun kulahtanut heidenau :lol:
Liitteet
minä9.jpg
Yksinäinen Susi
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Tämä projekti on ollut rakentelutauolla jo hyvän tovin. Teneren koneremontti sotki täydellisesti viime talven suunnitelmat tohtorin osalta, vaan eihän tälle mitään sen kummempaa aikataulua ole laitettu, tehdään kun keritään. Onhan se toki ajokunnossa ja ajettukin on aina kun on kerinny. Takahaarukan vaihto on seuraava rakennuskohde, johon on periaatteessa kaikki osat valmiina. Koneistettavien osien tarve ratkeaa, kunhan pääsee ensin sovittelemaan. Iskarin kanssa saattaa tulla ongelmia, kun yrittää lyhytiskuisesta iskarista saada enemmän joustomatkaa. Tähän varten on hommattuna säädettävä ZX9R:n iskari, pituus siinä vastaa melko lähelle orkkista. On vaan todella jäykkä, joten simmitykset menee uusiksi ja näyttäisi olevan holkilla rajoitettu ulosjousto, joten tarvittaessa onnistuu myös iskarin pidentäminen.

Syksyn ajeluiden jälkeen vaihdoin öljyt ja suodattimen ja jätin tohtorin talviunille. Talven aikana kuitenkin moottorin pohjassa oleva neliskanttinen luukku oli ruvennut tihkumaan öljyä. Luukku on melko sopivasti keskellä, joten luultavasti öljyä tulee luukusta vaikka pyörän kallistaisi kyljelleen, niin tihkukoon seuraavaan öljynvaihtoon. Samalla sitten venttiilivälysten ja tasapainoakselien ketjun tarkistus.
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Jatketaanpas tätä vuorostaan. Tuleva moottoripyörävero sai minut poistamaan tämän liikennekäytöstä, joten nyt ei ainakaan ensivuoden aikana tarvitse tällä ajella, jos nyt ei ihmettä tapahdu ja verosta luovuttaisiin. Kuitenkin rakentelua varten sopiva ajotauko.

Moottorin pohjasta tihkui öljyä tuon neliskanttisen pohjan välistä, joten öljyt pois ja mopo kyljelleen.

Kuva

Tuossa on O-rengas tiiviste joka vaan on painunut ihan littanaksi. Ei tuosta kuvasta kyllä oikein hahmota.

Kuva

Samalla otin magneetonkopan auki tasapainoakselien ketjun kiristämistä varten, sieltä kuitenkin löytyi vakavampaakin. Yhdeltä startin rattaan akselilta on puuttunut laakeriholkki lohkon puolelta ja akselilla olevat boorit on ottaneet kiinni lohkoon.

Kuva

Salaman kanssa näkyy paremmin.

Kuva

Tuollainen holkki siinä pitäisi olla, niinkuin kopan puolella.

Kuva
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Takahaarukan, linkuston ja iskarin vaihto olisi seuraavana vuorossa, kunhan mopon saa taas pystyasentoon. Tuollaisia osia sinne olisi tarkoitus sovitella.

Kuva

Kaatumarautoja pitää ehkä harkita vaikka ne taas lisää painoa, mutta ei nuo katteet ilmankaan kestä. Kevein vaihtoehto ois tietysti luopua katteista, mutta sitten menetetään tohtorin upea keulan muotoilu. :lol: Muutama pieni nutullaan käynti ja molemmin puolin on sivukatteet hajalla.

Kuva

Kuva
Avatar
pmw
Viestit: 644
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI
Paikkakunta: Tampere

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja pmw »

Upea pyörä ja projekti. Itselläni oli tämmönen kanssa ja mukava ajella, ei vaan riitä taidot / aika / mielenkiinto tehdä näin hienoksi..

Tosta verosta pakko sanoa, eikö se ole suunniteltu nimenomaan omistusveroksi. Eli ei hyötyä poistaa liikenteestä, verot juoksevat silti. Näin sitä on kaavailtu ja näin toteutuu, melko p-koreapohjainen vero.
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

pmw kirjoitti:Upea pyörä ja projekti. Itselläni oli tämmönen kanssa ja mukava ajella, ei vaan riitä taidot / aika / mielenkiinto tehdä näin hienoksi..

Tosta verosta pakko sanoa, eikö se ole suunniteltu nimenomaan omistusveroksi. Eli ei hyötyä poistaa liikenteestä, verot juoksevat silti. Näin sitä on kaavailtu ja näin toteutuu, melko p-koreapohjainen vero.
Tuossa lainaus toisesta keskustelusta, varmaahan ei mikään ole ennen lopullista päätöstä, mutta jos tuon mukaan menee, niin poisto kannattaa sikäli kun pitää poistettuna koko vuoden.
"Jos ajoneuvo olisi kuitenkin poistettu liikennekäytöstä verokauden päättyessä, veroa ei pantaisi maksuun ennen kuin ajoneuvo otetaan uudelleen käyttöön. Liikennekäyttöön otto käynnistäisi tällöin uuden verokauden.Ensimmäinen verokausi alkaisi lain voimaantulopäivänä niille moottoriajoneuvoille, jotka silloin on merkitty rekisteriin liikennekäytössä oleviksi. Myöhemmin rekisteriin merkittävien tai liikennekäyttöön ilmoitettujen moottoriajoneuvojen verokausi alkaisi rekisterimerkinnästä."

Eli verolta välttyy, jos pärrät on liikennekäytöstä poistettuja. Sitten kun ottaa käyttöön, joutuu maksamaan käyttömaksun seuraavilta 12 kk:lta eikä siitä saa palautuksia vaikka ottaisi pois liikennekäytöstä tai myisi.
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Moottori pitää taas öljyt sisällään, niin irroittelin takahaarukan linkkuineen ja iskarin. Laitoin osat pahvilaatikkoon ja käytin vaa'alla. Tuossa on samat osakokonaisuudet vanhaa ja uutta, eli takahaarukat, linkut, iskarit ilman jousta ja takajarrusylinterit.(uusi jarruletkukin on laatikossa vaikkei näykään kuvassa)

Kuva

Kuva

Linkun kiinnitys korvakon joutuu poistamaan ja tekemään uuden, kiinnitysreijän paikka siirtyy n.15mm eteenpäin ja 25mm ylöspäin. Tämä on suunniteltava huolellisesti, ettei törmäisi ongelmaan, jota vaan ei tullut ajatelleeksi.

Kuva

Alkuperäinen linkku on tosi alhaalla ja nyt se nousee ylemmäs, eli uusi iskari tulee olemaan hieman lyhyempi kuin orkkis, tämä muutos oli otettu huomioon uuden iskarin etsinnässä. Eli uusi iskari ei vastaa alkuperäistä mittaa, vaikka tuolla aiemmin taisin niin kirjoittaa, vaan pitäisi sopia DR-Z:n linkun ja haarukan kanssa.

Kuva
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Iskarin sisältä löytyikin topout jousi eikä rajoitinholkki, niinkuin ensin ajattelin. Tarkempien mittailujen mukaan tarvitsen iskariin pari senttiä lisää mittaa, joten pitää kokeilla poistaa topout jousi, josko sillä pääsisi haluttuun mittaan.

Kuva

Nyt on poistettu alkuperäinen linkun kiinnike, joten melko varmaa on ettei orkkis rojuja tähän enää laiteta.

Kuva
Avatar
smppa
Viestit: 275
Liittynyt: Su Huhti 19, 2015 11:28 am
Pyörä: DR650RSE
Paikkakunta: Lahti

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja smppa »

Meneekö haarukka suoraan paikalleen, vai joutuuko kiinnikkeet modaamaan?
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

smppa kirjoitti:Meneekö haarukka suoraan paikalleen, vai joutuuko kiinnikkeet modaamaan?
Ei se haarukka mene ihan heittämällä. Takahaarukan akselien paksuudessa on millin ero, DR 16mm ja DR-Z 17mm. Tähän siis joutuu joko suurentamaan reikiä rungon puolelta tai tekemään uudet laakeriholkit haarukkaan pienemmällä reijällä, en ole vielä päättänyt kummin teen, mutta helpommalla pääsee rungon porauksella jolloin DR-Z laakerit ja holkit käy jatkossakin. Sivusuunnassa jää vielä 5mm säätövaraa ketjulinjauksen ja linkun kiinnityksen helpottamiseksi. Orkkis takavanteeseen saa laakerit vaihdettua isommalle akselille (20mm), mutta jarrulevy pitäisi siirtää 10mm ulospäin, joten siihen pitää joko sorvata adapteri tai käyttää jotain muuta vannetta. Kuvassa haarukka orkkis akselin kanssa paikoillaan.

Kuva

Linkun kiinnikkeestä on jo aihio olemassa. Nuo alapäässä olevat siipat on tarkoitus vääntää sivuille päin alkuperäistä muotoa mukaillen. Mitään ei kuitenkaan hitsata lopullisesti ennenkuin kaikki osat saa paikoilleen ja niiden liikkuvuus ja linjaukset on tarkistettu, ehkä jopa kaksikin kertaa :lol:

Kuva
mihkuli
Viestit: 8
Liittynyt: Su Kesä 25, 2017 4:42 pm
Pyörä: dr800 big

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja mihkuli »

mul ois omaan 800 tarkotus tuplaputket laittaa mut pitäs jostaki saaha haarotus kappale siihen mistähän semmosen löytäs vai pitääkö ite tehä/tilata
ja olis swingiin tarkotus jatkaa max n.6"
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

mihkuli kirjoitti:mul ois omaan 800 tarkotus tuplaputket laittaa mut pitäs jostaki saaha haarotus kappale siihen mistähän semmosen löytäs vai pitääkö ite tehä/tilata
ja olis swingiin tarkotus jatkaa max n.6"
Tuolla ois tupla slipari settiä tarjolla,tosin melko hinnakas. Voisihan tuolta kysyä myykö haarakappaletta pelkästään. http://www.dr-big-shop.de/BIG_Auspuff_766.html

Mikäs ajatus sulla tuossa swingin jatkamisessa on?
Vastaa Viestiin