KTM 690 Enduro harrastelua
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: La Helmi 22, 2014 11:43 pm
- Pyörä: vaihtelee
KTM 690 Enduro harrastelua
Useampia katupyöriä sisältäneiden kausien jälkeen tuli ajatus sekä mahdollisuus testata Yamaha 660 Tenere matkaenduroa viikon Suomireissu.
Pyörä oli matkalla sekä maastossa leppoisa ja itselleni ehkä jopa hiukan liian leppoisa. Etenkin soratiellä olisi pikkuisen lisää potentiaalia kaivannut.
Hetken tuumittuani ja tutkittuani vaihtoehtoja päädyin KTM 690 Enduro malliin. Mallia on vuosien varrella päivitelty jonkin verran ja alkaa olla
niin hyvä, kuin tuon hintainen ja tyyppinen tuote ajatuksellisesti voi olla.
Eikun tuumasta toimeen ja pyöriä liikkeisiin katselemaan.
Tarjouksia aikansa väännettyäni uusi pyörä matkasi talliin. KTM myös rakentelijan näkökulmasta kiitollinen merkki, koska varustusta löytyy lähes kaikkea ja kaikkialta.
Samaan pakettiin tuli otettua supermoto ja piikkirengastus jarruineen. Lämpökahvat, led-vilkut, touringsatula, touringlasi yms..
Näillä sitä saa itsensä harrastettua hetkeksi aikaa varsinaista ajokautta odotellessa. Laittelen pientä rakentelukertomusta jatkossa tulemaan..
Pyörä oli matkalla sekä maastossa leppoisa ja itselleni ehkä jopa hiukan liian leppoisa. Etenkin soratiellä olisi pikkuisen lisää potentiaalia kaivannut.
Hetken tuumittuani ja tutkittuani vaihtoehtoja päädyin KTM 690 Enduro malliin. Mallia on vuosien varrella päivitelty jonkin verran ja alkaa olla
niin hyvä, kuin tuon hintainen ja tyyppinen tuote ajatuksellisesti voi olla.
Eikun tuumasta toimeen ja pyöriä liikkeisiin katselemaan.
Tarjouksia aikansa väännettyäni uusi pyörä matkasi talliin. KTM myös rakentelijan näkökulmasta kiitollinen merkki, koska varustusta löytyy lähes kaikkea ja kaikkialta.
Samaan pakettiin tuli otettua supermoto ja piikkirengastus jarruineen. Lämpökahvat, led-vilkut, touringsatula, touringlasi yms..
Näillä sitä saa itsensä harrastettua hetkeksi aikaa varsinaista ajokautta odotellessa. Laittelen pientä rakentelukertomusta jatkossa tulemaan..
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: La Helmi 22, 2014 11:43 pm
- Pyörä: vaihtelee
Re: KTM 690 Enduro harrastelua
Pultteja ja kasausta tarkastaessa, alkoi ensimmäisenä mahdottoman pitkät peilien varret häiritsemään.
Suunnittelija lienee ollut paikallistason koripalloilija. Kokeilin muutamia jemmasta löytyneitä sport ja tankopeilejä,
mutta näkyvyys oikeasti liikenteeseen heikohko kapealla tangolla ja leveillä hartioilla.
Laikkakone käteen ja napsun verran varsista pois. Sen jälkeen mallasin uudet varsien kulmat kohdalleen
(varret gorillateipillä pöytään teipaten) ja hitsasin kiinni. Juureen tein vielä hentoiset loveukset laikkakoneella,
koska KTM peilin kiinnitys suoraan kahvojen rungossa ja kaatuessa saattaa tulla isompia vaurioita.
Nyt peilien varret katkeaa siis loveuksista, mutta muutoin kestää paikoillaan. Varsia en alkanut hiomaan
ja maalaamaan uudestaan, vaan laitoin pintaan hyvällä liimalla olevan kutistesukan (saa myös värillisinä).
Suunnittelija lienee ollut paikallistason koripalloilija. Kokeilin muutamia jemmasta löytyneitä sport ja tankopeilejä,
mutta näkyvyys oikeasti liikenteeseen heikohko kapealla tangolla ja leveillä hartioilla.
Laikkakone käteen ja napsun verran varsista pois. Sen jälkeen mallasin uudet varsien kulmat kohdalleen
(varret gorillateipillä pöytään teipaten) ja hitsasin kiinni. Juureen tein vielä hentoiset loveukset laikkakoneella,
koska KTM peilin kiinnitys suoraan kahvojen rungossa ja kaatuessa saattaa tulla isompia vaurioita.
Nyt peilien varret katkeaa siis loveuksista, mutta muutoin kestää paikoillaan. Varsia en alkanut hiomaan
ja maalaamaan uudestaan, vaan laitoin pintaan hyvällä liimalla olevan kutistesukan (saa myös värillisinä).
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: La Helmi 22, 2014 11:43 pm
- Pyörä: vaihtelee
Re: KTM 690 Enduro harrastelua
Takapihatesti n.200m ajettu ja hienosti toimi. Ajovalot verrattuna uusimpiin matkapyöriin todella tehottomat.
Selkeä tarve kadulle ja etenkin maastoon saada lisänäkyvyyttä. Pääpainohan omissa ajoissani on matkaenduro,
joten muiden tielläliikkujien mopoilijan huomaaminen myös huomioitavaa.
Huomio sekä lisävaloja, pyöreitä ja kiskomallisia soviteltuani, totesin tehtävän olevan liki mahdoton siististi tehtynä, koska
kaatumarautoja tms.. kiinnityspisteitä ei ole pyörään tulossa painon maltillisena pitämiseksi.
Valokauppoja googlettaessa löytyikin molemmat kriteerit täyttävä sarja, eli on säädettävissä himmeäksi huomiovaloksi
sekä tarvittaessa tehoa riittää vauhdikkaampaankin maastoajoon. Sarjassa mukana 2kpl lamppuja ~6000 lumenia ja 12-30v muuntaja.
KTM omat lisävirtapistokkeet tulisivat muuhun käyttöön ja sarja ottaa täydellä teholla sen verran virtaa, että en halua pyörän omaa sarjaa
turhaan kuormittaa muutoinkaan. Tarvitaan siis lisävirtalinja ajovalon takana sijaitsevaan sähkökeskukseen. Siliconijohto on ainut toimiva
vaihtoehto jo tangon kääntelyn tuoman rasituksen johdosta ja ei haittaa ole normaalijohdinta suuremmasta lämmönkestostakaan.
Pujotin irtokaapelit kutistesukkaan ja kevyesti lämmitin tiukemmaksi. Kaikki liitokset tein tinaamalla sekä kutistesukalla suojaamalla.
Ennen liittimien suojaamista kutistesukalla, kannattaa liittimet kevyesti pyyhkäistä suojasiliconilla niin pysyy liitokset vuosia kunnossa.
Lisävirtakaapeliin laittamani sulakerasia löysi hyvin paikkansa akun välittömästä läheisyydestä. Päälle tulee vielä KTM omat suojamuovit.
¨
Lisävirtakaapeli asentuu nätisti niputettuna oman johtosarjan vierellä akulta keulaan. Haasteen tuottaa tangon sivuitse menevä kohta.
KTM oma johtosarja ja vedonpoistaja on mitoitettu juuri tarvittaville johtimille, joten sitä ei kannattanut ruveta availemaan.
Laitoinkin kutistesukan päälle vielä kovempaa muovipunosta ja kiinnitin rungon sekä ajovalon päihin kaapelin nippusiteillä ja keskelle löysä
ohjausnippuside. Nyt riittää kaapelissa vara vasemmalle kääntäessä ja oikealle kääntäessä nousee nätisti tuota rungonsuojamuovia pitkin.
Liike yllättävänkin pieni kaapelin kiinnityskohdissa, joten luulisi kestävän ja parin metrin päästä katsoessa ei edes itse havaitse muutosta.
Lisävaloille laitoin kumisella suojahatulla minikatkaisijan mittaristokotelon kylkeen, joka ohjaa microrelettä ja valojen toimintaa.
Valoille oli muutamia vaihtoehtoja asennuksellisesti mm. valokotelon kylkeen (vilkkujen likelle) tai etusuojan päälle jonkinlaisella väliraudalla.
Paikka löytyi kuitenkin käsisuojista ja eivät tärise sekä jää mukavasti suojaan jopa kaatumisen tapahtuessa.
Kiinnityksessä toimi hyvin pienen miljoonalaatikkoinventaarion jälkeen actionkamerakiinnikkeet ja ko. asennuspaikassa valojen tehosäätönapit
helposti ajonaikanakin käytettävissä.
Valot ovat isolla teholla todella hyvin näyttävät. Useat henkilöautojen valot jäävät helposti heikommiksi.
Laajempi valotesti myöhemmin, kunhan pääsee maastoon.
Selkeä tarve kadulle ja etenkin maastoon saada lisänäkyvyyttä. Pääpainohan omissa ajoissani on matkaenduro,
joten muiden tielläliikkujien mopoilijan huomaaminen myös huomioitavaa.
Huomio sekä lisävaloja, pyöreitä ja kiskomallisia soviteltuani, totesin tehtävän olevan liki mahdoton siististi tehtynä, koska
kaatumarautoja tms.. kiinnityspisteitä ei ole pyörään tulossa painon maltillisena pitämiseksi.
Valokauppoja googlettaessa löytyikin molemmat kriteerit täyttävä sarja, eli on säädettävissä himmeäksi huomiovaloksi
sekä tarvittaessa tehoa riittää vauhdikkaampaankin maastoajoon. Sarjassa mukana 2kpl lamppuja ~6000 lumenia ja 12-30v muuntaja.
KTM omat lisävirtapistokkeet tulisivat muuhun käyttöön ja sarja ottaa täydellä teholla sen verran virtaa, että en halua pyörän omaa sarjaa
turhaan kuormittaa muutoinkaan. Tarvitaan siis lisävirtalinja ajovalon takana sijaitsevaan sähkökeskukseen. Siliconijohto on ainut toimiva
vaihtoehto jo tangon kääntelyn tuoman rasituksen johdosta ja ei haittaa ole normaalijohdinta suuremmasta lämmönkestostakaan.
Pujotin irtokaapelit kutistesukkaan ja kevyesti lämmitin tiukemmaksi. Kaikki liitokset tein tinaamalla sekä kutistesukalla suojaamalla.
Ennen liittimien suojaamista kutistesukalla, kannattaa liittimet kevyesti pyyhkäistä suojasiliconilla niin pysyy liitokset vuosia kunnossa.
Lisävirtakaapeliin laittamani sulakerasia löysi hyvin paikkansa akun välittömästä läheisyydestä. Päälle tulee vielä KTM omat suojamuovit.
¨
Lisävirtakaapeli asentuu nätisti niputettuna oman johtosarjan vierellä akulta keulaan. Haasteen tuottaa tangon sivuitse menevä kohta.
KTM oma johtosarja ja vedonpoistaja on mitoitettu juuri tarvittaville johtimille, joten sitä ei kannattanut ruveta availemaan.
Laitoinkin kutistesukan päälle vielä kovempaa muovipunosta ja kiinnitin rungon sekä ajovalon päihin kaapelin nippusiteillä ja keskelle löysä
ohjausnippuside. Nyt riittää kaapelissa vara vasemmalle kääntäessä ja oikealle kääntäessä nousee nätisti tuota rungonsuojamuovia pitkin.
Liike yllättävänkin pieni kaapelin kiinnityskohdissa, joten luulisi kestävän ja parin metrin päästä katsoessa ei edes itse havaitse muutosta.
Lisävaloille laitoin kumisella suojahatulla minikatkaisijan mittaristokotelon kylkeen, joka ohjaa microrelettä ja valojen toimintaa.
Valoille oli muutamia vaihtoehtoja asennuksellisesti mm. valokotelon kylkeen (vilkkujen likelle) tai etusuojan päälle jonkinlaisella väliraudalla.
Paikka löytyi kuitenkin käsisuojista ja eivät tärise sekä jää mukavasti suojaan jopa kaatumisen tapahtuessa.
Kiinnityksessä toimi hyvin pienen miljoonalaatikkoinventaarion jälkeen actionkamerakiinnikkeet ja ko. asennuspaikassa valojen tehosäätönapit
helposti ajonaikanakin käytettävissä.
Valot ovat isolla teholla todella hyvin näyttävät. Useat henkilöautojen valot jäävät helposti heikommiksi.
Laajempi valotesti myöhemmin, kunhan pääsee maastoon.
- _JPA_
- Viestit: 663
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
- Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: KTM 690 Enduro harrastelua
Ihan näppärän näköiset valot ja asialliset "johtotyöt". Muoviset alkup. käsisuojat ei sitten kestä juuri mitään.moottorijamppa kirjoitti: Paikka löytyi kuitenkin käsisuojista ja eivät tärise sekä jää mukavasti suojaan jopa kaatumisen tapahtuessa.
Paikaltaan kaadat pyörän, niin todennäköisesti ne on kappaleina.
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: La Helmi 22, 2014 11:43 pm
- Pyörä: vaihtelee
Re: KTM 690 Enduro harrastelua
Sama kävi itselläni mielessä käsisuojista, hyvä tietää todeksi. Metallivahvistetut päivittynee ensimmäisen maakontaktin jälkeen,
jota tosin pyritään minun ajoissa välttämään.
jota tosin pyritään minun ajoissa välttämään.
- Muddy Waters
- Viestit: 619
- Liittynyt: La Maalis 14, 2009 3:03 pm
- Pyörä: KTM+GSA
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: KTM 690 Enduro harrastelua
Tämä meni mielenkiinnosta seurantaan
It is good to have an end to journey toward;
but it is the journey that matters, in the end.
-Ernest Hemingway-
but it is the journey that matters, in the end.
-Ernest Hemingway-
Re: KTM 690 Enduro harrastelua
Tekee tietenkin mieli ripustella kaikenlaista pyörään, mutta kato sopiiko ne olemaan tuossa tangon alla. Vähän kun kanttaa niin polvi ottaa kiinni noille main. Joskus saanut melkoisen mustelman reiteen kun (tieltä pois) taitettava peili on tärinästä kääntynyt alas noille kohdille.
- Totti
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
- Pyörä: Tenere 700
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: KTM 690 Enduro harrastelua
Samoin, mielenkiinnolla seurataan mitä tästä tulee.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
Re: KTM 690 Enduro harrastelua
Tuli heti mieleen lukiessa että tämän sällin projektin olen seurannut ennenkin ja ihastellut sitä kuinka pieteetillä sitä tehdään. Mahtaa olla tuttu Jamppa.
Weteraani kurapyöräilijä
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: La Helmi 22, 2014 11:43 pm
- Pyörä: vaihtelee
Re: KTM 690 Enduro harrastelua
Aina mukavaa saada palautetta ja tietenkin havaita kanssaharrastajien kiinnostus värkkäilyistäni.
Foorumin jaloin tarkoitushan osaltaan on auttaa kanssaharrastajia sekä yleensä pitää hengissä harrastuksemme.
Kiitos
ATC.lle vahvistus epäilyihin. "On törmäilty virtuaalisesti sekä maastossa".
Foorumin jaloin tarkoitushan osaltaan on auttaa kanssaharrastajia sekä yleensä pitää hengissä harrastuksemme.
Kiitos
ATC.lle vahvistus epäilyihin. "On törmäilty virtuaalisesti sekä maastossa".
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: La Helmi 22, 2014 11:43 pm
- Pyörä: vaihtelee
Re: KTM 690 Enduro harrastelua
Eilen tuli odotettu tekstiviesti paikalliselta kauppiaalta ja Joulukuussa tilaamani tavarat vihdoin saapuivat.
KTM jarrulevyihin sekä pultteihin päädyin, koska löytämäni "Kiinamallit" eivät olleet ihan 100% tehdasmitoissa
sekä usein myös jäykkiä levyjä. ABS kehiä en tarvikkeena edes löytänyt nopealla etsimisellä.
Välityksiä otin useammat ja jokaiselle rengastukselle oman tyylisen, motovanteille piti ottaa myös lyhyempi seisontatuki.
Huoltovälinä öljynvaihdon osalta tulen pitämään karkeasti seuraavaa. Merkkihuollon ensihuollossa 1000km ja sitten omatoimisesti
2500km välein, eli karkeasti luulisin vaihtuvan 2-4 kertaa kaudessa. Seuraava merkkihuoltohan takuun kannalta vasta 10.000km kohdalla.
Välirasvauksia ja toimia tulee tietenkin kokoajan tehtäväksi kilometrien kertyessä.
Muutoin ei viikolla ehdi isompia värkkäillä, mutta innoissani kasasin talvirengastuksen. Satapiikistä tilasin talvikäyttöön välikelin
nastalla täyteen nastoitetut Mitas renkaat (enempi nastoja -> parempi kesto). Palvelu oli Satapiikissä hyvä ja tiedusteltiin tilatessa
mihin käyttöön ja pyörään tulossa. Renkaat nastoitettu nyt sekalaiseen matkaenduroon, jossa joutuu ajoittain ajamaan kestopäällysteelläkin.
KTM jarrulevyihin sekä pultteihin päädyin, koska löytämäni "Kiinamallit" eivät olleet ihan 100% tehdasmitoissa
sekä usein myös jäykkiä levyjä. ABS kehiä en tarvikkeena edes löytänyt nopealla etsimisellä.
Välityksiä otin useammat ja jokaiselle rengastukselle oman tyylisen, motovanteille piti ottaa myös lyhyempi seisontatuki.
Huoltovälinä öljynvaihdon osalta tulen pitämään karkeasti seuraavaa. Merkkihuollon ensihuollossa 1000km ja sitten omatoimisesti
2500km välein, eli karkeasti luulisin vaihtuvan 2-4 kertaa kaudessa. Seuraava merkkihuoltohan takuun kannalta vasta 10.000km kohdalla.
Välirasvauksia ja toimia tulee tietenkin kokoajan tehtäväksi kilometrien kertyessä.
Muutoin ei viikolla ehdi isompia värkkäillä, mutta innoissani kasasin talvirengastuksen. Satapiikistä tilasin talvikäyttöön välikelin
nastalla täyteen nastoitetut Mitas renkaat (enempi nastoja -> parempi kesto). Palvelu oli Satapiikissä hyvä ja tiedusteltiin tilatessa
mihin käyttöön ja pyörään tulossa. Renkaat nastoitettu nyt sekalaiseen matkaenduroon, jossa joutuu ajoittain ajamaan kestopäällysteelläkin.
-
- Viestit: 291
- Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:56 pm
- Pyörä: Honda CRF 300 Rally -21
- Paikkakunta: Espoo
Re: KTM 690 Enduro harrastelua
Peukku tälle, seurannassa on
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: La Helmi 22, 2014 11:43 pm
- Pyörä: vaihtelee
Re: KTM 690 Enduro harrastelua
Valaistuksen parannusta kerkesi pikkuisen jatkamaan, kun kerrankin taipui ns. ruuvaa kiinni sarjaan.
Vakiovilkut ovat valkeista laseista huolimatta hiukan ikääntyneen näköiset perinteiset hehkulankamallit.
Otinkin KTM oman led-sarjan, jossa vilkkujen lisäksi tuli muutoskaapelit sekä rele.
Asennuksellisesti ei tarvitse oikeastaan kuin ottaa vanhat pois ja laittaa uudet paikoilleen sekä vaihtaa rele.
Sen verran muutin sarjaa, että takavilkkujen johtimien suojana oleva vakio kutistesukka verrattoman hentoa
ja kovemmalla soratiekuskilla saattaa kivet hakata johtimet jopa poikki. Laitoin vakiosukan päälle takavilkkujen
johtimiin lisäkerroksen kutistesukkaa. Lisäksi laitoin tietenkin kaikkiin liittimiin kasatessa suojarasvat.
Samalla laitoin KTM oman touring savulasin paikoilleen. Sen ohjevihkosessa mukana kaksin kappalein leikattavia
sabluunoita, joka sopivaksi leikattuna teipataan ohjeen mukaisesti ajovalon yläpuolelle. Sen jälkeen vain 2-3mm
terällä porataan alkureikä ja lopullinen 8-9mm reikä kiinnityspulteille. Jos et ihan ohjeen mukaan toimi ja irroita
maskia ajovalosta, niin alempia reikiä tehdessä kannattaa olla varovainen koska jos poraat vauhdilla liian pitkälle,
niin poraat myös valoumpioon, mutta onnistuu ilman koko maskin purkamistakin.
Muuttuu ulkoinen olemus elektroniikalla mukavasti vanhaankin malliin. Ajovalo ja parkkipolttimon vaihdoin Phillips Xenon
yhteensopiva sarjan valkeampaa valoa antaviin e-malleihin. Ei tule niin herkästi keskustelua viranomaistenkaan kanssa.
Vilkut ovat uudempaa led-tekniikkaa ja tehokkaat sekä tukevan oloiset. Samalla laitoin myös rekisterikilvelle led-valon
jo ulkonäkön ja virrankulutuksen takia. Takavalohan mallissa on jo valmiiksi led-toiminen.
Vakiovilkut ovat valkeista laseista huolimatta hiukan ikääntyneen näköiset perinteiset hehkulankamallit.
Otinkin KTM oman led-sarjan, jossa vilkkujen lisäksi tuli muutoskaapelit sekä rele.
Asennuksellisesti ei tarvitse oikeastaan kuin ottaa vanhat pois ja laittaa uudet paikoilleen sekä vaihtaa rele.
Sen verran muutin sarjaa, että takavilkkujen johtimien suojana oleva vakio kutistesukka verrattoman hentoa
ja kovemmalla soratiekuskilla saattaa kivet hakata johtimet jopa poikki. Laitoin vakiosukan päälle takavilkkujen
johtimiin lisäkerroksen kutistesukkaa. Lisäksi laitoin tietenkin kaikkiin liittimiin kasatessa suojarasvat.
Samalla laitoin KTM oman touring savulasin paikoilleen. Sen ohjevihkosessa mukana kaksin kappalein leikattavia
sabluunoita, joka sopivaksi leikattuna teipataan ohjeen mukaisesti ajovalon yläpuolelle. Sen jälkeen vain 2-3mm
terällä porataan alkureikä ja lopullinen 8-9mm reikä kiinnityspulteille. Jos et ihan ohjeen mukaan toimi ja irroita
maskia ajovalosta, niin alempia reikiä tehdessä kannattaa olla varovainen koska jos poraat vauhdilla liian pitkälle,
niin poraat myös valoumpioon, mutta onnistuu ilman koko maskin purkamistakin.
Muuttuu ulkoinen olemus elektroniikalla mukavasti vanhaankin malliin. Ajovalo ja parkkipolttimon vaihdoin Phillips Xenon
yhteensopiva sarjan valkeampaa valoa antaviin e-malleihin. Ei tule niin herkästi keskustelua viranomaistenkaan kanssa.
Vilkut ovat uudempaa led-tekniikkaa ja tehokkaat sekä tukevan oloiset. Samalla laitoin myös rekisterikilvelle led-valon
jo ulkonäkön ja virrankulutuksen takia. Takavalohan mallissa on jo valmiiksi led-toiminen.
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: La Helmi 22, 2014 11:43 pm
- Pyörä: vaihtelee
Re: KTM 690 Enduro harrastelua
Kiinnitettävää laukkusarjaa keskimittaisille retkille katselin useilta toimittajilta ja vaatimuksina
kapeus, keveys sekä helppo irroitus ja mukana kuljettaminen kun kohteessa mahdollisesti jalkautuu.
Viimekesänä oli testipyörässäni Touratec alumiinilaukut ja matkalaukkuina oli aivan huiput,
mutta monet omista toiveistani ei niissä oikein toteudu ja kyseisten mallisien laukkujen telineet
ilman laukkuja ajaessa jotenkin raskaan oloiset. Laajensin ajattelua ja löysin sporttipyöriin tarkoitetut
vesitiiviillä sisäpussilla olevat keskikovat nylonlaukut, joissa kätevä pikakiinnitys ilman laukkuja ajeluihin.
Kiinnikesarjalle pienten mittailuiden ja tuumailun jälkeen löytyi tukeva ja KTM omien sarjojenkin kiinnityksessä
käytettävä paikka jalkasuojan kiinnityksestä.
Karkeat suunnat sabluunaan sai helposti piirrettyä jalkasuojia mallina käyttäen. Sabluunoita voi tehdä pahvista tai
läpinäkyvästä ja saksilla leikattavasta muovista. Muovisen sabluunan etu huomattavasti tarkempi kopiointi itse
materiaaliin sekä suunnitteluvaiheessa piirtojälkien pois pyyhintä.
Karkeasti näin sen pitäisi mennä.
Materiaaliksi valitsin 4mm laadukaan alumiinin. Sabluunalla kopiointi alumiiniin ja sitten karkea leikkaus pistosahalla
ja vinkulla tasoittelua, alkuun karheammalla ja lopuksi hienommalla viimeistelylaikalla. Välissä kannattaa sovittaa ja
piirtää tarvittaessa pientä apuviivaa lisätasoitteluihin.
Kun palikat muotoiltu ja laukkujen telineiden reiät myös mitattu ja porattu, niin viimeistelyn tein epäkeskolla pinnat hioen
karkeasti 600-1000-1500 laikoilla ja lopuksi kalikat Sinol kylpyyn.
Ilman laukkuja ajaessa tuli mukavan kevyt ratkaisu.
Kanttauskoneella palikoita pikkuisen käänsin ulospäin, niin jää takahaarukkaan varmasti riittävät välit ja
pakoputkipuolella laukku riittävän kaukana putkesta.
Laukkujen tukirauraudat lukkiutuvat pikalukoin kiinnikkeisiin.
Laukuissa olevat vastakappaleet pujotetaan rautoihin ja yhdyskappale menee satulan päältä. Laukuissa olevan lisälukituksen
laitoin tuohon sivukatteen takaruuviin pidemmällä pultilla ja muutama rikka alle, niin ei hankaa katteeseen jälkeä.
Siinäpä valmis paketti makkaranpaistoreissuille ja mahtuu paljon enemmänkin, koska laukut levitettävää mallia.
Mukana tuli sisäkassien lisäksi vielä kurasuojat päälle, niin pysyvät siisteinä pitkään. Kiinnitys todella jämäkkä ja jalka ei ota kiinni
seisaaltakaan ajaessa pikaisessa takapihatestissä.
kapeus, keveys sekä helppo irroitus ja mukana kuljettaminen kun kohteessa mahdollisesti jalkautuu.
Viimekesänä oli testipyörässäni Touratec alumiinilaukut ja matkalaukkuina oli aivan huiput,
mutta monet omista toiveistani ei niissä oikein toteudu ja kyseisten mallisien laukkujen telineet
ilman laukkuja ajaessa jotenkin raskaan oloiset. Laajensin ajattelua ja löysin sporttipyöriin tarkoitetut
vesitiiviillä sisäpussilla olevat keskikovat nylonlaukut, joissa kätevä pikakiinnitys ilman laukkuja ajeluihin.
Kiinnikesarjalle pienten mittailuiden ja tuumailun jälkeen löytyi tukeva ja KTM omien sarjojenkin kiinnityksessä
käytettävä paikka jalkasuojan kiinnityksestä.
Karkeat suunnat sabluunaan sai helposti piirrettyä jalkasuojia mallina käyttäen. Sabluunoita voi tehdä pahvista tai
läpinäkyvästä ja saksilla leikattavasta muovista. Muovisen sabluunan etu huomattavasti tarkempi kopiointi itse
materiaaliin sekä suunnitteluvaiheessa piirtojälkien pois pyyhintä.
Karkeasti näin sen pitäisi mennä.
Materiaaliksi valitsin 4mm laadukaan alumiinin. Sabluunalla kopiointi alumiiniin ja sitten karkea leikkaus pistosahalla
ja vinkulla tasoittelua, alkuun karheammalla ja lopuksi hienommalla viimeistelylaikalla. Välissä kannattaa sovittaa ja
piirtää tarvittaessa pientä apuviivaa lisätasoitteluihin.
Kun palikat muotoiltu ja laukkujen telineiden reiät myös mitattu ja porattu, niin viimeistelyn tein epäkeskolla pinnat hioen
karkeasti 600-1000-1500 laikoilla ja lopuksi kalikat Sinol kylpyyn.
Ilman laukkuja ajaessa tuli mukavan kevyt ratkaisu.
Kanttauskoneella palikoita pikkuisen käänsin ulospäin, niin jää takahaarukkaan varmasti riittävät välit ja
pakoputkipuolella laukku riittävän kaukana putkesta.
Laukkujen tukirauraudat lukkiutuvat pikalukoin kiinnikkeisiin.
Laukuissa olevat vastakappaleet pujotetaan rautoihin ja yhdyskappale menee satulan päältä. Laukuissa olevan lisälukituksen
laitoin tuohon sivukatteen takaruuviin pidemmällä pultilla ja muutama rikka alle, niin ei hankaa katteeseen jälkeä.
Siinäpä valmis paketti makkaranpaistoreissuille ja mahtuu paljon enemmänkin, koska laukut levitettävää mallia.
Mukana tuli sisäkassien lisäksi vielä kurasuojat päälle, niin pysyvät siisteinä pitkään. Kiinnitys todella jämäkkä ja jalka ei ota kiinni
seisaaltakaan ajaessa pikaisessa takapihatestissä.
- _JPA_
- Viestit: 663
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
- Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: KTM 690 Enduro harrastelua
Mihinkä pyörämalliin nuo laukkuraudat on varsinaisesti tarkoitettu?
Jotain vähän samantapaista systeemiä mielikuvittelin joskus, mutta jäi toteuttamatta.
Pelkkiä rautoja ei tietenkään myydä erikseen. Olisi vaan edellisestä pyörästä jääneet kangaslaukut joutilaana...
Jotain vähän samantapaista systeemiä mielikuvittelin joskus, mutta jäi toteuttamatta.
Pelkkiä rautoja ei tietenkään myydä erikseen. Olisi vaan edellisestä pyörästä jääneet kangaslaukut joutilaana...