Talvi / nastarenkaat isoon enduroon
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: To Heinä 03, 2014 12:05 am
- Pyörä: triumph explorer
- Paikkakunta: Lempäälä
Talvi / nastarenkaat isoon enduroon
Tervehdys kaikille. Tavoitteena olis tehdä pidempi reissu talvikelillä. Olen miettinyt rengasvaihtoehtoja. Tarvittaisiin kokemuksia mitä kannattaa valita.
Satapiikin tuotteisiin olen tutustunut mutta arvokkaita ovat.
Koko 110/80-19 ja 150/70-17.
Täällä on porukoita jotka ajaneet jäämerelle ja takaisin laittakaa nyt vinkit peliin.
Kiitos jo etukäteen.
Satapiikin tuotteisiin olen tutustunut mutta arvokkaita ovat.
Koko 110/80-19 ja 150/70-17.
Täällä on porukoita jotka ajaneet jäämerelle ja takaisin laittakaa nyt vinkit peliin.
Kiitos jo etukäteen.
Re: Talvi / nastarenkaat isoon enduroon
Tuolahan myynnisä sopivat renkaat. Toki voi arvioida onko pitkään siirtymäajoon rallinasta paras idea. Aika huojakka kuitenki ilman lunta/jäätä.
Juuri juttelin yhen harrastajan kans josta entiiä onko täälä foorumilla. Harrastaa tuommosta siirtymäajelua isolla pyörällä. Kuuletti olevan tyytyväinen nyt kun keskellä oli lyhyt kasta (russ-ice?) ja reunempana rallinastaa ja ja laitimmainen nasta täyspitkä.
Kyllä täältä varmaan löytyy omakohtastaki kokemusta. Tuo vaan oli niin vasta puheisa että arvelin osallistua.
Juuri juttelin yhen harrastajan kans josta entiiä onko täälä foorumilla. Harrastaa tuommosta siirtymäajelua isolla pyörällä. Kuuletti olevan tyytyväinen nyt kun keskellä oli lyhyt kasta (russ-ice?) ja reunempana rallinastaa ja ja laitimmainen nasta täyspitkä.
Kyllä täältä varmaan löytyy omakohtastaki kokemusta. Tuo vaan oli niin vasta puheisa että arvelin osallistua.
Paskapuhetta, mutta uskon.
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: To Heinä 03, 2014 12:05 am
- Pyörä: triumph explorer
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: Talvi / nastarenkaat isoon enduroon
Joo nimenomaan tarpeen olis myös paljaalla tiellä ajettavat renkaat.
Tavoittelen tällä keskustelulla niitä pohjoisen kävijöitä mc huurre ja kumppanit.
Renkaiden merkki ja tyyppi on tärkee detalji eli onko nastoitusvaraa kulutuspinnassa 12-13mm.
Tkc 80 mulla on ollut niissä riittävästi pintaa mutta haen vaihtoehtoja ja kokemuksia.
Pääteillä etelässä olen ajellut välikelin aikaan noilla ja 2mm ruuvinastoilla. Oikeaan talvikeliin eikä sivutielle noilla eio asiaa.
Tavoittelen tällä keskustelulla niitä pohjoisen kävijöitä mc huurre ja kumppanit.
Renkaiden merkki ja tyyppi on tärkee detalji eli onko nastoitusvaraa kulutuspinnassa 12-13mm.
Tkc 80 mulla on ollut niissä riittävästi pintaa mutta haen vaihtoehtoja ja kokemuksia.
Pääteillä etelässä olen ajellut välikelin aikaan noilla ja 2mm ruuvinastoilla. Oikeaan talvikeliin eikä sivutielle noilla eio asiaa.
Re: Talvi / nastarenkaat isoon enduroon
Matka-ajo talvella aina kompromissi renkaiden suhteen, ajokeli kun voi vaihdella ääripäästä toiseen. Jää- ja lumipolanteisilla teillä voi ajaa vaikka enduropiikkisillä renkailla. Jäätyneellä asfaltilla rallinastakin alkaa olemaan liian pitkä, huonon ajotuntuman ja heikon kestävyyden takia.
Kompromissirenkaaksi suosittelen riittävän karkeakuvioista rengasta, jotta irtolumisillakin teillä saadaan pitoa. Nastoiksi keskelle rusice-tyyppinen 2,5mm ulkonemalla, "olkapäille" rallinasta 4-5mm ulkonemalla ja reunoille enduropiikki 7-9mm ulkonemalla "hätävaraksi". Ja riittävästi nastoja (n. 300/rengas, riippuen kuvioinnista), hinta kyllä nousee nastamäärän mukaan.
Eturengas tuohon kyseiseen kokoon haastellinen löytää sopiva. Osa karkeakuvioisista 100/80-19, 110/80-19 ovat profiililtaan niin leveitä ettei kaikkiin mahdu paikalleen.
Jos ei aja kovin lumisissa oloissa varmaan pärjää esim Kendan bigblock- mallisillakin, toki niihinkin nastoitus riittävä ja reunoille pitenevä. Ja viimeinen pitosäätö tehdään ilmanpaineilla... Ja joku toinen antaa toisenlaisen näkemyksen asiaan... makuja on monia...
Kompromissirenkaaksi suosittelen riittävän karkeakuvioista rengasta, jotta irtolumisillakin teillä saadaan pitoa. Nastoiksi keskelle rusice-tyyppinen 2,5mm ulkonemalla, "olkapäille" rallinasta 4-5mm ulkonemalla ja reunoille enduropiikki 7-9mm ulkonemalla "hätävaraksi". Ja riittävästi nastoja (n. 300/rengas, riippuen kuvioinnista), hinta kyllä nousee nastamäärän mukaan.
Eturengas tuohon kyseiseen kokoon haastellinen löytää sopiva. Osa karkeakuvioisista 100/80-19, 110/80-19 ovat profiililtaan niin leveitä ettei kaikkiin mahdu paikalleen.
Jos ei aja kovin lumisissa oloissa varmaan pärjää esim Kendan bigblock- mallisillakin, toki niihinkin nastoitus riittävä ja reunoille pitenevä. Ja viimeinen pitosäätö tehdään ilmanpaineilla... Ja joku toinen antaa toisenlaisen näkemyksen asiaan... makuja on monia...
- Liitteet
Suomi elää metsästä, myös kurapyöräilijä.
-
- Viestit: 1937
- Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
- Pyörä: R1100GS/XL600V
- Paikkakunta: iTikkakoski
Re: Talvi / nastarenkaat isoon enduroon
exp12 kirjoitti:..
Tavoittelen tällä keskustelulla niitä pohjoisen kävijöitä mc huurre ja kumppanit.
...
Ootaha vähäse exp12, ku mie kotiudun täältä Baleraareilta ensin, niin vastaan sitte....Oikia ote siulla ainaskin on!
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
SYNNISSÄ ELÄVÄ PAKENEE JA KARTTAA JUMALAA, JA VÄLTTÄÄ HANAKASTI JEESUKSESTA TODISTAVIA!
SYNNISSÄ ELÄVÄ PAKENEE JA KARTTAA JUMALAA, JA VÄLTTÄÄ HANAKASTI JEESUKSESTA TODISTAVIA!
-
- Viestit: 1937
- Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
- Pyörä: R1100GS/XL600V
- Paikkakunta: iTikkakoski
Re: Talvi / nastarenkaat isoon enduroon
Jovvain tuossahan vjussi jo kiteyttikin tämän "Talavitourinkihomman", elikkäs kun ohjastellaan hieman pitempiä siirtymiä...
Niin ovat renkaat, kuin pärrätkin AINA kompromisseja, että mikä toimii toisella kelillä, käytössä, ei enää välttämättä taas toisessa. Ja sitten kun talvella muuttujia on vielä usempia, kuin kesällä! Ja sitten se pärrä itsessään? Onko etupainoinen, raskas jo valmiiksi, ja / tai sitten millä kuormalla selkosille lähetään? Tästähän saisi vaikka romaanin tai kirjasarjan aikaiseksi, mutta koetan lyhykäisesti vastailla nyt tähän kuitennii, etenki kun lupasin.
Huomioon otettavat rajoittavat tekijät rengasvalintaan:
- Tubeless vs. Tubetype. Toki sisärenkaalla aina selviää ja toiset jopa suosittelevat sitä, KUN käytetään nastoja.
- Koko 110/80-19 ja 150/70-17 jo sinällään, eli pärrästä riippuen, ei rengasmallista / -merkistä riippuen, ole laisinkaan saatavilla sellaista mallia, jossa nastoille olisi tilaa syvyyssuunnassa tarvittavaa 10-13mm:ä.
- Lähinnä korvaava koko, esim 150/80-17 saattaa aiheuttaa sen, ettei rengas sovi nastoitettuna pyörimään korkeussuunnassa, tai sopii, mutta joustoissa ottaa kiinni rakenteisiin, tai vast. Sama tulos voi tietenkin tulla vastaan myös eturenkaan osalta, koska korkeuksissa on eroja, ja varsinkin leveyksissä!
- Nastojen sijoittelu keskelle, JA sivuille! (kts. edellinen kohta).
- Kiinanpoikien "rättirenkaita" (halpismerkki), voi kokeilla myöskin, mutta tarkasta kantavuus!
No sitten assulle "se" soiva pari?
- Matala, mutta karkea kuvio, jossa tilaa ralli- ja enskanastalle -> Niii-in! Kun ei ole olemassa - eikä mahdollista.
Joten sitten se seuraava, vähemmän matkantekoa haittaava ratkaisu:
- Matala, mutta suht-karkea kuvio, jossa runsaasti tilaa rallinastalle. OK- tuote, mutta edelleen, valikoimaa kun on todella vähän! (Satapiikin sivuillahan ne melkein olikin).
Itsellä ollut, (nytkin alla), Kenda Big Block, rus-icea ja palat täynnä nastoja. (~360 takana!), ON toiminut toistaiseksi, ja ajokm:t takana niillä about 10tkm, (mm 2 x Nordkapp), ja joista n puolet sulalla-ajoa pakosta ja eri syistä. Kaikki nastat ovat edelleen tallessa, mutta väljää alkaa jo löytymään! Kuormaa sivulaukut täynnä & muuta pakollista roipetta viikon parin reissua varten, jne.
Eivätkä tietenkään ole "katulailliset", eli jo nastamäärä olisi vallessmannille kauhistus, mutta EIPÄ ole tullut piiska pysäyttelemään, saati tutkimaan mitä alla pyörii - eivätkä muuten tule!
Eli mitä enemmän nastoja saat sopimaan / per pala, on myös pito, (ja vauhti), parempi! Nastan kuluminenkin tiätty vähenee, kun on useampi vierekkäin kuormaa kantamassa. Karkeapalainen tiätty on hyvä lumella, mutta ne nastojen etäisyys toisistaan on suurempi!
Esim tämä Duro Heavy Duty toimii myös lumella, mutta nastat kuluvat nopiampaa, (etunen ja laidoilla enska-nastat).
(kuva 3).
Kokeilemisen arvoisena pitäisin myös Heidenau Scott:ia, ralli- tai rus-ice nastoilla, (liimattu tiätty!).
Tuosta omasta ei vielä kokemusta, kun odottaa "TOSI LUMIKELEJÄ". Kulutuspintaa on kuitenkin enemmän kuin BB:ssä, elikkäs 12mm ja sitten olisi vielä se Mitas E-07, jossa vielä yksi milli lisää, eli 13mm!
Kuvio noissahan on kuin "traktorin renkaassa", mutta assulla varmasti hyvä! Ei ole karhin urat jatkuvasti tankoa vispaamassa ja vatkaamassa......
Rengaspaineilla sitten vain sovittelemaan se paras ja helpoin ohjattavuus, ja JOS sisärengas löytyy, on tiätty laajempi scaala paine-eroihin vs, Tubeless.
TOKI, jos "kantti" kestää, ja olet kokeilunhaluinen, (kuten ite!), niin asia EI VÄLTTÄMÄTTÄ ole kallis. SAVA:lta löytyy ihan tietyillä keleillä ja sääolosuhteissa toimivia ratkaisuja myöskin, eli ns. "moporengasta", jossa kuitenkin kantavuudet riittää about pärräluokkaan "Transalp". Vain muutamia nastoja, alumiiniropposia, mutta ihmeen hyvin olen selviytynyt raskaalla kuormalla Scandian- ja Norweegian kierroksillakin tammi-maaliskuussa, eikä mitään, muuta kuin maltti mukana!
Oheisena muutamat kuvat selvyyden vuoksi:
Viimeisenä Big Block somasti jo jutailtu pari
Nelosena se takunen'
Kolmosena Duro: jääratarengas Heavy Duty, mutta ralli- ja enskanastoilla.
Kakkosena Kenda Trakmaster ja SAVA:n "moperengas" taustalla (ihmeen hyvä, jos ompi "rauhanmiäs"
Ykkösenä Heidenau Scott rallinastoilla, (ajamaton, odottaa "Stand By"....)
Ja sitten vielä yksi totuus:
4-tie on sula ja suolattuna napapiirille asti, joten AINA joudut kuitenkin jossain vaiheessa ajelemaan pitemmästikkin siirtymiä mustalla assulla! Se suolataan aina pienistä pakkaskeleistä, lokakuusta- toukokuuhun asti, (ja tarvittaessa), joten se häätyy vain valita, jotta ajeletko päivän Kaamaseen puolet sulalla, vaiko 2 päivää pääpiirteissään valkoisilla?
Eikä net nastat niin helposti irti ja poikki mäne, jos vain et ajele kuin kesällä!
Niin ovat renkaat, kuin pärrätkin AINA kompromisseja, että mikä toimii toisella kelillä, käytössä, ei enää välttämättä taas toisessa. Ja sitten kun talvella muuttujia on vielä usempia, kuin kesällä! Ja sitten se pärrä itsessään? Onko etupainoinen, raskas jo valmiiksi, ja / tai sitten millä kuormalla selkosille lähetään? Tästähän saisi vaikka romaanin tai kirjasarjan aikaiseksi, mutta koetan lyhykäisesti vastailla nyt tähän kuitennii, etenki kun lupasin.
Huomioon otettavat rajoittavat tekijät rengasvalintaan:
- Tubeless vs. Tubetype. Toki sisärenkaalla aina selviää ja toiset jopa suosittelevat sitä, KUN käytetään nastoja.
- Koko 110/80-19 ja 150/70-17 jo sinällään, eli pärrästä riippuen, ei rengasmallista / -merkistä riippuen, ole laisinkaan saatavilla sellaista mallia, jossa nastoille olisi tilaa syvyyssuunnassa tarvittavaa 10-13mm:ä.
- Lähinnä korvaava koko, esim 150/80-17 saattaa aiheuttaa sen, ettei rengas sovi nastoitettuna pyörimään korkeussuunnassa, tai sopii, mutta joustoissa ottaa kiinni rakenteisiin, tai vast. Sama tulos voi tietenkin tulla vastaan myös eturenkaan osalta, koska korkeuksissa on eroja, ja varsinkin leveyksissä!
- Nastojen sijoittelu keskelle, JA sivuille! (kts. edellinen kohta).
- Kiinanpoikien "rättirenkaita" (halpismerkki), voi kokeilla myöskin, mutta tarkasta kantavuus!
No sitten assulle "se" soiva pari?
- Matala, mutta karkea kuvio, jossa tilaa ralli- ja enskanastalle -> Niii-in! Kun ei ole olemassa - eikä mahdollista.
Joten sitten se seuraava, vähemmän matkantekoa haittaava ratkaisu:
- Matala, mutta suht-karkea kuvio, jossa runsaasti tilaa rallinastalle. OK- tuote, mutta edelleen, valikoimaa kun on todella vähän! (Satapiikin sivuillahan ne melkein olikin).
Itsellä ollut, (nytkin alla), Kenda Big Block, rus-icea ja palat täynnä nastoja. (~360 takana!), ON toiminut toistaiseksi, ja ajokm:t takana niillä about 10tkm, (mm 2 x Nordkapp), ja joista n puolet sulalla-ajoa pakosta ja eri syistä. Kaikki nastat ovat edelleen tallessa, mutta väljää alkaa jo löytymään! Kuormaa sivulaukut täynnä & muuta pakollista roipetta viikon parin reissua varten, jne.
Eivätkä tietenkään ole "katulailliset", eli jo nastamäärä olisi vallessmannille kauhistus, mutta EIPÄ ole tullut piiska pysäyttelemään, saati tutkimaan mitä alla pyörii - eivätkä muuten tule!
Eli mitä enemmän nastoja saat sopimaan / per pala, on myös pito, (ja vauhti), parempi! Nastan kuluminenkin tiätty vähenee, kun on useampi vierekkäin kuormaa kantamassa. Karkeapalainen tiätty on hyvä lumella, mutta ne nastojen etäisyys toisistaan on suurempi!
Esim tämä Duro Heavy Duty toimii myös lumella, mutta nastat kuluvat nopiampaa, (etunen ja laidoilla enska-nastat).
(kuva 3).
Kokeilemisen arvoisena pitäisin myös Heidenau Scott:ia, ralli- tai rus-ice nastoilla, (liimattu tiätty!).
Tuosta omasta ei vielä kokemusta, kun odottaa "TOSI LUMIKELEJÄ". Kulutuspintaa on kuitenkin enemmän kuin BB:ssä, elikkäs 12mm ja sitten olisi vielä se Mitas E-07, jossa vielä yksi milli lisää, eli 13mm!
Kuvio noissahan on kuin "traktorin renkaassa", mutta assulla varmasti hyvä! Ei ole karhin urat jatkuvasti tankoa vispaamassa ja vatkaamassa......
Rengaspaineilla sitten vain sovittelemaan se paras ja helpoin ohjattavuus, ja JOS sisärengas löytyy, on tiätty laajempi scaala paine-eroihin vs, Tubeless.
TOKI, jos "kantti" kestää, ja olet kokeilunhaluinen, (kuten ite!), niin asia EI VÄLTTÄMÄTTÄ ole kallis. SAVA:lta löytyy ihan tietyillä keleillä ja sääolosuhteissa toimivia ratkaisuja myöskin, eli ns. "moporengasta", jossa kuitenkin kantavuudet riittää about pärräluokkaan "Transalp". Vain muutamia nastoja, alumiiniropposia, mutta ihmeen hyvin olen selviytynyt raskaalla kuormalla Scandian- ja Norweegian kierroksillakin tammi-maaliskuussa, eikä mitään, muuta kuin maltti mukana!
Oheisena muutamat kuvat selvyyden vuoksi:
Viimeisenä Big Block somasti jo jutailtu pari
Nelosena se takunen'
Kolmosena Duro: jääratarengas Heavy Duty, mutta ralli- ja enskanastoilla.
Kakkosena Kenda Trakmaster ja SAVA:n "moperengas" taustalla (ihmeen hyvä, jos ompi "rauhanmiäs"
Ykkösenä Heidenau Scott rallinastoilla, (ajamaton, odottaa "Stand By"....)
Ja sitten vielä yksi totuus:
4-tie on sula ja suolattuna napapiirille asti, joten AINA joudut kuitenkin jossain vaiheessa ajelemaan pitemmästikkin siirtymiä mustalla assulla! Se suolataan aina pienistä pakkaskeleistä, lokakuusta- toukokuuhun asti, (ja tarvittaessa), joten se häätyy vain valita, jotta ajeletko päivän Kaamaseen puolet sulalla, vaiko 2 päivää pääpiirteissään valkoisilla?
Eikä net nastat niin helposti irti ja poikki mäne, jos vain et ajele kuin kesällä!
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
SYNNISSÄ ELÄVÄ PAKENEE JA KARTTAA JUMALAA, JA VÄLTTÄÄ HANAKASTI JEESUKSESTA TODISTAVIA!
SYNNISSÄ ELÄVÄ PAKENEE JA KARTTAA JUMALAA, JA VÄLTTÄÄ HANAKASTI JEESUKSESTA TODISTAVIA!
- Pekka Valtanen
- Viestit: 158
- Liittynyt: La Elo 30, 2014 11:54 pm
- Pyörä: Beta 350 RR
- Paikkakunta: Kempele
Re: Talvi / nastarenkaat isoon enduroon
Painavassa mopossa pitää renkaan palojen ollla tarpeeksi laajoja. Vannekauppojen kylkiäisenä tuli Rinaldin nastarengas 7 millin enskanastoilla. Kuvassa siis tuo vasemman puoleinen 21:nen. Panin painetta lämpimässä tallissa 1,3 bar. Hertsileijjaa kun oli uraherkkä ja asfaltilla lähes pelottava ajettava. Pysähdyin tiputtaakseni painetta. Keskinastat olivat taipuneet vasemmalle. Oliko käynyt niin, ettei kapea pala antanut tarpeeksi tukea pitkälle nastalle 170 kiloa painavan pyörän alla?
Paineen tiputus alle yhden barin rauhoitti käytöstä ja teki paluumatkalle pyörästä ajettavan.
Paineen tiputus alle yhden barin rauhoitti käytöstä ja teki paluumatkalle pyörästä ajettavan.
- no fear -
Re: Talvi / nastarenkaat isoon enduroon
Samallaviisteen oli vaikeat ajettavat minun Mefo stone masterit ralli/enskanastoilla n.190kg pyörällä,mutta ajettavuus parani,kun heitin rengaslukon kehiin (takapyörään) ja laskin paineet 1bar,kun ensitestillä oli liikaa (normisuositellut) liki 2bar.
Tokihan nuo vieläkin ovat aika lerjut asfaltilla,mutta sinnehän ne ei ole tarkoitettukaan...
Edit.:
Täytynee vielä testailla "välipaineilla" ,muuttuuko mitenkään käytös n.1,5 barilla(?) Tuskin näillä karkeilla nappulakumeilla saa ajettavuutta millään järin hyväksi,mutta vähän tuo vaappuminen tuppaa häiritsemään.
Tokihan nuo vieläkin ovat aika lerjut asfaltilla,mutta sinnehän ne ei ole tarkoitettukaan...
Edit.:
Täytynee vielä testailla "välipaineilla" ,muuttuuko mitenkään käytös n.1,5 barilla(?) Tuskin näillä karkeilla nappulakumeilla saa ajettavuutta millään järin hyväksi,mutta vähän tuo vaappuminen tuppaa häiritsemään.
Viimeksi muokannut x-mean, Ke Joulu 28, 2016 10:34 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Foorumin "sekakäyttäjä"
- DOMI
- Viestit: 965
- Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
- Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
- Paikkakunta: Anjala
Re: Talvi / nastarenkaat isoon enduroon
Se Rinaldi on vaan lerju, ei nappuloiden isoja tarvitse olla jos runko vaan on kunnollinen. Pienempi nappula ja isot välit pitää lumessa ja sohjossa ihan erilailla kuin pitkä yhtenäinen nappula. Jäällä on piikki se joka pitää ja rengaspaine hieman vaikuttaa monta nastaa pureutuu jäähän.Pekka Valtanen kirjoitti:Painavassa mopossa pitää renkaan palojen ollla tarpeeksi laajoja. Vannekauppojen kylkiäisenä tuli Rinaldin nastarengas 7 millin enskanastoilla. Kuvassa siis tuo vasemman puoleinen 21:nen. Panin painetta lämpimässä tallissa 1,3 bar. Hertsileijjaa kun oli uraherkkä ja asfaltilla lähes pelottava ajettava. Pysähdyin tiputtaakseni painetta. Keskinastat olivat taipuneet vasemmalle. Oliko käynyt niin, ettei kapea pala antanut tarpeeksi tukea pitkälle nastalle 170 kiloa painavan pyörän alla?
Paineen tiputus alle yhden barin rauhoitti käytöstä ja teki paluumatkalle pyörästä ajettavan.
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: To Heinä 03, 2014 12:05 am
- Pyörä: triumph explorer
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: Talvi / nastarenkaat isoon enduroon
Huippumeininki. Ja kiitos noista vinkeistä.
Tässä oli nyt asennetta. Jos noilla viimesen kuvan kendoilla on vedetty 10tkm niin ovat hintansa väärti.
Ilmeisesti olet huurre tuolta satapiikiltä jämsästä hommaillu.
Parina talvena olen harjoitellu tuota ison mopon talviajoo noilla ruuviversioilla. (BestGrip)
Pysyy kans liimattuna ihan hyvin kiinni tkc80 ja nyt on kokeilussa versio mitas E-10.
Keskelle 2,5mm nasta ja reunalle 3.2mm.
Hyvä puoli noissa ruuveissa on et saa keväällä poistettua ja ajettua renkaat loppuun ilman nastoja. Mutta tämän keskustelun perusteella sijoitan kyllä pitkälle reissulle big blockit tai tkct piikitettynä tuola jämsässä.
Laita vielä kommenttia kun saat tuosta haidenau scoutista kokemusta. Ite olen pari sarjaa ajellu sulilla. Tuntuma jäi että on kohtuullisen kova kumiseos, ainakin km tuloksen puolesta. Siten ajattelin et ei olisi soveltuva talvikeliin.
Parasta talvella on ajella kevyemmällä kalustolla kuntoenskaa, ja oikeilla enskapiikeillä, mutta... kokemuksia pitää hakea tuolla isommallakin laitteella talvesta ja pidemmistä reissuista. Tuo kottarainen kun ei oikeen tykkää (eikä ahteri) pidemmistä siirtymistä varsinkaan päällystetyllä.
Tässä oli nyt asennetta. Jos noilla viimesen kuvan kendoilla on vedetty 10tkm niin ovat hintansa väärti.
Ilmeisesti olet huurre tuolta satapiikiltä jämsästä hommaillu.
Parina talvena olen harjoitellu tuota ison mopon talviajoo noilla ruuviversioilla. (BestGrip)
Pysyy kans liimattuna ihan hyvin kiinni tkc80 ja nyt on kokeilussa versio mitas E-10.
Keskelle 2,5mm nasta ja reunalle 3.2mm.
Hyvä puoli noissa ruuveissa on et saa keväällä poistettua ja ajettua renkaat loppuun ilman nastoja. Mutta tämän keskustelun perusteella sijoitan kyllä pitkälle reissulle big blockit tai tkct piikitettynä tuola jämsässä.
Laita vielä kommenttia kun saat tuosta haidenau scoutista kokemusta. Ite olen pari sarjaa ajellu sulilla. Tuntuma jäi että on kohtuullisen kova kumiseos, ainakin km tuloksen puolesta. Siten ajattelin et ei olisi soveltuva talvikeliin.
Parasta talvella on ajella kevyemmällä kalustolla kuntoenskaa, ja oikeilla enskapiikeillä, mutta... kokemuksia pitää hakea tuolla isommallakin laitteella talvesta ja pidemmistä reissuista. Tuo kottarainen kun ei oikeen tykkää (eikä ahteri) pidemmistä siirtymistä varsinkaan päällystetyllä.
-
- Viestit: 63
- Liittynyt: Ti Huhti 24, 2012 9:56 pm
- Pyörä: HondaCRF1100ATAS, F650GS Dakar, CRF250R
Re: Talvi / nastarenkaat isoon enduroon
Joskus miettiny, että mikähän siitä tulis jos tuota Heidenauta tai Mitaksen E-07:aa vähän avartaisi kuviopuukolla ja nastottais sitten...???
-
- Viestit: 1937
- Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
- Pyörä: R1100GS/XL600V
- Paikkakunta: iTikkakoski
Re: Talvi / nastarenkaat isoon enduroon
Juu, Satapiikiltä net ovat aikoinaan ostettu, joten suosittelen! Ja piäni korjaus tuohon km-lukemaan, kun tuli viime viikolla reilu 3000km lisää, elikkäs yli 13000km on noilla päästelty joista AINAKIN kolmannes, tai jopa puolet sulalla assulla!
Ja vielä mennään, JOS Herramme suo, samoilla vielä tammikuun ABBM;ään sekä BWT-17...(2700km lisää...?)
Ja tällään tähän samalla tuoreinta dokkaria, eli viime viikon "TRAILER"
Ja vielä mennään, JOS Herramme suo, samoilla vielä tammikuun ABBM;ään sekä BWT-17...(2700km lisää...?)
Ja tällään tähän samalla tuoreinta dokkaria, eli viime viikon "TRAILER"
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
SYNNISSÄ ELÄVÄ PAKENEE JA KARTTAA JUMALAA, JA VÄLTTÄÄ HANAKASTI JEESUKSESTA TODISTAVIA!
SYNNISSÄ ELÄVÄ PAKENEE JA KARTTAA JUMALAA, JA VÄLTTÄÄ HANAKASTI JEESUKSESTA TODISTAVIA!
-
- Viestit: 2203
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Talvi / nastarenkaat isoon enduroon
Liipannee tätä aihetta lähimpää, joten kyselisin seuravaa: Onko Heidenau k60 Si02-gummista kokemusta? Enskapiikki on omiin ajoihin paras, mutta uteliaisuus iski kun tuolla Fb:n Elefanttiryhmässä noita kehuivat.
Nastaton talvirengas kyseessä ja näyttää jotkut ihan oikeassa talvessa ajelevan.
Nastaton talvirengas kyseessä ja näyttää jotkut ihan oikeassa talvessa ajelevan.
Re: Talvi / nastarenkaat isoon enduroon
Vaikee uskoa että toimivat "kunnon" talviolosuhteissa.skuikka kirjoitti:Liipannee tätä aihetta lähimpää, joten kyselisin seuravaa: Onko Heidenau k60 Si02-gummista kokemusta? Enskapiikki on omiin ajoihin paras, mutta uteliaisuus iski kun tuolla Fb:n Elefanttiryhmässä noita kehuivat.
Nastaton talvirengas kyseessä ja näyttää jotkut ihan oikeassa talvessa ajelevan.
En tosiaan ole kokeillut kyseisiä renkaita,mutta omien kokemusten mukaan ilman nastoja ei juurikaan pärjää muilla kuin ehkä auratuilla tiellä,varovasti (ellei tykkää kaatuilla)
Mielenkiintoista kyllä,esim sawa:han on esitellyt "kitkarenkaan" MC32,enempikin mopoihin.
Olitko löytänyt kunnon talvi-ajovideoita Heidenau k60 Si02-gummista?
Foorumin "sekakäyttäjä"
-
- Viestit: 2004
- Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
- Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
- Paikkakunta: jokela
Re: Talvi / nastarenkaat isoon enduroon
Kultainen keskitie näille leveyksille jos pelaa,mutta uskallan epäillä kunnes toisin todistetaan. Mulla tuli katunastoilla olevat kumit yhden mopon alla,ja tuntuu olevan passelit tähän "talveen". No takana ei ole kun reunoilla enää niitäkään,keskeltä kuluneet pois ja jäisellä kohdalla tuon huomaa... Etunen sitten jarruttaakin. Paljoahan noi ei irtolunta kestä,eikä samaa hauskaa ole kun kunnon piikeillä hyvässä lumessa mutta kun ei näy valkosta kun päivän pari kerrallaan eikä sillonkaan kun sentin. Paljaalla jäälläkin pystyy ajamaan,muttei kovaa...