Kurapyöräilyä lihasvoimin

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Kurapyöräilyä lihasvoimin

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Kerran tuli Saab 9000 vetäen peräkärryä kun oli kova polanne niin vastaan :)

Mutta joo, turvallisuuden tai vaarallisuuden tunne on henkilökohtaista. Jonkin verran kelkalla ja muuten reiteillä liikkuneena välillä minua pelottaa kun tulevat vastaan sisäkurvia oikaisten sivuluisussa.

Tälläinen tuli vastaan:

Tieliikenneasetus
Merkki 426 = moottorikelkkareitti=se sininen jossa on kelkan kuva.


Merkillä osoitetaan moottorikelkkailureitti. Muiden ajoneuvojen kuin moottorikelkan kuljettaminen moottorikelkkailureitillä on kielletty. Moottorikelkkailureitillä ajettaessa on soveltuvin osin noudatettava, mitä tieliikennelaissa on säädetään ajoradalla ajamisesta. Hiihtäjän ja muun jalankulkijan on ensisijaisesti kuljettava reitin oikean puolta.


Elikäs eikös polkupyörä olekin ajoneuvo?
Siis virallisella reitillä sen mukaan ei saisi ajaa.

Samoin Laki24 sivustolla sanotaan yksikantaan että kelkkareitillä muulla ajoneuvolla kuin m-kelkka ajaminen on kielletty!?

Kävellä ja hiihdellä siis saisi kun on jalankulkua mutta pyöräily ei vissiin sitten?
antti
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Kurapyöräilyä lihasvoimin

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Itse itseni kumoten tai ainakin asiasta mahdollisesti tietävän kirjoitus ja ATC kirjoituksia tukeva mielipide

Moottorikelkkalehden päätoimittajan kirjoitus:

Lainaus fillarifoorumilta, kirjoittaja:

Jukka Helminen
Vakiovieras


Meillä oli jo vuosia sitten artikkeli MK-lehdessä jossa käsiteltiin virallisen reitin ja uran käsitettä. Silloinen ympäristöministeriön kansliapäällikkö (hänelle ja alaisilleen kuuluu maastoliikennelain valmistelu ja sorvaaminen, jonka ympäristömisteri allekirjoittaa kun laki on hyväksytty). Ympäristöminisreriölle kuuluu siis vain maastoliikenne, mutta virallisten kelkkareittien perustamisessa ko. instanssi oli mukana vaikka ne kuuluvatkin liikenneministeriölle. Tämä siksi että ne todella rinnastetaan tieliikenneasetuksessa tiehen. Tuota asetusta laadittaessa ei kenellekään virkamiehelle tullut edes mieleen että polkupyörällä ajettaisiin kelkkareitillä. Siksi siinä mainitaan yksiselitteisesti ajoneuvo, eikä moottoriajoneuvo. Asetuksen henki on kuitenkin ollut se että viralliset moottorikelkkareitit ovat vain moottorikelkaksi rekisteröityjä mootoriajoneuvoja varten. Asiaa kysyttäessä viranomaisten kanta nimenomaan oli että polkupyöräily rinnastetaan hiihtoon, kävelyyn, potkukelkkailuun, rollaattorilla kaahaamiseen jne, eli se ei ole tieliikenneasetuksessa kielletty ajoneuvo!
Tässä vielä lyhyt rautalanka! Kelkkaura on maastoliikennelain alaista maastoa. Siellä saa liikkua jokamiehenoikeudella filolla, suksilla, kävellen tai vaikka kontaten. Virallinen kelkkareitti on tiealuetta. Siellä saa tehdä kaikkea samaa kuin tiellä, eli kävellä, työntää lastenvaunuja ja ajaa vaikka tandemilla!!!
Toisaalta kyseessä ei ole iso asia, sillä virallisia reittejä on Suomessa marginaalisesti ja kaikki pohjoisessa. Niitä löytyy käytännössä vain Kittilän kunnan alueelta, Rovaniemen ympäristöstä ja Oulujokilaaksosta. Uria sen sijaan on yhteensä tuhansia kilometrejä.
antti
Avatar
Teme X-2
Viestit: 395
Liittynyt: To Elo 14, 2008 8:22 am
Pyörä: 390 Adventure
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kurapyöräilyä lihasvoimin

Viesti Kirjoittaja Teme X-2 »

Itse sovellan ajatusta, että jos tästä voi kävellen mennä niin silloin voi mennä pyörälläkin.
Kansallispuistot on poikkeus, niissä pyörällä ajo kiellettyä vielä.
"Ympyrä ja nuoli, siihen loppu huoli!" :roll:

Mopo: KTM 390 Adventure
EX-mopot: KTM 620 Advente Ja Husqvarna TE570
Avatar
ATC
Viestit: 2305
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Pyörä: HP2E
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Kurapyöräilyä lihasvoimin

Viesti Kirjoittaja ATC »

Tuo on hyvä ajatus poislukien ne kansallispuistot ja luonnonsuojelualueiden polut joissa on erikseen kielto pyöräillä tai sitä ei sallita kuvakkeilla. Usein ulkoilureiteillä on kuvakkeet millä siellä voi liikkua. Oulussa ei ulkoilureiteillä ole pyörän kuvakkeita ja silti pyöräily hyväksytään ylläpitäjän taholta kun siitä ei valiteta ja pyöräily on lisäksi hyvää perusliikuntaa.
Pyöräilyyn maastossa on tulossa jollakin aikavälillä tarkennuksia nyt kun sähköavusteiset/sähköpyörät tekee tuloaan. Varmaan alkuun seurataan niiden vaikutuksia ja kerätään kokemuksia joiden perusteella voidaan reagoida.
Weteraani kurapyöräilijä
Ookander
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Loka 09, 2013 10:22 am
Pyörä: BMW R 1250 GSA
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kurapyöräilyä lihasvoimin

Viesti Kirjoittaja Ookander »

KTMstä akku tyhjä joten pieni lenkki täytyy ajaa FATbikellä kansainvälisen päivän kunniaksi.
Kelikin suosii ulkoilua ja polut on hienossa kunnossa.
OXOTA
HarriI
Viestit: 1129
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 4:44 pm
Pyörä: 990 Adv
Paikkakunta: Roi

Re: Kurapyöräilyä lihasvoimin

Viesti Kirjoittaja HarriI »

Ookander kirjoitti:KTMstä akku tyhjä joten pieni lenkki täytyy ajaa FATbikellä kansainvälisen päivän kunniaksi.
Kelikin suosii ulkoilua ja polut on hienossa kunnossa.
Eilistä työmatkareittiä
https://youtu.be/Ea-lhXMnHJI
Hillis
Viestit: 120
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 2:15 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kurapyöräilyä lihasvoimin

Viesti Kirjoittaja Hillis »

Sportaxissa on hyvässä alennuksessa joitakin läskipyöriä. Farley 9.6 meni tilaukseen.

http://www.sportax.fi/product/973/trek- ... njahintaan
Ookander
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Loka 09, 2013 10:22 am
Pyörä: BMW R 1250 GSA
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kurapyöräilyä lihasvoimin

Viesti Kirjoittaja Ookander »

KTMstä akku tyhjä joten pieni lenkki täytyy ajaa FATbikellä kansainvälisen päivän kunniaksi.
Kelikin suosii ulkoilua ja polut on hienossa kunnossa.



Edelleen käynnistymisongelmia, ei käynnisty vaikka akku on täysi???
Fättis lähtee joka polkaisulla ja sillä mennään....
Keli olisi sopinut kyllä kottaraisellekkin.
OXOTA
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Kurapyöräilyä lihasvoimin

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Onks tää nyt sellanen sähköpaksupyörä? :o
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Avatar
HarMi
Viestit: 1084
Liittynyt: La Helmi 25, 2006 10:19 pm
Pyörä: Surly Instigator, DMR Bolt Long
Paikkakunta: Espoo

Re: Kurapyöräilyä lihasvoimin

Viesti Kirjoittaja HarMi »

Paikoin hiukan liian jännää ajella jäisiä polkuja suvikumeilla. Pitoa löytyi juurista, kivistä, polun reunasta tai sen vierestä.
MTB20170121
routaisten peltojen pehtoori
Avatar
HarMi
Viestit: 1084
Liittynyt: La Helmi 25, 2006 10:19 pm
Pyörä: Surly Instigator, DMR Bolt Long
Paikkakunta: Espoo

Re: Kurapyöräilyä lihasvoimin

Viesti Kirjoittaja HarMi »

Helsingin Lauttasaaressakin on polkuja ja kallioita ainakin parin tunnin maastolenkin verran.
https://youtu.be/LUrKT-5gjN8
routaisten peltojen pehtoori
HarriI
Viestit: 1129
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 4:44 pm
Pyörä: 990 Adv
Paikkakunta: Roi

Re: Kurapyöräilyä lihasvoimin

Viesti Kirjoittaja HarriI »

pieni pyörätarina tammikuulta :)

http://harrinmaastofillari.blogspot.fi/
Helllno
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 7:58 pm
Pyörä: Tenere700

Re: Kurapyöräilyä lihasvoimin

Viesti Kirjoittaja Helllno »

Olipas mahtava keli käyä polkemassa.
Liitteet
2017-03-11 12.05.40 (1).jpg
HarriI
Viestit: 1129
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 4:44 pm
Pyörä: 990 Adv
Paikkakunta: Roi

Re: Kurapyöräilyä lihasvoimin

Viesti Kirjoittaja HarriI »

Pyörän kuljetuksesta.

Voisiko tuolla kuljettaa hiilikuiturunkoista pyörää?

Thule FreeRide 532
http://www.polarautovaruste.com/shop/pr ... RBSv1WLSUk

jossain foorumilla oli mainintaa, ettei ole mahdollista. Voiko hiilikuiturunkoa puristaa?

Harri
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Kurapyöräilyä lihasvoimin

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

En kyllä kovin lujaa lähtisi hiilarirunkoa puristamaan, on aika ohutta putkea tuosta kohtaa. Lisäksi tuuli sekä montut riepottaa pyörää aika paljon katolla. Mutta jos tekee pitkät otepinnat rungon ja kiinnikkeen väliin niin voisi toimia ja kestää kun rasitus tulee suuremmalle alueelle?
Kylätason kurapyöräilijä.
Vastaa Viestiin