Wanhan Huqvarna FE 450 RR 2016 projekti
Valvoja: Moderaattorit
Re: Wanhan Huqvarna FE 450 RR 2016 projekti
Toinen talvi lähtee Hussella ja eilen sain varusteltua pyörän tuleviin koitoksiin. Ei siinä isosti tarvinnut pakertaa, nastat väänsin alle ja purin etu sekä takajousituksen.
Liekö ollut maanantaipäivä kasaajalla kun oli erehtynyt rasvaamaan ohjauslaakerin ja rasvaa oli lisäksi ihan runsaasti käytetty, pesin ja rasvasin uudelleen en säästellyt rasvan määrässä enkä laadussa
Linkut pesin ja rasvasin ja nekin oli siistit ja puhtaat joten meni enemmän varotoimenpiteenä kuin tarpeeseen. Takaiskari jäi ennalleen mutta keulaan laitoin löysemmät jouset talveksi.
Numeroita en tiedä mutta on -15 vuoden 350 Fe:stä ja tuntuu nyt hyvältä keula.
Tuupeja laskin kolmioista läpi 20mm ja takaiskarin madalsin taas maltillisesti liinalla suunnilleen saman.
Ajattelin että teen vakion talveksi mutta enpäs teekään vaan annan olla tuommossaan, kun on hyvä noin niin miksi muuttaa
Taitaa olla sen noin 8000km mittarissa ja en ainakaan muista että olisin jarrupaloja vaihdellut ja ihmetys oli suuri kun ne renkaidenvaihdon yhteydessä tarkistin.
Eipä ne ole juuri kuluneet kummassakaan päässä, kuva takajarruista ja Kohellukselle lisään että ei sitä voi huimailla jos ei ole tarvinnut jarrutellakkaan.
Liekö ollut maanantaipäivä kasaajalla kun oli erehtynyt rasvaamaan ohjauslaakerin ja rasvaa oli lisäksi ihan runsaasti käytetty, pesin ja rasvasin uudelleen en säästellyt rasvan määrässä enkä laadussa
Linkut pesin ja rasvasin ja nekin oli siistit ja puhtaat joten meni enemmän varotoimenpiteenä kuin tarpeeseen. Takaiskari jäi ennalleen mutta keulaan laitoin löysemmät jouset talveksi.
Numeroita en tiedä mutta on -15 vuoden 350 Fe:stä ja tuntuu nyt hyvältä keula.
Tuupeja laskin kolmioista läpi 20mm ja takaiskarin madalsin taas maltillisesti liinalla suunnilleen saman.
Ajattelin että teen vakion talveksi mutta enpäs teekään vaan annan olla tuommossaan, kun on hyvä noin niin miksi muuttaa
Taitaa olla sen noin 8000km mittarissa ja en ainakaan muista että olisin jarrupaloja vaihdellut ja ihmetys oli suuri kun ne renkaidenvaihdon yhteydessä tarkistin.
Eipä ne ole juuri kuluneet kummassakaan päässä, kuva takajarruista ja Kohellukselle lisään että ei sitä voi huimailla jos ei ole tarvinnut jarrutellakkaan.
Weteraani kurapyöräilijä
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Wanhan Huqvarna FE 450 RR 2016 projekti
Sen takia ne keskinopeudet on niin hurjat kun ei ole jarruteltu mutkiin, eihän siinä palat kulu
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Wanhan Huqvarna FE 450 RR 2016 projekti
Asiallinen peli tämä ATC:n varustelema Husse!
On kyllä mielenkiintoisia nämä kevyet safarienskat. Minä en ole tämmöisen hankintaa harkinnut kun kuvittelin niiden olevan hirveitä ajettavia päätiesiirtymillä. Tuo siirtymien ajo ei tässä topikissa olevien kokemusten mukaan ole koettu mitenkään hankalaksi tai epämielyttäväksi, hyvä juttu, pitää mennä koeajamaan!
On kyllä mielenkiintoisia nämä kevyet safarienskat. Minä en ole tämmöisen hankintaa harkinnut kun kuvittelin niiden olevan hirveitä ajettavia päätiesiirtymillä. Tuo siirtymien ajo ei tässä topikissa olevien kokemusten mukaan ole koettu mitenkään hankalaksi tai epämielyttäväksi, hyvä juttu, pitää mennä koeajamaan!
Taas lähti mopo käsistä
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Wanhan Huqvarna FE 450 RR 2016 projekti
Kisaenskojen hirveys siirtymillä juontaa juurensa siihen että kisakuskit panostaa mettä ominaisuuksiin, ei tiellä ajoon. Solukumit renkaissa tai matalat paineet, rengaslukot ja tasapainottamattomat renkaat, enskarenkaat ei muutenkaan ole ne parhaat tierenkaat. Onko edes takarengas samassa linjassa eturenkaan kanssa? Välitykset on tehty maastoon joten kone huutaa tiellä, muutenkaan hikisenä ja märissä kamppeissa tiesiirtymät ei ole herkkuja, eikä alla vatkaava pyörä paranna elämystä. Kaikki kisapyörät ei ole olleet hyvällä huollolla ja pyörästä see heti huonon vaikutelman kun on vähän raadon oloinen sieltä täältä.
Vajaa 40tkm tuli ajettua XT660Z:lla, ja 690:llä, niiden jälkeen EXC400/ADV. Jälkimmäinen oli paras pyörä ajettavuudeltaan kaikilla tiepinnoilla, varsinkin sen jälkeen kun tuli iso tankki ja kate keulalle. XTZ ja 690 oli molemmat hyviä pyöriä ajaa mutta kisapyörä oli varsinainen ajajan pyörä joka arvostaa ajo ominaisuuksissa pieniäkin nyasseja jotka jää monelta huomioimatta. Tämä on sinänsä ymmärrettävää koska kisapyörän ominaisuuksissa ei ole tehty sellaisia kompromisseja mitä katupyöriin joudutaan tekemään, tämä näkyy sitten ajettavuutena. Pitkiä joustoja, keveyttä ja ajamisen helppoutta ei voi olla kaipaamatta kun sellaisiin on tottunut, hauska ajaa kun voi vauhdikkaassa ajossa keskittyä pyörän millitarkkaan viemiseen välittämättä tien epätasaisuuksista, tai yllättävistä ajolinjojen muutoksista kesken mutkan. Kun taas ajelee rennosti reissuja niin sama juttu, siinä missä muut höllää kaasua niin kisa-Advella mennään hymyssä suin pahojen paikkojen läpi ja vaihdetaan isommalle vaihteelle, koska sillä voi vaan ajaa menemään. Sitten kun tie menee oikein huonoksi ja joutuu punnertamaan pyörän kanssa, tai kiertää huonoja paikkoja niin kisapyörä on ihan ykkönen näissä paikoissa keveytensä ansiosta. On eri asia jumpata metässä 160-240 kiloista tonnikeijua kun 120-135kg painavaa kisa-Advea.
Hauskaa oli se että kisapyörien penkkiä on haukuttu kakkosneloseksi, ei siinä hanuri puutunut sen enempää kuin 690 penkissä, mutta oli käyttökelpoisempi mutkatiellä ja kapeuden ansiosta helpompi hakea hanurilla painopisteen siirtoja. Kisapyörän alusta on jotain mahtavuutta ja toimii ihan vakiona melkein parhaiten normi ajossa, pehmeää jämäkkyyttä on riittävästi kaikkiin tilanteisiin. Isompien pyörien tuuli vakautta kisapyörässä ei ole mutta ei siinä ole isojen pyörien paino ongelmaakaan, ja sen huomaa hyvin nopeasti eri tyyppisissä ajoissa.
Kannattaa ehdottomasti käydä koeajamassa, mutta jos on kisakunnossa vannelukoilla jne. niin ei kannata odottaa kovin kummoisia elämyksiä tiellä ajosta. Tuossa kuosissa mitä ATC:n pyörä on, onkin täysin eri juttu eikä sitä voi verrata enskapenan sotaratsuun.
Vajaa 40tkm tuli ajettua XT660Z:lla, ja 690:llä, niiden jälkeen EXC400/ADV. Jälkimmäinen oli paras pyörä ajettavuudeltaan kaikilla tiepinnoilla, varsinkin sen jälkeen kun tuli iso tankki ja kate keulalle. XTZ ja 690 oli molemmat hyviä pyöriä ajaa mutta kisapyörä oli varsinainen ajajan pyörä joka arvostaa ajo ominaisuuksissa pieniäkin nyasseja jotka jää monelta huomioimatta. Tämä on sinänsä ymmärrettävää koska kisapyörän ominaisuuksissa ei ole tehty sellaisia kompromisseja mitä katupyöriin joudutaan tekemään, tämä näkyy sitten ajettavuutena. Pitkiä joustoja, keveyttä ja ajamisen helppoutta ei voi olla kaipaamatta kun sellaisiin on tottunut, hauska ajaa kun voi vauhdikkaassa ajossa keskittyä pyörän millitarkkaan viemiseen välittämättä tien epätasaisuuksista, tai yllättävistä ajolinjojen muutoksista kesken mutkan. Kun taas ajelee rennosti reissuja niin sama juttu, siinä missä muut höllää kaasua niin kisa-Advella mennään hymyssä suin pahojen paikkojen läpi ja vaihdetaan isommalle vaihteelle, koska sillä voi vaan ajaa menemään. Sitten kun tie menee oikein huonoksi ja joutuu punnertamaan pyörän kanssa, tai kiertää huonoja paikkoja niin kisapyörä on ihan ykkönen näissä paikoissa keveytensä ansiosta. On eri asia jumpata metässä 160-240 kiloista tonnikeijua kun 120-135kg painavaa kisa-Advea.
Hauskaa oli se että kisapyörien penkkiä on haukuttu kakkosneloseksi, ei siinä hanuri puutunut sen enempää kuin 690 penkissä, mutta oli käyttökelpoisempi mutkatiellä ja kapeuden ansiosta helpompi hakea hanurilla painopisteen siirtoja. Kisapyörän alusta on jotain mahtavuutta ja toimii ihan vakiona melkein parhaiten normi ajossa, pehmeää jämäkkyyttä on riittävästi kaikkiin tilanteisiin. Isompien pyörien tuuli vakautta kisapyörässä ei ole mutta ei siinä ole isojen pyörien paino ongelmaakaan, ja sen huomaa hyvin nopeasti eri tyyppisissä ajoissa.
Kannattaa ehdottomasti käydä koeajamassa, mutta jos on kisakunnossa vannelukoilla jne. niin ei kannata odottaa kovin kummoisia elämyksiä tiellä ajosta. Tuossa kuosissa mitä ATC:n pyörä on, onkin täysin eri juttu eikä sitä voi verrata enskapenan sotaratsuun.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Wanhan Huqvarna FE 450 RR 2016 projekti
Eipä tuohon Veli Kohelluksen tekstiin voi lisätä kuin Aamen.
Kummasti alkaa aina pikkuelukoita vilisemään näytöllä kun Koheltaja kirjoittelee tekstiä
Wanhan pyörä jo pienilläkin muutoksillaan tosiaan poikkeaa ajoltaan melkoisesti noista kisapyöristä ja safaripyöristä joita meillä liikkeessä on ja hyvä niin kun ei tarkoitus ole kisailla vaan mukavasti ajella pitkiäkin päiviä.
On se vaan hieno laite tuollainen keveä ja tehokas seikkailupyörä ja huoletonkin toistaiseksi on ollut.
Sitä siltä odotinkin ja tukeudun noihin Tiaisen Karin 15 vuoden safarikokemuksiin jossa pyöriä ei turhaan roplata vaan ajellaan perushuolloilla jotka nekin tehdään järkevän eikä kisakäyttöön suunnitellun ohjelman mukaan.
Nyt kun taas varustelin Huskyn talveen niin n.8tkm jälkeen ventiilit on edelleen arvoissaan eikä koskaan ole vaatinut säätöä, linkut ja ohjauslaakeri on virheettömät, ketjut ja rattaat on kulumattomat, takarattaanhan vaihdoin heti uutena pienempään, eturatas on alkuperäinen, jarrupalat on hyvät joten huoletonta ajoa vaan kunhan saadaan pikkaisen polannetta metsäautoteille.
Ei tätä voi olla suosittelematta kokeilemaan jos vaan on vähänkään ajatukset ja mahdollisuudet tähän suuntaan.
Kummasti alkaa aina pikkuelukoita vilisemään näytöllä kun Koheltaja kirjoittelee tekstiä
Wanhan pyörä jo pienilläkin muutoksillaan tosiaan poikkeaa ajoltaan melkoisesti noista kisapyöristä ja safaripyöristä joita meillä liikkeessä on ja hyvä niin kun ei tarkoitus ole kisailla vaan mukavasti ajella pitkiäkin päiviä.
On se vaan hieno laite tuollainen keveä ja tehokas seikkailupyörä ja huoletonkin toistaiseksi on ollut.
Sitä siltä odotinkin ja tukeudun noihin Tiaisen Karin 15 vuoden safarikokemuksiin jossa pyöriä ei turhaan roplata vaan ajellaan perushuolloilla jotka nekin tehdään järkevän eikä kisakäyttöön suunnitellun ohjelman mukaan.
Nyt kun taas varustelin Huskyn talveen niin n.8tkm jälkeen ventiilit on edelleen arvoissaan eikä koskaan ole vaatinut säätöä, linkut ja ohjauslaakeri on virheettömät, ketjut ja rattaat on kulumattomat, takarattaanhan vaihdoin heti uutena pienempään, eturatas on alkuperäinen, jarrupalat on hyvät joten huoletonta ajoa vaan kunhan saadaan pikkaisen polannetta metsäautoteille.
Ei tätä voi olla suosittelematta kokeilemaan jos vaan on vähänkään ajatukset ja mahdollisuudet tähän suuntaan.
Weteraani kurapyöräilijä
Re: Wanhan Huqvarna FE 450 RR 2016 projekti
Tuo penkkikin on aika kaksipiippuinen juttu. Väki tuntuu vaihtavan suurella innolla kakkosnelosia kalliisiin tourinkipenkkeihin, mutta se kakkosnelonen on ihan tarkoituksella sellainen kuin on ja suunniteltu osaksi pyörää ja sen jousitusta. Tietenkin jossain vaiheessa pitää tehdä kompromissi mukavuuden suhteen, varsinkin jos ajaa päiväkaupalla ja takamuksen puutuminen alkaa uhata ajamista, mutta muuten kova ja kapea penkki antaa kummasti tarkkuutta ja tuntumaa ajamiseen. Itse olen todennut että se perse puutuu suoralla tiellä joka tapauksessa oli se penkki mikä tahansa.
Re: Wanhan Huqvarna FE 450 RR 2016 projekti
Mitenkäs tuo laturin teho näissä pyörissä riittää lisähärpäkkeille? Jos tarvetta olisi vaikkapa nyt naville, kahvalämppärille, lisävaloille?
Taas lähti mopo käsistä
Re: Wanhan Huqvarna FE 450 RR 2016 projekti
Wanhan pyörässä on kahvanlämmitys sekä 2x 10w ledit sekä navi aina paikallaan ja ei ole virran kanssa ollut mitään ongelmia, muistelenko oikein että tähän malliin hieman lisättiin virrantuottoa.
Varmaan maastoajo jossa lekti huutaa hoosiannaa ja starttaillaan usein on eri juttu mutta siitä ei minulla ole kokemuksia.
Varmaan maastoajo jossa lekti huutaa hoosiannaa ja starttaillaan usein on eri juttu mutta siitä ei minulla ole kokemuksia.
Weteraani kurapyöräilijä
Re: Wanhan Huqvarna FE 450 RR 2016 projekti
Ok , hyvä tietää että virtaa riittää , ATC.
Aika vähän löytyy netistä tietoa näiden 450 -500 cc enskojen laturiden tehoista, tai sitten en vaan taaskaan osaa etsiä. Jotain tietoa tosin löysin ja joidenkin pyörien kohdalla näyttäisi laturitehon olevan noin 100 w luokkaa, se riittää tietääkseni (?)normaalisti pyörän perus sähkötarpeisiin , eli ajovalo, muut valot , jäähdyttimen tuuletin, ruisku, sytytys , syttyboxi, ja jotain muuta. Näin siis jos olen oikein ymmärtänyt.
Tästä poiketen esimerkiksi tuossa Husabergin te 570 on kait 210 w laturi, siinä olisi kai jo ylimääräistäkin tehoa, muitakin varmaan on , mutta en vaan löytänyt infoa.
Sori kun lainaan tätä sinun topikkia atc, oliskohan tarvetta omalle merkistä tai mallista riippumattomalle "Ultrakevyt Safarienska" topikille tarvetta. Mä en ainakaan uskalla sitä perustaa, joutuu kohta oikeesti sellaisen hankkimaan.
Aika vähän löytyy netistä tietoa näiden 450 -500 cc enskojen laturiden tehoista, tai sitten en vaan taaskaan osaa etsiä. Jotain tietoa tosin löysin ja joidenkin pyörien kohdalla näyttäisi laturitehon olevan noin 100 w luokkaa, se riittää tietääkseni (?)normaalisti pyörän perus sähkötarpeisiin , eli ajovalo, muut valot , jäähdyttimen tuuletin, ruisku, sytytys , syttyboxi, ja jotain muuta. Näin siis jos olen oikein ymmärtänyt.
Tästä poiketen esimerkiksi tuossa Husabergin te 570 on kait 210 w laturi, siinä olisi kai jo ylimääräistäkin tehoa, muitakin varmaan on , mutta en vaan löytänyt infoa.
Sori kun lainaan tätä sinun topikkia atc, oliskohan tarvetta omalle merkistä tai mallista riippumattomalle "Ultrakevyt Safarienska" topikille tarvetta. Mä en ainakaan uskalla sitä perustaa, joutuu kohta oikeesti sellaisen hankkimaan.
Taas lähti mopo käsistä
Re: Wanhan Huqvarna FE 450 RR 2016 projekti
200w näyttäisi ohjekirjan mukaan laturi olevan. Tuli Motormaniin 350 Freeride ja polvet jo notkahti tuo kaunokaisen edessä mutta Veljeni Kohelluksen suosiollisella avustuksella pääsin taas seisovilleen tukevasti. Kiitokset vaan taas sinne Masalan suuntaan.
Työt alkaa hellittämään ja luntakin saatiin joten uskoakseni piakkoin tulee päivitykseen myös kuvia ajoreissulta.
Lienenkö muistanut mainita tuosta Huskyn penkistä joka ei ole alkuperäinen. Alkuperäisen nostin hyllyyn heti uutena ja asensin sen 10mm matalamman rypyläpintaisen ja on myös pikkaisen kapeampi joten helpommin ylettyy varpaankärki maahan, sen myös modasin isommalle tankille, alkuperäistä en raski modailla vaikka ei nuo mitenkään hirveen kalliita ole.
Työt alkaa hellittämään ja luntakin saatiin joten uskoakseni piakkoin tulee päivitykseen myös kuvia ajoreissulta.
Lienenkö muistanut mainita tuosta Huskyn penkistä joka ei ole alkuperäinen. Alkuperäisen nostin hyllyyn heti uutena ja asensin sen 10mm matalamman rypyläpintaisen ja on myös pikkaisen kapeampi joten helpommin ylettyy varpaankärki maahan, sen myös modasin isommalle tankille, alkuperäistä en raski modailla vaikka ei nuo mitenkään hirveen kalliita ole.
Weteraani kurapyöräilijä
Re: Wanhan Huqvarna FE 450 RR 2016 projekti
Se alkaa tämäkin projekti olla taputeltu ja joutaa seuraavalle kun minä hyökkään uuden kimppuun.
Nyt loikataan kokonaan eri sekmenttiin ja jos tästä projektiosion teen niin teen sen toiseen foorumiin
l:
Nyt loikataan kokonaan eri sekmenttiin ja jos tästä projektiosion teen niin teen sen toiseen foorumiin
l:
Weteraani kurapyöräilijä
Re: Wanhan Huqvarna FE 450 RR 2016 projekti
Suru hiipii puseroon [CRYING FACE] Toivottavasti saa uuden hyvän ja huolehtivan kodin esim. Etelä-Suomesta tai sitten jostain muualta [WINKING FACE]
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Wanhan Huqvarna FE 450 RR 2016 projekti
No helekatti, aikansa kutakin ja uusia mielihaluja ropattavaksiATC kirjoitti:Se alkaa tämäkin projekti olla taputeltu ja joutaa seuraavalle kun minä hyökkään uuden kimppuun.
Nyt loikataan kokonaan eri sekmenttiin ja jos tästä projektiosion teen niin teen sen toiseen foorumiin.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Wanhan Huqvarna FE 450 RR 2016 projekti
Toivotaan niin, hyvän kodin tuo Husky ansaitsee ja joku charmantti herrasmies kyllä ansaitsee tämän tasoisen seikkailukaverin.tokor kirjoitti:Suru hiipii puseroon [CRYING FACE] Toivottavasti saa uuden hyvän ja huolehtivan kodin esim. Etelä-Suomesta tai sitten jostain muualta [WINKING FACE]
Weteraani kurapyöräilijä
Re: Wanhan Huqvarna FE 450 RR 2016 projekti
Jatka vaan täällä Sepi
https://www.youtube.com/watch?v=cdamc7SZlzw
https://www.youtube.com/watch?v=cdamc7SZlzw