Keraaminen kytkin
Valvoja: Moderaattorit
Keraaminen kytkin
Onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia keraamisesta kytkimestä? Itse joudun ajotaidon puutteen vuoksi usein voimakkasti luistattamaan kytkintä. Normaalit kytkimet ei tunnu kestävän luistatusta ja ne lämpeävät ja savuavat voimakkaasti. Viime reissulla kytkin lämpeni niin voimakkaasti etten päässyt lähtemään edes liikkeelle. Mietin, että korjaisiko tuo keraaminen kytkin ongelman vai onko vain pysyttävä helpommilla teillä.
Minua kiinnostaisi kuulla:
Kestääkö keraaminen kytkin miten paljon luistatusta?
Onko tuntuma miten paljon erilainen kuin normaali kytkimessä?
Täytyykö keraamista kytkintä vaihtaessa vaihtaa myöskin muut kytkinasetelman osat?
Onko kukaan hommannut niitä bemariin, onko muuta kuin tt:n malli?
Täytyykö keraamista kytkintä vaihtaessa vaihtaa myöskin muut kytkinasetelman osat?
-
Marko Hemmilä
- Site Admin
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Viesti:
Re: Keraaminen kytkin
Minä olen pari noita TT:n keraamisia kytkimiä ajanut 1200GS:llä.Miksu kirjoitti:Onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia keraamisesta kytkimestä? Itse joudun ajotaidon puutteen vuoksi usein voimakkasti luistattamaan kytkintä. Normaalit kytkimet ei tunnu kestävän luistatusta ja ne lämpeävät ja savuavat voimakkaasti. Viime reissulla kytkin lämpeni niin voimakkaasti etten päässyt lähtemään edes liikkeelle. Mietin, että korjaisiko tuo keraaminen kytkin ongelman vai onko vain pysyttävä helpommilla teillä.
Keraaminen tarttuu hieman nopeammin verrattuna vakio kytkimeen ja luistoalue on lyhyempi. Se myös kestää jonkin verran paremmin kuin vakio, mulla vakio kesti noin 100tkm, Keraamisella ajoin noin 150tkm.
Vaihdettaessa kannattaa samalla vaihtaa koko pakka, koska pyörä pitää halkaista kytkimen vaihdon vuoksi.
Jos noin paljon lämpenee ja savuaa, niin ei se keraaminen kytkin mitään ihmeitä tee, joten kannattaa harjoitella vähän lisää ettei tartte kytkintä polttaa.
Toisaalta, voi olla että nykyinen kytkin on jo totaalisesti tiensä päässä, joten kytkimen vaihto varmaankin tulee eteen hyvinkin pian.
Kyllä niitä nykyään varmaan muiltakin valmistajilta löytyy, en ole sen kummemmin tutkinut asiaa
-
amon74
- Pyörä: ktm 990 adventure s
Moi. Pyörien keraamisista kytkimistä en sen tarkemmin tiedä, mutta ainakin raskaammassa kalustossa (lue traktorit) en laittais kera levyä,jos joutuu luistattamaan... Syö vauhtipyörän,ja asetelman aika nopeasti pilalle... 
Turbiini voisi olla ratkaisu
Sori oli pakko.
Sori oli pakko.
Ei ole keraaminen, mutta harkinnan arvoinen:http://shop.siebenrock.com/Antrieb/Kupp ... ::2_3.html
- Raimo
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Viesti:
^Just oon mietiskellyt, että pitäiskö ottaa yhteyttä Siebenrockiin, kun tuollainen Oilresistant kytkin ei kestä luistattelua paljon mitään, vaan alkaa hetkessä parkumaan tosi pahan kuuloisesti. Vaimenee kyllä jäähdyttyään.
R1150Gessun vaihteistossa tuo 1.vaihde on niin nopea, että maastossa kytkin joutuu koville. Adventuren askissa olisi lyhyempi 1.vaihde. Toisaalta tuo gessu kyllä jaksaa aika hyvin ryömiä, kun vaan jättää kytkimen rauhaan, mutta kivikoissa yms. vauhtia on vähän liiankin kanssa.
R1150Gessun vaihteistossa tuo 1.vaihde on niin nopea, että maastossa kytkin joutuu koville. Adventuren askissa olisi lyhyempi 1.vaihde. Toisaalta tuo gessu kyllä jaksaa aika hyvin ryömiä, kun vaan jättää kytkimen rauhaan, mutta kivikoissa yms. vauhtia on vähän liiankin kanssa.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Kiitokset hyvistä vastauksista!
Turbiini olisi kyllä hyvä tai sitten boxerin tilalle pitäisi vaihtaa sähkömoottori, soundit pitäis vaan jotenkin saada kohdalleen;)
Itsellä haasteeksi tulee myös nuo kivikot, jossa vauhtia on liikaa. Reaktioajat ei vaan riitä tilanteita hoitamaan.
Markon kommentinkin perusteella taidan jättää tuon keraamisen toistaiseksi hommaamatta, ehkä se ei ratkaise minun ongelmaa. Ja se varmaan syö luistattaessa nopeasti asetelmankin, kuten amon74 kommentoi. Mietin myös tuota laatikon vaihtoa, mutta onko se hitaampi ykkönenkään ratkaisu, onko se riittävän hidas. Se pitäis päästä ensin testaamaan, kun laatikoiden hinnat tuntuu pyörivän tonnin kantturoissa.
Aikaisempi kytkinlevy oli tuommoinen n. 200€ Sachsin levy ja se kesti 30tkm. Nyt alla on Motonetin tarvike, hintaa n.60€. Hyvin tuo tarvike on tiellä pärjännyt, olen sillä kurvannut nyt 5tkm. Tuo savuttaminen ja käryäminen tuli vähän yllätyksenä. Eilen kävin taas maastossa ja ei se kytkin ollut siitä aikaisemmasta polttamisesta ottanut itseensä. Maastossakin se meni ihan kivasti, eikä tällä kertaa kärynnytkään vaikka sitä jouduin vähän luistattamaan.
Täytynee vaan keväthuoltoon ilmeisesti lisätä tuo kytkimenvaihto. Eihän tuossa onneksi iso vaiva ole. Ja kun levyt vaihtuu tiuhaan ei asetelmia tarvitse joka kerta uusia.
Ja lisää treeniä...
Turbiini olisi kyllä hyvä tai sitten boxerin tilalle pitäisi vaihtaa sähkömoottori, soundit pitäis vaan jotenkin saada kohdalleen;)
Itsellä haasteeksi tulee myös nuo kivikot, jossa vauhtia on liikaa. Reaktioajat ei vaan riitä tilanteita hoitamaan.
Markon kommentinkin perusteella taidan jättää tuon keraamisen toistaiseksi hommaamatta, ehkä se ei ratkaise minun ongelmaa. Ja se varmaan syö luistattaessa nopeasti asetelmankin, kuten amon74 kommentoi. Mietin myös tuota laatikon vaihtoa, mutta onko se hitaampi ykkönenkään ratkaisu, onko se riittävän hidas. Se pitäis päästä ensin testaamaan, kun laatikoiden hinnat tuntuu pyörivän tonnin kantturoissa.
Aikaisempi kytkinlevy oli tuommoinen n. 200€ Sachsin levy ja se kesti 30tkm. Nyt alla on Motonetin tarvike, hintaa n.60€. Hyvin tuo tarvike on tiellä pärjännyt, olen sillä kurvannut nyt 5tkm. Tuo savuttaminen ja käryäminen tuli vähän yllätyksenä. Eilen kävin taas maastossa ja ei se kytkin ollut siitä aikaisemmasta polttamisesta ottanut itseensä. Maastossakin se meni ihan kivasti, eikä tällä kertaa kärynnytkään vaikka sitä jouduin vähän luistattamaan.
Täytynee vaan keväthuoltoon ilmeisesti lisätä tuo kytkimenvaihto. Eihän tuossa onneksi iso vaiva ole. Ja kun levyt vaihtuu tiuhaan ei asetelmia tarvitse joka kerta uusia.
Ja lisää treeniä...
-
Marko Hemmilä
- Site Admin
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Viesti:
Jos vaihteistoa katselet niin kannattaa hankkia Saksan ebaystä. Omaan pyörään olen pari laatikkoa ostanut tuolta, enkä kummastakaan paljoa yli €200 ole maksanut.
Jep, tuletko heti veivaamaan tuon gessuunKyytsis kirjoitti:Rekluse?
https://ktmtwins.com/products/rekluse-lc8
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ