Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
petteripunakuono
Viestit: 260
Liittynyt: Ma Elo 19, 2013 5:58 pm
Pyörä: Hugsvarna 701 Enduro & 12k GinTonic
Paikkakunta: Tampereen seutu

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja petteripunakuono »

Shoraille on ohjeena pitää valot päällä 5min jos pakkasta -17C. Ei saa kovin kiire olla lähtemään. Plus-asteilla pyöräyttää äkäisesti käyntiin samantein, antaa paljon isomman starttivirran kuin alkuperäinen Yuasa.
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Minä olin ajantu tuossa yli puoli tuntia valot päällä "spooria" ja startannut ko akulla jo pyörän lämpimästä. Jäähtyi siis ajossa toimimattomaksi.
antti
Kyytsis
Viestit: 80
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2012 3:18 pm
Pyörä: KTM 950 SM

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

KTM 950 Adv S ja uudehko Euroglobe. Eilen töistä lähtiessä ei jaksanut pyörittää. Pari tuntia Ctekki kiinni ja lähti käyntiin ja pyörä kotiin. Yön Ctekki kiinni ja aamulla pyöräytti vähän ja sitten vaan releen naksuntaa.

Diagnoosi : akku vaihtoon. Nyt irrotin akun jossa Ctekki oli ollut kiinni ja se näytti 13.2V eli täynnä. Voiko silti olla antamatta kunnolla virtaa? Yasa odottaa asennusta.

Pitää ehkä heittää vielä Globe kiinni ja katsoa mitä startatwssa tapahtuu. Sulakkeet on ehjät..

Ville
Avatar
pkilpo
Viestit: 1463
Liittynyt: To Huhti 23, 2009 10:04 am
Pyörä: Husky 901 Expedition -23,Husky FE450 -16
Paikkakunta: Kempele

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja pkilpo »

Kyytsis kirjoitti:KTM 950 Adv S ja uudehko Euroglobe. Eilen töistä lähtiessä ei jaksanut pyörittää. Pari tuntia Ctekki kiinni ja lähti käyntiin ja pyörä kotiin. Yön Ctekki kiinni ja aamulla pyöräytti vähän ja sitten vaan releen naksuntaa.

Diagnoosi : akku vaihtoon. Nyt irrotin akun jossa Ctekki oli ollut kiinni ja se näytti 13.2V eli täynnä. Voiko silti olla antamatta kunnolla virtaa? Yasa odottaa asennusta.

Pitää ehkä heittää vielä Globe kiinni ja katsoa mitä startatwssa tapahtuu. Sulakkeet on ehjät..

Ville
Onko tuo CTek mainittu että se käy Litium akuille? Niissä ei saa käyttää lyijyakuille tarkoitettua älylaturia se pilaa akun.
Muutenkin Litium akku voi vaatia herättelyä eli pari starttia ja tauko ja uudelleen yritys tai valot päälle vähäksi aikaa.

Jos akku on uudehko sillä lienee takuu jos ei latauskaan auta sopivalla laturilla. Mulla on Lidlin "tyhmä" ylläpitolaturi jolla olen ladannut akkua yön yli. Voi olla että pyörässäsi jokin laite vie virtaa sammutettanakin, litium akkujen oikea kapasiteetti on pieni.
Kuraköröttelijä
villho
Viestit: 347
Liittynyt: Pe Joulu 13, 2013 2:50 pm
Pyörä: Sähköfillari
Paikkakunta: Siuntio

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja villho »

Jos litiumakun napajännite on 13,2 V, niin se on kyllä heihei kyseiselle akulle. Luultavasti pyörässä tosiaan joku syö virtaa ja sen vuoksi ei jaksanut startata työpaikan pihasta. Ja jos lataukseen käytettiin normaalia älylaturia, niin se viimeisteli akun.

Litiumakku tarvitsee lämmittelyä vain kun se tosiaan on kylmä, koska kylmyys kasvattaa akun sisäistä resistanssia jyrkästi.

Suositukseni on, että ennen kuin näihin litiumakkukokeiluihin ryhtyy, niin perehtyy edes hieman siihen, mitä eroja litiumakulla on lyijyakkuun ja mitä se edellyttää pyörältä tai laturilta.
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.
an13
Viestit: 1087
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja an13 »

Antigravityn LiFePo4 akun normaali lepojännite on 13.2V

http://shop.antigravitybatteries.com/fa ... batteries/
"The Antigravity Battery normal voltage is 13.2V. The battery will read up to 14.7V immediately after charging. The normal operating range will read between 13.3-14.5V. After a few hours it will self-balance to the 13.3-7 range which is its normal state of charge. The maximum voltage the battery should be exposed to is 14.7V. On the lower end of the voltage range the battery should be put on a charger if the battery voltage drops below the 12.5V range while sitting. The voltage should not be allowed to drop below 11V while at rest. Permanent damage may occur below 11 volts."
villho
Viestit: 347
Liittynyt: Pe Joulu 13, 2013 2:50 pm
Pyörä: Sähköfillari
Paikkakunta: Siuntio

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja villho »

an13 kirjoitti:Antigravityn LiFePo4 akun normaali lepojännite on 13.2V
No juu, olin ehkä turhan jyrkkä. Piti vielä tarkistaa ja lifepossa se raja on tosiaan alempana, jonka alle lifepoa ei tule missään nimessä päästää. Mutta toisaalta, vaikka tuo normaali jännite paperilla on 13,2 V, niin väitän, että hyväkuntoisen akun pitää latauksen jälkeen näyttää enemmän kuin 13,2.

Ainakin minun 16 kennon Antigravityssa on kyllä lepojännite tuota 13,2 volttia korkeammalla seisonnankin jälkeen (muistelen sen olevan 13,7). Pyörä lataa 14,4 V ajon aikana ja lisäksi pidän pyörää kiinni silloin tällöin kennoja tasapainottavassa Optimaten laturissa.

Jos akussa itsessään ei ole tasapainottavaa piiriä, niin jo se, että pyörän laturi ei anna kuin ~14 volttia, riittää siihen, ettei lifepo-akun kennot tasapainotu käytön aikana kunnolla.
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.
Kyytsis
Viestit: 80
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2012 3:18 pm
Pyörä: KTM 950 SM

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Moi,

Hups, enhän toki tarkistanut Akun tyyppiä ennen latausta. Onneksi olikin Eurogloben geeliakku, eli tuli huudeltua väärään säikeeseen. Vika oli muuten starttireleessä, korjaantui kun kerran tökkäsi isolla meisselillä (he he).

Ville
Avatar
suke62
Viestit: 1166
Liittynyt: Pe Loka 09, 2009 9:22 pm
Pyörä: Tiger 800
Paikkakunta: Rauma

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja suke62 »

Mulla on toi parjattu Euroglobe ollut yli 3 vuotta ja 30 tkm. nollakelissä starttaa heti vaikka "lepojännite" ei ikupäivänä ole ollut yli 13 V.
Akku on ollut irti talvisin mutta mitään ylläpitolatausta tahi latausta en ole tehnyt.
Mielestäni kelvollinen litiumakku :wink:
"Sataa saatana niin vitusti, koko ajan... menään vaan"
meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja meikä »

Vaihtoehtoina olisi motonetin euroglobe ja allrightin jmt. Molemma maksavat 89e, kummallista... No pitää varmaan motonetistä hakea kun ei tarvitse tilata.
Avatar
Dpcarrus
Viestit: 158
Liittynyt: La Elo 06, 2016 6:57 pm
Pyörä: Suski dr ,huski wr 250
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja Dpcarrus »

moi. Jos ostan esim. moponetin lifepo patterin susuki dr 650 niin pelaako talvella? voiko tuommoista akkua käyttää normaalisti pyörässäni? minkä niistä ostaisin? Luin kyllä aiempia vistejä , mutta eihän minu älylle avaudu noin hieno teksti :lol: Joten kysympä teiltä suoraan :D
villho
Viestit: 347
Liittynyt: Pe Joulu 13, 2013 2:50 pm
Pyörä: Sähköfillari
Paikkakunta: Siuntio

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja villho »

Lyhyesti:
- Lifepo-akuissa todellista kapasiteettiä on lyijyakkuja vähemmän (vaikka lifepo-akkujen myyjät myyvätkin akkuja mainiten, että tämä ja tämä akku vastaa näin ja näin suurta lyijyakkua)
- Kun lifepo-akku on kylmä, niin siitä saa huonosti virtaa ulos
- Lifepo-akkua on mahdollista lämmittää tekemällä muutamia starttauksia, jotka ottavat virtaa ulos akusta ja näin lämmittävät sitä
- On kuitenkin huomioitava, että koska lifepo-akussa on lyijyakkua vähemmän kapasiteettia, niin nämä "lämmitysstarttaukset" voivat tyhjentää akun

Jos ehdottomasti haluaa hankkia lifepo-akun, niin suosittelen:
- Hankkimaan todelliselta kapasiteetiltaan niin ison akun kuin lompakko kestää. Tämä helpottaa kylmäkäynnistyksiä ja toisaalta jos akku pääsee jossain vaiheessa lähelle tyhjää, niin kapasiteetiltaan isompi lifepo-akku ottaa paremmin virtaa vastaan. Tuo kuulostaa pieneltä asialta, mutta itse asiassa tilanne, jossa pienikapasiteettiseen lifepo-akkuun työntää tehokkaalla laturilla virtaa, on se, jossa akun voi saada sulamaan/syttymään. Muuten lifepo-akut ovat varsin turvallisia.
- Hankkimaan lifepo-akkujen lataukseen tarkoitetun laturin (esim. Optimate), joka osaa tasapainottaa akun kennot
- Mittamaan oman pyörän hukkavirrat virta-avain irroitettuna (ei tarvita monenkaan milliampeerin hukkavirtaa, niin todelliselta kapasiteetiltaan pieni lifepo-akku menee tyhjiin) ja tekemään mahdolliset muutokset, että hukkavirtoja ei juurikaan olisi
- Mittaamaan oman pyörän latausjännitteen ajon aikana - jännitteen tulisi olla mahdollisimman lähellä 14,4 volttia. Liian korkea tai liian matala latausjännite tuhoavat lifepo-akun
- Miettimään vielä, että tarvitseeko ehdottomasti lifepo-akun, vai menisikö sittenkin lyijyakulla?
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Minä olen tullut taasen alla oleviin mileikuviin tämän suhteen:

Se on tuo kapasiteetti vähän kaksipiippuinen asia, siis jotta onko vai eikö pienempi vai isompi.

Juu, tosi on että Lifepo4 akun kapasiteeetti on pienempi kuin niissä JOSKUS ilmoitettu pbeq arvo vai mikä se oli eli on kerrottu että minkälaista lyijyakkua se suunnilleen vastaa jos mitataan lyijyakuille tarkoitetulla standardilla. No, lyijyakusta voi poltella parkkivaloa pitkään mutta siinä vaiheessa kun Lifepo4 akku hyytyy niin on se kyllä lyijyakunkin ( sellaisen vastaavaksi merkityn eli ei saman kokoisen) jännite laskenut niin alas että parkki valo palaa mutta ei sillä startti pyöri kuin korkeintaan todella hitaasti, sitä hidasta pyöritystä ei oikein noissa lifepoissa ole vaan se starttaa niin kauan kuin starttaa ja sitten loppuu...

Kylmässä varsinkin halvat "kopiokennoilla" tehdyt ja myös Shorai ovat melko kehnoja. Itsellä ainakin Motonetin Euroglobe kyykähtää jo muutaman asteen pakkasessa jotta tulee vaihdettua lyijyakku talveksi. Aikaisemmin kun oli aidoilla A123 kennoilla oleva isohko akku noin 8ah (niitä oikeita amppeeritunteja eikä lyijyä vastaavia) niin jerkkua oli pakkasessakin niin että oksat pois!

Huomioitavaa on todellakin se että jos akku on halpis mallia eikä sisällä suojapiirejä niin sen voi vuotovirralla tai muuten sähköt päälle jättämällä saada niin tyhjäksi että lataus voi olla jopa mahdotonta.

Lithium ioni akkuja ne vissiin on räjäytelleet ja polttaneet, Lifepo4 akut ovat erittäin turvallisia ja voi ladata todella suurilla virroilla turvallisesti, pieniäkin akkuja. Sen sijaan älylatureiden ylijännitteeseen perustuvat desulfatointi ohjelmat ym saattavat vaurioittaa akkua mutta ei poksauta jotta tulipalovaaraa tms olisi.

Se kennojen tasapainotus on noiden iän kannalta ihan ehdottoman tärkeää, siispä sellainen akku missä on joko sisäänrakennettu tasapainotus tai tasapainotusliitin niin lie selvästi pitkäikäisempi.

Eli kallis, kevyt, tehokas, suurempi kapasiteetti painoon ja kokoon suhteutettuna) lämpimässä. Toki halpis akuissa on isot kuoret ja pari pientä kennoa sisällä.
Kylmäkäynnistysvirrat kesä olosuhteissa (ja laatuakuilla talvellakin) helposti moninkertaiset verrattuna hyväänkään lyijyakkuun (taas jos verrataan saman fyysisesti saman kokoiseen tai varsinkaan painoiseen).

No, jos omaan mopoon sattuu saamaan esim odyssey tai vastaavia hieman kehittyneempiä lyijyakkuja niin riski epäonnistumiselle on pienempi ja jos mopeedi on muutenkin jo kohtuu painava niin ei kai se pikkuinen siinä enää mitään. Kisapyörissä se 2kg pois painosta pikkuisenkin akun kohdalla on jo jotain, jos ei muuta niin erittäin halpoja grammoja niiden viilaajalle ja usein epäedulliseen paikkaan sijoitettuna vielä.
antti
Avatar
Dpcarrus
Viestit: 158
Liittynyt: La Elo 06, 2016 6:57 pm
Pyörä: Suski dr ,huski wr 250
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja Dpcarrus »

Kylläpäs tuli kerralla tietoa! Kiitos.

Sitä vaa just mietin ku oon tämmöinen 100kg läski.... se ni joka kilo veks olis iteltä ja pyörästä pois pelkkää plussaa. Eilen oli semmosella noh, ei ehkä luvan kanssa reissulla ja upposi kivasti mopo ja tuli se akku taas mieleen (ja muutakin) ,kalliiksi tulee 2kg pyörästä pois äkkiseltään.

Sen vielä kysyn että voiko näitä lipoja laittaa yhteen et sais 24v?
Sit jos jollakin on aikaa ettiä niin mikä ja mistä hankittu akku vastaa tuon dr 650 akkua?
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Toki voi kytkeä sarjaan ja saada 24V, toki kennojen tasapainotus vaatimukset ei kun kasvaa...

Mikä akku on vakiona Darrassa ;)

Ja jos vertaa että vaihtaa vaikka pakoputken titaaniseen niin kilot jotka pudottaa on todennäköisesti aika paljon halvempia akussa, no DR:ssä varmaan vaihdetaan peltinen alumiiniseen ja siinä varmaan saa halvemmalla niitä laihdutuskiloja :)
antti
Vastaa Viestiin