Metzeler Unicross

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Metzeler Unicross

Viesti Kirjoittaja Jani M »

MT-16 on 80/100-21 ja Unicross 90/90-21. Ainakin teoreettinen ero korkeudessa on mitätön (80 mm vs. 81 mm). Veikkaan että käytännössäkin ovat aika tarkaan saman korkuiset.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Metzeler Unicross

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Teoriasa noin. Tuo UC on vaan ihan hurjan korkea.

Onko kukaan testannu tuota Pirelliä muisa kun noisa pikkusisa pyörisä?
Paskapuhetta, mutta uskon.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Metzeler Unicross

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

En tiedä on täällä kotomaassa testaillut mutta ulukomuailla niitä on ollut painavienkin pyörien alla ja kommentit samoja mitä kevyempien pyörien alla. Painavin pyörä millä mä olen MT16:lla ajanut oli 690 RR varustuksella ja täydessä reissukunnossa, paino kamoineen noin 180kg ja tuntui toimivan samalla tavalla kuin 135kg 400Adv:en alla.

Jos laittaa Pirellit alle niin ensimmäiset sata kilsaa pyörä kiemurtelee kuin käärmeen kusi autiomaassa mutta se rauhoittuu kun nappulóista kulmat vähän pyöristyy. Se mikä kanssa tuli huomattua että kovat rengaspaineet pilasi helposti ajettavuuden, rengas toimii huomattavasti paremmin myös pikitiellä maltillisilla paineilla.

Rupulikumien kanssa etusen kulumisen suurin syy on voimakkaat jarrutukset, sitä ei nappulat kestä ja kuluu nopeasti vinoiksi. MT16 takanen kesti mulla ajoa noin 3000km (1/3 jäljellä ja vaihtoon) ja etusella ajaa helposti 2-3 takarengasta kun käntää renkaan joka takarenkaan vaihdon yhteydessä, ajot 80% pikitiellä enkä sääli renkaita kiihdytyksissä ja nopeuksissa mutta vältän voimakkaita jarrutuksia etusella. Takarengas saa välillä kokea moto- ja powersladeja pikitiellä :mrgreen:
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
DOMI
Viestit: 965
Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Paikkakunta: Anjala

Re: Metzeler Unicross

Viesti Kirjoittaja DOMI »

Peltsi kirjoitti:Teoriasa noin. Tuo UC on vaan ihan hurjan korkea.

Onko kukaan testannu tuota Pirelliä muisa kun noisa pikkusisa pyörisä?
Mulla tuo MT-16 tuli Unicrossin jälkeen tuohon pikkutennariin, tai oikeastaan välissä ehti pyöriä ilmaiseksi saatu uusi TKC tuhannen kilometriä mutta se ei ollut ollenkaan kelvollinen mun ajoihin. Ei kai tuota n.200kg pyörää ihan pikkupyöräksi voi enää kutsua. Korkeudesta sen verran, että noi ilmoitetut profiilit ei näytä olevan vertailukelpoisia eri valmistajien kesken. Toi 80/100-21 Pirelli on vähintään yhtä isolla ilmatilalla, kuin 90/90-21 Unicross. Korkeampi ei oikeastaan enää pelaisi alalokarin kanssa Teneressä. 80/100-21 TKC sitävastoin näytti ihan naurettavan pieneltä rinkulalta, otti terävästi kaikki kivet ja kadunreunat. Oli selvästi liian matalaprofiilinen, mutta eihän noita kahta voi oikeastaan edes verrata keskenään.
Viikon päästä testataan pirellin maantiekestävyyttä kun heitetään kaks päällä täysilastissa laukkujen kanssa Eestinreissu.
juhap
Viestit: 1025
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 10:16 pm
Pyörä: SE

Re: Metzeler Unicross

Viesti Kirjoittaja juhap »

noh mulla alkaa olla UC kohta vaihtokunnossa... oon pk-seudulle menossa viikonloppuna... löytyyköhä siltä reissulta tollane mt16 mukkaan? vai pitääkö se ostaa ulukomailta niiku nuo muutkin?
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Metzeler Unicross

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Pk-seudulla ainakin Örthenillä niitä on välillä ollut, kilauta ja kysy ettei tule turhaa käyntiä: http://www.teamorthen.com/yhteys.html

Yamaha Cenetrin listoilla näyttää myös olevan: https://www.yamaha-center.fi/pirelli-mt-16-garacross

Kannattaa myös kysyä MC-Scatterista ja Sparewheelistä, jos näistä ei löydy sopivalla hinnalla niin sitten ulkomailta tilaukseen.
Kylätason kurapyöräilijä.
juhap
Viestit: 1025
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 10:16 pm
Pyörä: SE

Re: Metzeler Unicross

Viesti Kirjoittaja juhap »

Koheltaja kirjoitti:Pk-seudulla ainakin Örthenillä niitä on välillä ollut, kilauta ja kysy ettei tule turhaa käyntiä: http://www.teamorthen.com/yhteys.html

Yamaha Cenetrin listoilla näyttää myös olevan: https://www.yamaha-center.fi/pirelli-mt-16-garacross

Kannattaa myös kysyä MC-Scatterista ja Sparewheelistä, jos näistä ei löydy sopivalla hinnalla niin sitten ulkomailta tilaukseen.

tänks.. joo tuupakka sattuu omalle kohalle hyvin, joten tuolta yammusentteristä kyselemään... mitas e07 on kans ihan finaalissa... noh sahara 3 on varastossa ja se sinne menee... mut kokeiltava tuota pirelliä kun oot sitä suositellu :D
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Metzeler Unicross

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ai hitto, kohta saa korvat punasena kuunnella raporttia kun SE:n alla takanen ei kestänyt kuin 500km vaikka muuta luvattiin... :oops: :D
Kylätason kurapyöräilijä.
juhap
Viestit: 1025
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 10:16 pm
Pyörä: SE

Re: Metzeler Unicross

Viesti Kirjoittaja juhap »

Koheltaja kirjoitti:Ai hitto, kohta saa korvat punasena kuunnella raporttia kun SE:n alla takanen ei kestänyt kuin 500km vaikka muuta luvattiin... :oops: :D
nii eturengasta oon hommaamassa... 2kpl noita UC:ta ajellu tolla ja ihan ok... mut jos se mt16 ois parempi.
takarenkaana menee musta ja pyöree, kaikki tuntuu silppuuntuvan jos kääntää.
2kk ollu tenniskyynärpää joka estäny tuota kääntämistä, niin säästyny tuo rengas jo 5tkm nyt :D
Avatar
DOMI
Viestit: 965
Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Paikkakunta: Anjala

Re: Metzeler Unicross

Viesti Kirjoittaja DOMI »

Eestin tournee heitetty. Takana olleesta puolikuntoisesta MT21:stä hävisi taas puolet, muutama milli enää kuluteltavaksi. Edessä Pirellin MT16 kesti hyvin n. 1Tkm reissun kakspäällä tavaroiden kanssa. Motaria tuli Suomen puolella parisataa kilsaa n,120-130kmh vauhdilla. Eestin puolella enimmäkseen soraa, jonkinverran pienempiä pikiteitä ja muutama kilsa motaria. Eturenkaassa nappuloissa alkaa näkyä hieman vinoon kulumista mutta nappulan korkeus ei paljoa muuttunut, eikä eturengas ollut lähtiessä uusi vaan ajettu nyt suunnilleen sama kuin takasella. Takarenkaan voisi nyt vaihtaa n.3tkm:n jälkeen, mut taidan ajaa sen työmatkalla loppuun. Etusella saattaa ajella vielä toisen takasen loppuun(Kenda K760 jo hyllyssä). Kohta käännän etusen ympäri, minusta selvästi parempi ja hiljaisempikin kuin unicross.
Avatar
krs6
Viestit: 175
Liittynyt: Ke Marras 07, 2012 2:44 pm
Pyörä: KTM 500 EXC K16 Hobo edition
Paikkakunta: Amsterdam, Alankomaat.
Viesti:

Re: Metzeler Unicross

Viesti Kirjoittaja krs6 »

Laitoin viime viikolla 500 EXC:n alle Unicrossit sieltä sun täältä luettujen positiivisten arvioiden perusteella. Ekat kokemukset ovat olleet varsin viileät. Eturengas ei ole symmetrinen vaan pullottaa jostain kohtaa vatkaten tankoa hennosti assulla. Jarruttaessa sen tuntee selkeämmin. No, se nyt on vaan huonoa tuuria ja uskoisin että 99.9% renkaista ovat asiallisessa kunnossa tehtaan tai varastoinnin jäljiltä.

En ole oikein löytänyt tuntumaa Unicrosseihin. Niistä tuntuu puuttuvan mutka-ajossa ennakoitavuus täysin. Välillä pitää ihan älyttömästi ja jossain kohtaa ei sit taas lainkaan ja keula tai perä jakelee miten sattuu. Nousupito on ollut suoralla kyllä hyvä. En tosin ole vielä ajellut kuin nelisen sataa kilsaa niillä, josta valtaosa offia Romanian vuoristossa pikkupoluilla. Ihan perus nurtsipoluista kunnon enduromeininkiin jyrkkine mutaisine ja kivikkoisine nousuineen. Olen noista kivikoista johtuen pitänyt paineet 1 barin nurkilla. Kokeilen seuraavaksi miten homma etenee 0.8:lla, kunhan pääsen takaisin pyörän luokse Romaniaan. Reissuun tuli pieni tauko lipoista toipumisesta johtuen. Eiköhän homma jatku lokakuun puolivälissä, mutta olen vakavasti harkinnut renkaiden vaihtamista Mitaksiin. Sen verran arveluttavilta Unicrossit vaikuttavat mun käytössä.

Voi toki olla, että viimeiset 500 tuntia Mitaksen C-02:lla ja milloin milläkin eturenkaalla on niin tuttu yhdistelmä, että kaikki muu tuntuu oudolta. Enihuu, yhden Mitas on toisen Unicrossi, vai miten se nyt menikään.
"Non Serviam."

The Rolling Hobo
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Metzeler Unicross

Viesti Kirjoittaja mico »

Noihin kevyempiin pyöriin löytyy parempiakin renkaita kuin unicross, ei pidä hämmentyä postiivisista palautteista. Unicross on hyvä rengas (varsinkin etunen) isossa (tässä se 200kg lehmä) matkaendurossa juurikin kulutuskestävyyden vuoksi plussana se kohtuu hyvä pito sekalaisilla alustoilla. Yleensä päässyt 990:llä sillä n. 5-6 tonnia, rengas tosin tossa jo täysin loppu... Mutta siis hyvä kompromissi isoon pyörään.
Avatar
Pete K2
Viestit: 691
Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
Pyörä: KTM 1190 Adv R
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Metzeler Unicross

Viesti Kirjoittaja Pete K2 »

Täältä kans iso plussa UC:lle etusena 1190 Adv R:n alla. Kokemusta adveajosta 1000km ja todella tyytyväinen.
Nyt laitoin TKC:n takaisin, kun tulee enempi rauhallisempaa retkiajoa.
Ja hyvin piti ilmat TT:nä TL vanteella ilman sisukumia.
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
Avatar
krs6
Viestit: 175
Liittynyt: Ke Marras 07, 2012 2:44 pm
Pyörä: KTM 500 EXC K16 Hobo edition
Paikkakunta: Amsterdam, Alankomaat.
Viesti:

Re: Metzeler Unicross

Viesti Kirjoittaja krs6 »

mico kirjoitti:Noihin kevyempiin pyöriin löytyy parempiakin renkaita kuin unicross, ei pidä hämmentyä postiivisista palautteista....
Joo, samaa mieltä, mutta Romaniassa oli hieman rajoitettu valikoima renkaita. Olen ollut tosi tyytyväinen Mitaksen C-02:een. 500 EXC:ssä mulla oli edessä Maxxis M7313, joka toimi ihan älyttömän hyvin. Taidan itse asiassa jatkossa kokeilla Maxxis M7314 ja M7313 komboa ja tsekkaa kuin käy. Mitaksen C-02 alkaa EXC:n vakioketjuilla ja 14:50 välityksillä syömään kuraläppää, joten se ei passaa maailman parhaiten advemeininkiin jossa haluaa vaihdella 13- ja 14 piikkisten eturattaiden välillä.

Sori off topicci. Palailen asiaan, kunhan pääsen takas ladulle ja saan lisää kokemusta Unicrosseista.
"Non Serviam."

The Rolling Hobo
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Metzeler Unicross

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

mico kirjoitti:Noihin kevyempiin pyöriin löytyy parempiakin renkaita kuin unicross
Nyt ei ymmärrä miksi UC ei toimi kevyen pyörän alla mutta raskaan mopon alla toimii?
Kylätason kurapyöräilijä.
Vastaa Viestiin