KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
tertsu
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Uusi ketju uusille mopoille
Kura lentää...
Avatar
Maarala
Viestit: 386
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2011 7:02 am
Pyörä: Polle Haukansilmä...
Paikkakunta: Raahen seutu

Re: KTM EXC-F nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja Maarala »

Laitetaan nyt mainospuhe alustukseksi..
KTM on julkistanut enduropyöriensä vuosimalliston 2017. Pyörät on uudistettu kauttaaltaan. Uutta on muun muassa runko ja moottori. Tiedotteen mukaan KTM-endurot ovat aiempaa kevyempiä, vahvempia ja nopeampia.
KTM korostaa offroad-imagoaan, kuten myös maailmanlaajuisia kisatuloksiaan. Vuosimallistossa 2017 on peräti 90 prosenttia uutta vuosimallistoon 2016 verrattuna. Painonpudotus on ilmeinen, jopa viisi kiloa. Massaa keskitetty, mikä on parantanut suorituskykyä ja käsiteltävyyttä.

Mallistossa ovat rekisteröitävissä olevat nelitahtiset 250 EXC-F, 350 EXC-F, 450 EXC-F ja 500 EXC-F.

Koko mallisto on varustettu uusilla WP Xplor -etuiskunvaimentimilla (48mm). Uudet moottorit ovat tehokkaampia, kevyempiä ja kompaktimman kokoisia.

Mallistoon kuuluvat myös kaksi- ja nelitahtisten pyörien Six Days -erikoisversiot.
Lähde Offroadpro

Onkos noi uudet WP:n Xplorit käytännössä näitä "vihattuja" 4CS keuloja vai onko ne 4CS:t jäämässä joksikin siirtymävaiheen harvinaisuuksia? Tämmönen harrastelija joutuu nyt kuitenkin sen pari vuotta odotetaan käytettyjen hintojen putoamista, niin alkaa ne lapsentauditkin oleen jo tiedossa :-D Eiköhän niitä jokunen mahdu tuohon 90%:iin uusia osia.. Husqvarna FE:t käytännössä identtiset väritystä lukuunottamatta?
VMP:aa eli ajovideot ja kuvat:
YouTube
Instagram
Avatar
Hsippe
Viestit: 696
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: KTM EXC-F nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Maarala kirjoitti: Husqvarna FE:t käytännössä identtiset väritystä lukuunottamatta?
Huskeissa linkkuperä mutta siinä ne erot taitaa sitten olla jos värejä ei lasketa.

Pitäisköhän tähän megaketjuun liittää myös FE-250-501 jutut?
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM EXC-F nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Xplor on perinteinen yksikammiokeula.

Tuossa on aika paljon lisää juttua pyöristä: http://enduro21.com/index.php/40-genera ... ur-strokes
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
needforspeed
Viestit: 332
Liittynyt: Ke Syys 30, 2009 11:40 am
Pyörä: KTM 990 Adventure
Paikkakunta: Konnevesi

Re: KTM EXC-F nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja needforspeed »

Onkos kellään vielä ihka oikeita ajokokemuksia uusista malleista ja mistäs KTM koeajokiertueen aikataulua näkee? Pitäis melkein päästä kokeilemaan ensin uutta mallia ennenkuin viitsii tilata.
Hekeli
Viestit: 336
Liittynyt: La Kesä 29, 2013 12:48 pm
Pyörä: 690 Duke R
Paikkakunta: Manse

Re: KTM EXC-F nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja Hekeli »

Keitaalle kesäretki, siellä ainakin pyydetään kokeilemaan..

https://www.facebook.com/motokeidas/pos ... 5207630638
kasoku
Viestit: 7
Liittynyt: Su Kesä 28, 2015 8:59 pm
Pyörä: husqvarna fe 250-14

Re: KTM EXC-F nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja kasoku »

Muutaman kilometrin kokeilu tuolla -17 350 kotarilla ja samalla ajoreissulla -15 350fe huskylla.
Ktm ei poukkoillut kivikossa ja juurakoista läheskään niin paljon kuin husky. Keula tuntui toimivan paremmin.
Rengaspaineet oli molemmissa vähän turhan kovat kivikkoon ,mutta vain huskussa sen huomasi.
Vertasin myös omaa -14 fe250 huskua nuihin. Muusit renkaissa ,joten tuntui paljon paremmalta ,eikä pomppinut kivikossa niinkuin tuo isompi husku,mutta tuo kotarin uusi keula tuntui kovilla renkaillakin paljon vakaammalta.
KTM :ssä uusi moottori vähän räväkämpi kuin fe350 huskyssa. Myöskin meluisampi.(kovat imuäänet) Toisaalta tuolla 350 huskulla jo kilometrejä takana.Iskarit tosin huollettu vastikään. Fe 250 tuntui nuiden jälkeen jo vähän laiskalta ja sillä meinasi tulla välissä kiirekin ,että pysyi nuiden isompien mukana.
Taidan kuiten ajella vielä tuolla omalla pyörällä. Oma ajokokemus vielä senverran vähäistä ,että pärjään tuolla nelikammiokeulalla.
Ei se nyt sentään niin huono ole, että sen takia pyörää pitäisi vaihtaa.
Toki sen olen säätänyt oman mieleiseksi ja tuo 350 ktm oli ihan tuliterä ,eikä siihen ollut muuta tehty kuin perussäädöt.
Avatar
tertsu
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM EXC-F nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Kotarin uusien mallien koeajokiertueen aikataulu
16.8. // OULU, MUHOS // OULU ADVENTURE // 15-20 // SX + EXC
17.8. // VAASA MX-RATA // RE-MOTORS // 15-20 // SX + EXC
30.8. // ORIMATTILA MX-RATA // MOTOPALVELU // 16-20 // SX
31.8. // VESIVEHMAA, ASIKKALA // MOTOPALVELU // 14-18 // EXC
1.9. SIPOO MX-RATA // RACINGBIKE // 14-19 // SX + EXC
6.9. LIEVESTUORE MX-RATA // BIKE FORUM // 14-19 // SX + EXC
7.9. NOKIA MX-RATA // MOTOKEIDAS // 14-19 // SX
8.9. KURU ENDURO // MOTOKEIDAS // 14-19 // EXC
Kura lentää...
_Mikko_1
Viestit: 175
Liittynyt: To Tammi 08, 2015 3:36 am
Pyörä: EXC

Re: KTM EXC-F nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja _Mikko_1 »

Tässä koitan painia aivan "pienen" pyöräkuumeen kanssa. Toivottavasti lähtee buranalla niin säästäisi monta tonnia..

Onko jollekin tullut vastaa listausta normipyörä vs sixdays? Hintaeroa niillä on listahinnossa taas se perinteinen vajaa 500€, mutta mitä sillä rahalla saa?

Tällä kertaa etupumput ovat vissiinkin samat molemmissa malleissa. Mutta mitä kaikkea kilkettä tuohon pakettiin kuuluu mukaan? Pohjapanssari? Kytkimen suoja? Etulevyn suojalle en vielä ole mitään järkeä keksinyt. Noh ensi kerralla varmaan täräytän levyn kieroksi kiveen.. Mitäs muuta? Kartanvaihtokytkin?

Tuolla vajaalla 500 mitä hintaeroa on niin varustelee helposti pyörän mieleisekseen. Nopeasti mieleen tulevat tarvittavat kilkkeet olisivat: Käsisuojat ( ei kahvoihin tuleva malli, ne kun tuntuvat osoittavan meikäläisellä liian alas kun ovat samassa suunnassa kahvojen kanssa), pohjapanssari, kytkimensuoja, rungonsuoja, TM-ketjuohjuri,syylärinsuojat. Nuo kaikki saa alle 500€ ja jää vielä mukavasti euroja asennus sekä korjaus limppariin.

Vielä kun keksisi onko seuraava pyörä 350 exc-f vai siirtyisikö 250/300 savustimeen..Parempi olisi kun unohtaisi kokonaan haaveilut ja ajelisi vanhalla tyytyväisenä :)
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM EXC-F nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Six-Days-mallin lisäykset/muutokset taitaa olla:

-muovinen pohjapanssari
-etuakselin päässä tappi akselin helpompaa pois ottoa varten
-koneistetut T-kappaleet
-keulassa esijännityksen säätö
-kartanvalintakytkin, jolla aktivoidaan myös luistonesto
-umpinainen takajarrulevy
-Selle Dalla Vallen satula luistamista estävillä raidoilla
-Metzeler 6-Days Extreme renkaat

Kytkimen tai jarrulevyjen suojia ei näy ainakaan Kotarin kotisivuilla.

Lukaisepa vielä tuosta kuumeen kasvattamiseksi: http://www.enduro21.com/index.php/40-ge ... exc-enduro
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
VAK
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Re: KTM EXC-F nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja VAK »

Seisontatuessa kytkin, ettei lähde käymään jalka alhaalla. Mahtaako tulla ongelmia, kun kuraantuu?

-ville
---x mopolla suohon x---
_Mikko_1
Viestit: 175
Liittynyt: To Tammi 08, 2015 3:36 am
Pyörä: EXC

Re: KTM EXC-F nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja _Mikko_1 »

VAK kirjoitti:Seisontatuessa kytkin, ettei lähde käymään jalka alhaalla. Mahtaako tulla ongelmia, kun kuraantuu?

-ville
Tuo ainakin kuulostaa aika tyhmältä. Eli kun jalkaa ylhäällä pitävä kumilenkki hajoaa tai unohdat laittaa jalan sinne lukkoon, niin reippaammasta hypystä alas tullessa jalka heilahtaa alas ja kone sammuu. Kaipa se on tehty fiksummin.

-Toi selle dalla valle -satula on kyllä ihan huippu. Olen moisella nyt ajanut kymmenisen tuntia ja pito on kyllä aika mukava.
-Umpinainen jarrulevy myöskin ihan jees, etenkin näillä mutaisilla radoilla jossa itse pyörin.
-Kartanvaihtokytkin. Onko siitä tosissaan apua? En ole koskaan kokeillut pyörää jossa on tuo kytkin. Voisihan se ihan jees olla, mutta mahtaako sitä tulla niin paljoa kuitenkaan käytettynä. Turhana vekottimena olen pitänyt kun parempaakaan tietoa ja kokemusta ei ole.
-Luistonesto..hmm :mrgreen:

Ehkä parempi antaa nykyisessä pyörässä olla tarpeeksi kova hintapyyntö niin ei tarvi näitä pähkäillä niin paljoa :)
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM EXC-F nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja Jani M »

VAK kirjoitti:Seisontatuessa kytkin, ettei lähde käymään jalka alhaalla. Mahtaako tulla ongelmia, kun kuraantuu?

-ville
On varmaankin niitä juttuja, jotka otetaan pois jo valmiiksi liikeessä. Oli sen näköinen, että olisi ensimmäisen tunnin aikana rikki metsässä.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
Maarala
Viestit: 386
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2011 7:02 am
Pyörä: Polle Haukansilmä...
Paikkakunta: Raahen seutu

Re: KTM EXC-F nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja Maarala »

Eiköhän tuo kytkin ole samanlainen kuin isommissa kotareissa on ollut jo vuosia. Muistaakseni haittalevy oli ihan siellä ala-asennossa, eikä se pienestä heilumisesta virtoja katko. Joitakin antureita noista on mennyt ja powerpartsinakin tais saada sitä palikkaa, jolla sen pystyi ohittaan. Mutta itsellä ei perusmakkaranpaistossa tuon kans ollu koskaan ajossa ongelmaa, vaikka sitä kuraa oli välillä ihan riittävästi joka paikassa.

Thumbertalkissa oli "varma tieto" että keula ois uudelleen brändätty 4cs, mutta jos on perinteisempi ykskammio, niin varmaan ainakin omakohtaisesti parempi niin. Tuolta enduro21:stä en löytänyt tietoa suuntaan tai toiseen. Mielenkiinnolla kuunnellaan lisää kokemuksia näistä.
VMP:aa eli ajovideot ja kuvat:
YouTube
Instagram
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM EXC-F nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Se seisontajalan anturi on niin virityksen näköinen kuin vain voi olla. Ulkonevalla pellin lärpäkkeellä oleva motti heti saappaan kolhitavissa. Ei ole ollenkaan niin suojassa kuin esim. 690:ssä. Ei sitä ole tarkoitetu paikalleen jätettäväksi.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Vastaa Viestiin