OruxMaps ja Android-vehje navina, ohjeentapainen
Valvoja: Moderaattorit
- Jokke Espoosta
- Viestit: 744
- Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:32 am
- Pyörä: Poljettava
- Paikkakunta: Häme
OruxMaps ja Android-vehje navina, ohjeentapainen
Tervehdys! Ajattelin kirjoittaa jonkinlaisen selostuksen otsikonmukaisesta aiheesta, koska mielestäni tämä setup ansaitsee enemmän julkisuutta kuin mitä sillä nyt on. Tämä on oma tämänhetkinen systeemini, joka toimii mielestäni kohtalaisen hyvin, vaikkei varmaan olekaan täydellinen.
Taustatarinana siis: ajelin pari vuotta Zumo 220:llä, kunnes kyllästyin paskaan näyttöön, hankalaan reittien siirtoon ja bugiseen toimivuuteen. Koska pöytälaatikossa lojui viallinen Sony Xperia, joka ei tunnista SIM-korttia, niin päätin testata olisiko siitä navigaattoriksi. Pahemmin siinä ei mitään menetäkään, kun ei tuosta puhelimeksikaan enää ole. Tarkoitus oli siis saada näkyviin maastokartta ilman jatkuvaa internet-yhteyttä, ja tehdä reitti tietokoneella ja siirtää sitten reittitiedosto puhelimeen siten, että se näkyy viivana jota seurataan. Tämä systeemi ei siis tarjoa "käänny 300 m päästä vasemmalle"-navigointia, vaan kuskin vastuulla on seurata suunniteltua reittiä.
Orux Maps löytyy Google Play-kaupasta eikä maksa mitään. Suomen maastokartat saa ladattua ilmaiseksi osoitteesta http://kartat.hylly.org/ Tuolta tulee tiedosto, joka pitää tallentaa muistikortille. Kannattaa tehdä muistikortille vaikka kansio nimeltä "Karttoi" tai muu sellainen, että sen varmasti tunnistaa, ja laittaa kyseinen tiedosto sinne. Itse muistikortin nimi kannattaa myös muuttaa vaikka "Karttakortti" tms tunnistettavaksi. Sitten kortti puhelimeen. Jos ei muistikorttia ole, niin niitä saa kameraliikkeistä, tietokoneliikkeistä, Biltemasta yms jne eikä maksa kuin jotain toistakymppiä.
Sen jälkeen käynnistetään Orux Maps, ja kerrotaan sille mistä löytyy karttatiedosto, jota käytetään. Oikeasta yläkulmasta painetaan nappia jossa on kolme pistettä päällekkäin. Sieltä valitaan "Kaikki asetukset", ja sitten pistetään ruksi siihen ylimpään kohtaan "advanced preferences", jotta saadaan kaikki asetukset näkyviin. Sitten valitaan "kartat", sitten klikataan "Kartat hakemisto". Sitten pitäisi onnistua löytämään puhelimen syövereistä se kansio, johon kartat on tallennettu. Androidin tiedostoselainan on aika paska, joten vaatii pientä ronkkimista. Sieltä yläpalkista vieritellään esiin "storage", sieltä löytyy hyvässä lykyssä "Karttakortti" (tai miksi sen kortin nimesitkään) ja sieltä kansio "karttoi" (tai miksi sen nimesitkään). Sitten klikkaat kyseistä kansiota, ja a vot, nyt Orux tietää, että täältä löytyy karttatiedostot.
Sitten Oruxille pitää kertoa mitä karttaa käytetään, eli kerrotaan että älä käytä mitään mitä haet jatkuvasti netistä, vaan käytä sitä mikä on muistikortilla. Se tapahtuu palaamalla karttanäkymään ja klikkaamalla sellaista ryttyisen kartan näköistä kuvaketta sen kolmen pisteen kuvakkeen vasemmalla puolella, oikeassa ylänurkassa. Sieltä löytyy ylimpänä "vaihda kartta". Klikataan sitä, ja valitaan sitten "offline", ja sieltä pitäisi nyt löytyä se muistikortilla oleva maastokarttatiedosto. Orux Maps osaa lukea myös Open Street Map-karttoja, joita pystyy lataamaan täältä: https://www.openstreetmap.org/export#ma ... 058/28.125 Näiden kanssa toimitaan samalla tavalla kuin tuon Suomen maastokartankin kanssa. En ole ihan 100% varma osaako Orux itse vaihtaa karttaa kun edellisen raja tulee vastaan, mutta kartan vaihtaminen on vain muutama klikkaus, joten ei kannata kantaa asiasta sen suurempaa huolta.
Olen vähän räpellellyt asetuksia Oruxista, että se toimisi toivotummalla tavalla. Ainakin seuraavia pitää ronkkia:
-Asetukset -> Kartat -> Zoom-asetukset -> "Näytön näppäimillä vain digitaalinen zoom"-kohdasta täppä pois. En edes ymmärrä mikä tämä on, mutta aiheutti zoomin sekoamisen usein - kartta meni pikselimössöksi. Googlella sattumalta löysin tämän ratkaisun.
-Asetukset -> Sovellus -> Näyttö aina päällä (eli ei sulje näyttöä, kun reitin tallennus on päällä)
Jos keksin jotain muita asetuksia mitä piti muutella, niin lisäilen niitä tänne.
Puhelin piti myös jotenkin viritellä pyörän ohjaamoon. Koska olen köyhä, pihi ja tykkään räpeltää, niin virittelin tällaisen systeemin alumiininpalasesta ja Bilteman aivan sikahyvästä tarranauhasta. Toinen puoli tarranauhasta on kiinteästi puhelimessa kiinni, ja jos iskee sade, niin tungen telefoonin tällaiseen Bilteman koteloon, johon myös pistin tarranauhan selkään niin, että tuohon kojetauluun saa kiinni puhelimen joko suoraan tai kotelossaan. Tarranauha luultavasti/toivottavasti eristää pyörän tärinää jonkin verran, ainakin näyttö pysyy LC4:llakin ihan luettavana. Toistaiseksi ei ole meinannutkaan irrota, tuo tarranauha pitää todella hyvin kiinni.
Reittien tekemiseen olen käyttänyt nettipalvelua nimeltä Furkot. Kyseisellä ohjelmalla saa tehtyä reitin karttapohjalla. Ensin tökitään vähintään lähtö ja maali lippuina kartalle (voi olla enemmänkin), ja sen jälkeen palvelu ehdottaa suorinta ja tylsintä reittiä niiden välille. Tätä reittiä voi sitten hiirellä raahailemalla siirrellä enemmän mieleiseksi. Kun on tyytyväinen reittiin, valitaan näkymän oikeassa reunassa pilkottavista välilehdistä ylimmäinen (trip), ja sieltä löytyy kuvake jossa on kansion päällä nuoli ylöspäin. Siitä saa ladattua reitin sisältävän tiedoston koneelleen. Oletusasetuksilla (tiedostomuoto .gpx, ylin valittava vaihtoehto) on toiminut mielestäni hyvin. Tämä tiedosto pitää sitten siirtää puhelimeen, itse olen lähettänyt sen itse itselleni sähköpostilla, ja ladannut sitten puhelimen muistiin sähköpostin liitteen.
Sitten pitää valita Oruxista että nyt haluan ajaa tuon reitin. Se tapahtuu painamalla päänäkymässä sellaista moottoritien merkin näköistä kuvaa, ylärivissä kolmas oikealta. Sieltä löytyy valinta "Lataa KML/GPX". Sitä klikkaamalla pääsee taas riemastuttavaan Androidin tiedostoselaimeen, ja sieltä pitäisi etsiä se tiedosto. Muistaakseni löytyi jostain tyyliin Storage -> sdcard0 -> Download tai jotain. Tarkistan jossain vaiheessa ja korjaan tarvittaessa, mutta jostain sieltä se löytyy. Kannattaa nimetä se niin, että tiedoston tunnistaa. Esim. "Reitti kotoa mökille".
Nyt pitäsi olla niin pitkällä, että puhelimen näytöllä näkyy kartta, siinä näkyy missä sinä olet, ja siinä näkyy reittiviiva jota sinun pitäisi seurata. Sitten pitää vielä kertoa ohjelmalle, että nyt niin sanotusti alkaa tapahtua. Tämä tapahtuu painamalla siinä karttanäkymässä näytön oikeassa laidassa olevaa pientä sinistä nuolta, josta aukeaa valikko. Valikossa on toiseksi ylimpänä sellainen nappi, jossa on punainen pallo. Siitä kun painaa, niin puhelin alkaa nauhoittaa reittiä ja pitää näytön päällä. Kun haluat lopettaa homman, niin painat uudestaan samaa nappia (nyt siinä ei enää ole punaista palloa, se on kai olevinaan ikään kuin merkkivalo joka menee päälle ja pois kun sitä painaa). Kun taas pistät "tositoimintanapin" uudestaan päälle, se kysyy haluatko aloittaa uuden jäljen, lisätä uuden pätkän vanhaan, vai jatkaa edellistä. Tee kuten parhaaksi näet. Itse olen töhrinyt vähän mitä milloinkin kun en ole ollut niinkään kiinnostunut siitä jäljestä mitä olen ajanut, vaan enemmän siitä reitistä mikä on edessä. Ajetut reitit kuitenkin tallennetaan puhelimen muistiin ja ne voi vissiin myös työntää johonkin nettipalvelimelle talteen, jos haluaa.
Olen itse ainakin tähän systeemiin erittäin tyytyväinen. Halpojenkin puhelinten näytön resoluutio hakkaa kalliimmankin pään navigaattorit 6-0. En ole kokeillut tähän muita puhelimia kuin tuota vanhaa Xperiaa, jonka ostin käytettynä 50€ kun siinä vielä toimi SIM-kortti. Siinä on aivan riittävän hyvä näyttö ja muutenkin vääntö riittää ongelmitta, joten uusiakin tähän kelpaavia puhelimia saa murto-osalla navigaattorin hinnasta. Reissussa jos hajoaa, niin halpoja Android-puhelimia saa joka puolelta maailmaa ja Suomea. Suomen maastokartat saa ilmaiseksi, ja Open Street Map tarjoaa esim. Venäjästä erittäin hyvät kartta-aineistot (joskin siis tiekartan, ei maastokarttaa, mutta aika pieniä uria sieltä löytyy). Minun kokemukseni mukaan puhelimen näyttö näkyy ihan yhtä hyvin/huonosti auringossa kuin ainakin tuon Zumon näyttö.
En ole mikään messias näiden asioiden kanssa, mutta halusin selittää tämän systeemin jos tästä olisi jollekulle muullekin iloa. Minun elämänlaatuani tämä ainakin paransi huomattavasti.
edit: jos haluaa "käänny 300 metrin päästä vasemmalle"-navigoinnin, niin sen saa asentamalla Here Mapsin ja lataamalla puhelimen muistiin tai kortille Heren kartat. Toimii kuin hyvä pontikka.
Taustatarinana siis: ajelin pari vuotta Zumo 220:llä, kunnes kyllästyin paskaan näyttöön, hankalaan reittien siirtoon ja bugiseen toimivuuteen. Koska pöytälaatikossa lojui viallinen Sony Xperia, joka ei tunnista SIM-korttia, niin päätin testata olisiko siitä navigaattoriksi. Pahemmin siinä ei mitään menetäkään, kun ei tuosta puhelimeksikaan enää ole. Tarkoitus oli siis saada näkyviin maastokartta ilman jatkuvaa internet-yhteyttä, ja tehdä reitti tietokoneella ja siirtää sitten reittitiedosto puhelimeen siten, että se näkyy viivana jota seurataan. Tämä systeemi ei siis tarjoa "käänny 300 m päästä vasemmalle"-navigointia, vaan kuskin vastuulla on seurata suunniteltua reittiä.
Orux Maps löytyy Google Play-kaupasta eikä maksa mitään. Suomen maastokartat saa ladattua ilmaiseksi osoitteesta http://kartat.hylly.org/ Tuolta tulee tiedosto, joka pitää tallentaa muistikortille. Kannattaa tehdä muistikortille vaikka kansio nimeltä "Karttoi" tai muu sellainen, että sen varmasti tunnistaa, ja laittaa kyseinen tiedosto sinne. Itse muistikortin nimi kannattaa myös muuttaa vaikka "Karttakortti" tms tunnistettavaksi. Sitten kortti puhelimeen. Jos ei muistikorttia ole, niin niitä saa kameraliikkeistä, tietokoneliikkeistä, Biltemasta yms jne eikä maksa kuin jotain toistakymppiä.
Sen jälkeen käynnistetään Orux Maps, ja kerrotaan sille mistä löytyy karttatiedosto, jota käytetään. Oikeasta yläkulmasta painetaan nappia jossa on kolme pistettä päällekkäin. Sieltä valitaan "Kaikki asetukset", ja sitten pistetään ruksi siihen ylimpään kohtaan "advanced preferences", jotta saadaan kaikki asetukset näkyviin. Sitten valitaan "kartat", sitten klikataan "Kartat hakemisto". Sitten pitäisi onnistua löytämään puhelimen syövereistä se kansio, johon kartat on tallennettu. Androidin tiedostoselainan on aika paska, joten vaatii pientä ronkkimista. Sieltä yläpalkista vieritellään esiin "storage", sieltä löytyy hyvässä lykyssä "Karttakortti" (tai miksi sen kortin nimesitkään) ja sieltä kansio "karttoi" (tai miksi sen nimesitkään). Sitten klikkaat kyseistä kansiota, ja a vot, nyt Orux tietää, että täältä löytyy karttatiedostot.
Sitten Oruxille pitää kertoa mitä karttaa käytetään, eli kerrotaan että älä käytä mitään mitä haet jatkuvasti netistä, vaan käytä sitä mikä on muistikortilla. Se tapahtuu palaamalla karttanäkymään ja klikkaamalla sellaista ryttyisen kartan näköistä kuvaketta sen kolmen pisteen kuvakkeen vasemmalla puolella, oikeassa ylänurkassa. Sieltä löytyy ylimpänä "vaihda kartta". Klikataan sitä, ja valitaan sitten "offline", ja sieltä pitäisi nyt löytyä se muistikortilla oleva maastokarttatiedosto. Orux Maps osaa lukea myös Open Street Map-karttoja, joita pystyy lataamaan täältä: https://www.openstreetmap.org/export#ma ... 058/28.125 Näiden kanssa toimitaan samalla tavalla kuin tuon Suomen maastokartankin kanssa. En ole ihan 100% varma osaako Orux itse vaihtaa karttaa kun edellisen raja tulee vastaan, mutta kartan vaihtaminen on vain muutama klikkaus, joten ei kannata kantaa asiasta sen suurempaa huolta.
Olen vähän räpellellyt asetuksia Oruxista, että se toimisi toivotummalla tavalla. Ainakin seuraavia pitää ronkkia:
-Asetukset -> Kartat -> Zoom-asetukset -> "Näytön näppäimillä vain digitaalinen zoom"-kohdasta täppä pois. En edes ymmärrä mikä tämä on, mutta aiheutti zoomin sekoamisen usein - kartta meni pikselimössöksi. Googlella sattumalta löysin tämän ratkaisun.
-Asetukset -> Sovellus -> Näyttö aina päällä (eli ei sulje näyttöä, kun reitin tallennus on päällä)
Jos keksin jotain muita asetuksia mitä piti muutella, niin lisäilen niitä tänne.
Puhelin piti myös jotenkin viritellä pyörän ohjaamoon. Koska olen köyhä, pihi ja tykkään räpeltää, niin virittelin tällaisen systeemin alumiininpalasesta ja Bilteman aivan sikahyvästä tarranauhasta. Toinen puoli tarranauhasta on kiinteästi puhelimessa kiinni, ja jos iskee sade, niin tungen telefoonin tällaiseen Bilteman koteloon, johon myös pistin tarranauhan selkään niin, että tuohon kojetauluun saa kiinni puhelimen joko suoraan tai kotelossaan. Tarranauha luultavasti/toivottavasti eristää pyörän tärinää jonkin verran, ainakin näyttö pysyy LC4:llakin ihan luettavana. Toistaiseksi ei ole meinannutkaan irrota, tuo tarranauha pitää todella hyvin kiinni.
Reittien tekemiseen olen käyttänyt nettipalvelua nimeltä Furkot. Kyseisellä ohjelmalla saa tehtyä reitin karttapohjalla. Ensin tökitään vähintään lähtö ja maali lippuina kartalle (voi olla enemmänkin), ja sen jälkeen palvelu ehdottaa suorinta ja tylsintä reittiä niiden välille. Tätä reittiä voi sitten hiirellä raahailemalla siirrellä enemmän mieleiseksi. Kun on tyytyväinen reittiin, valitaan näkymän oikeassa reunassa pilkottavista välilehdistä ylimmäinen (trip), ja sieltä löytyy kuvake jossa on kansion päällä nuoli ylöspäin. Siitä saa ladattua reitin sisältävän tiedoston koneelleen. Oletusasetuksilla (tiedostomuoto .gpx, ylin valittava vaihtoehto) on toiminut mielestäni hyvin. Tämä tiedosto pitää sitten siirtää puhelimeen, itse olen lähettänyt sen itse itselleni sähköpostilla, ja ladannut sitten puhelimen muistiin sähköpostin liitteen.
Sitten pitää valita Oruxista että nyt haluan ajaa tuon reitin. Se tapahtuu painamalla päänäkymässä sellaista moottoritien merkin näköistä kuvaa, ylärivissä kolmas oikealta. Sieltä löytyy valinta "Lataa KML/GPX". Sitä klikkaamalla pääsee taas riemastuttavaan Androidin tiedostoselaimeen, ja sieltä pitäisi etsiä se tiedosto. Muistaakseni löytyi jostain tyyliin Storage -> sdcard0 -> Download tai jotain. Tarkistan jossain vaiheessa ja korjaan tarvittaessa, mutta jostain sieltä se löytyy. Kannattaa nimetä se niin, että tiedoston tunnistaa. Esim. "Reitti kotoa mökille".
Nyt pitäsi olla niin pitkällä, että puhelimen näytöllä näkyy kartta, siinä näkyy missä sinä olet, ja siinä näkyy reittiviiva jota sinun pitäisi seurata. Sitten pitää vielä kertoa ohjelmalle, että nyt niin sanotusti alkaa tapahtua. Tämä tapahtuu painamalla siinä karttanäkymässä näytön oikeassa laidassa olevaa pientä sinistä nuolta, josta aukeaa valikko. Valikossa on toiseksi ylimpänä sellainen nappi, jossa on punainen pallo. Siitä kun painaa, niin puhelin alkaa nauhoittaa reittiä ja pitää näytön päällä. Kun haluat lopettaa homman, niin painat uudestaan samaa nappia (nyt siinä ei enää ole punaista palloa, se on kai olevinaan ikään kuin merkkivalo joka menee päälle ja pois kun sitä painaa). Kun taas pistät "tositoimintanapin" uudestaan päälle, se kysyy haluatko aloittaa uuden jäljen, lisätä uuden pätkän vanhaan, vai jatkaa edellistä. Tee kuten parhaaksi näet. Itse olen töhrinyt vähän mitä milloinkin kun en ole ollut niinkään kiinnostunut siitä jäljestä mitä olen ajanut, vaan enemmän siitä reitistä mikä on edessä. Ajetut reitit kuitenkin tallennetaan puhelimen muistiin ja ne voi vissiin myös työntää johonkin nettipalvelimelle talteen, jos haluaa.
Olen itse ainakin tähän systeemiin erittäin tyytyväinen. Halpojenkin puhelinten näytön resoluutio hakkaa kalliimmankin pään navigaattorit 6-0. En ole kokeillut tähän muita puhelimia kuin tuota vanhaa Xperiaa, jonka ostin käytettynä 50€ kun siinä vielä toimi SIM-kortti. Siinä on aivan riittävän hyvä näyttö ja muutenkin vääntö riittää ongelmitta, joten uusiakin tähän kelpaavia puhelimia saa murto-osalla navigaattorin hinnasta. Reissussa jos hajoaa, niin halpoja Android-puhelimia saa joka puolelta maailmaa ja Suomea. Suomen maastokartat saa ilmaiseksi, ja Open Street Map tarjoaa esim. Venäjästä erittäin hyvät kartta-aineistot (joskin siis tiekartan, ei maastokarttaa, mutta aika pieniä uria sieltä löytyy). Minun kokemukseni mukaan puhelimen näyttö näkyy ihan yhtä hyvin/huonosti auringossa kuin ainakin tuon Zumon näyttö.
En ole mikään messias näiden asioiden kanssa, mutta halusin selittää tämän systeemin jos tästä olisi jollekulle muullekin iloa. Minun elämänlaatuani tämä ainakin paransi huomattavasti.
edit: jos haluaa "käänny 300 metrin päästä vasemmalle"-navigoinnin, niin sen saa asentamalla Here Mapsin ja lataamalla puhelimen muistiin tai kortille Heren kartat. Toimii kuin hyvä pontikka.
Viimeksi muokannut Jokke Espoosta, Su Heinä 10, 2016 12:11 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
-
- Viestit: 203
- Liittynyt: Su Tammi 21, 2007 10:58 pm
- Pyörä: XT1200Z 2012
- Paikkakunta: Koskenkorva
Re: OruxMaps ja Android-vehje navina, ohjeentapainen
Kiitos ohjeesta, mullakin pian vapautuu kaiutinvikainen xperia Z tollaiseen käyttöön.
-
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ma Maalis 31, 2014 11:31 pm
- Pyörä: Polku-pyörillä
Re: OruxMaps ja Android-vehje navina, ohjeentapainen
Taas pappa ajautui vaikeuksiin, hienoista ohjeista huolimatta!
Yritin seurata tuota Joken ohjetta. Onnistuin lataamaan Oruxmapsin puhelimeen. Onnistuin lataamaan maastokartan ensin pöytätietsikkaan ja siitä siirtämään kartan puhelimen muistikortille (Samsung Galaxy S5 Neo). Tuo mtk karttatiedosto oli tyyppiä img, onko se oikea versio? Mutta kun yritän vaihtaa sitä karttaa oruxmapsin kartanhakupolkuun, alkaa tökkiä. Löysin lataamani kartan polulta storage - extsdcard - kartat (kuten olin sen nimennyt sinne) - mtk22.img (tai jotain sinnepäin). Yritin monella tapaa likkailla tai siirrellä tuota, mutta aina kun menen tuosta näkymästä pois, oletuspolkuna möllöttää edelleen se alkuperäinen oruxmapsin polku, eli en saa vaihtumaan tuota offline-kartan hakupolkua. Mitähän mie nyt en ymmärrä?
Entisessä puhelimessa oli tämä yhdistelmä toimivana, jopa ihan ite laitettuna. Jostain silloin kopsasin ohjeen, siinä muistaakseni piti näpytellä tuo kartanhakureitti eikä hakea. En sitä ohjetta tähän hätään löytänyt enää...
Ohjaava (käänny 300 m:n jälkeen...) navi olisi kyllä mukavampi aina isolta tieltä pois kääntyessä, mutta kyllä tuo viivan seurantakin toimii. Tuossa maastokartassa on myös aika paljon kaikkea tietoa, mikä maantievauhdissa ei helpota lukua. Googlen naviin kun laittaa välipisteitä paljon, saattaa pysyä halutulla reitillä, useimmiten alkaa oikoa. Here vaikutti lupaavalta, mutta en oikein keksinyt, miten siihen voisi siirtää kotona isolla koneella tehtyä reittiä?
Aina tää tälläsellä papalla tahtoo vähän taisteluksi mennä, tää nykytekniikka...
jaakkovaakko
Yritin seurata tuota Joken ohjetta. Onnistuin lataamaan Oruxmapsin puhelimeen. Onnistuin lataamaan maastokartan ensin pöytätietsikkaan ja siitä siirtämään kartan puhelimen muistikortille (Samsung Galaxy S5 Neo). Tuo mtk karttatiedosto oli tyyppiä img, onko se oikea versio? Mutta kun yritän vaihtaa sitä karttaa oruxmapsin kartanhakupolkuun, alkaa tökkiä. Löysin lataamani kartan polulta storage - extsdcard - kartat (kuten olin sen nimennyt sinne) - mtk22.img (tai jotain sinnepäin). Yritin monella tapaa likkailla tai siirrellä tuota, mutta aina kun menen tuosta näkymästä pois, oletuspolkuna möllöttää edelleen se alkuperäinen oruxmapsin polku, eli en saa vaihtumaan tuota offline-kartan hakupolkua. Mitähän mie nyt en ymmärrä?
Entisessä puhelimessa oli tämä yhdistelmä toimivana, jopa ihan ite laitettuna. Jostain silloin kopsasin ohjeen, siinä muistaakseni piti näpytellä tuo kartanhakureitti eikä hakea. En sitä ohjetta tähän hätään löytänyt enää...
Ohjaava (käänny 300 m:n jälkeen...) navi olisi kyllä mukavampi aina isolta tieltä pois kääntyessä, mutta kyllä tuo viivan seurantakin toimii. Tuossa maastokartassa on myös aika paljon kaikkea tietoa, mikä maantievauhdissa ei helpota lukua. Googlen naviin kun laittaa välipisteitä paljon, saattaa pysyä halutulla reitillä, useimmiten alkaa oikoa. Here vaikutti lupaavalta, mutta en oikein keksinyt, miten siihen voisi siirtää kotona isolla koneella tehtyä reittiä?
Aina tää tälläsellä papalla tahtoo vähän taisteluksi mennä, tää nykytekniikka...
jaakkovaakko
-
- Viestit: 641
- Liittynyt: To Marras 22, 2012 4:44 pm
- Pyörä: KTM 500 EXC-F Sixdays
- Paikkakunta: Raisio
Re: OruxMaps ja Android-vehje navina, ohjeentapainen
Mä olen huomannut, että vaaleampi, esim. here, karttapohja toimii viivaa seuratessa paremmin. Suomen maastokartassa värit on niin tummat, että viivaa on vaikea vauhdissa seurata.
- Pekka Valtanen
- Viestit: 158
- Liittynyt: La Elo 30, 2014 11:54 pm
- Pyörä: Beta 350 RR
- Paikkakunta: Kempele
Re: OruxMaps ja Android-vehje navina, ohjeentapainen
Kun ylhäällä lukee muttereiden välissä "kartat", ja alla listassa näkyy lataamasi mtk_suomi22c.img, niin paina sitä "kartat"-sanaa hetki.Jaakkovaakko kirjoitti:Löysin lataamani kartan polulta storage - extsdcard - kartat (kuten olin sen nimennyt sinne) - mtk22.img (tai jotain sinnepäin). Yritin monella tapaa likkailla tai siirrellä tuota, mutta aina kun menen tuosta näkymästä pois, oletuspolkuna möllöttää edelleen se alkuperäinen oruxmapsin polku, eli en saa vaihtumaan tuota offline-kartan hakupolkua. Mitähän mie nyt en ymmärrä?
- no fear -
- Pekka Valtanen
- Viestit: 158
- Liittynyt: La Elo 30, 2014 11:54 pm
- Pyörä: Beta 350 RR
- Paikkakunta: Kempele
Re: OruxMaps ja Android-vehje navina, ohjeentapainen
tupla..
Viimeksi muokannut Pekka Valtanen, Su Elo 14, 2016 9:17 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- no fear -
-
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ma Maalis 31, 2014 11:31 pm
- Pyörä: Polku-pyörillä
Re: OruxMaps ja Android-vehje navina, ohjeentapainen
A vot!
Tuhannet kiitokset Jokke ja Pekka!
Niin vaan papparainen sai maastokartan ja oruxmapsin sovittaneeksi sampsunkkiin ja pelittämmään keskenään! Ei ollu paljosta kiinni; yhestä pienen hetken painasusta.
Huomenna opettelemaan tuota reitin piirtämistä Joken ohjeilla, saap nähä montako kertaa pittää siinä neuvoja kysellä...
Jaakkovaakko
Tuhannet kiitokset Jokke ja Pekka!
Niin vaan papparainen sai maastokartan ja oruxmapsin sovittaneeksi sampsunkkiin ja pelittämmään keskenään! Ei ollu paljosta kiinni; yhestä pienen hetken painasusta.
Huomenna opettelemaan tuota reitin piirtämistä Joken ohjeilla, saap nähä montako kertaa pittää siinä neuvoja kysellä...
Jaakkovaakko
Re: OruxMaps ja Android-vehje navina, ohjeentapainen
Moro
Innostuin myös kokeilemaan karttasysteemiä vanhaan Samsungiin,eli tällaiseen kuin gt s5690 galaxy xcover.
Kaikki onnistui siihen asti hyvin kunnes piti saada vaihdettua se kartta,ei auttanut edes se muttereiden välissä jne.
Mulla kartan nimi on mtk_suomi22c.html onko se väärä kuin ei lue tuo img,tonniminen sieltä tuli kun sen latasin linkin mukaan.
Innostuin myös kokeilemaan karttasysteemiä vanhaan Samsungiin,eli tällaiseen kuin gt s5690 galaxy xcover.
Kaikki onnistui siihen asti hyvin kunnes piti saada vaihdettua se kartta,ei auttanut edes se muttereiden välissä jne.
Mulla kartan nimi on mtk_suomi22c.html onko se väärä kuin ei lue tuo img,tonniminen sieltä tuli kun sen latasin linkin mukaan.
- Jokke Espoosta
- Viestit: 744
- Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:32 am
- Pyörä: Poljettava
- Paikkakunta: Häme
Re: OruxMaps ja Android-vehje navina, ohjeentapainen
Kuulostaa kyllä vähän kummalliselta... .img sen pitäisi olla. Kokeilepa tuosta linkistä, pitäisi lähteä suoraan lataamaan:
http://eivoittoa.fi/mtk/2016-01-23/mtk_suomi22c.img
http://eivoittoa.fi/mtk/2016-01-23/mtk_suomi22c.img
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
Re: OruxMaps ja Android-vehje navina, ohjeentapainen
Moro
Oletko varma linkistä?Kun tuosta naksautan tulee sivu jossa tuhoton määrä kirjaimia ja numeroita.
Onhan tuo ominaisuuksissa osoitteena mutta se ei johda minnekkään sitä vaan ajattelin.
Oletko varma linkistä?Kun tuosta naksautan tulee sivu jossa tuhoton määrä kirjaimia ja numeroita.
Onhan tuo ominaisuuksissa osoitteena mutta se ei johda minnekkään sitä vaan ajattelin.
Re: OruxMaps ja Android-vehje navina, ohjeentapainen
Silloin selain yrittää avata sen teksti tai kuvatiedostona suoraan selaimeen eikä downloadaukseen, kokeile klikata linkkiä hiiren oikealla ja valitse "tallenna nimellä" että saat levylle tiedostoksi.
Re: OruxMaps ja Android-vehje navina, ohjeentapainen
Moro
Niin olen tehnyt,lataan nyt kerran vielä uudelleen katsotaan millä nimellä nyt tulee.Onko sulla se tallennettuna oikealla nimellä ja muodossa,lähetä se mulle tiedostona sähköpostiin.
Niin siinä kun mun pitäis vaihtaa se kartta niin siinä offlinessä ei tule sitä vaihtoehtoa.
Niin olen tehnyt,lataan nyt kerran vielä uudelleen katsotaan millä nimellä nyt tulee.Onko sulla se tallennettuna oikealla nimellä ja muodossa,lähetä se mulle tiedostona sähköpostiin.
Niin siinä kun mun pitäis vaihtaa se kartta niin siinä offlinessä ei tule sitä vaihtoehtoa.
- Jokke Espoosta
- Viestit: 744
- Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:32 am
- Pyörä: Poljettava
- Paikkakunta: Häme
Re: OruxMaps ja Android-vehje navina, ohjeentapainen
Outo homma, mulla tuota klikkaamalla alkaa suoraan lataus, eikä selaimen tarvitse edes poistua kurapyöräfoorumilta. Mulla käytössä MacBook ja Chrome. No, joka tapauksessa, sieltä sivulta pitäisi saada ladattua .img-loppuinen tiedosto.
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
Re: OruxMaps ja Android-vehje navina, ohjeentapainen
Moro
No tossa kolmannella kerralla latautui se oikea ja joka kerta tein latauksen "Tallenna kohde nimellä" ja nyt tämä oikea muistikortille ja puhelimeen niin jopa löytyi sieltä vaihda kartta se img loppuinen tiedosto ja nyt pelaa.
Oma hommansa opetella reitin teko mutta nyt on vanha Sampsukki taas käytössä.
No onhan mulla kulkimessa Garmin Zumo 660 mutta mukava leikkiä näillä vehkeillä ja tässä on nyt tämä maastokartta.
Kiitos avustuksesta.
No tossa kolmannella kerralla latautui se oikea ja joka kerta tein latauksen "Tallenna kohde nimellä" ja nyt tämä oikea muistikortille ja puhelimeen niin jopa löytyi sieltä vaihda kartta se img loppuinen tiedosto ja nyt pelaa.
Oma hommansa opetella reitin teko mutta nyt on vanha Sampsukki taas käytössä.
No onhan mulla kulkimessa Garmin Zumo 660 mutta mukava leikkiä näillä vehkeillä ja tässä on nyt tämä maastokartta.
Kiitos avustuksesta.
- Jokke Espoosta
- Viestit: 744
- Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:32 am
- Pyörä: Poljettava
- Paikkakunta: Häme
Re: OruxMaps ja Android-vehje navina, ohjeentapainen
Kokeilin muuten itse viimeksi Furkot-sivuston sijaan reitin tekoon sellaista sivustoa kuin ViewRanger. http://www.viewranger.com/en-US
En nyt jouda/jaksa kirjoittaa ohjetta tuon käyttöön, mutta aika simppeli oli. Plussaa on se, että tuolla saa näkyviin myös maastokartat ja voi valita pitkästä litaniasta erilaisia karttoja. Voi vedellä joko tietä pitkin reitittäen, tai sitten pisteestä pisteeseen suoralla viivalla. Maastokartoissa tosin niiden lähimpien tasojen kanssa zoomailu on maksullinen lisäominaisuus johon en ainakaan vielä ole sijoittanut, mutta muuten vaikuttaa lupaavalta. Olen tuolla yhden reissun reitit tehnyt, ja hyvin toimi. Joku käyttäjätunnus sinne muistaakseni piti luoda, että saa reittejä tallennettua ja haettua sieltä palvelimelta.
Tuokin sivusto ulosti samanlaisen .gpx-fileen, jonka Orux avasi kiltisti.
En nyt jouda/jaksa kirjoittaa ohjetta tuon käyttöön, mutta aika simppeli oli. Plussaa on se, että tuolla saa näkyviin myös maastokartat ja voi valita pitkästä litaniasta erilaisia karttoja. Voi vedellä joko tietä pitkin reitittäen, tai sitten pisteestä pisteeseen suoralla viivalla. Maastokartoissa tosin niiden lähimpien tasojen kanssa zoomailu on maksullinen lisäominaisuus johon en ainakaan vielä ole sijoittanut, mutta muuten vaikuttaa lupaavalta. Olen tuolla yhden reissun reitit tehnyt, ja hyvin toimi. Joku käyttäjätunnus sinne muistaakseni piti luoda, että saa reittejä tallennettua ja haettua sieltä palvelimelta.
Tuokin sivusto ulosti samanlaisen .gpx-fileen, jonka Orux avasi kiltisti.
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04