Matkavalokuvaus? Kameran säädöt yms

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
TomppaV
Viestit: 726
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Matkavalokuvaus? Kameran säädöt yms

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Tuli ostettua matkakuvausta silmälläpitäen uusi kamera.

http://www.gigantti.fi/product/kamerat/ ... mera-musta

Tässä on säätöjä ja toimintoja meikäläiselle ihan liikaa, mutta myyjän "harhauttamana" ostin kuitenkin. Ajattelin käyttää tuota automaattisäätöä, valoituksen kuvaukohteen yms osalta.

Kuvasuhde pitäisi kuitenkin itse säätää, millaista kuvasuhdetta kannattaa käyttää?

Entä resoluutio? Tilaa muistikortila on riittävästi, mutta kannattaako noita tappiin asettaa? Pienentämään joutuisi heti jos niitä esim maililla lähettelee, tai someen tunkee?
Taas lähti mopo käsistä
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Matkavalokuvaus? Kameran säädöt yms

Viesti Kirjoittaja mek »

Hae kirjastosta jokin digikuvausopas, niin pääset alkuun. Esim. Pekka Punkarin Matkakuvaus.

Noin 5 megapikselin koko riittää jo hyvälaatuisiin A4-tulosteisiin, sitä pienempiä ei kannata kuvata. Joka tapauksessa osa kuvista on pienennettävä nettikäyttöä varten.

Valokuvauksessa vaikeinta on nähdä. Ts. jos on hyvä tilannetaju ja taiteellista silmää, olemattomallakin teknisellä tietämyksellä saa todella hienoja kuvia.

Tekniikasta kaksi olennaisinta asiaa ovat aukko ja perspektiivi. Kamerastasi löyty automaattiasennon lisäki A tai Av -valinta, eli himmenninaukon esivalinta. Kun käytät pientä aukkoa (iso f-luku, >11) niin kuvien syväterävyys on suuri, edustalla ja taustalla olevat kohteet. näkyvät kaikki terävinä. Maisemakuvaukseen... Kun käytät suurta aukkoa (pieni f-luku, <5,6) syväterävyys on pieni, eli vain kohde, johon objektiivi on tarkennettu sekä vähän sen etu- ja takapuolella näkyy terävänä. Suuri polttoväli (=kapea kuvakulma) korostaa tätä, pieni polttoväli (laaja kuvakulma) pienentää tätä vaikutusta, vaikka aukko olisi suurikin. Pienikennoisissa pokkareissa ja varsinkin kännyköissä syväterävyys on yleensä aika suuri, mitä suurempi kenno, sitä pienempi syväterävyys samalla aukolla ja polttovälillä.

Perspektiivi tarkoittaa kuvan etualalla ja taustalla olevien kohteiden kokoa suhteessa toisiinsa. Sitä hallitaan zoomalla, eli objektiivia tai sen polttoväliä muuttamalla. Perspektiivin hallintaan tarvitaan siis kamera, jossa on zoom-objektiivi jonka polttoväliä voi muuttaa (lähes kaikki pokkarit) tai vaihtaa objektiivin (järjestelmäkamerat). Tämä on siis täysin eri asia kuin kännykkäkameran "zoom" joka on vain kuvan "croppaamista" eikä vaikuta perspektiiviin.

Mene lähelle, vielä yksi askel. Kuvaa sekä yksityiskohtia että laajempia näkymiä. Vaihtele kuvakulmia. Keskity valoon, aamut ja illat parhaita. Mieti miten näkemäsi hienot kuvat on otettu ja matki.
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Matkavalokuvaus? Kameran säädöt yms

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Resoluutio, eli kuvan koko ja pakkaus aina maksimiin, siis suurin koko ja pienin pakkaus. Kuka meistä ostaa tehokkaan mopon ja laittaa siihen pysyvän tehorajoittimen, millä tehot putoavat kymmenesosaan alkuperäisestä? Kuvitelkaa tilanne, missä otatte uudella hyvällä kameralla loisto-otoksen, mistä haluatte taulun itsellenne, tai peräti myydä sen kuvan. Siinä tilanteessa ei olisi kiva huomata, että jaa, eipä tuosta kuvasta ole muuhun kuin pienelle tietokoneen näytölle.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
STN
Viestit: 474
Liittynyt: Pe Huhti 07, 2006 6:28 pm
Pyörä: xt660z. Tunturi Start

Re: Matkavalokuvaus? Kameran säädöt yms

Viesti Kirjoittaja STN »

Kunkku kirjoitti:Resoluutio, eli kuvan koko ja pakkaus aina maksimiin, siis suurin koko ja pienin pakkaus. Kuka meistä ostaa tehokkaan mopon ja laittaa siihen pysyvän tehorajoittimen, millä tehot putoavat kymmenesosaan alkuperäisestä? Kuvitelkaa tilanne, missä otatte uudella hyvällä kameralla loisto-otoksen, mistä haluatte taulun itsellenne, tai peräti myydä sen kuvan. Siinä tilanteessa ei olisi kiva huomata, että jaa, eipä tuosta kuvasta ole muuhun kuin pienelle tietokoneen näytölle.
Ei se nyt ihan näin mene, normaalikäytössä, ei ammattikäytössä, riittää ihan 3 megan kuvat. Missä perhejuhlissa ne muka levitetään koko seinän kokoiseksi?
Jos kisamopossa on 200 heppaa, tarviitko niitä kadulla??

STN
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Matkavalokuvaus? Kameran säädöt yms

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

STN kirjoitti: Ei se nyt ihan näin mene, normaalikäytössä, ei ammattikäytössä, riittää ihan 3 megan kuvat. Missä perhejuhlissa ne muka levitetään koko seinän kokoiseksi?STN
Kyllä se vaan näin menee. Et voi etukäteen tietää, millaisessa yhteydessä sitä kuvaa tulevaisuudessa haluttaisiin käyttää. Useamman kerran minulle on tuotu kuvaa, mistä olisi pitänyt poimia joku yksityiskohta ja tehdä siitä uusi kuva. Tyypillinen tilanne on vaikkapa perhejuhlista otettu kuva, josta pitäisi tehdä osasuurennus yhden henkilön kohdalta. Ja sitten joutuu toteamaan, ettei sellaista kuvaa pysty tekemään, kun alkuperäinen kuva on liian pienikokoinen tiedosto.
Jokainen tietysti itse miettii ja päättää, miten kameraansa käyttää. Tuntuu vaan aika hullulta, että ensin ostetaan hyvä, vaikkapa 16Mpx kamera ( toki nuo pikselit eivät suoraan kerro kameran tai kuvien laadusta kovin paljon) ja sitten muutetaan se asetuksista 3Mpx kameraksi. Sen lisäksi sitten vielä heikennetään kuvan laatua pakkaamalla kuvatiedosto halutun "mukavaksi ja pieneksi".
Miksi ostaa hyvä kamera, jos haluaa kuvia, joita saa kännykälläkin?
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Matkavalokuvaus? Kameran säädöt yms

Viesti Kirjoittaja mek »

Ja vielä sellainen neuvo, että osta mieluummin useampi keskikokoinen, vaikka 16 Gb muistikortti ja vaihdat niitä välillä reissussa. Ei mene kaikki kuvat, jos yksi rikkoontuu, joutuu hukkaan, varastetaan tms.

Kovalevytilakin on halpaa, satasella saa teran USB-kovalevyn, johon mahtuu normaalikäyttäjän kymmenien vuosien kuvat. Olen itse harrastellut enemmän tai vähemmän aktiivisesti valokuvausta 80-luvun puolivälistä. Digipokkarin ostin 2004 ja järkkärikin vaihtui digiin 2007. Yhteensä, skannatut negat ja diat mukaan lukien, on kovalevyllä nyt reilut 15 000 kuvaa, jotka vievät kovalevytilaa alle 90 gigaa. Kuvien koossa ei kannata säästellä, videot ne kovalevytilaa syövät.
villho
Viestit: 347
Liittynyt: Pe Joulu 13, 2013 2:50 pm
Pyörä: Sähköfillari
Paikkakunta: Siuntio

Re: Matkavalokuvaus? Kameran säädöt yms

Viesti Kirjoittaja villho »

Itse en mopon tärinöissä kuljettaisi tavallista pyörivää kovalevyä, vaan jotain SSD-tyyppistä.


Sent from my iPhone using Tapatalk
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Matkavalokuvaus? Kameran säädöt yms

Viesti Kirjoittaja mek »

En tarkoittanut että mukana. Mutta kuvat ja muut tiedostot pitää olla vähintään kahdella eri kovolla, joista yksi säilytetään fyysisesti eri paikassa.
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Matkavalokuvaus? Kameran säädöt yms

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Jos matkalla ei ole tarvetta käsitellä kuvia, muistikortit ovat paras tapa säilyttää kuvat matkan aikana. Minulla on kameroissa 128 gigan kortit, siihen mahtuu matkakuvia aika paljon pieneen tilaan.
Kyllä kovalevytkin matkalla kestävät. Jos ulkoinen levy tai läppäri on laukussa pehmeän tavaran keskellä, se ei tiedä tärinöistä mitään. Tankkilaukku on hyvä paikka säilyttää kuvauskalustoa, siinä tärinät eivät juuri tunnu.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Matkavalokuvaus? Kameran säädöt yms

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

mek kirjoitti:Ja vielä sellainen neuvo, että osta mieluummin useampi keskikokoinen, vaikka 16 Gb muistikortti ja vaihdat niitä välillä reissussa. Ei mene kaikki kuvat, jos yksi rikkoontuu, joutuu hukkaan, varastetaan tms.
Kunkku kirjoitti:Minulla on kameroissa 128 gigan kortit, siihen mahtuu matkakuvia aika paljon pieneen tilaan.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä neuvon. :D
Mitenkäs se meni se sanonta kaikkien munien laittamisesta samaan koriin..?

EDIT: Ohos, mites mie katoin että molemmat lainaukset ois ollu samalta mieheltä? No, ei se mitään... :o

Itselläni on muistaakseni kahdeksan kappaletta 16 gigan kortteja, yhteen korttiin menee noin 500 Canonin raakakuvaa. Noilla pärjää aika pitkään. Tarvittaessa raakakuvienkin muunnos jpg:ksi reissussa onnistuu tabletilla tai kännykällä Canon Connect -softan avustuksella. Maailmalle kentältä postattavat kuvat tulee yleensä otettua kännykällä ja pienennettyä Photo Editorilla.
Viimeksi muokannut JuhaL, Ma Heinä 04, 2016 9:14 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Matkavalokuvaus? Kameran säädöt yms

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

JuhaL kirjoitti:
mek kirjoitti:Ja vielä sellainen neuvo, että osta mieluummin useampi keskikokoinen, vaikka 16 Gb muistikortti ja vaihdat niitä välillä reissussa. Ei mene kaikki kuvat, jos yksi rikkoontuu, joutuu hukkaan, varastetaan tms.
Kunkku kirjoitti:Minulla on kameroissa 128 gigan kortit, siihen mahtuu matkakuvia aika paljon pieneen tilaan.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä neuvon. :D
Mitenkäs se meni se sanonta kaikkien munien laittamisesta samaan koriin..?
Huomasit varmaan, että minä en ehdottanut niitä pieniä muistikortteja? Molemmissa kamerarungoissani on kaksi korttipaikkaa. Kaikki kuvat tallentuvat jo kuvaushetkellä kahdelle kortille.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Matkavalokuvaus? Kameran säädöt yms

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Joo, huomasin. Ja liian myöhään.
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Matkavalokuvaus? Kameran säädöt yms

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

:) Elämä on. Onneksi ei kuitenkaan vakavaa, ainakaan liikaa.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Avatar
petteripunakuono
Viestit: 260
Liittynyt: Ma Elo 19, 2013 5:58 pm
Pyörä: Hugsvarna 701 Enduro & 12k GinTonic
Paikkakunta: Tampereen seutu

Re: Matkavalokuvaus? Kameran säädöt yms

Viesti Kirjoittaja petteripunakuono »

TomppaV kirjoitti:Tuli ostettua matkakuvausta silmälläpitäen uusi kamera.

http://www.gigantti.fi/product/kamerat/ ... mera-musta

Tässä on säätöjä ja toimintoja meikäläiselle ihan liikaa, mutta myyjän "harhauttamana" ostin kuitenkin. Ajattelin käyttää tuota automaattisäätöä, valoituksen kuvaukohteen yms osalta.

Kuvasuhde pitäisi kuitenkin itse säätää, millaista kuvasuhdetta kannattaa käyttää?

Entä resoluutio? Tilaa muistikortila on riittävästi, mutta kannattaako noita tappiin asettaa? Pienentämään joutuisi heti jos niitä esim maililla lähettelee, tai someen tunkee?
Automaatti on hyvä, ottaa yleensä kaikkialta tarkkaa maisemakuvaa ja sehän sopii mopon kuvailuun. Saattaa tosin ottaa HDR-yhdistelmäkuvankin mikä joskus näyttää oudolta, parempi ottaa erikseen hdr-kuva ja normaali, ja katsoa myöhemmin kumpi on parempi. Zoomia tuossa näkyy olevan reippaasti, sitä kannattaa käytelläkin, tulee kuviin vaihtelua. Yleensä maisemakuvailussa pärjää 24-50 välillä, ja tuo laajin pää on harvoin paras, tulee mukaan kaikkea turhaakin.

Kuvasuhteeksi mahdollisimman neliskanttinen, kuvatessa kun ottaa vähän reunojakin mukaan, niin saa myöhemmin tehtyä siitä pysty tai vaakakuvan.

Kuvien rajailuun käyttelen itse ilmaista irfanview ohjelmaa, sillä saa pikkusäädötkin tehtyä minuutissa parissa. Enemmän kun on aikaa niin käynnistelen photoshop elementsin, se on sopivasti yksinkertaistettu oikeasta photoshopista, saa vartissa tuunattua kuvaa sähäkämmäksi.
Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Matkavalokuvaus? Kameran säädöt yms

Viesti Kirjoittaja SamiV »

Jeps itsekin olen pikkuhiljaa vihdoin kun aikaa on koettanut opetella valokuvauksen perusteita. Lähinnä nyt olen tuolla aukolla (f-stoppi), ISO:lla (herkkyys) ja suljiajalla (aperture) koettanut pelailla ja kehittää ymmärrystä siitä miten ne vaikuttavat kombinaatioina. Tuohon mek:n mainitsemaan zoom:n en vielä oikeastaan ole kerinnyt/päässyt vielä ja vaatisi vielä hieman ymmärrystä lisää sen tajuaminen jos nyt vielä noita kolmea aiemmin mainittuakaan vielä kovin paljon ymmärtää.

Kamerana itsellä on Canonin G1x jolla pitäisi periaatteessa saada ihan ok kuvia mutta kaipa tuossakin on rajoitteena tuo että siihen ei saa eri objektiiveja ja itseä erityisesti kiinnostaisi ihmisten kuvaus ja maisemakuvaukset.
Vastaa Viestiin