CRF1000L Africa Twin varustelu

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Rakennusmetsuri
Viestit: 91
Liittynyt: Ke Marras 14, 2012 11:22 pm
Pyörä: CRF1000L DCT ja XL600R

CRF1000L Africa Twin varustelu

Viesti Kirjoittaja Rakennusmetsuri »

Täällä on hyvä keskustella Afrikkalaisen varustelusta, ettei varusteluaiheet huku pyöräkeskustelun elämää pidemmäksi muodostuvaan ketjuun.

Tavarankuljetusratkaisuista muutama sana, jotka liippaavat tällä hetkellä omia tarpeitani:

En ajatellut hankkia arvokkaita sivulaukkuja, koska ne ovat kuitenkin lähtökohtaisesti pyörässä kiinni ja mielestäni tiellä/kömpelöt/turhat silloin kun niitä ei tarvita.

VESITIIVIS KASSI
Rojun kuljetustarpeeni ovat satunnaisluontoisia, jolloin itselleni välttää hyvin vesitiiviis kassi, jonka voi köyttää takapenkin ja tarkan päälle kiinni.
Ajattelin hankkia tarkoitusta varten ainakin tuollaisen 85 litraisen pakaasin, joka löytyy alla olevasta linkistä.
Ehkä sen vaihtoehdoksi/rinnalle myös pienemmän, niille reissuille, joilla kuljetustarvetta on, mutta se on vähäisempi.
https://scandinavianoutdoor.fi/ortlieb/ ... sit/duffle

Jos tulee mieleen parempia/käytännöllisempiä ratkaisuja, vielä ehtii ehdottaa.



TANKKILAUKKU

Onko joku ratkaissut tämän asian jo?
Tuliko hankittua erinomainen ja pyörään istuva tankkilaukku?
Tuote-ehdotuksia ja kokemuksia otetaan mielenkiinnolla vastaan.



TARAKKA

Vakiotarakka on varsin mitätön, joko jossain on saatavilla kuljetuspinta-alaa laajentavia ja taakan kiinnitystä monipuolistavia ratkaisuja?
Honda CRF 1000 L Africa Twin 2016
Honda XL600R 1983
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: CRF1000L Africa Twin varustelu

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Rakennusmetsuri kirjoitti:En ajatellut hankkia arvokkaita sivulaukkuja, koska ne ovat kuitenkin lähtökohtaisesti pyörässä kiinni ja mielestäni tiellä/kömpelöt/turhat silloin kun niitä ei tarvita.
Päädyin SW-Motecin sivulaukkusettiin. Laukut ovat pikakiinnitteiset samoin kuin laukkuraudat, eli kaiken turhan saa tarvittaessa pyörästä irti muutamassa minuutissa ilman työkaluja. Kalliithan nämä on ja perhanan leveät, painosta nyt puhumattakaan.
Hepco&Beckeriltä on ilmeisesti myös tulossa lähiaikoina pikakiinnitteiset laukuraudat, vai olikohan ne Giviltä...
Rakennusmetsuri kirjoitti:Vakiotarakka on varsin mitätön, joko jossain on saatavilla kuljetuspinta-alaa laajentavia ja taakan kiinnitystä monipuolistavia ratkaisuja?
Takaräkkejä afrikkalaiseen löytyy käytännössä kaikilta valmistajilta, isoilta ja pieniltä, valinnanvaraa on sanoisinko riittävästi!
Tsekkaappa australialaisen B&B:n tuotteet, tuollainen kyytiläisen penkin päälle tulevalla jatkopalalla varustettu Big Tour -räkki voisi olla päheä Ortliebin säkin kanssa.
Itse päädyin SW-Motechin teräsräkkiin. Tähän saa suoraan kiinni pikakiinnitteisen takalaukun. Räkki painaa kiinnityskamojen kanssa kaksi kiloa... Alumiiniversio olisi ollut kevyempi, mutta sen kanssa joutuu käyttämään takalaukun kanssa muovista adapteria.

Muutama muukin varuste tulossa, laittelen myöhemmin kommenttia, kunhan pääsee niitä käytännössä sovittamaan...
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: CRF1000L Africa Twin varustelu

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

AT-romuja:

Altrider (USA, myyvät myös Euroopasta)

B&B (Australia)

Big Husky (Tsekki)

Bumot (Bulgaria)

Givi (Italia)

Hepco&Becker (Saksa)

Holan (Puola)

Outback Motortech (EU?)

Rugged Roads (Iso-Britannia)

SW-Motech (Saksa)

Touratech (Saksa)
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Rakennusmetsuri
Viestit: 91
Liittynyt: Ke Marras 14, 2012 11:22 pm
Pyörä: CRF1000L DCT ja XL600R

Re: CRF1000L Africa Twin varustelu

Viesti Kirjoittaja Rakennusmetsuri »

JuhaL kirjoitti: Tsekkaappa australialaisen B&B:n tuotteet, tuollainen kyytiläisen penkin päälle tulevalla jatkopalalla varustettu Big Tour -räkki voisi olla päheä Ortliebin säkin kanssa.
Nyt tuli sellainen täsmävihje, että oksat pois!
Tuo on just se mitä kaipaan, etenkin kun kyydissä ei ole koskaan ketään. Mahtava kampe, kiitos!

Onko jotain käryä millaisia tulleja noihin jenkkitilauksiin tulee ostohinnan päälle?
Honda CRF 1000 L Africa Twin 2016
Honda XL600R 1983
AKM
Viestit: 229
Liittynyt: La Marras 18, 2006 1:26 pm
Pyörä: 690 ER
Paikkakunta: Oulu

Re: CRF1000L Africa Twin varustelu

Viesti Kirjoittaja AKM »

Onko jotain käryä millaisia tulleja noihin jenkkitilauksiin tulee ostohinnan päälle?
Laske tuotteen hinta + rahti yhteen, muuta Euroiksi ja kerro 1,3 niin olet aika tontilla.

Eli Suomeen tuodessa ensiksi ALV 24% ja MP varaosista taisi olla 3% tullimaksu.

Yleensä erinomaisen helppo homma, kun paketti tulee Suomeen, saat kirjeen kotiin jossa pyydetään tullaamaan lähetys. Tuon pystyy tekemään helposti netissä, kun tullit + ALV maksettu, paketti jatkaa matkaansa lähimpään Postin toimipisteeseen.
"Roads? Where we're going, we don't need roads..." Dr. Emmett Lathrop "Doc" Brown
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: CRF1000L Africa Twin varustelu

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Rakennusmetsuri kirjoitti:Nyt tuli sellainen täsmävihje, että oksat pois!
Tuo on just se mitä kaipaan, etenkin kun kyydissä ei ole koskaan ketään. Mahtava kampe, kiitos!
No proplem! 8)

Altriderilla näyttäisi olevan vastaava Pillion Rack tarjolla. Saatavuus näyttää olevan vielä "coming soon". Altriderilla toimituspaikaksi voi valita Euroopan.

B&B:n 255 Aussitaalan lätkät arviolta 50 AU$ (noin 30€) toimituskuluilla olisi Suomen alvi ja tulli huomioden noin 250€.
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Rakennusmetsuri
Viestit: 91
Liittynyt: Ke Marras 14, 2012 11:22 pm
Pyörä: CRF1000L DCT ja XL600R

Re: CRF1000L Africa Twin varustelu

Viesti Kirjoittaja Rakennusmetsuri »

Stormilla on uuteen Afrikkalaiseen Kaokon "vakkareita"
Tilasin omaani niin saa roikottaa välillä oikeaakin kättä.

https://www.storm-motor.fi/merkkikohtai ... ao-hnd310/
Liitteet
AA KAOKO.jpg
Honda CRF 1000 L Africa Twin 2016
Honda XL600R 1983
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: CRF1000L Africa Twin varustelu

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Autralialaiselta Mccruiselta löytyy "oikea" vakionopeussäädin.

Kaoko on harkinnassa, mutta täytyy ensin selvittää, onko se yhteensopiva Barkbusterssien kanssa. Jännästi Kaokon hinta lähes kaksinkertaistuu, kun se roudataan Etelä-Afrikasta tänne pohjoiseen ja kylmään! :o
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Avatar
mek
Viestit: 2686
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: CRF1000L Africa Twin varustelu

Viesti Kirjoittaja mek »

Nuo Mc Cruisen säätimet ovat järkyttävän hintaisia. Koska uudessa AT:ssä on vaijerikäyttöinen kaasu, niin uskon, että siihen on sovitettavissa samanlainen Rostra Electronic vakionopeussäädin, jonka laitoin omaan -07 Gessuun. Trailtechin kytkimillä ergonimiastakin saa hyvän. Omatoimista askartelua tuo tietysti vaatii... mutta hinta jäänee alle 400 euron. Toiminut jo 15 tkm ongelmitta.

Off topic, ihan vaan verrokkina, KTM 1xxx adventure, Yamaha MT-09 ja muihin ride-by-wire -pyöriin löytyy elektroninen säädin, noihin edellä mainittuihin jopa "bolt-on"-sarja, kohtuuhintaan.

Vakionopeussäätimelle moottoripyörässä voi tietysti naureskella, kuten muullekin "nykyaikaiselle" elektroniikalle. Mutta moniko antaisi autostaan vakionopeussäätimen tai ilmastoinnin pois? Käyttömukavuus paranee moottoripyörässä vähintään yhtä paljon kuin autossakin, varsinkin meillä rannekanavavaivaisilla. Trumppa toi 800-luokkaan vakionopeussäätimen ja löytyy se myös mm. MV Agusta Turismo Velocesta. Kun yksi valmistaja tuo johonkin pyöräluokkaan uuden varusteen, tulee siitä ennen pitkää "standardi", en käsitä miksi Honda jätti sen uudesta AT:stä pois. KTM on uusilla 1xxx adventure-malleillaan osoittanut, että ride-by-wire -kaasu voi olla vähintään yhtä hyvä kuin vaijerivetoinen. Ride-by-wire olisi mahdollistanut helpon ja edullisen vakionopeussäätimen lisäämisen vaikka lisävarusteena, ilman lisäpainoa.
Rakennusmetsuri
Viestit: 91
Liittynyt: Ke Marras 14, 2012 11:22 pm
Pyörä: CRF1000L DCT ja XL600R

Re: CRF1000L Africa Twin varustelu

Viesti Kirjoittaja Rakennusmetsuri »

Vakkari on tosiaan ihan ehdottoman tarpeellinen mukavuusvaruste, ainakin itselleni.
Tosin minulle välttää tuo kaasun jumittajakin, sen avulla saa hoidetuksi käden ajoittaisen lepuutus/rentoutustarpeen.

Aloitusviestiin liittyen, kävin tänään katsomassa Tampereen Scandinavian Outdoorstoressa tuota vesitiiviistä, 85 litran Ortliebin kassia. Järkyttävän kokoinen! :mrgreen:
Ostin sitten kuitenkin 60-litraisen. Oli satasen halvempi.
https://scandinavianoutdoor.fi/ortlieb/ ... duffle-60/

Myyjä tiesi kertoa, että vetoketju on aidosti vesitiivis.
Jos suljettu vetskari vuotaa kassiin vettä, voi mennä vaihtamaan kassin uuteen.
Honda CRF 1000 L Africa Twin 2016
Honda XL600R 1983
Jyrays
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2016 3:35 pm
Pyörä: CRF1000L

Re: CRF1000L Africa Twin varustelu

Viesti Kirjoittaja Jyrays »

JuhaL kirjoitti:
Rakennusmetsuri kirjoitti:En ajatellut hankkia arvokkaita sivulaukkuja, koska ne ovat kuitenkin lähtökohtaisesti pyörässä kiinni ja mielestäni tiellä/kömpelöt/turhat silloin kun niitä ei tarvita.
Päädyin SW-Motecin sivulaukkusettiin. Laukut ovat pikakiinnitteiset samoin kuin laukkuraudat, eli kaiken turhan saa tarvittaessa pyörästä irti muutamassa minuutissa ilman työkaluja. Kalliithan nämä on ja perhanan leveät, painosta nyt puhumattakaan.
Hepco&Beckeriltä on ilmeisesti myös tulossa lähiaikoina pikakiinnitteiset laukuraudat, vai olikohan ne Giviltä...
Rakennusmetsuri kirjoitti:Vakiotarakka on varsin mitätön, joko jossain on saatavilla kuljetuspinta-alaa laajentavia ja taakan kiinnitystä monipuolistavia ratkaisuja?
Takaräkkejä afrikkalaiseen löytyy käytännössä kaikilta valmistajilta, isoilta ja pieniltä, valinnanvaraa on sanoisinko riittävästi!
Tsekkaappa australialaisen B&B:n tuotteet, tuollainen kyytiläisen penkin päälle tulevalla jatkopalalla varustettu Big Tour -räkki voisi olla päheä Ortliebin säkin kanssa.
Itse päädyin SW-Motechin teräsräkkiin. Tähän saa suoraan kiinni pikakiinnitteisen takalaukun. Räkki painaa kiinnityskamojen kanssa kaksi kiloa... Alumiiniversio olisi ollut kevyempi, mutta sen kanssa joutuu käyttämään takalaukun kanssa muovista adapteria.

Muutama muukin varuste tulossa, laittelen myöhemmin kommenttia, kunhan pääsee niitä käytännössä sovittamaan...
Givin raudat on kiinni jalkatapeissa ja penkin alla yhteensa 4 pultilla.
The Wanderer

Current: HONDA CRF1000L Tricolor DCT
Honda NC700X DCT Past: Honda VFR 1200 X Crosstourer / Honda SLR 650/ HONDA XLV 1000 Varadero / Honda XR 650 R / KTM 640 LC4 / Honda CB1100 / Yamaha XJ 850 / Honda CB 500 1977...
Rakennusmetsuri
Viestit: 91
Liittynyt: Ke Marras 14, 2012 11:22 pm
Pyörä: CRF1000L DCT ja XL600R

Re: CRF1000L Africa Twin varustelu

Viesti Kirjoittaja Rakennusmetsuri »

Olikohan jossain aiemmin juttua jalkatapeista,joilla saa tennarit muutaman sentin alemmas?
Olisi tarve saada polvikulmaa hieman loivemmaksi, mutta en haluaisi nostaa jakkaraa yhtään, koska pleksi tuntuu toimivan vakiokorkealla istuimella oikein hyvin. Ylempänä istuminen aiheuttaa jo kypärään lisätutinaa.
Honda CRF 1000 L Africa Twin 2016
Honda XL600R 1983
arska63
Viestit: 35
Liittynyt: Su Maalis 10, 2013 7:34 pm
Pyörä: FXDS
Paikkakunta: Poikelus

Re: CRF1000L Africa Twin varustelu

Viesti Kirjoittaja arska63 »

Rakennusmetsuri kirjoitti:Olikohan jossain aiemmin juttua jalkatapeista,joilla saa tennarit muutaman sentin alemmas?
Tarkoittanet tätä Jalkatappeja, madaltavia ja tavallisia eri pyörämerkkeihin
Rakennusmetsuri
Viestit: 91
Liittynyt: Ke Marras 14, 2012 11:22 pm
Pyörä: CRF1000L DCT ja XL600R

Re: CRF1000L Africa Twin varustelu

Viesti Kirjoittaja Rakennusmetsuri »

arska63 kirjoitti:
Rakennusmetsuri kirjoitti:Olikohan jossain aiemmin juttua jalkatapeista,joilla saa tennarit muutaman sentin alemmas?
Tarkoittanet tätä Jalkatappeja, madaltavia ja tavallisia eri pyörämerkkeihin

Kiitos! Laitoin tiedustelun matkaan.
Honda CRF 1000 L Africa Twin 2016
Honda XL600R 1983
Rakennusmetsuri
Viestit: 91
Liittynyt: Ke Marras 14, 2012 11:22 pm
Pyörä: CRF1000L DCT ja XL600R

Re: CRF1000L Africa Twin varustelu

Viesti Kirjoittaja Rakennusmetsuri »

Saitilla olevan toimituskarttalinkin mukaan uuteenkin afrikkalaiseen on jo tehty jalkatappeja. Keski-Euroopasta löytyi toimitusosoite.

Pistin perjantaina pyynnön "keskikokoisista" -25 mm tapeista.
Ei ole vielä kuulunut vastausta.

Edit:

Palasin asiaan uuden mailin muodossa, ja sain Radanilta vastauksen.
Oikeita mittoja ei vielä ole uuteen AT:hen käytössä, joten odotellaan vielä.

On toimittanut kyllä jalkatapit uuteen AT:hen jo, mutta niissä oli väärä kulma. Tekomallina oli toiminut vanhan AT:n tapit.



EDIT 2:

Lupasin lähettää Radanille omat tappini tekomalliksi, kunhan palauttaa ne muutamassa päivässä takaisin. Radan palaa asiaan huomenna, jos ei saa paikalliselta Honda-diileriltä lupaa irrottaa ja mittailla myymälän esittelypyörän tappeja.
Minä todella tarvitsen nuo tuuman alempana olevat pedaalit, jotta polvikulma loivenee hieman.
Viimeksi muokannut Rakennusmetsuri, Su Touko 29, 2016 8:37 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Honda CRF 1000 L Africa Twin 2016
Honda XL600R 1983
Vastaa Viestiin