Monikäyttö-KMX 200 ja sille pikkuveli KMX 125, lisänä KLE 500
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
- Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Monikäyttö-KMX 200
Kukin tyylillään.
Kävin tutkimassa keulaa, ja tutkin netistä miten vastaavia vaurioita on korjailtu. Joku oli tosiaan löytänyt autuuden kemiallisesta metallista, toinen Araldiitista ja kolmas juotostinasta.
Vauriota on jo joskus paikattu, nyt stefa jo tihuttaa eikä liukuputken pinta ole tasaista nähnytkään. Nyt pitäisi keksiä millä nuo vanhat tilkkeet saisi parhaiten pois, vaurioittamatta liukuputkea yhtään enempää.
Kävin tutkimassa keulaa, ja tutkin netistä miten vastaavia vaurioita on korjailtu. Joku oli tosiaan löytänyt autuuden kemiallisesta metallista, toinen Araldiitista ja kolmas juotostinasta.
Vauriota on jo joskus paikattu, nyt stefa jo tihuttaa eikä liukuputken pinta ole tasaista nähnytkään. Nyt pitäisi keksiä millä nuo vanhat tilkkeet saisi parhaiten pois, vaurioittamatta liukuputkea yhtään enempää.
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
- Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Monikäyttö-KMX 200
Hetken jo luulin että ohjauslaakeriasia helpotti, ja tilasin Hayabusan laakerisetin. Tarkempi tutkimus osoitti että KMX:n alempi laakeri onkin ulkohalkaisijaltaan 51mm. Eli peruin tilauksen. Pitää varmaan yksittäin hommata nuo laakerit kun en äkkiseltään löytänyt settiä missä olisi sopivat koot.
Etujarrusatulan metsästys on myös kiivaimmillaan, täytyy koittaa päästä jyvälle käykö tuohon TM:n keulaan minkään muun satula ilman muutoksia. Ei näytä TM:n satuloita olevan markkinoilla liikaa.
Etujarrusatulan metsästys on myös kiivaimmillaan, täytyy koittaa päästä jyvälle käykö tuohon TM:n keulaan minkään muun satula ilman muutoksia. Ei näytä TM:n satuloita olevan markkinoilla liikaa.
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
- Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Monikäyttö-KMX 200
Pitihän se tuo uusi lokasuojakin laittaa paikalleen kun sopi suoraan vanhan tilalle. Ei välttämättä miellytä kaikkien silmää mutta omasta mielestäni sopii tuohon ihan hyvin. Täytyy haalia jotain muutakin valkoista tuohon kun kerkiää.
Kytkinremontti jäi tuohon pisteeseen, levyjä odotellessa... Öljypumpun poistan samalla, eipähän pyöri tyhjää.
Kytkinremontti jäi tuohon pisteeseen, levyjä odotellessa... Öljypumpun poistan samalla, eipähän pyöri tyhjää.
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
- Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Monikäyttö-KMX 200
Ajattelin tukea kotimaista kauppaa ja soittelin laakeriliikkeeseen ohjauslaakereista... Ei kuulemma ole kataloogeissa 30x47mm tai 30x51mm kartiolaakereita. Tein sitten tilauksen Ebaysta joten laakerit tulee Englannista. Taitavat olla pyörämaailman outouksia nuo koot, tosin monen ulkomaisen laakeriliikkeen valikoimista löysin noita kokoja.
Kytkinremonttikin venyy, välilevyistä muutama oli vaihtanut väriään joten laitan samalla nekin uusiksi. Ei hirveästi kiinnosta aukoa koppaa yhtenään. Tein tilauksen suoraan Saksasta, hinta oli sama kuin kotomaasta ja toimitus luultavasti viikon tai kaksi nopeampi.
Kytkinremonttikin venyy, välilevyistä muutama oli vaihtanut väriään joten laitan samalla nekin uusiksi. Ei hirveästi kiinnosta aukoa koppaa yhtenään. Tein tilauksen suoraan Saksasta, hinta oli sama kuin kotomaasta ja toimitus luultavasti viikon tai kaksi nopeampi.
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
- Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Monikäyttö-KMX 200
Maanantaina kusti polki välilevyt postilaatikkoon, eli toimitus oli huomattavan nopea. Kytkinjouset olivat 15% jäykemmät, joten kahva jäykistyi ikävä kyllä hieman. Mutta loppui luistokin, joten kai tuon kanssa pärjää.
Nyt kun kytkin pitää, huomaa että kaasarin säädöt eivät ole ihan kohdallaan. Koska vanhat läpät olivat jo kärjistään raollaan, laitoin tänään paikalleen Boyesenin versiot. Kuten valmiista paketista huomaa, on tuossa läppien kehikossa varaa poistaa materiaalia aikas paljon. Lähden tekemään tuota muutosta kun saan ehjän läppäkehikon jostain haalittua teurastettavaksi.
Hain myös Keihin-kopioon lisää pääsuuttimia. Jos motivaatio vielä lisääntyy, kokeilen kopiokaasarin toimintaa tässä lähipäivinä. Nyt mennään vielä vanhalla, haluan saada sen säätöihinsä jotta vertailussa on jotain järkeä.
Nyt kun kytkin pitää, huomaa että kaasarin säädöt eivät ole ihan kohdallaan. Koska vanhat läpät olivat jo kärjistään raollaan, laitoin tänään paikalleen Boyesenin versiot. Kuten valmiista paketista huomaa, on tuossa läppien kehikossa varaa poistaa materiaalia aikas paljon. Lähden tekemään tuota muutosta kun saan ehjän läppäkehikon jostain haalittua teurastettavaksi.
Hain myös Keihin-kopioon lisää pääsuuttimia. Jos motivaatio vielä lisääntyy, kokeilen kopiokaasarin toimintaa tässä lähipäivinä. Nyt mennään vielä vanhalla, haluan saada sen säätöihinsä jotta vertailussa on jotain järkeä.
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
- Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Monikäyttö-KMX 200
Tämän kanssa ei ole ihmeitä saatu aikaan.
Kannen välistä tihkui vettä, joten oikaisin sen ja hankin alkuperäisen kansipahvin. Jo loppui vuoto. Huuhtelut näyttivät ihan hyvältä mäntää tihrustaessa, eli mitään hälyyttävää ei näkynyt.
Kaasarin säädöissä on vielä tekemistä, seuraavaksi kokeilen isompaa tk-suutinta.
Tällä laitteella kävin myös ensimmäiset kunnon enskalenkit kokeilemassa, ja yllätys oli kovin positiivinen. Kolme tuntia koluttiin pitäjän enskapolkuja, ja hienoa oli. Laitteella pääsi minne halusi, eikä mikään osa-alue aiheuttanut hermojen menetystä. Alakierroksille kaipaan yhä hieman terävyyttä, samoin vaihteiston välitykset jättivät toivomisen varaa; ykkönen lyhyt, kakkonen liian pitkä. Katsotaan mitä tuosta nyt jalostuu.
Pitää vaan varoa ettei kokeile mitään tuoreempaa niin tuo tuntuu ihan hyvältä...
Kannen välistä tihkui vettä, joten oikaisin sen ja hankin alkuperäisen kansipahvin. Jo loppui vuoto. Huuhtelut näyttivät ihan hyvältä mäntää tihrustaessa, eli mitään hälyyttävää ei näkynyt.
Kaasarin säädöissä on vielä tekemistä, seuraavaksi kokeilen isompaa tk-suutinta.
Tällä laitteella kävin myös ensimmäiset kunnon enskalenkit kokeilemassa, ja yllätys oli kovin positiivinen. Kolme tuntia koluttiin pitäjän enskapolkuja, ja hienoa oli. Laitteella pääsi minne halusi, eikä mikään osa-alue aiheuttanut hermojen menetystä. Alakierroksille kaipaan yhä hieman terävyyttä, samoin vaihteiston välitykset jättivät toivomisen varaa; ykkönen lyhyt, kakkonen liian pitkä. Katsotaan mitä tuosta nyt jalostuu.
Pitää vaan varoa ettei kokeile mitään tuoreempaa niin tuo tuntuu ihan hyvältä...
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
- Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Monikäyttö-KMX 200
Tänään kävin taas väärinkäyttämässä vanhaa katuenduroa. Nyt alkaa alustan ominaisuudet tai pikemminkin niiden puute haittaamaan. Keula poukkoilee minne sattuu, eikä aina edes kuskin ohjausliikkeiden vuoksi. Samoin etujarrun hengettömyys kyrsii.
Pitäisi saada aikaiseksi keulaswapin aloitus, ei vaan viitsisi tehdä sitä kesken hyvien ajokelien. Onneksi talliin eksyi Kotarin jarrusatula joka toivottasti tuo helpotusta tuskaan.
Nykyinen jarrulevy ei istu muutokseen, vaan levyllä pitää olla halkaisijaa vähintään 270mm. Satulan kiinnitys onnistuu sentään poraamalla yksi uusi reikä kiinnikkeeseen.
Mietin jo aiemmin että hankin toisen vanteen sovitettavaksi tuohon keulaan, joten pitää laittaa ostoilmoitusta maailmalle.
Pitäisi saada aikaiseksi keulaswapin aloitus, ei vaan viitsisi tehdä sitä kesken hyvien ajokelien. Onneksi talliin eksyi Kotarin jarrusatula joka toivottasti tuo helpotusta tuskaan.
Nykyinen jarrulevy ei istu muutokseen, vaan levyllä pitää olla halkaisijaa vähintään 270mm. Satulan kiinnitys onnistuu sentään poraamalla yksi uusi reikä kiinnikkeeseen.
Mietin jo aiemmin että hankin toisen vanteen sovitettavaksi tuohon keulaan, joten pitää laittaa ostoilmoitusta maailmalle.
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
- Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Monikäyttö-KMX 200
Niin se vaan vanne löytyi, pitää malttaa että Matkahuolto kiikuttaa sen hieman lähemmäs tarkempaa suunnittelua varten. Levy saattaa olla suoraan sopivan kokoinen, tai sitten ei. Eräs oikein edullinenkin vanne tuli vastaan, mutta levyn saatavuus oli aikalailla nolla. Täten valitsin ehkä helpomman vaihtoehdon.
Suoritin myös äärimmäisen tarkan punnitusoperaation ruumisvaa'alla, jonka tuloksena tuo hirvitys painaa 118kg tankki täynnä. Valmistaja valehtelee 119kg ajokuntoiselle vakiopyörälle, joten tulos oli pieni pettymys. Mittausmenetelmäkin voi olla epätarkka, joten toistan mittauksen jos joskus jaksan. Vakiokuntoista pyörää en tietenkään malttanut punnita viime vuonna.
Nyt on vuorossa pohjapanssarin valmistus, materiaalina täydellisesti projektin henkeen sopiva tuote. Lisätietoa ja kuvia seuraa kun muistan ottaa kuvat.
Suoritin myös äärimmäisen tarkan punnitusoperaation ruumisvaa'alla, jonka tuloksena tuo hirvitys painaa 118kg tankki täynnä. Valmistaja valehtelee 119kg ajokuntoiselle vakiopyörälle, joten tulos oli pieni pettymys. Mittausmenetelmäkin voi olla epätarkka, joten toistan mittauksen jos joskus jaksan. Vakiokuntoista pyörää en tietenkään malttanut punnita viime vuonna.
Nyt on vuorossa pohjapanssarin valmistus, materiaalina täydellisesti projektin henkeen sopiva tuote. Lisätietoa ja kuvia seuraa kun muistan ottaa kuvat.
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
- Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Monikäyttö-KMX 200
Vihdoin alkaa rakentelukelit olemaan kohdillaan kylmässä tallissa, joten tätäkin voisi hieman koittaa edistää.
Vanne tuli kesällä hommattua, vanhasta Kotarista lähtöisin oleva. Levy on 260mm, joten nyt pitäisi löytää sopiva 270mm levy. Onko kaikissa KTM:n etujarrulevyissä sama jako? Jos on, voisi levy löytyä kohtuullisella vaivalla. Pahimmillaan tuo menee teettämiseksi, koska äkkiseltään 270mm levyt on huiman kalliita oversize-versioita.
Myös pohjapanssarin esituotantoversio löysi tiensä iskuja vastaanottamaan. Koska tallista löytyi vanha Ikean leikkuulauta, hyödynsin sen ensimmäisen version aihioksi. Kuvassa keskeneräinen levy, kuvaan joskus tällä hetkellä paikallaan olevan version.
Loppukesän viimeiseksi jääneellä enskareissulla oli tarkoitus ajaa kelloa vastaan. Lämmittelykierroksella päätin että pyörän voi kaataa liukkaalla sillalla ja katkaista jarrukahvan. Lenkistä oli tosin hyötyäkin, takaiskarin sai ajettua niin lämpimäksi että puristusvaimennus hävisi lähes täysin. Ajaessa piti välillä oikein pysähtyä katsomaan onko takarengas puhjennut, niin oudoksi meni tuntuma.
Eilen ryhdistäydyin ja ostin Ameriikasta KDX:n takaiskarin, mitta saattaa olla muutaman millin liian pitkä mutta muuten tuo näyttäisi olevan kelpo aihio pahaisen katuenduron muodonmuutokseen. Kepakon pitäisi saapua juuri jouluksi, joten tammikuussa kiikutan sen huoltoon ja samalla katsotaan josko lyhentämiselle on tarvetta.
Vanne tuli kesällä hommattua, vanhasta Kotarista lähtöisin oleva. Levy on 260mm, joten nyt pitäisi löytää sopiva 270mm levy. Onko kaikissa KTM:n etujarrulevyissä sama jako? Jos on, voisi levy löytyä kohtuullisella vaivalla. Pahimmillaan tuo menee teettämiseksi, koska äkkiseltään 270mm levyt on huiman kalliita oversize-versioita.
Myös pohjapanssarin esituotantoversio löysi tiensä iskuja vastaanottamaan. Koska tallista löytyi vanha Ikean leikkuulauta, hyödynsin sen ensimmäisen version aihioksi. Kuvassa keskeneräinen levy, kuvaan joskus tällä hetkellä paikallaan olevan version.
Loppukesän viimeiseksi jääneellä enskareissulla oli tarkoitus ajaa kelloa vastaan. Lämmittelykierroksella päätin että pyörän voi kaataa liukkaalla sillalla ja katkaista jarrukahvan. Lenkistä oli tosin hyötyäkin, takaiskarin sai ajettua niin lämpimäksi että puristusvaimennus hävisi lähes täysin. Ajaessa piti välillä oikein pysähtyä katsomaan onko takarengas puhjennut, niin oudoksi meni tuntuma.
Eilen ryhdistäydyin ja ostin Ameriikasta KDX:n takaiskarin, mitta saattaa olla muutaman millin liian pitkä mutta muuten tuo näyttäisi olevan kelpo aihio pahaisen katuenduron muodonmuutokseen. Kepakon pitäisi saapua juuri jouluksi, joten tammikuussa kiikutan sen huoltoon ja samalla katsotaan josko lyhentämiselle on tarvetta.
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
- Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Monikäyttö-KMX 200
Vihdoin saapui takaiskari kohentamaan katuenskan kehnoa elämää. Motivaatiopuuskan osuessa kohdalle irrotan vanhan iskarin ja sovitan tuota paikalleen.
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
- Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Monikäyttö-KMX 200
Eipä tarvitse odotella motivaatiota, eihän tuo iskari sinne sovi. Luulin tarkistaneeni että jousen paksuus on edes lähellä alkuperäistä, mutta ei. Jousen halkaisija on lähes kaksi senttiä suurempi eikä iskari täten mahdu paikalleen ilman suuria muutoksia.
Laitan siis kepin kiertoon ja etsin sopivamman tilalle. Samperi.
Laitan siis kepin kiertoon ja etsin sopivamman tilalle. Samperi.
-
- Viestit: 1666
- Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
- Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
- Paikkakunta: Kellokoski
Re: Monikäyttö-KMX 200
Transalppiin laitoin ikean leikkulaudan jatkoksi alkuperäiselle panssarille, toimi hyvin
Yksinäinen Susi
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
- Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Monikäyttö-KMX 200
Jälleen pientä pilkahdusta toivosta olisi näkyvissä. Takaiskunvaimenninkokelaaksi on tällä kertaa saapunut moottorikelkan suksen iskari, lisäsäiliöllä ja oikein neliasentoisella vaimennuksen säädöllä. Pituutta ehdokkaalla on 425mm, eli 5mm enemmän kuin alkuperäisellä. Jopa 15mm pidempi keppi mahtuu spekulaatioideni mukaan tuolla operoimaan, mutta silti tuota pitää lyhentää.
Haarukka kun on kovin lyhyt, joten jousen alapää osuu linkkuun. Täten teen pidemmän haarukan, jolloin iskarin mittaa pitää lyhentää. Samoin uudessa iskarissa on liikematkaa enemmän kuin vanhassa, pitää vielä mittailla kuinka paljon sitä kestää olla.
Tämänkin yksilön progressiivinen jousi on liian paksu, mutta 46mm sisähalkaisijaisia jousia on onneksi olemassa muitakin. Pitää mittailla alkuperäisen jousen jäykkyys ja etsiä tuohon sopiva jousi.
Nyt siis haarukkaa tehtailemaan ja mittoja ottamaan. Myöhemmin selviää miten simmityksen kanssa käy.
Haarukka kun on kovin lyhyt, joten jousen alapää osuu linkkuun. Täten teen pidemmän haarukan, jolloin iskarin mittaa pitää lyhentää. Samoin uudessa iskarissa on liikematkaa enemmän kuin vanhassa, pitää vielä mittailla kuinka paljon sitä kestää olla.
Tämänkin yksilön progressiivinen jousi on liian paksu, mutta 46mm sisähalkaisijaisia jousia on onneksi olemassa muitakin. Pitää mittailla alkuperäisen jousen jäykkyys ja etsiä tuohon sopiva jousi.
Nyt siis haarukkaa tehtailemaan ja mittoja ottamaan. Myöhemmin selviää miten simmityksen kanssa käy.
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
- Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Monikäyttö-KMX 200
Tämä yksilö on saanut levätä rauhassa pikitiepyörän hankinnan sekä motivaation puutteen vuoksi. Öljypumppu on irti, samoin tankki, muovit ja muuta pientä.
Tänään saapui pakoputkikokelas, ovat kuin kaksi marjaa. Tosin täysin eri lajikkeita.
Pakoputken vaihtoon on siis syynä olematon tila Husqvarnan muovitankille tai toiselle jäähdyttimelle, sekä tekemisen riemu. Pitää nyt järkeillä miten tuon uuden putken vääntelee sopivaksi, hän on siis peräisin 200cc Kotarista. Otan vielä mitat molemmista putkista ja katson pitääkö uutta putkea muokata muutenkin kuin sopivuuden nimissä.
Tänään saapui pakoputkikokelas, ovat kuin kaksi marjaa. Tosin täysin eri lajikkeita.
Pakoputken vaihtoon on siis syynä olematon tila Husqvarnan muovitankille tai toiselle jäähdyttimelle, sekä tekemisen riemu. Pitää nyt järkeillä miten tuon uuden putken vääntelee sopivaksi, hän on siis peräisin 200cc Kotarista. Otan vielä mitat molemmista putkista ja katson pitääkö uutta putkea muokata muutenkin kuin sopivuuden nimissä.
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
- Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Monikäyttö-KMX 200
Nyt onkin helppo saada putki sopimaan paikalleen.
Pakoaukolta lähtevä putki voi olla hyödynnettävissä, seuraava pätkä ei. Itse paisari ja loppupätkä voivat myös käydä paikalleen. Eli alkukäyrään pitää väkästellä sopivasti supistuva mutka. Eiköhän sellaisen pakoputken mutkista värkkäile, kunhan ensin saan hahmoteltua minkä muotoinen sen pitää olla.
Pakoaukolta lähtevä putki voi olla hyödynnettävissä, seuraava pätkä ei. Itse paisari ja loppupätkä voivat myös käydä paikalleen. Eli alkukäyrään pitää väkästellä sopivasti supistuva mutka. Eiköhän sellaisen pakoputken mutkista värkkäile, kunhan ensin saan hahmoteltua minkä muotoinen sen pitää olla.