Uusi Garmin zumo 590LM

GPS, kartat, navigaattorit, eksymiset ynnä muut navigointiin liittyvät jutut.

Valvoja: Moderaattorit

Buah
Viestit: 36
Liittynyt: Ma Helmi 29, 2016 11:13 am
Pyörä: Honda CRF1000L 16'

Re: Uusi Garmin zumo 590LM

Viesti Kirjoittaja Buah »

Tilasin keväällä mopo/venekäyttöä ajatellen 590LM:n. Härveli tuli, mutta pikselivikaa oli siinä ja huoltoon kuulemma olisi pitänyt lähettää. Suoraan uutta ehjää yksilöä ei voineet tilalle antaa. Laitoin palautuksena takaisin ja samaan aikaan sitten tuli tieto tuosta uudemmasta 595LM:stä.

Tilailin uudemman mallin, ajatuksena että jos saisi muutaman vuoden pidempään softapäivityksiä siihen kuin tuolle vanhemmalle mallille.
Nyt on käytössä 595LM Touratechin telineessä ja alkuperäinen piuhasarja "ehjänä", voi kuulemma muuten imaista kosteutta sisään jos piuhoja katkoo ja ei saa kunnolla tiiviiksi. Touratechin välipalikka on tulossa vielä, että saisi hieman ylemmäksi telineen kiinnityksen Afrikkalaisen mittariston päälle, nyt on tuolla Touratechin vakiotelineellä. Hieman ajaessa tärisee teline, toivottavasti ei aiheuta ongelmia.

Maastokartat laiteltuna sisäiseen muistiin, lehtimetsät taisivat hävitä kun ravintolat otti pois päältä. Kunnon reissua en ole vielä ehtinyt ajamaan tuon kanssa. Puhelintoiminnot näyttäisivät toimivan (Galaxy S5) ja myös kypäräpuhelimen (Interphone F5) kanssa. Kypäräpuhelimen radiota kuunnellessa ei tainnut huudella opastuksia. Kyytiläisen kanssa vielä testaamatta estääkö Intercom-käyttö opasteiden kuulumisen.

Venekäyttöä ajatellen, saiko noita maastokartan laivaväyliä paremmin näkymään jollain tapaa?
Zumocolorsia pikaisesti kokeilin, mutta siellä taisi olla lähinnä tiejutuille säädöt(?). Zumossa laivaväylä taisi näkyä "Rakennelma"-nimellä.
Avatar
suke62
Viestit: 1137
Liittynyt: Pe Loka 09, 2009 9:22 pm
Pyörä: Tiger 800
Paikkakunta: Rauma

Re: Uusi Garmin zumo 590LM

Viesti Kirjoittaja suke62 »

Garmin tekee kyllä merikarttojakin...ihmettelen ettei joku guruista edes hievahda tähän ihan asialliseen kysymykseen :shock:
"Sataa saatana niin vitusti, koko ajan... menään vaan"
Avatar
DOMI
Viestit: 964
Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Paikkakunta: Anjala

Re: Uusi Garmin zumo 590LM

Viesti Kirjoittaja DOMI »

Yksi helppo tapa ainakin on tehdä basecampillä jälki(track) väylän päälle. Ei yleensä vaadi montaa välipistettä, kun väylät kulkee aika suoraviivaisesti. Jäljen värin voi sitten valita maun mukaan ja nimetä väylän mukaan. Zumo 590 tukee noita tehtyjä trackkeja, joten valitsee vaan halutun väylän näkymään karttapohjalle. Toimii tietysti parhaiten silloin kun on tarkoitus seurata tiettyä väylää, mutta aika nopeasti useampiakin tekee valmiiksi valittaviksi.
Ei ole tultua juurikaan muokkailtua noita karttoja muuten ja tullut huomattua, että eri laitteet näyttävät hieman erilailla karttanäkymän.

Itse olen käyttänyt tuollaista tehtyä jälkeä mm. kiellettyjen metsästysalueiden merkkaamiseen rajalinjoja pitkin. Hyvin toimii ja jos ennalta on tiedossa missä tulee liikkumaan, niin ei vie liikaa aikaa puuhastelu :wink:
Jänkhä
Viestit: 144
Liittynyt: To Loka 04, 2012 6:22 pm
Pyörä: KTM 690R x2
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Uusi Garmin zumo 590LM

Viesti Kirjoittaja Jänkhä »

Tuli ostettua tuo Zumo 595 ja kummastusta herättää tuo USB piuha mikä telineestä lähtee mikä on sen tarkoitus? Ainakaan siihen ei virta tule.
Ayrtono
Viestit: 245
Liittynyt: To Huhti 18, 2013 6:53 pm
Pyörä: R1200GS Adv.
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Garmin zumo 590LM

Viesti Kirjoittaja Ayrtono »

Jänkhä kirjoitti:Tuli ostettua tuo Zumo 595 ja kummastusta herättää tuo USB piuha mikä telineestä lähtee mikä on sen tarkoitus? Ainakaan siihen ei virta tule.
Tulee kun Zumo on telakassaan virrat päällä. Ainakin omenatuotteet pelaavat (itsellänikin), joku väitti Androidien kanssa olevan mahdollisia ongelmia.

http://advrider.com/index.php?threads/g ... m.1046684/
Eikä saada koskaan tietää rakastiko Hannu piparia vai Kerttua.
whitejack
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Kesä 29, 2010 7:34 pm
Pyörä: F800GS
Paikkakunta: ii

Re: Uusi Garmin zumo 590LM

Viesti Kirjoittaja whitejack »

Jänkhä kirjoitti:Tuli ostettua tuo Zumo 595 ja kummastusta herättää tuo USB piuha mikä telineestä lähtee mikä on sen tarkoitus? Ainakaan siihen ei virta tule.
Itse olettanut, että siihen saa muistitikun jos haluaa kampetta käyttää mediasoittimena, mp3 jne.
Avatar
DOMI
Viestit: 964
Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Paikkakunta: Anjala

Re: Uusi Garmin zumo 590LM

Viesti Kirjoittaja DOMI »

whitejack kirjoitti:
Jänkhä kirjoitti:Tuli ostettua tuo Zumo 595 ja kummastusta herättää tuo USB piuha mikä telineestä lähtee mikä on sen tarkoitus? Ainakaan siihen ei virta tule.
Itse olettanut, että siihen saa muistitikun jos haluaa kampetta käyttää mediasoittimena, mp3 jne.
Käyttöohje kannattaa ladata ja lukaista https://support.garmin.com/support/manu ... country=FI ja siellä kohdassa "mediasoitin" on tuon MP-telakassa olevan usb-liittimen käyttö neuvottu :wink:
Ayrtono
Viestit: 245
Liittynyt: To Huhti 18, 2013 6:53 pm
Pyörä: R1200GS Adv.
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Garmin zumo 590LM

Viesti Kirjoittaja Ayrtono »

whitejack kirjoitti:
Jänkhä kirjoitti:Tuli ostettua tuo Zumo 595 ja kummastusta herättää tuo USB piuha mikä telineestä lähtee mikä on sen tarkoitus? Ainakaan siihen ei virta tule.
Itse olettanut, että siihen saa muistitikun jos haluaa kampetta käyttää mediasoittimena, mp3 jne.

Ainakaan 590ssä ei toimi mp3set USBin kautta, ne täytyy tallentaa Zumon muistiin (omalle tai kortille). Iphonen/Ipadin popit sen sijaan kylläkin.
Eikä saada koskaan tietää rakastiko Hannu piparia vai Kerttua.
Jänkhä
Viestit: 144
Liittynyt: To Loka 04, 2012 6:22 pm
Pyörä: KTM 690R x2
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Uusi Garmin zumo 590LM

Viesti Kirjoittaja Jänkhä »

DOMI kirjoitti:
whitejack kirjoitti:
Jänkhä kirjoitti:Tuli ostettua tuo Zumo 595 ja kummastusta herättää tuo USB piuha mikä telineestä lähtee mikä on sen tarkoitus? Ainakaan siihen ei virta tule.
Itse olettanut, että siihen saa muistitikun jos haluaa kampetta käyttää mediasoittimena, mp3 jne.
Käyttöohje kannattaa ladata ja lukaista https://support.garmin.com/support/manu ... country=FI ja siellä kohdassa "mediasoitin" on tuon MP-telakassa olevan usb-liittimen käyttö neuvottu :wink:

Eli joutaa pätkästä pois niinku muutaman muunkin.
hviik
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Kesä 19, 2015 8:20 am
Pyörä: BMW R1200GSA LC

Re: Uusi Garmin zumo 590LM

Viesti Kirjoittaja hviik »

Lauantaina kävin Verkkokaupasta 590:n hakemassa ja vähän jänskätti (ketjun kokemusten perusteella) lyöda lataukseen.
Ja niinhän siinä sitten kävi, että osui latautumaton härveli kohdalle. Meinaa vannoutuneen Tomtom-äijän
hermoja koetella. Laitoin Verkkokauppaan kyselyä takuumenettelystä - lähinnä kiinnostaa onko vika akussa vai itse laitteessa
ja se kauanko kestää, että mulla on toimiva laite käytössä.
Vituttaa, jos viikkotolkulla pitää odottaa uutta (ja se, että Tomppaa ei saa 5tuuman näytöllä ;)
hviik
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Kesä 19, 2015 8:20 am
Pyörä: BMW R1200GSA LC

Re: Uusi Garmin zumo 590LM

Viesti Kirjoittaja hviik »

Ullatus - eivät olleet moisesta viasta kuulleetkaan. Se oli kuitenkin tuttu juttu, että Garminin takuukorjausreissu kestää sen 3 viikkoa.
No siihen suuntaan olen kallistumassa, että laitan menemään korjaukseen. On vähän sellainen olo, että minun tuurillani vaihto uuteen ei vikaa korjaisi. Eli nyt sitten kärvistellään kolme viikkoa - ehtihän sitä parina iltana terassilla käpälöidä... :evil:
Avatar
DOMI
Viestit: 964
Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Paikkakunta: Anjala

Re: Uusi Garmin zumo 590LM

Viesti Kirjoittaja DOMI »

hviik kirjoitti:Ullatus - eivät olleet moisesta viasta kuulleetkaan. Se oli kuitenkin tuttu juttu, että Garminin takuukorjausreissu kestää sen 3 viikkoa.
No siihen suuntaan olen kallistumassa, että laitan menemään korjaukseen. On vähän sellainen olo, että minun tuurillani vaihto uuteen ei vikaa korjaisi. Eli nyt sitten kärvistellään kolme viikkoa - ehtihän sitä parina iltana terassilla käpälöidä... :evil:
Eikö latautunut tietokoneessakaan USB-liitännän kautta tai autolaturilla? Sillä nyt ainakin varmistaisi et vika todella on siellä laitteen päässä :wink:
hviik
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Kesä 19, 2015 8:20 am
Pyörä: BMW R1200GSA LC

Re: Uusi Garmin zumo 590LM

Viesti Kirjoittaja hviik »

Tunnustan, että autotelinettä en kokeillut, mutta tietokoneen perässä/usb-laturilla ei latautunut. Usb-laturilla sai nousemaan "puoleen väliin" tolpat, mutta 5 minuutin käytön jlkn ilmoitti jo heikosta akusta
Avatar
DOMI
Viestit: 964
Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Paikkakunta: Anjala

Re: Uusi Garmin zumo 590LM

Viesti Kirjoittaja DOMI »

hviik kirjoitti:Tunnustan, että autotelinettä en kokeillut, mutta tietokoneen perässä/usb-laturilla ei latautunut. Usb-laturilla sai nousemaan "puoleen väliin" tolpat, mutta 5 minuutin käytön jlkn ilmoitti jo heikosta akusta
Kaikissa usb-latureissa ei riitä latausvirta kunnon lataukseen ja tietokoneen portissa latautuu kyllä hitaasti. Kannattaa tsekata sillä mukana tulevalla Garminin omalla tupakansytkä laturilla, ennen huoltoon lähettämistä.
Avatar
pkilpo
Viestit: 1434
Liittynyt: To Huhti 23, 2009 10:04 am
Pyörä: CRF1100L ES DCT -25,Husky FE450 -16
Paikkakunta: Kempele

Re: Uusi Garmin zumo 590LM

Viesti Kirjoittaja pkilpo »

DOMI kirjoitti:
hviik kirjoitti:Tunnustan, että autotelinettä en kokeillut, mutta tietokoneen perässä/usb-laturilla ei latautunut. Usb-laturilla sai nousemaan "puoleen väliin" tolpat, mutta 5 minuutin käytön jlkn ilmoitti jo heikosta akusta
Kaikissa usb-latureissa ei riitä latausvirta kunnon lataukseen ja tietokoneen portissa latautuu kyllä hitaasti. Kannattaa tsekata sillä mukana tulevalla Garminin omalla tupakansytkä laturilla, ennen huoltoon lähettämistä.
Zumo 590lm mukana tuli se oma laturi ja piuha, sillä pitäisi latauksen onnistua. Kun laite on päällä latauksen aikana ei tietokoneen usb portista mahda riittää virta sekä lataukseen että laitteen päälle pitämiseen. Sellaisia usb hubeja johon tulee erillinen virta saa nykyään 2A tehoisia joilla lataa vaikka iPadia. Pidä Zumo latauksessa yön yli sen omalla laturilla (ja omalla piuhalla silläkin voi olla merkitystä) ennen tietokonekäyttöä.
Kuraköröttelijä
Vastaa Viestiin