Sitten kului taas muutama vuosi, kunnes lopulta löysin omaan makuuni sopivan pyörän erittäin sopivaan hintaan. Ajokiksi valikoitui melko mielikuvitukseton 800 Gessu, mutta on se ollut kiva peli meikäläisen makuun. Itse kun asun vielä toistaiseksi Bulgariassa, on Gessun tyyppinen prätkä aivan ykköspeli jokapaikanhöyläksi. Bulgaria on ollut myös erittäin mielenkiintoinen paikka opetella mopolla ajamisen alkeita
Täällä tulee pääosin ajeltua pikkuteitä ja metsäteitä, koska isoilla teillä prätkällä ajaminen on tietty tylsää, mutta oikeasti myös melko vaarallista. Liikenne kun ei ole samanlaista kuin uinuvassa kekkoslovakiassa. Ja isoillakin teillä on valitettavan usein todella valtavia reikiä keskellä tietä. Mutta elämä on
Mutta siihen asiaan. Ensi kesänä olisi tarkoitus ajella pyörä Suomeen ja tästä puolesta meikäläisellä ei ole mitään kokemusta. Autolla on tullut viimeiset 20 vuotta suhailtua ympäri Eurooppaa, mutta prätkällä isolla tiellä ajaminen on vielä oikeasti melko vierasta puuhaa. Ja koska kokemusta ei ole, niin pitää kysyä neuvoa, jotta aivan kaikkea ei olisi ehdottoman pakko opetella kantapään kautta. Tässä kun tämä prokkis hiljalleen etenee, niin voisin tähän ketjuun lisäillä ilmi tulevia kyssäreitä ja jos joku kokeneempi viitsii ottaa kantaa, niin se olisi hieno juttu.
Eka kyssäri. Mitä prätkän tekniikkaan liittyviä varusteita ja työkaluja kannattaa ottaa mukaan? Ja onko tarvetta tehdä jotain ennakoivia huoltoja? En aja tällä kertaa aikataulusyistä johtuen missään korvessa, vaan koko ajan ollaan sivistyksessä. Pyöränä siis F800GS 2008. Ikää on jo hiukan, mutta kilsoja vasta reilu 20 tonnia ja määräaikaishuollot kunnossa. Myös kaikki takaisinkutsut tehtynä. Etustefat ja keulaöljyt vaihdettiin lisätyönä vähän aika sitten. Akun vaihdoin kanssa just. Renkaat vaihtuvat vielä uusiin ennen starttia.
Omat ajotaidot eivät vielä riitä ihan aikuisten oikeaan maastossa rymyämiseen, mutta tällaisissa maastoissa olen itse opetellut ajamisen alkeita:

Hauskaa puuhaa tuntuu olevan ja oikein mukava tapa hetkeksi irtautua lapsiperheen arjesta.