Monikäyttö-KMX 200 ja sille pikkuveli KMX 125, lisänä KLE 500

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Samikoo
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Monikäyttö-KMX 200

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

Vanhuksen elvyttäminen ja jalostaminen väärinkäyttöön jatkuu. Koska toisiin pyöriin tai laitteisiin tarkoitettujen osien sovittaminen on mielestäni kivaa, hankin pikkuruisen Suzukin ketjulaahaimen. Pienellä työllä laahain sopii haarukkaan, haarukkaan tein yhden reiän ja siihen vielä kierteen. Voi tosin olla että laahaimen takareunaa pitää hieman madaltaa, katsotaan kun saan keksinnön kasaan.

Noita laahaimia saa kaksi yhden oikean mallisen hinnalla, ja paksuuttakin on tuplasti. Vaihtokin onnistuu ilman haarukan irrotusta.

Ketjurullaakaan tuossa ei ole, enkä tiedä tarvitseekokaan... Ohjurin jo hankin, mutta siitä lisää kun jotain tapahtuu.
Liitteet
20160321_085941pieni.jpg
20160321_115428pieni.jpg
Samikoo
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Monikäyttö-KMX 200

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

Eilen posti toi paketin. Sisältö vähän yllätti tänään konetta kasatessa, pakoputken tiiviste on liian pieni, varmaan 125-versioon tarkoitettu. Myös KIPS-kammion tiiviste oli väärän kokoinen. No, haen uuden pakotiivisteen ja leikkelen toisen tiivisteen itse. Ei taida myyjää Englannissa kiinnostaa. Kysyn silti.

Muuten kone on kasassa, ja takajousituksen laakereita saapui tänään kaiken muun hyvän lisäksi. Huomenna painelen laakerit haarukkaan, tänään jaksoin yhden laakerin kiskoa omassa tallissa pulttivirityksellä linkkuun, loput laitan työmaalla prässillä.

Hetken jo pelkäsin että kevät tulee ennen kuin laite on nipussa, vaan kovin on pakkasia pidellyt. Takaiskaria olen metsästellyt internetin maailmasta, ei tahdo 420mm keppejä olla ihan joka laitteessa. Tai jos on, sitä ei the internet kerro.

Muutama pikku homma on vielä tekemättä, kuten tuoreöljyvoitelusäiliöpaholaisen poisto. Pumpun jätän vielä paikalleen, kytkinkopan kun joutuu aukaisemaan jotta sen saa pois. Odottelen että saisin hyvän syyn avata kopan, nyt en keksi moista.
Liitteet
20160322_100953pieni.jpg
Samikoo
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Monikäyttö-KMX 200

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

Koska lunta on vielä reilusti maassa eikä paikallisen liikkeen tilaamista linkun laakereista ole kuulunut, päätin tylsyyksissäni suorittaa 3D-mallinnusta. Takarattaan pulttikehän vuoksi ketjunohjuria ei saa leikkelemättä lähemmäs, mutta uskoisin sen olevan tuossakin tyhjää parempi.

Nyt on kone nipussa, koekäyttö on tosin vielä tekemättä. Pakoputkesta pitää poistaa pintaruoste ja suhauttaa käläkälämaalit pintaan. Muuten laite alkaa olla kelejä vaille koeajovalmis. Muutenhan tuo ei tule koskaan kokonaan valmiiksi, jos minulla säilyy...
Liitteet
20160329_111444pieni.jpg
20160329_125545pieni.jpg
Samikoo
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Monikäyttö-KMX 200

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

Vieläkin on lunta maassa ja laakerit matkalla kauppiaalle. Eli ajohommat saavat vielä odottaa.

Pakoputki sai uuden maalin yllensä ja odottelee rauhallisesti pakokaasuja. Kiinalaisten lapsien valmistama kaasutinkin saapui, en tosin usko että otan sitä testiin ihan heti. Koitan saada alkuperäisen mehulingon ensin säätöihinsä jotta vertailussa olisi jotain järkeä.

Takarenkaan 17-tuumaisuuden kanssa tuskailtuani tein kaupat 18" vanteesta, kohta on rengasvalikoimaa ihan toiseen malliin.

Poistin myös öljysäiliön, ja tilaa tuli penkin alle ihan mukavasti. Taidan rakennella öljypullolle telineen tuohon tilaan. Toisaalta jos löydän iskarin jossa on kiinteä lisäsäiliö tuo tila pyhitetään akulle ja pullo pitää jemmata jonnekin muualle.
Liitteet
20160403_195145pieni.jpg
20160403_195358pieni.jpg
Samikoo
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Monikäyttö-KMX 200

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

Tuli vähän takapakkia rengasvalikoimaan, eilen saapunut vanne olikin aika rapsakka. Vannenauhana oli käytetty ilmastointiteippiä jonka alla vanne oli hapettunut ihan reippaasti. Saatan tuon vielä putsattuna alle laittaa, jos en tule järkiini. Ei tuolla kuitenkaan uskalla juuri omaa tonttia pidemmälle lähteä. Hakusessa on kuitenkin 18" kehä tai KMX:n kokonainen takavanne.
Liitteet
20160404_203430pieni.jpg
Samikoo
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Monikäyttö-KMX 200

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

Tänään pääsi vanhus liikkeelle. Kummasti remontti toi lisää virtaa, nyt tuo vetää niin kuin pitää. Ei se ainakaan niin nuhainen ollut kuin syksyllä. Hyllyssä on vielä Boyesenin läpät odottamassa asennusta, omat kun irvistävät jo hieman.

Äänenvaimennin pitää taikinoida kunnolla kiinni, ja etuputkien stefat vaihtaa. Niin, ja kytkinlevyt pitää uusia. Varovaisen lämmittelyn jälkeen kun availi reilummin, alkoi kytkin tietysti luistamaan. Nyt on hyvä syy ottaa öljypumppukin kokonaan pois kun kytkinkoppa pitää muutenkin aukaista.

Kyllä tuohon nyt pitää alusta saada kuntoon, 420-450mm takaiskarin metsästys alkakoon...
Liitteet
20160410_191606pieni.jpg
20160410_191739pieni.jpg
jarno78
Viestit: 1666
Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Monikäyttö-KMX 200

Viesti Kirjoittaja jarno78 »

Mulla on tuohon eteen suojamuovi joka suojaa etujarrulevyä, oli kiinni 125 kmx
Yksinäinen Susi
Samikoo
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Monikäyttö-KMX 200

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

Taas piti käydä vanhusta kurittamassa vaikka kytkin luistaakin totisemmassa menossa. Tosin lumi haittaa vielä harrastamista joten ei tässä mikään kiire ole.

Kytkinlevyt ja -jouset pitäisi olla noudettavissa viimeistään nousevalla viikolla, mutta kytkinkopan tiiviste aiheutti päänvaivaa. Stormin kautta hankittuna toimitusaika olisi vaivaiset 3-4 viikkoa... Muualtakaan ei autuutta löytynyt, joten tilasin sen Italiasta. Saa nähdä koska Giorgio Aviorikos saa tavaran liikkeelle.

Perverssin mielenlaadun vuoksi tuota pyörää on pakko koittaa parantaa, joten löin kaupat lukkoon sopivasta keulasta. Kesän mittaan voi sitten sovitella sitä paikalleen. Samalla koitan saada etujarrusta oikean jarrun, tällä hetkellä tuo on kovin hengetön. Mitään järkeä tässä(kään) hommassa ei ole, mutta eipä ole rahallinen panostuskaan kovin merkittävää. Ja osat voi koittaa kaupitella eteenpäin jos lopputulos ei itseä miellytä.
Samikoo
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Monikäyttö-KMX 200

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

Osia odotellessa piti harrastaa tuunausta. Virittelin maskin paikalleen, johdotus on vielä tekemättä. Valoteho ei varmaan ole alkuperäisen tuikun luokkaa, mutta kesällähän on aina valoisaa...

En asenna tuota vanhaan lokasuojaan, vaan hankin uuden keulan kaveriksi tuohon maskiin sopivan kurasuojan. Samalla etujarruletkun reitti hieman muuttuu. Vielä kun löytäisi 46mm keulaputkiin sopivat haitarikumit...

Kyllä tuosta etupäästä tuli ainakin omasta mielestä hieman siistimpi.
Liitteet
20160417_201000pieni.jpg
Samikoo
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Monikäyttö-KMX 200

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

Keula saapui tänään. Myyjän kertomuksen mukaan liukuputkien piti olla naarmuttomat, mutta totuus oli hieman toinen. Kaveri kyllä lupasi palauttaa osan kauppahinnasta pienen reklamaation jälkeen, joten homma on kunnossa. Eiköhän tuonkin vaurion saa jollain epoksilla tai tinalla korjattua.

On keuloissa pientä eroa, vanhan alaputket ovat halkaisijaltaan millin suuremmat kuin uuden liukuputket. Ehkä 8mm paksummat liukuputket tuntuvat tukevuutena, tai ainakin lisääntyneenä keulapainoisuutena... Säätöjä tuossa tuntui olevan parikymmentä naksua ylä- ja alapäässä, eli tuon saa ruuvattua myös pahasti metsään.

Laakerien kokojen kanssa on ollut vähän metsästämistä, ilmeisesti emäputkea pitää kaventaa laakerin kohdalta 30mm->28mm jotta sopivalla ulkokoolilla varustettu laakeri löytyy. Samalla ylemmän laakerin lukkomutterin kierre pitää tehdä uusiksi, sopivaa lukkomutteria onneksi löytyy maailmalta. Voi olla että koneistus jää syksyyn, itse en ala sorvissa moista yrittämään, ja työmaalla homma onnistunee vasta syksyn koittaessa.

Alla vielä suttuinen kuva uutuudesta.
Liitteet
20160420_192417pieni.jpg
Avatar
smppa
Viestit: 275
Liittynyt: Su Huhti 19, 2015 11:28 am
Pyörä: DR650RSE
Paikkakunta: Lahti

Re: Monikäyttö-KMX 200

Viesti Kirjoittaja smppa »

http://www.allballsracing.com/index.php/forkconversion

Tuolta löytyy hyvä taulukko laakerien etsintään. Kmx:ää ei näköjään tuntenut, mutta saman ikäisen kdx:n kylläkin. Jenkeissä ilmeisesti vähän eroa malleissa.

Akseli siis 30mm, Kawassa ilmeisesti 55mm ulkokoolilla oleva lakru?
Samikoo
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Monikäyttö-KMX 200

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

smppa kirjoitti: Tuolta löytyy hyvä taulukko laakerien etsintään. Kmx:ää ei näköjään tuntenut, mutta saman ikäisen kdx:n kylläkin. Jenkeissä ilmeisesti vähän eroa malleissa.

Akseli siis 30mm, Kawassa ilmeisesti 55mm ulkokoolilla oleva lakru?
En ole vielä kooleja mitannut, mutta nettilähteiden mukaan alemman laakerin ulkokooli on 55mm (Edit: tieto oli virheellinen, ulkokooli on 51mm), eli siihen kyllä löytyy lääke. Ylemmän laakerin ulkokooli on 46mm, enkä ole 30x46mm kartiolaakeria vielä löytänyt. 28x46mm on lähin, ja tuossa akselissa on varaa ottaa tavaraa pois.

E: Tuolta kun tuota kokotaulukkoa selasi, niin 30X47mm laakeria kyllä löytyy. Ehkä tuon museoarvo ei kärsisi vaikka jollakin kalvaimella saisi ulkokoolin pesää avarrettua sen millin?
Viimeksi muokannut Samikoo, Pe Huhti 22, 2016 10:26 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
smppa
Viestit: 275
Liittynyt: Su Huhti 19, 2015 11:28 am
Pyörä: DR650RSE
Paikkakunta: Lahti

Re: Monikäyttö-KMX 200

Viesti Kirjoittaja smppa »

Onko molempien laakereiden sisämitta 30mm, vai onko ylhäällä pienempi?
Samikoo
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Monikäyttö-KMX 200

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

smppa kirjoitti:Onko molempien laakereiden sisämitta 30mm, vai onko ylhäällä pienempi?
Molemmat 30mm. Ja nyt kun asiaa miettii uudestaan, voisi ulkokoolissa olla varaa pienentää sorvissa se 1mm halkaisijaa. Eli 47->46mm. Eihän tuo tietysti paras mahdollinen ratkaisu olisi...
Avatar
smppa
Viestit: 275
Liittynyt: Su Huhti 19, 2015 11:28 am
Pyörä: DR650RSE
Paikkakunta: Lahti

Re: Monikäyttö-KMX 200

Viesti Kirjoittaja smppa »

Mulla oli vähän samanlainen ongelma, 28x47 laakeria ei löytynyt. Jätin sitten sen vanhan ulkokoolin paikoilleen, ja laitoin muuten 28x46 laakerin. Tiedä nyt sitten että onko tuokaan paras mahdollinen ratkaisu...
Vastaa Viestiin