Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 2656
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
- Paikkakunta: Oulu
Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)
Minulle tuli Yamaha TT600R:n mukana endurovanteiden lisäksi myös supermotovanteet (120/70-17, 160/60-17). Koska vanteita ei ole merkitty rekisteriotteeseen, ajattelin käyttää pyörää muutoskatsastuksessa jossa hyväksyttäisiin sekä enduro- että motovanteet. Tämä mahdollistaa pyörän monipuolisen käytön, endurovanteilla karkeat nappularenkaat ja motovanteilla katurenkaat joilla voi ajella vappuparaatissa yms. pintatiepainotteisissa hommissa. Vaihto käy 15 minuutissa joten se ei ole mikään ongelma.
Käsittääkseni muutoskatsastus on välttämätön koska eturenkaan halkaisija muuttuu yli 51 mm, ohessa linkki Aken sivulle.
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... tokset.htm
Onkos porukalla kokemusta tälläisesta hommasta, ainakin nopeusmittarin lukema näyttää motovanteilla reilusti liikaa vaan haittaako se katsastuksessa?
Käsittääkseni muutoskatsastus on välttämätön koska eturenkaan halkaisija muuttuu yli 51 mm, ohessa linkki Aken sivulle.
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... tokset.htm
Onkos porukalla kokemusta tälläisesta hommasta, ainakin nopeusmittarin lukema näyttää motovanteilla reilusti liikaa vaan haittaako se katsastuksessa?
Viimeksi muokannut Tase, La Maalis 12, 2011 10:03 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 2656
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
- Paikkakunta: Oulu
Lisää lakitekstiä:
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... muutokset/
Mopon ja moottoripyörän (L –luokka) rakennemuutokset
Liikenneministeriön päätöksessä moottoripyörän ja mopon rakenteen muuttamisesta (332/1992) on säädetty, millä tavoin moottoripyörän tai mopon rakennetta on mahdollista muuttaa.
AKElla ei ole toimivaltaa L-luokan ajoneuvojen rakennemuutosten poikkeuslupien myöntämiseksi.
Esimerkki 2.
Enduromoottoripyörään halutaan vaihtaa ns. Super Moto-malliset renkaat, jolloin eturengas vastaa nimellishalkaisijaltaan takarengasta. Vaihdon seurauksena eturenkaan nimellishalkaisija tulisi kuitenkin pienentymään alkuperäiseen verrattuna yli 51 mm, joten muutosta ei voida hyväksyä.
Esimerkki 3.
Enduromoottoripyörä halutaan muuttaa vastaamaan alkuperäistä Super Moto-mallia. Vaikka etupyörän nimellishalkaisija pieneneekin muutoksen seurauksena yli 51 mm alkuperäiseen verrattuna, muutos sallitaan, koska moottoripyörä muutetaan valmistajan alkuperäistä rinnakkaismallia vastaavaksi.
JOHTOPÄÄTÖS:
Koska TT600R mallista ei ole valmistajan alkuperäistä rinnakkaismallia supermotona, muutoskatsastusta ei voi suorittaa. Eturenkaan koko 17 tuumaisena on liian pieni. Näinollen eturengas pitää suurentaa 19 tuumaiseksi, joten ei muuta kuin vannekehän vaihto ja pinnaushommiin. Sitten rengaskoko on edessä 19 ja takana 17, joten se vastaa kessubemareita ja katuenduroita.
Mikä se Jammu sen jälkeen on, 19 edessä ja 17 takana, renkaina Pirelli MT60
PS.
Taitaa olla silla lailla että ainoastaan alkuperäiset ja enskoista muutoskatsastetut supermoto-rinnakkaismallin omaavat ovat laillisia, muut taitavat olla omatekoisia viritelmiä joilla ei ratsiaan passaa ajella.
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... muutokset/
Mopon ja moottoripyörän (L –luokka) rakennemuutokset
Liikenneministeriön päätöksessä moottoripyörän ja mopon rakenteen muuttamisesta (332/1992) on säädetty, millä tavoin moottoripyörän tai mopon rakennetta on mahdollista muuttaa.
AKElla ei ole toimivaltaa L-luokan ajoneuvojen rakennemuutosten poikkeuslupien myöntämiseksi.
Esimerkki 2.
Enduromoottoripyörään halutaan vaihtaa ns. Super Moto-malliset renkaat, jolloin eturengas vastaa nimellishalkaisijaltaan takarengasta. Vaihdon seurauksena eturenkaan nimellishalkaisija tulisi kuitenkin pienentymään alkuperäiseen verrattuna yli 51 mm, joten muutosta ei voida hyväksyä.
Esimerkki 3.
Enduromoottoripyörä halutaan muuttaa vastaamaan alkuperäistä Super Moto-mallia. Vaikka etupyörän nimellishalkaisija pieneneekin muutoksen seurauksena yli 51 mm alkuperäiseen verrattuna, muutos sallitaan, koska moottoripyörä muutetaan valmistajan alkuperäistä rinnakkaismallia vastaavaksi.
JOHTOPÄÄTÖS:
Koska TT600R mallista ei ole valmistajan alkuperäistä rinnakkaismallia supermotona, muutoskatsastusta ei voi suorittaa. Eturenkaan koko 17 tuumaisena on liian pieni. Näinollen eturengas pitää suurentaa 19 tuumaiseksi, joten ei muuta kuin vannekehän vaihto ja pinnaushommiin. Sitten rengaskoko on edessä 19 ja takana 17, joten se vastaa kessubemareita ja katuenduroita.
Mikä se Jammu sen jälkeen on, 19 edessä ja 17 takana, renkaina Pirelli MT60
PS.
Taitaa olla silla lailla että ainoastaan alkuperäiset ja enskoista muutoskatsastetut supermoto-rinnakkaismallin omaavat ovat laillisia, muut taitavat olla omatekoisia viritelmiä joilla ei ratsiaan passaa ajella.
- HeikkiL
- Viestit: 628
- Liittynyt: La Loka 02, 2004 9:15 am
- Pyörä: Kaik' o mänt
- Paikkakunta: Jakarta
- Viesti:
Mutta kun siinä ei puhutakaan vannekoosta, vaan renkaan nimellishalkaisijasta, eli vanteen lisäksi tuohon mitataan myös rengas päälle ja korkeaprofiilisella 17" renkaalla muutos jäi alle 51 mm.TomiKoo kirjoitti:Itse en ymmärrä, miksi tuossa isossa deeärrässä piti alla olla tuollainen "pulla" katsastuksessa. Käytännössä renkaan profiililla ei ole mitään väliä, kun puhutaan vannekoosta. Oliko kyseessä kantavuuden tarve painavalle pyörälle vai mikä?
Ei pidä aivan paikkaansa. Itselläni on XT600:ssa 17" renkaat otteessa. Myös alkuperäiset ovat vaihtoehtoisina rengaskokoina.Tase kirjoitti:PS.
Taitaa olla silla lailla että ainoastaan alkuperäiset ja enskoista muutoskatsastetut supermoto-rinnakkaismallin omaavat ovat laillisia, muut taitavat olla omatekoisia viritelmiä joilla ei ratsiaan passaa ajella.
Otteeseen ne on joskus kirjattu Saksassa ja siten saatu myös Suomessa.
-
- Viestit: 2656
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
- Paikkakunta: Oulu
TomiKoo kirjoitti:Itse en ymmärrä, miksi tuossa isossa deeärrässä piti alla olla tuollainen "pulla" katsastuksessa. Käytännössä renkaan profiililla ei ole mitään väliä, kun puhutaan vannekoosta. Oliko kyseessä kantavuuden tarve painavalle pyörälle vai mikä?
Tomi
Avainsana on pyörän nimellishalkaisija. Onko se vanteen halkaisija vaiko renkaan teoreettinen ulkohalkaisija?
Se pullarengas 120/90-17 eli 2 x 120 x 0.9 + 17 x 25.4 = 647.8 mm
Alkuperäinen 90/90-21 = 695.4 mm
eli eroa on 47.6 mm.
-
- Viestit: 2656
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
- Paikkakunta: Oulu
Hyvä, ulkomailla niitä omatekoisia supermotoja kyllä on joten on kumma jos ei Suomen viranomaisille kelpaa. Jos Suomesta löytyisi joku TT600R joka on rekisteröity motovanteille, sitä voisi käyttää referenssinä.ASA kirjoitti:Ei pidä aivan paikkaansa. Itselläni on XT600:ssa 17" renkaat otteessa. Myös alkuperäiset ovat vaihtoehtoisina rengaskokoina.Tase kirjoitti:PS.
Taitaa olla silla lailla että ainoastaan alkuperäiset ja enskoista muutoskatsastetut supermoto-rinnakkaismallin omaavat ovat laillisia, muut taitavat olla omatekoisia viritelmiä joilla ei ratsiaan passaa ajella.
Otteeseen ne on joskus kirjattu Saksassa ja siten saatu myös Suomessa.
Tuo minun jammu on ollut ennen Ruotsissa missä pitää pyörät vuosittain katsastaa. Kaveri oli aina vaihtanut katsastusta varten enskavanteet ja sen jälkeen motovanteet takaisin.
Viranomaisilla on eturenkaan pienentämisen rajoittamisen syynä keulakulman muuttuminen. Jos keulakulma loivenee, pyörä menettää vakautta mutta vastaavasti sen kääntyvyys paranee.
-
- Viestit: 2656
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
- Paikkakunta: Oulu
Mikä sinulla on ASA eturenkaan tarkka koko?ASA kirjoitti:Itselläni on XT600:ssa 17" renkaat otteessa. Myös alkuperäiset ovat vaihtoehtoisina rengaskokoina.
Otteeseen ne on joskus kirjattu Saksassa ja siten saatu myös Suomessa.
Onko kummallakaan teistä nopeusmittarin suhteen mitään erityisviritystä? Mittari näyttänee reilusti liikaa vaan haittasiko se viranomaisia?koukero kirjoitti:Dominaattoriin leimasin toukokuussa 120/90-17 ja 150/70-17 renkaat vanteineen vaihtoehtoisiksi renkaiksi.
Täytyy sanoa että tuo 120/90-17 rengaskoko on melkoinen porsaanreikä, vaan vastaavanlaisia se on Suomen ajoneuvohistoria täynnä.
-
- Viestit: 613
- Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 12:33 am
- Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01
- Paikkakunta: HELSINKI
Riitahan tästä taas tulee, mutta ainakin teoriassa kilvet voi lähteä vaikka olisi kerran tai vaikka kaksikin saanut täällä katsastettua tyyppihyväksytyn vastaavankokoisen papereilla. Viittaan siihen omaan kuorkkijuttuun, mistä mua jo viimeksikin ojennettiin pahanilmanlintuna. Näin vaan kävi. Poliisien teemapäivillä ollut konsta, kun sattuu kohdalle, niin aina rekisteriotetta tarkistettaessa alkaa pikakatsastus, kun kerran on osunut ja uponnut.
-
- Viestit: 2656
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
- Paikkakunta: Oulu
No niin, homma alkaa realisoitua.
Eturenkaaksi tilasin Pirelli MT60 120/90-17 ja takarenkaaksi laitan Pirelli MT60 160/60-17. Sitten tuli kylmä hiki otsalle, takarenkaan alkuperäinen koko TT600R-mallissa on 130/90-18 jolloin 160/60-17 on liian pieni. Vaan onneksi TT600R on Suomeen tyyppikatsastettu sähköstartillisena TT600RE-mallina, jolloin takarenkaan koko onkin 130/80-18. Samaten rekisteriotteen omamassaksi on merkitty TT600RE:n paino, joka on huomattavasti enemmän kuin R-mallissa, eli säästöä vakuutusmaksuissa.
Jahka renkaat tulevat, pitänee käyttää Jammua konttorilla. Kiitokset kaikille keskusteluun osallistujille. Foorumi osoitti jälleen kerran tehonsa, eilen aamulla olin täysin tietämätön, nyt on jotain pohjaa.
Eturenkaaksi tilasin Pirelli MT60 120/90-17 ja takarenkaaksi laitan Pirelli MT60 160/60-17. Sitten tuli kylmä hiki otsalle, takarenkaan alkuperäinen koko TT600R-mallissa on 130/90-18 jolloin 160/60-17 on liian pieni. Vaan onneksi TT600R on Suomeen tyyppikatsastettu sähköstartillisena TT600RE-mallina, jolloin takarenkaan koko onkin 130/80-18. Samaten rekisteriotteen omamassaksi on merkitty TT600RE:n paino, joka on huomattavasti enemmän kuin R-mallissa, eli säästöä vakuutusmaksuissa.
Jahka renkaat tulevat, pitänee käyttää Jammua konttorilla. Kiitokset kaikille keskusteluun osallistujille. Foorumi osoitti jälleen kerran tehonsa, eilen aamulla olin täysin tietämätön, nyt on jotain pohjaa.
-
- Viestit: 870
- Liittynyt: Pe Loka 20, 2006 10:51 pm
- Pyörä: no bike only Solifer
- Paikkakunta: -Suomi
Viivalle vain!
Katsastuksessa ei mulla ainakaan ollut mitään ongelmia. Enskaan sain muutoskatsastuksessa rekisteriotteeseen vaihtoehtoepyörinä SuperMotovanteet 17". Hamassa tulevaisuudessa hankin ne, jos saan edullisesti hankittua keskiöt.