BMW R1200 GS Peräremontti

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

PJH
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2012 5:42 pm
Pyörä: BMW R1200 GS

Re: BMW R1200 GS Peräremontti

Viesti Kirjoittaja PJH »

juvander kirjoitti:Kyllä sen laakerin antautumisen tuntee aika selkeästi vanteelta, sen verran paljon on noita tullut kokeiltua.

Näissä uusissa huohotin perissä tuo välys on pienempi kuin vanhemmissa, omaan -09 GSA:han vaihdoin n. 45tkm sitten uuden huohotin perän ja siinä ei vieläkään tunnu oikein mitään havaittavaa välystä eli jotain kehitystä on tapahtunut.

Vanha perä odottaa korjattuna hyllyssä jos jollekulle tulee tarve saada nopeasti perä korjatuksi ;)
Paljonko ehdit ajaa kilometrejä siihen reikäperään?
Siinä huohotinperässä se iso laakeri on öljyssä, kuten vanhoissa, joten ei ne ihan
vertailukelpoisia ole mielestäni.
Tosin olen minäkin sitä mieltä, että kannattaa vaihtaa se reikäperä huohotinmalliin
jos se laakeri väljähtyy.
R 1200 GS
Avatar
juvander
Viestit: 1758
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Pyörä: KTM690EnduroR
Paikkakunta: Espoo

Re: BMW R1200 GS Peräremontti

Viesti Kirjoittaja juvander »

Siihen tuli reilu 80tkm.

Ei se vielä loppu ollut, mutta olisi antautunut lopullisesti jonkun tonnin jälkeen. Yhdellä kaverilla oli saman tuntuinen välys kuin minulla ja se laukesi parin kolmen tonnin ajon jälkeen tien päälle ja sitten siitä tulikin isompi show.

Kyllä nämä on parasta hoitaa ajokauden ulkopuolella kuntoon, aivan turha odottaa että se hajoaa kokonaan. Tuossa hajoamisessa kun voi käydä myös niin, että hajottaakin sitten enemmän ja joutuu vaihtamaan kokonaan uuden perän kuten myös on parissa tapauksessa käynyt.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
Ayrtono
Viestit: 246
Liittynyt: To Huhti 18, 2013 6:53 pm
Pyörä: R1200GS Adv.
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW R1200 GS Peräremontti

Viesti Kirjoittaja Ayrtono »

nimenomaan just näin. Ilpon pari tapausta vain suomessa. Maailmalla ihan toinen juttu.
Eikä saada koskaan tietää rakastiko Hannu piparia vai Kerttua.
PJH
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2012 5:42 pm
Pyörä: BMW R1200 GS

Re: BMW R1200 GS Peräremontti

Viesti Kirjoittaja PJH »

Ayrtono kirjoitti:nimenomaan just näin. Ilpon pari tapausta vain suomessa. Maailmalla ihan toinen juttu.
Mikähän se toinen juttu on?
Onneksi on moottoripyöriä ketjuvetoisinakin, niin ei tarvitse noilla huonoilla
kardaanivetoisilla ajella.
Minun laskuopin mukaan se juvanderin reikäperän laakerivaihto olisi tullut
vastaan seuraavan kerran 160 tkm kohdalla. Silloin kyllä on myös tietenkin
muutakin vaihdettavaa. (no onhan niitä hajonnut aikaisemminkin)
Eli jos stressaa tuota bmw:n perää kannattaa kyllä siirtyä ketjuvetoiseen,
Onhan se raskasta jos lähtee matkalle ja koko ajan miettii kestääkö laakeri vai ei :lol:
Autoliiton vakuutuksella haetaan ja kuljetetaan lähimmälle pajalle ja ei kun viihteeksi
päiväksi ja seuraavana päivänä matka jatkuu :P
R 1200 GS
Avatar
juvander
Viestit: 1758
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Pyörä: KTM690EnduroR
Paikkakunta: Espoo

Re: BMW R1200 GS Peräremontti

Viesti Kirjoittaja juvander »

Se pointti tässä on se, että ei se sieltä mitenkään yllättäen hajoa. Sen huomaa ihan hienosti muutama tuhat km aikaisemmin ja silloin sille ehtii tehdäkin vielä jotain.

Henkilökohtaisesti yritän hoitaa tällaiset ajoissa alta pois, samoin kävi viime syksynä kardaanin ristikoiden kanssa. Nekin meni vaihtoon vaikka niillä olisi ajanut varmaan hyvinkin pitkään. Nyt talvi hommana on ollut iskareiden huolto (kuten myös viime talvena) ja kunhan saan takaiskariin uudet pultit (sekä ala että yläpään pultit vääntyneet) niin alkaa pyörä olemaan taas kasassa. Syksyllä oli muuten yksi kaveri käymässä ja sillä oli takaiskarin yläpään pultti poikki GSA:sta!
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
PJH
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2012 5:42 pm
Pyörä: BMW R1200 GS

Re: BMW R1200 GS Peräremontti

Viesti Kirjoittaja PJH »

juvander kirjoitti:Se pointti tässä on se, että ei se sieltä mitenkään yllättäen hajoa. Sen huomaa ihan hienosti muutama tuhat km aikaisemmin ja silloin sille ehtii tehdäkin vielä jotain.

Henkilökohtaisesti yritän hoitaa tällaiset ajoissa alta pois, samoin kävi viime syksynä kardaanin ristikoiden kanssa. Nekin meni vaihtoon vaikka niillä olisi ajanut varmaan hyvinkin pitkään. Nyt talvi hommana on ollut iskareiden huolto (kuten myös viime talvena) ja kunhan saan takaiskariin uudet pultit (sekä ala että yläpään pultit vääntyneet) niin alkaa pyörä olemaan taas kasassa. Syksyllä oli muuten yksi kaveri käymässä ja sillä oli takaiskarin yläpään pultti poikki GSA:sta!
Niin minäkin olen käsittänyt, että ei se hetkessä hajoa ja seurannalla ei tule
yllätystä.
Olen aivan samaa mieltä että ennakoiva huolto on paras tae kestävyydessä
matkoille. Ja onhan se tämän harrastuksen mukavuutta talvisin.
Mutta meitähän on moneen junaan, jotkut vaan ajelevat ja odottelevat koska
jotain hajoaa.
R 1200 GS
Avatar
Niksutin@
Viestit: 65
Liittynyt: Ma Touko 04, 2009 5:44 pm
Pyörä: R1200GSA
Paikkakunta: Parikkala

Re: BMW R1200 GS Peräremontti

Viesti Kirjoittaja Niksutin@ »

e-tappi kirjoitti:BMW:n ohjeesta:
Technical data
Play at rear wheel Component temperature max 35 °C 0.5 mm
Mistähän tälläisen Technical datan löytäisi, eli huolto-ohjetta tuohon peräremppaan ja muuhunkin..
Maxbmw sivuilta tietysti löytyy kuvia, mutta momentit ja mahdolliset huomioitavat erikoisuudet olisi kiva tietää, ennekuin levittelee koko pyörän pajan lattialle..
Avatar
jlohikoski
Viestit: 207
Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 9:04 pm
Pyörä: gs1150adv R1200gs
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: BMW R1200 GS Peräremontti

Viesti Kirjoittaja jlohikoski »

Tein viimesyksynä peräremontin pariin perään, öljyssä uivaan, ja vanhempaan kuivalaakeriseen.

Jos nyt tekisin saman homman, tekisin sen niin, että ottaisin perän laakerointiosan irti kotelosta, ja veisin sen pajalle missä on erikoistyövälineet. (Prässit, ulosvetimet)

Homma ei pajalla missä on kunnon työvälineet kauan kestä. maks tunnin kuvittelisin. Itse voisin vaihtaa ulomman neulalaakerin. (Sitäkään ei kuulemma aina vaihdeta remontin yhteydessä.)

Niin ja välystä jäi kuivalaakeriseen perään aivan samoin kun oli uutenakin. Uusista laakereista huolimatta.
Mika_Tz
Viestit: 895
Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 7:37 am
Pyörä: KTM 990 Adventure -08
Paikkakunta: Tervajoki

Re: BMW R1200 GS Peräremontti

Viesti Kirjoittaja Mika_Tz »

Eikös joissain tapauksissa perän stefa ole ensin alkanut vuotamaan? Vai onkohan se ollut syy laakerin menoon?

Minulla on Gessussa (2004) jo 130 000 eikä remonttia ole tehty. Jostain kuulin, että ei sitä kannata "varmuuden" vuoksi vaihtaa, koska uusi laakeri saattaa kestää vähemmän kuin nykyinen. No ehkä ennen isoa reissua kannattaa tarkistaa / tarkistuttaa välykset jne. Onhan näitä talviaikaan vaihdettu ja todettu että ihan oli ehjä entinenkin...

Ja kukapa sitä talvella ehtii moiseen, kun pitää ajaa :D
Yamaha XT Tenere -> BMW F 650 GS Dakar-> R 1200 GS-> KTM 990 Adventure
http://www.gospelriders.fi/
http://agapevalmennus.fi
PJH
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2012 5:42 pm
Pyörä: BMW R1200 GS

Re: BMW R1200 GS Peräremontti

Viesti Kirjoittaja PJH »

Mika_Tz kirjoitti:Eikös joissain tapauksissa perän stefa ole ensin alkanut vuotamaan? Vai onkohan se ollut syy laakerin menoon?

Minulla on Gessussa (2004) jo 130 000 eikä remonttia ole tehty. Jostain kuulin, että ei sitä kannata "varmuuden" vuoksi vaihtaa, koska uusi laakeri saattaa kestää vähemmän kuin nykyinen. No ehkä ennen isoa reissua kannattaa tarkistaa / tarkistuttaa välykset jne. Onhan näitä talviaikaan vaihdettu ja todettu että ihan oli ehjä entinenkin...

Ja kukapa sitä talvella ehtii moiseen, kun pitää ajaa :D
Kuinkahan monta ketju/rataspakettia olisi jo mennyt ja kyllähän
niissä ketjuvetoisissakin joutuu vaihtamaan taka-akselin laakereita :o
R 1200 GS
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: BMW R1200 GS Peräremontti

Viesti Kirjoittaja mek »

Sillä Stefan antautumisella ei ole laakeriin mitään yhteyttä, ainakaan noissa vanhemmissa, joissa iso laakeri ei ui öljyssä.
Mika_Tz
Viestit: 895
Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 7:37 am
Pyörä: KTM 990 Adventure -08
Paikkakunta: Tervajoki

Re: BMW R1200 GS Peräremontti

Viesti Kirjoittaja Mika_Tz »

mek kirjoitti:Sillä Stefan antautumisella ei ole laakeriin mitään yhteyttä, ainakaan noissa vanhemmissa, joissa iso laakeri ei ui öljyssä.
Jaa.... Aika monella vaan on ollut usein myös se laakeri rikki kun on huomannut että stefa vuotaa. Jonkun teorian mukaan rikkonainen laakeri aiheuttaa virheasennon joka rikkoo stefan ja peräöljyt (joissa laakeri ei kuitenkaan ui) tulevat pihalle.

No mutta tuohan on toisaalta helpottava uutinen kaikille vanhemman mallin omistajille, jos se stefa alkaa vuotamaan, niin uusi vain tilalle.
Yamaha XT Tenere -> BMW F 650 GS Dakar-> R 1200 GS-> KTM 990 Adventure
http://www.gospelriders.fi/
http://agapevalmennus.fi
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2640
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Re: BMW R1200 GS Peräremontti

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Mun GS:ssä on mittarissa tällä hetkellä 350tkm, käytössä on ollut kolme perää (yhden vaihdoin varmuuden vuoksi pitkälle reissulle). Tuo ulkopuolen stefa on alkanut hikoilemaan ainoastaan yhdessä perässä yhden kerran, joten oman kokemuksen mukaan aika luotettavia nuo ovat.
Reissun aikana (160tkm), yksikään stefa ei alkanut hikoilemaan (johtui varmaan siitä että kannoin varastefaa mukana :lol: )
PJH
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2012 5:42 pm
Pyörä: BMW R1200 GS

Re: BMW R1200 GS Peräremontti

Viesti Kirjoittaja PJH »

Marko Hemmilä kirjoitti:Mun GS:ssä on mittarissa tällä hetkellä 350tkm, käytössä on ollut kolme perää (yhden vaihdoin varmuuden vuoksi pitkälle reissulle). Tuo ulkopuolen stefa on alkanut hikoilemaan ainoastaan yhdessä perässä yhden kerran, joten oman kokemuksen mukaan aika luotettavia nuo ovat.
Reissun aikana (160tkm), yksikään stefa ei alkanut hikoilemaan (johtui varmaan siitä että kannoin varastefaa mukana :lol: )
Tuota samaa temppua olen käyttänyt, ja toimii.
Eli 1150 gessussa oli aina mukana bensapumppu ja perän iso laakeri+stefa.
1200 gessussa käynnistyksenestoantenni ja bensapumpun säätöyksikkö tai
yksikön ohituskaapeli. Ja tuossa 1200 gessussa takalaakerin seuranta sopivin
välein matkalla riittää. Ja jos liikkuu vain euroopassa, kuten minä, niin autoliiton
vakuutuksella voi istua tien poskessa ja odottaa kun tulevat hakemaan ja vievät
korjaamolle :P
R 1200 GS
GSR600
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 10:45 pm
Pyörä: BMW R 1200 GSA LC
Paikkakunta: Huittinen

Re: BMW R1200 GS Peräremontti

Viesti Kirjoittaja GSR600 »

Marko Hemmilä kirjoitti:Mun GS:ssä on mittarissa tällä hetkellä 350tkm, käytössä on ollut kolme perää (yhden vaihdoin varmuuden vuoksi pitkälle reissulle). Tuo ulkopuolen stefa on alkanut hikoilemaan ainoastaan yhdessä perässä yhden kerran, joten oman kokemuksen mukaan aika luotettavia nuo ovat.
Reissun aikana (160tkm), yksikään stefa ei alkanut hikoilemaan (johtui varmaan siitä että kannoin varastefaa mukana :lol: )

Huima on Markon ajomäärä ja kokemus Gessun puikoissa.
Hienoa olisi hänet joskus nähdä vaikkapa kunniavieraana esim. BMW GS Meeting tapahtumassa kertomassa GS kokemuksistaan maailman ympäri matkaltaan.
Vastaa Viestiin