XT600 Performance Scrambler
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: XT600 päivitystä
Joo, toivottavasti töitä löytyisi melkein viiskymppiselle moniosaajalle, laitosmiehen/kunnossapito hommat olisi mielekkäin pesti. Meillä on 3 iltaa opiskelua ja pari päivää vietän siellä "omalla ajalla", se on vaan niin nastaa päästä tekemään hommia hyvillä laitteilla, niillä jotka on kunnossa... Nuorempi poika siirtyi nuorisopuolelta aikuispuolelle että pääsee tekemään enemmän hommia, nuorisopuolella hommat menee enemmän koneelle pääsyn odotteluksi.
Pahoittelut OT:stä
Pahoittelut OT:stä
Kylätason kurapyöräilijä.
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ke Touko 06, 2015 8:59 pm
- Pyörä: ApriliaTuareg660 YamahaXT600 KTM EXC300
- Paikkakunta: Salo
Re: XT600 päivitystä
On se vaan kumma, miten joskus pienen / yksinkertaisen osan tekemisessä menee aikaa ihan älyttömästi. Tänään tein suojalevyn kiinnikeineen takarenkaan etupuolelle. Meni koko ilta kun piti ahtaaseen tilaan mitoittaa ja kokeilla jousitus ylhäällä ja alhaalla, ettei ota kiinni iskariin, takapyörään, työkalukoteloon ym. väännellä kiinnikeitä ja taas kokeilla, purkaa kaikki pois että pääsee hitsaamaan ja taas kasata.. Sitten valmis osa on vain alumiinipellin pala kiinnitettynä runkoon.
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ke Touko 06, 2015 8:59 pm
- Pyörä: ApriliaTuareg660 YamahaXT600 KTM EXC300
- Paikkakunta: Salo
Re: XT600 päivitystä
Nyt on laiteltu kaikenlaisia pikku juttuja, tuohon tilaan piti mahtua taka iskari, cdi, tasasuuntaaja, releet, takajarrun nestesäiliö ja scotoiler ja mahtuihan ne kun sovitteli. Ei vain tullut otettua kuvaa valmiista.
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ke Touko 06, 2015 8:59 pm
- Pyörä: ApriliaTuareg660 YamahaXT600 KTM EXC300
- Paikkakunta: Salo
Re: XT600 päivitystä
Seuraavaksi on askareltu ketjujen parissa, piti laittaa ohjureita ja laahaimia, rulla ylös ja alas sekä lisäsin vielä KTM EXC´n ketjunohjaimen takarattaan etupuolelle alas. Nyt kun joustoliike on hieman pidentynyt, ketjut ovat aika löysällä liikkeen ääripäissä ja taas keskellä kireällä, siksi on hyvä varmistaa että ketju myös pysyy rattailla.
Sitten piti tehdä vielä ketjusuoja ja taas kokeillaan ja säädetään kiinnikeitä, ettei ketju ota missään tilanteessa kiinni ja suoja ei ota jousitus pohjaanpainetuna mihinkään kiinni.
Sitten piti tehdä vielä ketjusuoja ja taas kokeillaan ja säädetään kiinnikeitä, ettei ketju ota missään tilanteessa kiinni ja suoja ei ota jousitus pohjaanpainetuna mihinkään kiinni.
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ke Touko 06, 2015 8:59 pm
- Pyörä: ApriliaTuareg660 YamahaXT600 KTM EXC300
- Paikkakunta: Salo
Re: XT600 päivitystä
No kun on vauhtiin päästy niin laitetaan lisää Kotari osaa.. Taas EXC´n kalikkaa, kun ittellä tallissa on semmonen, niin helppo mittailla ja suunitella ja sit tilata samanlaisen, eteenkin kun noita saa niin hyvin käytettynä purkuyöristä.
Eli seuraavaksi laitetaan EXC´n jalkatapit, kun noi XT´n omat on niin onnettomat pelti rimpulat. Jalat ei pysy niissä ja kyljelleen mentäessä taittuvat ei suunnitellusta paikasta. Pääsi käyttämään vanhoja sepän menetelmiäkin, Kotarin tapit ois tullut 20mm ulommaksi kun alkuperäiset, jos ei olisi muokannut uusiksi vanhoja kiinnitysrautoja.
Vielä pitäisi keksiä miten tekisin jarrupolkimesta taittuvan, vaihdepoljin onkin jo valmiiksi taittuvaa mallia.
Eli seuraavaksi laitetaan EXC´n jalkatapit, kun noi XT´n omat on niin onnettomat pelti rimpulat. Jalat ei pysy niissä ja kyljelleen mentäessä taittuvat ei suunnitellusta paikasta. Pääsi käyttämään vanhoja sepän menetelmiäkin, Kotarin tapit ois tullut 20mm ulommaksi kun alkuperäiset, jos ei olisi muokannut uusiksi vanhoja kiinnitysrautoja.
Vielä pitäisi keksiä miten tekisin jarrupolkimesta taittuvan, vaihdepoljin onkin jo valmiiksi taittuvaa mallia.
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ke Touko 06, 2015 8:59 pm
- Pyörä: ApriliaTuareg660 YamahaXT600 KTM EXC300
- Paikkakunta: Salo
Re: XT600 päivitystä
Tuo olisi varmaankin seuraava kohde mitä pitäisi alkaa tekemään. Etulokasuojalle pitäisi saada kiinnikkeet ja samalla varmaankin mittarivaijeri ja jarruletku jollakin tavalla kiinni.
Piti myös vielä sovittaa että lisä kanisteri sopii uuden ketjusuojan kanssa, kun tuon telineen tein aikaisemmin ja eilen kun tein ketjusuojan tuo teline oli toisella tallilla. Muistin että siinä piti olla tuon verran tilaa ja onneksi muistin oikein, ei tarvinnut alkaa enää muokkaamaan.
Piti myös vielä sovittaa että lisä kanisteri sopii uuden ketjusuojan kanssa, kun tuon telineen tein aikaisemmin ja eilen kun tein ketjusuojan tuo teline oli toisella tallilla. Muistin että siinä piti olla tuon verran tilaa ja onneksi muistin oikein, ei tarvinnut alkaa enää muokkaamaan.
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ke Touko 06, 2015 8:59 pm
- Pyörä: ApriliaTuareg660 YamahaXT600 KTM EXC300
- Paikkakunta: Salo
Re: XT600 päivitystä
Kävi illalla jatkamassa lokarin kiinnikkeen tekoa, mutta en ehtinyt tehdä kun toisen puolen kiinnikeen valmiiksi. Täytyi tietysti sovitella että käy etu putken ympärille, niin kun olin suunnitellut.
Lokari olisi tarkoitus asentaa alas, niin kun siihen aikaan oli kun ei vielä mietitty niin tarkkaan jousittamatoman painon minimoimista.
Lokari olisi tarkoitus asentaa alas, niin kun siihen aikaan oli kun ei vielä mietitty niin tarkkaan jousittamatoman painon minimoimista.
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: To Loka 25, 2007 10:20 am
- Pyörä: Yamaha 660 tennari + projektit
- Paikkakunta: Tampere
Re: XT600 päivitystä
Juggernaut että on hieno XT-projekti!
Vanhasta Jammusta tulee jotain ihan uutta ja ainutlaatuista - enemmän kuin trendikkäät "yard built" -markkinointipyörät ikinä.
Tämmöinen projekti lämmittää kovasti vanhojen yamahoiden ropaajan mieltä.
Toisaalta tuohon laitetun työn ja vaivan määrä hirvittää... mutta onhan se talvi-iltain askartelu mukavaa.
Saattoi olla jossakin kirjoitettukin, mutta kysyn silti: mitä putkea tuo uusi takahäkki on?
Jatka ihmeessä projektia ja päivityksiä!
T:Antti
Vanhasta Jammusta tulee jotain ihan uutta ja ainutlaatuista - enemmän kuin trendikkäät "yard built" -markkinointipyörät ikinä.
Tämmöinen projekti lämmittää kovasti vanhojen yamahoiden ropaajan mieltä.
Toisaalta tuohon laitetun työn ja vaivan määrä hirvittää... mutta onhan se talvi-iltain askartelu mukavaa.
Saattoi olla jossakin kirjoitettukin, mutta kysyn silti: mitä putkea tuo uusi takahäkki on?
Jatka ihmeessä projektia ja päivityksiä!
T:Antti
- TT600 ja vapaasti hengittävä tasapainoakseli
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ke Touko 06, 2015 8:59 pm
- Pyörä: ApriliaTuareg660 YamahaXT600 KTM EXC300
- Paikkakunta: Salo
Re: XT600 päivitystä
Kiitos kannustuksesta!
Tuo takahäkki on tavallista huonekkaluputkea, selvitin rungon materiaalia maahantuojalta ja sanoivat että näissä vanhoissa jammuissa se ei ole tuon kummempaa. Siltä se todella vaikuttikin kun kokeiltiin myötölujutta orgis putkella ja huonekalu putkella.
Meneehän siinä aikaa, mutta toisaalta siinä samalla voi opettaa pojille koulussa monta asiaa. Yritän myös teetättää pojilla mahdollisimman monta osaa. Tässä projektissa tosin on vähemmän sellaista mitä voi teetättää oppilailla, kun monet osat ovat aika vaativia tehdä. Helpommat koneistettavat osat onnistuu, vesileikattavien osien kanssa piirän paperille kuvan ja mitat ja sanon oppilaalle että tee ohjelma koneelle. Kuten tuossa ylempänä näkyyvässä kuvassa lokasuojan kiinnikeistä.
Kuitenkin oppilaille on mielekkäämpää tehdä "oikeita osia" jotka menee johonkin laitteeseen minkä he näkevät valmistuvan, kuin sorvata joku kalikka joka heitetään sitten roskiin.
Tuo takahäkki on tavallista huonekkaluputkea, selvitin rungon materiaalia maahantuojalta ja sanoivat että näissä vanhoissa jammuissa se ei ole tuon kummempaa. Siltä se todella vaikuttikin kun kokeiltiin myötölujutta orgis putkella ja huonekalu putkella.
Meneehän siinä aikaa, mutta toisaalta siinä samalla voi opettaa pojille koulussa monta asiaa. Yritän myös teetättää pojilla mahdollisimman monta osaa. Tässä projektissa tosin on vähemmän sellaista mitä voi teetättää oppilailla, kun monet osat ovat aika vaativia tehdä. Helpommat koneistettavat osat onnistuu, vesileikattavien osien kanssa piirän paperille kuvan ja mitat ja sanon oppilaalle että tee ohjelma koneelle. Kuten tuossa ylempänä näkyyvässä kuvassa lokasuojan kiinnikeistä.
Kuitenkin oppilaille on mielekkäämpää tehdä "oikeita osia" jotka menee johonkin laitteeseen minkä he näkevät valmistuvan, kuin sorvata joku kalikka joka heitetään sitten roskiin.
Viimeksi muokannut Jartsa N, Ma Helmi 22, 2016 10:59 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ke Touko 06, 2015 8:59 pm
- Pyörä: ApriliaTuareg660 YamahaXT600 KTM EXC300
- Paikkakunta: Salo
Re: XT600 päivitystä
Ehdin käydä hetkisen tallilla, jatkamassa lokarin kiinnikkeiden tekoa. Tuleekin aika erikoiset kun tulevat lokasuojan päälle, eivätkä alapuolelle niin kuin yleensä. Mietin että niin saan enemmän tärinän kestoa, kun kiinitin tukee ohutta lokaria päältä ja allekin voi laittaa vahvikkeen. Vielä on oikeissa kulmissa hakemista, mutta kyllä se tästä valmistuu.
-
- Viestit: 326
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 3:59 pm
- Pyörä: MT604E, Frigerio 250F7, Bonneville
- Paikkakunta: Ruhtinansalmi
Re: XT600 päivitystä
Upeeta jälkee!
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ke Touko 06, 2015 8:59 pm
- Pyörä: ApriliaTuareg660 YamahaXT600 KTM EXC300
- Paikkakunta: Salo
Re: XT600 päivitystä
Taas vietin hetken tallilla ja sain lokarin kiinnikkeet vihdoin valmiiksi. Tuli ihan jämäkät ja mielestäni sopivat pyörään ihan hyvin.
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ke Touko 06, 2015 8:59 pm
- Pyörä: ApriliaTuareg660 YamahaXT600 KTM EXC300
- Paikkakunta: Salo
Re: XT600 päivitystä
Ajattelin tänään sorvailla öljyn lauhduttimen, mutta huomasinkin työpöydällä eilen siihen peittautumaan jättämäni messinki osat. Niissä oli vielä lipeät päällä, piti alkaakin jatkamaan askartelua niiden kanssa.
Nuo on "kaiverrettu" ajamalla vesileikkurilla niin vauhdikkaasti ettei suihku ehdi leikata levyn läpi.
Tuossa Gileran tankissa on valmis upotus tuollaiselle 8 malliselle merkille. Pitää vielä yrittää muotoilla vähän kuperaksi, tuollainen suora levy näyttää vähän pliisulta.
Nuo on "kaiverrettu" ajamalla vesileikkurilla niin vauhdikkaasti ettei suihku ehdi leikata levyn läpi.
Tuossa Gileran tankissa on valmis upotus tuollaiselle 8 malliselle merkille. Pitää vielä yrittää muotoilla vähän kuperaksi, tuollainen suora levy näyttää vähän pliisulta.
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ke Touko 06, 2015 8:59 pm
- Pyörä: ApriliaTuareg660 YamahaXT600 KTM EXC300
- Paikkakunta: Salo
Re: XT600 päivitystä
Nyt kun aloitin levyn työstämisen niin täytyy jatkaa levyhommilla, vaihdetaan vain materiaali "köykämiiniksi".
Tuota täytyy vielä vähän sovitella..
Tuota täytyy vielä vähän sovitella..
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ke Touko 06, 2015 8:59 pm
- Pyörä: ApriliaTuareg660 YamahaXT600 KTM EXC300
- Paikkakunta: Salo
Re: XT600 päivitystä
Tuossa on nyt tehty toinenkin levy ja asennettu paikoilleen. Nyt vielä ruuveilla kiini, täytyy niitata maalauksen jälkeen.