BMW R1200 GS Peräremontti
Valvoja: Moderaattorit
BMW R1200 GS Peräremontti
Moro,
Tekaisin kaverini bemuun peräremontin. Vikaselostus meni jotakuinkin näin.
Ajon aikana perä tuntui hivenen oudolta kotimatkalla. Laakerissa ei tuntunut olevan väljää laisinkaan, mutta ei aivan sileästi enään pyörinyt.
Vink vink.
Tarkkailkaa sitä laakerin kuntoa. Laakeri on likaisella puolella ja altistuu lialle ja vedelle. Kysymys on siitä, koska laakerin suoja antaa periksi. Kuten tässä, ei laakerissa ollut havaittavissa välystä, eli pyöritelkää ja tunnustelkaa. Ottakaa vaikka kardaani irti, jotta pyöriminen on mahdollisimman helppoa.
Kotimatkaa oli ollut noin 20 kilsaa ja laakerin ulkokooli oli jo pyörähtänyt paikallaan, eli onni onnettomuudessa pesä oli vielä ok ja saatiin tästä vielä toimiva paketti.
Eewee
Tekaisin kaverini bemuun peräremontin. Vikaselostus meni jotakuinkin näin.
Ajon aikana perä tuntui hivenen oudolta kotimatkalla. Laakerissa ei tuntunut olevan väljää laisinkaan, mutta ei aivan sileästi enään pyörinyt.
Vink vink.
Tarkkailkaa sitä laakerin kuntoa. Laakeri on likaisella puolella ja altistuu lialle ja vedelle. Kysymys on siitä, koska laakerin suoja antaa periksi. Kuten tässä, ei laakerissa ollut havaittavissa välystä, eli pyöritelkää ja tunnustelkaa. Ottakaa vaikka kardaani irti, jotta pyöriminen on mahdollisimman helppoa.
Kotimatkaa oli ollut noin 20 kilsaa ja laakerin ulkokooli oli jo pyörähtänyt paikallaan, eli onni onnettomuudessa pesä oli vielä ok ja saatiin tästä vielä toimiva paketti.
Eewee
Re: BMW R1200 GS Peräremontti
Vuosmalli on 2006 ja 83 tkm
Re: BMW R1200 GS Peräremontti
Eli reilut kaksi ketju-ratas paketin verran...
Tuolle perälaakerille on myrkkyä painepesuri ja hiekkatiet+märät ojat ja joenpohjat.
Tosin niitä on hajonut pienemmissäkin kilometreissä ja kestänyt hyvin 150tkm.
No BMW palasi hissukseen vanhaan konstruktioon ja se laakeri on taas peräöljyissä.
Silloin tällöin kannattaa takapyörästa kokeilla 6/12 otteella kun pyörä on keski-
seisontatuella, onko välystä ja jos on niin laakerinvaihtoon. BMW-huollossa kustannus,
isolaakeri+työt n.300 euroa. Sitä pikkulaakeria ei yleensä vaihdeta.
Viimeistään 100-120tkm kohdalla se kannattaa vaihtaa huoltotoimenpiteenä, se kun on
kuluva osa niinkuin ketjutkin...
Tuolle perälaakerille on myrkkyä painepesuri ja hiekkatiet+märät ojat ja joenpohjat.
Tosin niitä on hajonut pienemmissäkin kilometreissä ja kestänyt hyvin 150tkm.
No BMW palasi hissukseen vanhaan konstruktioon ja se laakeri on taas peräöljyissä.
Silloin tällöin kannattaa takapyörästa kokeilla 6/12 otteella kun pyörä on keski-
seisontatuella, onko välystä ja jos on niin laakerinvaihtoon. BMW-huollossa kustannus,
isolaakeri+työt n.300 euroa. Sitä pikkulaakeria ei yleensä vaihdeta.
Viimeistään 100-120tkm kohdalla se kannattaa vaihtaa huoltotoimenpiteenä, se kun on
kuluva osa niinkuin ketjutkin...
R 1200 GS
Re: BMW R1200 GS Peräremontti
Olikos se niin, 2010 mallista alkaen laakeri kylpee peräöljyssä?
Re: BMW R1200 GS Peräremontti
Vuosi ei ole niin tarkka, mutta jos siinä perän yläreunassa on huohotin, niin sitten se päälaakeri ui öljyssä.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
Re: BMW R1200 GS Peräremontti
Se huohotin on osa 8 tuossa kuvassa.juvander kirjoitti:Vuosi ei ole niin tarkka, mutta jos siinä perän yläreunassa on huohotin, niin sitten se päälaakeri ui öljyssä.
Pekka
Re: BMW R1200 GS Peräremontti
Minkä verran saa välystä tuntua takapyörässä? enpä älynnyt viikonloppuna liikkeessä tuota laakerin välystä kokeilla.. pyörä on v.2010 eikä siinä ole tuota huohotinta, eli vissiin tuo vanhempi malli.. tosin pyörä on aina huollettu R.M. Heinolla ja kaupan yhteydessä teetätin vielä 50tkm huollon ( mittarissa 44tkm) ja välys tuntuu selvästi.. pitäisiköhan ottaa yhteyttä liikkeeseen ja tinkiä vielä ainakin laakerit kaupan päälle.. =)
Re: BMW R1200 GS Peräremontti
Minun Gessu on -07 ja ollut minulla 5 kesää, 21 tkm => 61 tkm. Alusta saakka on tuntunut perässä 6-12 otteella ihan pieni, mutta kuitenkin havaittava välys, olisiko kehältä arvioituna milli, ehkä. Se ei ole siitä muuttunut miksikään eikä perä lämpene pitkässä helleajossakaan kättä kuumemmaksi. Minusta nuo ovat vielä terveen perän tuntomerkkejä.
Re: BMW R1200 GS Peräremontti
Käväisin illalla kaverin luona ja kokeilin hänen 25tkm ajetusta vesigessusta takarengasta, mutta siinä ei tuntunut minkäänlaista välystä, tosin siinä oli asennettu koko perämurikka varmaan vahingossa väärinpäin.. =)
-
- Viestit: 279
- Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 10:45 pm
- Pyörä: BMW R 1200 GSA LC
- Paikkakunta: Huittinen
Re: BMW R1200 GS Peräremontti
Kyllä tiukalla klo. 6/12 otteella tuntui noin 0,5 mm välys 2009 mallin Gessussa ja ei siitä juurikaan suurentunut vajaan 60 tkm Matkalla mitä se minulla oli.
Kyllä nykyisestä LC mallista saan myös välyksen tuntumaan eli sanoisin että pieni välys siellä kuuluukin tuntua.
Kyllä nykyisestä LC mallista saan myös välyksen tuntumaan eli sanoisin että pieni välys siellä kuuluukin tuntua.
Re: BMW R1200 GS Peräremontti
Kyllä siellä pitää olla pieni välys. Jos se välys on 0=nolla, niin tuskinpa pitkälleGSR600 kirjoitti:Kyllä tiukalla klo. 6/12 otteella tuntui noin 0,5 mm välys 2009 mallin Gessussa ja ei siitä juurikaan suurentunut vajaan 60 tkm Matkalla mitä se minulla oli.
Kyllä nykyisestä LC mallista saan myös välyksen tuntumaan eli sanoisin että pieni välys siellä kuuluukin tuntua.
pääsee....
Muistaakseni olen lukenut jostain että vanteen reunasta mitattuna 0.3 - 0.5 mm.
Kyseisessä jutussa oli kuva heittokellon kiinnittämisestä ja nuo arvot oli
muistaakseni BMW:n antamat.
Kertokoon joku, jos tietää enemmän asiasta.
Itse kun kokeilin gessustani, niin en tuntenut välystä, mutta herkkäkätisempi kaveri
sanoi sen selvästi tuntuvan.
R 1200 GS
Re: BMW R1200 GS Peräremontti
BMW:n ohjeesta:
Technical data
Play at rear wheel Component temperature max 35 °C 0.5 mm
Technical data
Play at rear wheel Component temperature max 35 °C 0.5 mm
Re: BMW R1200 GS Peräremontti
Joo, tuota kuvaa minä tarkoitin. Jos sitä vannetta heiluttelee vaan käsillä,e-tappi kirjoitti:BMW:n ohjeesta:
Technical data
Play at rear wheel Component temperature max 35 °C 0.5 mm
niin kyllä on vaikeaa sanoa onko välys 0,5 tai 1,0 mm, luulisin.
Tuota asiaa on ilmeisesti tarkoituksellakin tuotu esille negatiivisessa tarkoituksessa
ja saadaan turhaa paniikkia aikaiseksi. No ihmisen perusluonteeseen kuuluu ilkeys!
Itse kokeilen esim. keskieuroopan kiertueella kesäisin n.1500 km välein ettei ole
tullut väljyyttä ja viimeisen 95000 km aikana ei ole ollut mitään ongelmaa, eikä
ole tarvinnut kiristellä matkalla ketjuja tai ruiskutella rasvaa.
Kiitos e-tapille tuosta kuvasta ja toleranssitiedosta, eiköhän tämä asia ole nyt taputeltu.
R 1200 GS
Re: BMW R1200 GS Peräremontti
Kyllä sen laakerin antautumisen tuntee aika selkeästi vanteelta, sen verran paljon on noita tullut kokeiltua.
Näissä uusissa huohotin perissä tuo välys on pienempi kuin vanhemmissa, omaan -09 GSA:han vaihdoin n. 45tkm sitten uuden huohotin perän ja siinä ei vieläkään tunnu oikein mitään havaittavaa välystä eli jotain kehitystä on tapahtunut.
Vanha perä odottaa korjattuna hyllyssä jos jollekulle tulee tarve saada nopeasti perä korjatuksi
Näissä uusissa huohotin perissä tuo välys on pienempi kuin vanhemmissa, omaan -09 GSA:han vaihdoin n. 45tkm sitten uuden huohotin perän ja siinä ei vieläkään tunnu oikein mitään havaittavaa välystä eli jotain kehitystä on tapahtunut.
Vanha perä odottaa korjattuna hyllyssä jos jollekulle tulee tarve saada nopeasti perä korjatuksi
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ