Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Syys 18, 2019 7:56 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 34 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BMW R1200 GS Peräremontti
ViestiLähetetty: Ma Joulu 21, 2015 3:53 pm 

Liittynyt: Ti Joulu 07, 2010 11:00 pm
Viestit: 2
Pyörä: Hayabusa -06
Moro,

Tekaisin kaverini bemuun peräremontin. Vikaselostus meni jotakuinkin näin.
Ajon aikana perä tuntui hivenen oudolta kotimatkalla. Laakerissa ei tuntunut olevan väljää laisinkaan, mutta ei aivan sileästi enään pyörinyt.

Vink vink.
Tarkkailkaa sitä laakerin kuntoa. Laakeri on likaisella puolella ja altistuu lialle ja vedelle. Kysymys on siitä, koska laakerin suoja antaa periksi. Kuten tässä, ei laakerissa ollut havaittavissa välystä, eli pyöritelkää ja tunnustelkaa. Ottakaa vaikka kardaani irti, jotta pyöriminen on mahdollisimman helppoa.

Kotimatkaa oli ollut noin 20 kilsaa ja laakerin ulkokooli oli jo pyörähtänyt paikallaan, eli onni onnettomuudessa pesä oli vielä ok ja saatiin tästä vielä toimiva paketti.

Eewee


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Uusi laakeri sisältää aimo määrän huippulaakerirasvaa ;) . Eli sisään kunnon rasvat ja suoja paikalleen.
IMG_2386.jpg
IMG_2386.jpg [ 53.45 KiB | Katsottu 4908 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Siinä erillään
IMG_2384.jpg
IMG_2384.jpg [ 77.61 KiB | Katsottu 4908 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Jotain menny särki suojien alta. Eli kuulakehän tukirengas tuhannen kappaleina.
IMG_2382.jpg
IMG_2382.jpg [ 62.11 KiB | Katsottu 4908 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Tuonne vaihdettiin myös neulis ja stefa
IMG_2381.jpg
IMG_2381.jpg [ 64.76 KiB | Katsottu 4908 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 21, 2015 4:02 pm 

Liittynyt: Ma Tammi 02, 2012 5:42 pm
Viestit: 61
Pyörä: BMW R1200 GS
Paljonko oli perällä ajettu?

_________________
R 1200 GS


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 21, 2015 4:11 pm 

Liittynyt: Ti Joulu 07, 2010 11:00 pm
Viestit: 2
Pyörä: Hayabusa -06
Vuosmalli on 2006 ja 83 tkm


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 21, 2015 6:06 pm 

Liittynyt: Ma Tammi 02, 2012 5:42 pm
Viestit: 61
Pyörä: BMW R1200 GS
Eli reilut kaksi ketju-ratas paketin verran...
Tuolle perälaakerille on myrkkyä painepesuri ja hiekkatiet+märät ojat ja joenpohjat.
Tosin niitä on hajonut pienemmissäkin kilometreissä ja kestänyt hyvin 150tkm.
No BMW palasi hissukseen vanhaan konstruktioon ja se laakeri on taas peräöljyissä.
Silloin tällöin kannattaa takapyörästa kokeilla 6/12 otteella kun pyörä on keski-
seisontatuella, onko välystä ja jos on niin laakerinvaihtoon. BMW-huollossa kustannus,
isolaakeri+työt n.300 euroa. Sitä pikkulaakeria ei yleensä vaihdeta.
Viimeistään 100-120tkm kohdalla se kannattaa vaihtaa huoltotoimenpiteenä, se kun on
kuluva osa niinkuin ketjutkin...

_________________
R 1200 GS


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 30, 2016 4:02 pm 

Liittynyt: Su Elo 10, 2014 11:04 pm
Viestit: 39
Pyörä: GS 1200 '2010
Olikos se niin, 2010 mallista alkaen laakeri kylpee peräöljyssä?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 30, 2016 4:37 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Viestit: 1681
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMWR1250GSA,KTM690EnduroR, BMWR1200GSA
Vuosi ei ole niin tarkka, mutta jos siinä perän yläreunassa on huohotin, niin sitten se päälaakeri ui öljyssä.

_________________
https://www.juvander.fi/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Tammi 31, 2016 4:31 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4799
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
juvander kirjoitti:
Vuosi ei ole niin tarkka, mutta jos siinä perän yläreunassa on huohotin, niin sitten se päälaakeri ui öljyssä.

Se huohotin on osa 8 tuossa kuvassa.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Helmi 17, 2016 6:47 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Touko 04, 2009 5:44 pm
Viestit: 67
Paikkakunta: Parikkala
Pyörä: R1200GSA
Minkä verran saa välystä tuntua takapyörässä? enpä älynnyt viikonloppuna liikkeessä tuota laakerin välystä kokeilla.. pyörä on v.2010 eikä siinä ole tuota huohotinta, eli vissiin tuo vanhempi malli.. tosin pyörä on aina huollettu R.M. Heinolla ja kaupan yhteydessä teetätin vielä 50tkm huollon ( mittarissa 44tkm) ja välys tuntuu selvästi.. pitäisiköhan ottaa yhteyttä liikkeeseen ja tinkiä vielä ainakin laakerit kaupan päälle.. =)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 18, 2016 12:56 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2262
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L ja K75 Street tracker
Minun Gessu on -07 ja ollut minulla 5 kesää, 21 tkm => 61 tkm. Alusta saakka on tuntunut perässä 6-12 otteella ihan pieni, mutta kuitenkin havaittava välys, olisiko kehältä arvioituna milli, ehkä. Se ei ole siitä muuttunut miksikään eikä perä lämpene pitkässä helleajossakaan kättä kuumemmaksi. Minusta nuo ovat vielä terveen perän tuntomerkkejä.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 18, 2016 6:16 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Touko 04, 2009 5:44 pm
Viestit: 67
Paikkakunta: Parikkala
Pyörä: R1200GSA
Käväisin illalla kaverin luona ja kokeilin hänen 25tkm ajetusta vesigessusta takarengasta, mutta siinä ei tuntunut minkäänlaista välystä, tosin siinä oli asennettu koko perämurikka varmaan vahingossa väärinpäin.. =)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 19, 2016 9:29 pm 

Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 10:45 pm
Viestit: 274
Paikkakunta: Huittinen
Pyörä: BMW R 1200 GSA LC
Kyllä tiukalla klo. 6/12 otteella tuntui noin 0,5 mm välys 2009 mallin Gessussa ja ei siitä juurikaan suurentunut vajaan 60 tkm Matkalla mitä se minulla oli.
Kyllä nykyisestä LC mallista saan myös välyksen tuntumaan eli sanoisin että pieni välys siellä kuuluukin tuntua.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 19, 2016 10:08 pm 

Liittynyt: Ma Tammi 02, 2012 5:42 pm
Viestit: 61
Pyörä: BMW R1200 GS
GSR600 kirjoitti:
Kyllä tiukalla klo. 6/12 otteella tuntui noin 0,5 mm välys 2009 mallin Gessussa ja ei siitä juurikaan suurentunut vajaan 60 tkm Matkalla mitä se minulla oli.
Kyllä nykyisestä LC mallista saan myös välyksen tuntumaan eli sanoisin että pieni välys siellä kuuluukin tuntua.


Kyllä siellä pitää olla pieni välys. Jos se välys on 0=nolla, niin tuskinpa pitkälle
pääsee....:)
Muistaakseni olen lukenut jostain että vanteen reunasta mitattuna 0.3 - 0.5 mm.
Kyseisessä jutussa oli kuva heittokellon kiinnittämisestä ja nuo arvot oli
muistaakseni BMW:n antamat.
Kertokoon joku, jos tietää enemmän asiasta.
Itse kun kokeilin gessustani, niin en tuntenut välystä, mutta herkkäkätisempi kaveri
sanoi sen selvästi tuntuvan.

_________________
R 1200 GS


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 20, 2016 11:39 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 11, 2009 4:48 pm
Viestit: 428
Paikkakunta: Pori
Pyörä: R 1200 GSA
BMW:n ohjeesta:
Technical data
Play at rear wheel Component temperature max 35 °C 0.5 mm


Liitteet:
image.jpeg
image.jpeg [ 30.75 KiB | Katsottu 2695 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 21, 2016 10:24 am 

Liittynyt: Ma Tammi 02, 2012 5:42 pm
Viestit: 61
Pyörä: BMW R1200 GS
e-tappi kirjoitti:
BMW:n ohjeesta:
Technical data
Play at rear wheel Component temperature max 35 °C 0.5 mm


Joo, tuota kuvaa minä tarkoitin. Jos sitä vannetta heiluttelee vaan käsillä,
niin kyllä on vaikeaa sanoa onko välys 0,5 tai 1,0 mm, luulisin.
Tuota asiaa on ilmeisesti tarkoituksellakin tuotu esille negatiivisessa tarkoituksessa
ja saadaan turhaa paniikkia aikaiseksi. No ihmisen perusluonteeseen kuuluu ilkeys!
Itse kokeilen esim. keskieuroopan kiertueella kesäisin n.1500 km välein ettei ole
tullut väljyyttä ja viimeisen 95000 km aikana ei ole ollut mitään ongelmaa, eikä
ole tarvinnut kiristellä matkalla ketjuja tai ruiskutella rasvaa.
Kiitos e-tapille tuosta kuvasta ja toleranssitiedosta, eiköhän tämä asia ole nyt taputeltu.

_________________
R 1200 GS


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 21, 2016 11:10 am 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Viestit: 1681
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMWR1250GSA,KTM690EnduroR, BMWR1200GSA
Kyllä sen laakerin antautumisen tuntee aika selkeästi vanteelta, sen verran paljon on noita tullut kokeiltua.

Näissä uusissa huohotin perissä tuo välys on pienempi kuin vanhemmissa, omaan -09 GSA:han vaihdoin n. 45tkm sitten uuden huohotin perän ja siinä ei vieläkään tunnu oikein mitään havaittavaa välystä eli jotain kehitystä on tapahtunut.

Vanha perä odottaa korjattuna hyllyssä jos jollekulle tulee tarve saada nopeasti perä korjatuksi ;)

_________________
https://www.juvander.fi/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 34 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com