Mitä jarrunestettä laittaisin?

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Mika S kirjoitti: :shock: :shock: :shock:
Ei kai porukka oikeesti pidä noin huonosti huolta vehkeistään??? :shock:
Jarrunesteet vaihdetaan autoon kahden vuoden välein ja pyörään vuoden välein!
No täytyypä minunkin myöntää, että en ole nesteitä vaihtanut jarruihin ollenkaan sen jälkeen, kun pyörän hommasin eli kahteen vuoteen. Pitää varmaan keväällä vaihtaa. Kyllä ne on kuitenkin toimineet ihan hyvin tuolla Kemorassakin ( No siellä on vain kolme jarrutuspaikkaa )

Toi ABS homma on vähän viivästyttänyt asiaa, koska en ole jaksanut opiskella miten ABS:ssään vaihdetaan nesteet.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

PS. Autoon en ole ikinä vaihtanut jarrunesteitä. Se on vuosimallia 1987, ollut mulla 14 vuotta ja menee romuttamoon sitten, kun jään kiinni katsastamattomuudesa. Olen ajanut sillä 380.000 km sen jälkeen kun ostin sen. Mittarissa nyt 550.000. Auto toimii kyllä mainiosti ja turvallisesti edelleenkin, joskin ajan sillä vain kaupungissa pikkureissuja kauppaan.
Rikesakko on paljon pienempi kuin katsastusmaksu. Katsastus ei menisi läpi kun ovet on ruosteessa.
VAK
Pyörä: pyöräkuume on kova

Re: Mitä jarrunestettä laittaisin?

Viesti Kirjoittaja VAK »

Sommerilta saa tuollaisen scoopin jolla voi jäähdyttää levyä Sumo-käytössä.

Kuva

Voisiko joku valaista sintteripalojen ja eri materiaalista valmistettujen jarrulevyjen sopivuudet?

JSL
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003

Viesti Kirjoittaja JSL »

Noista jarrupaloista sen verran, että ainakin polkupyöräpuolella noita EBC:n paloja on erivärisiä ja ne värit merkkaa palan kovuutta. Eli siis eriväriset palat pitää/kuluu eritavalla.
Stobe
Pyörä: Caballero 700,ZRX1200R, KLE 500

Viesti Kirjoittaja Stobe »

Mika S kirjoitti:
Stobe kirjoitti:Taitaa olla niin, että 90%:iin normaalikäytössä olevista ajoneuvoista ei ole jarrunesteitä vaihdettu koskaan.
Ei kai porukka oikeesti pidä noin huonosti huolta vehkeistään???
Niin veikkaan, että tällä palstalla iso osa kuuluu siihen porukkaan, joka pitää keskimääräistä parempaa huolta ajopeleistään. Itse olen vaihdellut mopoihin jarrunesteet parin vuoden välein(taitaa olla huolto-ohjelman mukainen väli) ja kotiloihin yleensä isompien jarruremonttien(jarrusatulan vaihto tms.) yhteydessä.
"Kato iskä, tossa on oikeen kunnon tuplajouset",
- Pyynikin näkötornilla tuntemattomaksi jäänyt pikkupoika KLE:n oransseista haitarikumeista
JSL
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003

Viesti Kirjoittaja JSL »

Pekkavee kirjoitti: Taitaa olla joku fucking käännösvirhe manuaalissa. Oliko se suomenkielinen manuaali?

Sitä siitä tulee kun auktorisoidut kielenkääntäjät tai sitten itseoppineet maallikot kääntävät teknisiä ohjeita, kun eivät ymmärrä koko aiheesta mitään.

Pekka
Heh, muistui heti mieleen wanha (urbaani?)legenda Fouga Magister -harjoitushävittäjien manuaalien käännöksestä jossa Artificial Horizon (keinohorisontti) kääntyi taiteelliseksi taivaanrannaksi :D
timo
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN

Viesti Kirjoittaja timo »

TomiKoo kirjoitti:[

Täytyypä selvittää mitä sinne satulan ja palan väliin voi laittaa (materiaali ja paksuus) ja testata vaikutusta. Nopeastihan tuo on kokeiltu jollain ratareissulla.

Noh yhtä kaikki, ei noilla osilla mitään race-jarruja aikaan saada,
Joissain on tehtaalta tullessa millin paksuinen levy. Piirilevy on 1.6mm. Eli ottaa tilaa yhteensä 3,2mm. Samaa tavaraa ovat molemmat, paitti että jälkimmäisessä on kuparikalvo. Se korventuu siitä kyllä helposti irti.

Tuota avattaresi pikkukuvaa kun tiiraan, näyttää sen jarrulevy olevan ihan vakuuttavan kokoinen. Teho kai siinä riittää? Mutta käyttöä ei siedä?

Mitään en asfalttiajosta tiedä, luistossa on joskus tullut mentyä. Sitä vaan vielä mietin, että jarrun käyttö on niin monitahoinen juttu.
Jarrutuntuma ja -herkkyys saadaan viimesen päälle hyväksi kun kaikki on kohdallaan. Trialissakin jarru on tärkeä juttu.
Sitten mietin tehoa. Sitäkin hetkellisesti tarvitaan joka lajissa. Karkeasti; mitä isompi levyn halkaisija, sitä parempi teho. Pienen levyn kanssa kuusimäntäpuristinkin joutuu jo koville jne..
Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Sitten tulee vielä pitkien ja toistuvien jarrutusten aiheuttaman lämpökasautuman hallitseminen.

Selväähän se että ratanopeusissa tulee aina kohtia jossa tarvitaan raskaampaa jarrukalustoa. Mutta senkin mitta tulee täyteen jos sitä käyttää yli sen sietokyvyn.

Miten käytät jarrua?
Itse suoratankoisella mopolla olen tottunut jättämään jarrun käytön aika vähälle. Se taitaa olla lähinnä semmoista sykäyksen antoa, loppu hoituu liuússa. Jotenkin noin. Tulee niin selkärangasta, etten edes itse tiedä mitä teen
:)
Pekkavee

TomiKoo kirjoitti:
Tomi

PS: Pekka en tiennytkään, että sinussa piilee tuollainen "pahis"! :wink:
No täytyyhän sitä elämässä olla jotain jännää näin talvikaudellakin, kun ei ole aina pyörän päällä. Saa nähdä, koska poliiisit keksii mun katsastamattoman auton. Rikesakko 35.- egee ja auto romuttamoon, jonne se menee joka tapauksessa. http://www.om.fi/31521.htm

Pekka
Timo Tasakaasu
Pyörä: 1190Adv, 660SMC

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

Jarno kirjoitti:
Timo Tasakaasu kirjoitti:SMC:n ohjekirjassa nimittäin kielletään jyrkästi panemasta jarrunestettä jarruihin
Olisiko sittenkin kyseessä kytkimen säiliö johon tuota öljyä pitää laittaa?
Saattaapa muuten ollakin. Alkaa kohta olla vaihtamisen aika, niin sittenhän tulee tarkistettua. Hieman outoa silti. Muissa vehkeissä on yleensä kelvannut sama litku molempiin/kaikkiin purkkeihin.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

Pekkavee kirjoitti:No täytyyhän sitä elämässä olla jotain jännää näin talvikaudellakin, kun ei ole aina pyörän päällä. Saa nähdä, koska poliiisit keksii mun katsastamattoman auton. Rikesakko 35.- egee ja auto romuttamoon, jonne se menee joka tapauksessa. http://www.om.fi/31521.htm

Pekka

Ei mene Pekka poliiseilla pitkään, ne tarkkailee moottoripyöräjengejä Pohjolan Kurapyöräilijät mukaan lukien. :lol: :lol:
Hesio

Viesti Kirjoittaja Hesio »

jaket kirjoitti:.
Paras neste tähän asti on motulin täyssynteettinen BT600? tuosta kirjainyhdistelmästä en ole varma, mutta sitä saa motonetistä, maksaa jonkun 10ekee.
Tuota litkua käytän itsekkin, suosittelen!
jaket
Pyörä: CRF300rally, 1050 S3, R1200GS 2010

Viesti Kirjoittaja jaket »

motuli on öljyfirma, joten ei ne varmaan itse sitä tee, joku kemiantehdas tekee sen, ja se sama firma voi myydä sitä AP racingille. Ne myy sitten sitä eteenpäin omissa purkeissaan ja omalla merkillään.

Itse asiassa kuka tahansa voi keksiä oman öljymerkin ja tilata sitä tavaraa joltain valmistajalta vaikka valmiiksi purkitettuna ja etiketein varustettuna ja avata oman tuotelinjansa.
Juhana L

Viesti Kirjoittaja Juhana L »

Ja kun vielä kieltää sekoittamisen,vaikka olisi samaa tavaraa,saa varmaan asiakkaan 'koukkuun' ; ostetaan samaa ensikerrallakin,ettei vaan sekoitu...
Olennaista kuitenkin ainakin jarrunesteissä on vedettömyys,se kun kiehuu niin kovin matalassa lämpötilassa ja tekee ilmaa satuloihin.
Tosiasia kuitenkin on,että pyörän painon ja nopeuden muodostama liike-energia muuttuu jarrutettaessa lämpö-energiaksi,mikä pitää sitouttaa ensin jarrulevyyn,tämän lämpötila tulee sitä kuumemmaksi,mitä pienempi massa sillä on.Siitä sitten johtumalla joko ilmaan,palojen ja lämpösäteilyn avulla jarrusatulaan,ja tietysti myös itse napaan.Reilusti kevennetyt levyt eivät tämän takia olekkaan parhaat mahdolliset,ellei samalla muuteta halkaisijaakin,mikä myös kompensoi massahäviötä.Tosin jos toiminta\lepoaika antaa mahdollisuuden jähtyä eikä tarvi jarrutella 300 :sta 0:aan,ei ole sitten niin väliä,niinkuin tämän foorumin valta-osalla,vai tarviiko... :shock: .Radalla onkin sitten toinen juttu.
jmka
Pyörä: EXC-F 450

Viesti Kirjoittaja jmka »

Vaihdoin -93 afrikkalaiseen eilen illalla eteen jarrunesteet ja vanhojen kumiletkujen tilalle teräspunosletkut. Kyllä noilla pian 14v vanhoilla nesteillä ja letkuilla pysähtyi vielä kotitarpeiksi, mutta taytyyhän sitä pikku remppaa olla jatkuvasti että saa syyn viettää laatuaikaa tallissa. Kaadoin vanhojen litkujen tilalle olikohan nyt boschin dot 4 nestettä, kait sekin nyt on parempaa kuin ne vanhat sakat jotka valuttelin pois :shock:
Pekkavee

jmka kirjoitti:Kaadoin vanhojen litkujen tilalle olikohan nyt boschin dot 4 nestettä, kait sekin nyt on parempaa kuin ne vanhat sakat jotka valuttelin pois :shock:
Niinpä. :) :) :)
Tuskin noissa nesteissä mitään eroa on toiminnan kannalta. Dot 4 on OK.
Mulla on autossa kanssa 15 vuotta vanhat nesteet ja vielä jarruttaa ihan hyvin. No auto menee kyllä kierrätykseen seuraavaksi.

Pekka
timo
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN

Viesti Kirjoittaja timo »

Pekkavee kirjoitti:[
Tuskin noissa nesteissä mitään eroa on toiminnan kannalta.
:
huumorimiehiä täällä...
Vastaa Viestiin