BMW R1200 GS Peräremontti

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

eewee
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Joulu 07, 2010 11:00 pm
Pyörä: Hayabusa -06

BMW R1200 GS Peräremontti

Viesti Kirjoittaja eewee »

Moro,

Tekaisin kaverini bemuun peräremontin. Vikaselostus meni jotakuinkin näin.
Ajon aikana perä tuntui hivenen oudolta kotimatkalla. Laakerissa ei tuntunut olevan väljää laisinkaan, mutta ei aivan sileästi enään pyörinyt.

Vink vink.
Tarkkailkaa sitä laakerin kuntoa. Laakeri on likaisella puolella ja altistuu lialle ja vedelle. Kysymys on siitä, koska laakerin suoja antaa periksi. Kuten tässä, ei laakerissa ollut havaittavissa välystä, eli pyöritelkää ja tunnustelkaa. Ottakaa vaikka kardaani irti, jotta pyöriminen on mahdollisimman helppoa.

Kotimatkaa oli ollut noin 20 kilsaa ja laakerin ulkokooli oli jo pyörähtänyt paikallaan, eli onni onnettomuudessa pesä oli vielä ok ja saatiin tästä vielä toimiva paketti.

Eewee
Liitteet
Uusi laakeri sisältää aimo määrän huippulaakerirasvaa ;) . Eli sisään kunnon rasvat ja suoja paikalleen.
Uusi laakeri sisältää aimo määrän huippulaakerirasvaa ;) . Eli sisään kunnon rasvat ja suoja paikalleen.
Siinä erillään
Siinä erillään
Jotain menny särki suojien alta. Eli kuulakehän tukirengas tuhannen kappaleina.
Jotain menny särki suojien alta. Eli kuulakehän tukirengas tuhannen kappaleina.
Tuonne vaihdettiin myös neulis ja stefa
Tuonne vaihdettiin myös neulis ja stefa
PJH
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2012 5:42 pm
Pyörä: BMW R1200 GS

Re: BMW R1200 GS Peräremontti

Viesti Kirjoittaja PJH »

Paljonko oli perällä ajettu?
R 1200 GS
eewee
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Joulu 07, 2010 11:00 pm
Pyörä: Hayabusa -06

Re: BMW R1200 GS Peräremontti

Viesti Kirjoittaja eewee »

Vuosmalli on 2006 ja 83 tkm
PJH
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2012 5:42 pm
Pyörä: BMW R1200 GS

Re: BMW R1200 GS Peräremontti

Viesti Kirjoittaja PJH »

Eli reilut kaksi ketju-ratas paketin verran...
Tuolle perälaakerille on myrkkyä painepesuri ja hiekkatiet+märät ojat ja joenpohjat.
Tosin niitä on hajonut pienemmissäkin kilometreissä ja kestänyt hyvin 150tkm.
No BMW palasi hissukseen vanhaan konstruktioon ja se laakeri on taas peräöljyissä.
Silloin tällöin kannattaa takapyörästa kokeilla 6/12 otteella kun pyörä on keski-
seisontatuella, onko välystä ja jos on niin laakerinvaihtoon. BMW-huollossa kustannus,
isolaakeri+työt n.300 euroa. Sitä pikkulaakeria ei yleensä vaihdeta.
Viimeistään 100-120tkm kohdalla se kannattaa vaihtaa huoltotoimenpiteenä, se kun on
kuluva osa niinkuin ketjutkin...
R 1200 GS
Kugel
Viestit: 38
Liittynyt: Su Elo 10, 2014 11:04 pm
Pyörä: GS 1200 '2010

Re: BMW R1200 GS Peräremontti

Viesti Kirjoittaja Kugel »

Olikos se niin, 2010 mallista alkaen laakeri kylpee peräöljyssä?
Avatar
juvander
Viestit: 1758
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Pyörä: KTM690EnduroR
Paikkakunta: Espoo

Re: BMW R1200 GS Peräremontti

Viesti Kirjoittaja juvander »

Vuosi ei ole niin tarkka, mutta jos siinä perän yläreunassa on huohotin, niin sitten se päälaakeri ui öljyssä.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW R1200 GS Peräremontti

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

juvander kirjoitti:Vuosi ei ole niin tarkka, mutta jos siinä perän yläreunassa on huohotin, niin sitten se päälaakeri ui öljyssä.
Se huohotin on osa 8 tuossa kuvassa.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Kuva
Avatar
Niksutin@
Viestit: 65
Liittynyt: Ma Touko 04, 2009 5:44 pm
Pyörä: R1200GSA
Paikkakunta: Parikkala

Re: BMW R1200 GS Peräremontti

Viesti Kirjoittaja Niksutin@ »

Minkä verran saa välystä tuntua takapyörässä? enpä älynnyt viikonloppuna liikkeessä tuota laakerin välystä kokeilla.. pyörä on v.2010 eikä siinä ole tuota huohotinta, eli vissiin tuo vanhempi malli.. tosin pyörä on aina huollettu R.M. Heinolla ja kaupan yhteydessä teetätin vielä 50tkm huollon ( mittarissa 44tkm) ja välys tuntuu selvästi.. pitäisiköhan ottaa yhteyttä liikkeeseen ja tinkiä vielä ainakin laakerit kaupan päälle.. =)
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: BMW R1200 GS Peräremontti

Viesti Kirjoittaja mek »

Minun Gessu on -07 ja ollut minulla 5 kesää, 21 tkm => 61 tkm. Alusta saakka on tuntunut perässä 6-12 otteella ihan pieni, mutta kuitenkin havaittava välys, olisiko kehältä arvioituna milli, ehkä. Se ei ole siitä muuttunut miksikään eikä perä lämpene pitkässä helleajossakaan kättä kuumemmaksi. Minusta nuo ovat vielä terveen perän tuntomerkkejä.
Avatar
Niksutin@
Viestit: 65
Liittynyt: Ma Touko 04, 2009 5:44 pm
Pyörä: R1200GSA
Paikkakunta: Parikkala

Re: BMW R1200 GS Peräremontti

Viesti Kirjoittaja Niksutin@ »

Käväisin illalla kaverin luona ja kokeilin hänen 25tkm ajetusta vesigessusta takarengasta, mutta siinä ei tuntunut minkäänlaista välystä, tosin siinä oli asennettu koko perämurikka varmaan vahingossa väärinpäin.. =)
GSR600
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 10:45 pm
Pyörä: BMW R 1200 GSA LC
Paikkakunta: Huittinen

Re: BMW R1200 GS Peräremontti

Viesti Kirjoittaja GSR600 »

Kyllä tiukalla klo. 6/12 otteella tuntui noin 0,5 mm välys 2009 mallin Gessussa ja ei siitä juurikaan suurentunut vajaan 60 tkm Matkalla mitä se minulla oli.
Kyllä nykyisestä LC mallista saan myös välyksen tuntumaan eli sanoisin että pieni välys siellä kuuluukin tuntua.
PJH
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2012 5:42 pm
Pyörä: BMW R1200 GS

Re: BMW R1200 GS Peräremontti

Viesti Kirjoittaja PJH »

GSR600 kirjoitti:Kyllä tiukalla klo. 6/12 otteella tuntui noin 0,5 mm välys 2009 mallin Gessussa ja ei siitä juurikaan suurentunut vajaan 60 tkm Matkalla mitä se minulla oli.
Kyllä nykyisestä LC mallista saan myös välyksen tuntumaan eli sanoisin että pieni välys siellä kuuluukin tuntua.
Kyllä siellä pitää olla pieni välys. Jos se välys on 0=nolla, niin tuskinpa pitkälle
pääsee....:)
Muistaakseni olen lukenut jostain että vanteen reunasta mitattuna 0.3 - 0.5 mm.
Kyseisessä jutussa oli kuva heittokellon kiinnittämisestä ja nuo arvot oli
muistaakseni BMW:n antamat.
Kertokoon joku, jos tietää enemmän asiasta.
Itse kun kokeilin gessustani, niin en tuntenut välystä, mutta herkkäkätisempi kaveri
sanoi sen selvästi tuntuvan.
R 1200 GS
Avatar
e-tappi
Viestit: 435
Liittynyt: Su Loka 11, 2009 4:48 pm
Pyörä: R 1200 GSA
Paikkakunta: Pori

Re: BMW R1200 GS Peräremontti

Viesti Kirjoittaja e-tappi »

BMW:n ohjeesta:
Technical data
Play at rear wheel Component temperature max 35 °C 0.5 mm
Liitteet
image.jpeg
PJH
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2012 5:42 pm
Pyörä: BMW R1200 GS

Re: BMW R1200 GS Peräremontti

Viesti Kirjoittaja PJH »

e-tappi kirjoitti:BMW:n ohjeesta:
Technical data
Play at rear wheel Component temperature max 35 °C 0.5 mm
Joo, tuota kuvaa minä tarkoitin. Jos sitä vannetta heiluttelee vaan käsillä,
niin kyllä on vaikeaa sanoa onko välys 0,5 tai 1,0 mm, luulisin.
Tuota asiaa on ilmeisesti tarkoituksellakin tuotu esille negatiivisessa tarkoituksessa
ja saadaan turhaa paniikkia aikaiseksi. No ihmisen perusluonteeseen kuuluu ilkeys!
Itse kokeilen esim. keskieuroopan kiertueella kesäisin n.1500 km välein ettei ole
tullut väljyyttä ja viimeisen 95000 km aikana ei ole ollut mitään ongelmaa, eikä
ole tarvinnut kiristellä matkalla ketjuja tai ruiskutella rasvaa.
Kiitos e-tapille tuosta kuvasta ja toleranssitiedosta, eiköhän tämä asia ole nyt taputeltu.
R 1200 GS
Avatar
juvander
Viestit: 1758
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Pyörä: KTM690EnduroR
Paikkakunta: Espoo

Re: BMW R1200 GS Peräremontti

Viesti Kirjoittaja juvander »

Kyllä sen laakerin antautumisen tuntee aika selkeästi vanteelta, sen verran paljon on noita tullut kokeiltua.

Näissä uusissa huohotin perissä tuo välys on pienempi kuin vanhemmissa, omaan -09 GSA:han vaihdoin n. 45tkm sitten uuden huohotin perän ja siinä ei vieläkään tunnu oikein mitään havaittavaa välystä eli jotain kehitystä on tapahtunut.

Vanha perä odottaa korjattuna hyllyssä jos jollekulle tulee tarve saada nopeasti perä korjatuksi ;)
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
Vastaa Viestiin